Zobacz wątek - Świadome używanie przeciwskrętu?
NAS Analytics TAG

Świadome używanie przeciwskrętu?

Jak nauczyć się wheelie? stoppie?
Czy zmieniać biegi ze sprzęgłem czy bez?
_________

Czy używasz świadomie przeciwskrętu?

TAK zawsze (wyrobiłem sobie taki odruch)
163
56%
NIE (balansuję ciałem, naciskam kolanami na korpus maszyny etc.)
64
22%
Pierwszy raz słyszę o przeciwskręcie...
65
22%
 
Liczba głosów : 292

Postprzez mr_neox » 1/11/2007, 22:24

shit happens....

Tematu jest 5 stron dokładnych opisów, trzeba było sobie poczytać...

ps.poza tym że odpuściłeś gaz to co jeszcze się stało - oponki nie dały rady? samo zmniejszenie prędkości nie powinno być przyczyną gleby :?
Szczęśliwy posiadacz kat.ABC prawa jazdy. Obecnie w trakcie C+E...
Avatar użytkownika
mr_neox
Świeżak
 
Posty: 280
Dołączył(a): 17/11/2006, 21:58
Lokalizacja: LJA


Postprzez spoyler92 » 3/11/2007, 17:30

a ostatnio upadlem bo tylnia opona stracila przyczepnosc;/ moze dla tego ze aswalt byl mokry..
.i podczas dzisejszej jazdy i pruby przeciwskretu mnie wyprostowalo;/;/ ale zdazylem zmniejszyc predkosc przed upadkiem. musze pociwczyc jeszcze;/
pomoz to nic nie kosztuje a ratuje..! | viewtopic.php?t=12608 | | zbiorka pieniedzy dla Olafa!wejdz,zobacz,przeczytaj,przemysl.. pomoz. | viewtopic.php?t=19003
Avatar użytkownika
spoyler92
Świeżak
 
Posty: 487
Dołączył(a): 23/10/2007, 09:46
Lokalizacja: kielce


Postprzez konan » 4/11/2007, 18:42

W długi weekend nauczyłem sie świadomie używać przeciw skętu przy zmianie pasa i w zaręcie oczywiście w mało ruchliwym zakręcie naprawde to działa :)
Nienawidze anty motocyklistów co życzą nam źle ;/;/ fan streetbike moto gp fmx/sm/mx/MP i ME/

Obrazek (otwórz link)Im
Avatar użytkownika
konan
Świeżak
 
Posty: 153
Dołączył(a): 28/9/2007, 15:58
Lokalizacja: Poznań

Countersteering

Postprzez rafalrach » 7/11/2007, 00:28

Widzialem pare prawidlowych odpowiedzi.

Przeciwskręt jest technika skrętu na motocyklu.
Nieradze nikomu najpierw uzyc countesteering a potem juz w skrecie "skrecac kierownica" we wlasciwym kierunku jazdy na 100% pojedziecie po stycznej do zakretu.Moto poprostu wstanie i pojedzie prosto - szczegolnie sportowe.
Przeciwskręt pomaga pochylic moto a jesli zakret sie wam zaciesnia ( too much speed) to trzeba pchnac odpowiednia raczke kierownicy jeszcze bardziej od siebie - nie hamowac bynajmiej bo moze Was powalic...Acha w zakrecie tylko dodajesz gazu lepiej zapracuje tez wtedy tylne zawieszenie dociskajac opony lepiej i zniwelujesz mniejszy promien (obwod) wynikajacy z pochylenia opony a jak pochylisz to nie radze ujmowac- zadziala wtedy mocniej chyba sila odsrodkowa i bedzie wam moto sie chcial prostowac.
------------------------------------------------------
Raf>>> On the road - plan 4 the worse hope 4 the best
Avatar użytkownika
rafalrach
Świeżak
 
Posty: 34
Dołączył(a): 4/11/2007, 01:02
Lokalizacja: Łódź / Warszawa

Postprzez MARTINEZ » 11/6/2008, 11:40

najgorsze jest to ze sporo ludzi o tym jeszcze nie wie i jak sie im o tym mówi to sie śmieją, ale potem miło usłyszeć że to działa i że w te same zakręty kiedyś wchodzili 90km/h to teraz spokojnie wchodzą 140 :)
BMW-BOKIEM, CBR-NA KOLE
POZDRO
Avatar użytkownika
MARTINEZ
Świeżak
 
Posty: 103
Dołączył(a): 7/7/2007, 16:09
Lokalizacja: Wołomin

Postprzez Stasiek » 19/6/2008, 11:11

Ja tez muszę powiedzieć że jak tylko zacząłem o tym czytać na forum to nie mogłem tego zrozumieć. Zdawało mi sie to wprost nie logiczne żeby skręcać kierownica w prawo gdy się chce jechać w lewo. No ale jak poczytałem trochę o zawieszeniu przedniego koła i sprawdziłem przeciwskręt w praktyce to wszystko stało się jasne :) i mój bandzior składa się aż miło :)
Stasiek
Świeżak
 
Posty: 12
Dołączył(a): 17/6/2008, 18:23
Lokalizacja: Świdnik

Postprzez greddy » 21/6/2008, 21:53

niedawno przeczytalem o przeciwskrecie i doszedlem do wniosku, ze robilem go nieswiadomie.
brak motywacji do życia...
Avatar użytkownika
greddy
Stały bywalec
 
Posty: 1081
Dołączył(a): 16/5/2008, 17:43
Lokalizacja: płn-zach

Postprzez CeBeRek » 21/6/2008, 22:58

greddy napisał(a):niedawno przeczytalem o przeciwskrecie i doszedlem do wniosku, ze robilem go nieswiadomie.


Każdy go robi nieświadomie, póki sie o nim nie dowie.
f4 | | Przeczytaj !! | | viewtopic.php?p=209115#209115
Avatar użytkownika
CeBeRek
Stały bywalec
 
Posty: 1265
Dołączył(a): 27/8/2007, 23:04
Lokalizacja: trolownia

Re: Countersteering

Postprzez ZWA_Z434 » 22/6/2008, 07:46

rafalrach napisał(a):a jak pochylisz to nie radze ujmowac- zadziala wtedy mocniej chyba sila odsrodkowa i bedzie wam moto sie chcial prostowac.

Myślę że odjecie gazu w takiej sytuacji gazu grozi raczej brakiem kontroli nad pochyleniem moto i sporym prawdopodobieństwem szlifu. Ale mogę się mylić xD

W "Motocyklista doskonały" przeciwskręt jest doskonale opisany. I jest to (jak pisze autor) tylko pierwsza faza wchodzenia w zakręt lub późniejszy sposób zacieśnienia zakrętu.

Pozdrawiam Paweł.
Avatar użytkownika
ZWA_Z434
Świeżak
 
Posty: 53
Dołączył(a): 27/5/2008, 15:57
Lokalizacja: Wałcz / Szczecin

Re: Countersteering

Postprzez falconiforme » 22/6/2008, 08:58

ZWA_Z434 napisał(a):
rafalrach napisał(a):a jak pochylisz to nie radze ujmowac- zadziala wtedy mocniej chyba sila odsrodkowa i bedzie wam moto sie chcial prostowac.

Myślę że odjecie gazu w takiej sytuacji gazu grozi raczej brakiem kontroli nad pochyleniem moto i sporym prawdopodobieństwem szlifu. Ale mogę się mylić xD

Odjęcie gazu niczym nie grozi.
W zakręcie walczymy z tym by motocykl pogłębił się bardziej, bo siła odśrodkowa ciągle nas wypycha.
A jeśli już wiemy jak działa przeciwskręt, to możemy go używać świadomie z większą siłą, np w sytuacjach awaryjnych.

Jeśli ktoś nie jest świadomy przeciwskrętu nie jest w stanie kontrolować maszyny w odpowiednim stopniu. Jeździmy przechylamy się ale to nie zawsze wystarczy
Ongoing Success
Avatar użytkownika
falconiforme
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 2841
Dołączył(a): 4/6/2007, 13:05
Lokalizacja: Morze

Postprzez Leitho » 22/6/2008, 09:06

ujac na winku, niezbyt misie to podoba, nigdy tak nie robie
moja metoda - ustalic predkosc przez zakretem, mozna dohamowac, nastepnie przeciwskret, w polowie zakretu gazu i minimalny impuls przciwskretu
wniosek - zakrety staja sie mniej straszne :lol:
Na kolana chamy !
Avatar użytkownika
Leitho
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 1321
Dołączył(a): 31/8/2006, 18:54
Lokalizacja: SKL

Postprzez CeBeRek » 22/6/2008, 16:09

Jeżeli zamkniemy manetkę przy większym złożeniu w zakręcie przy wysokich obrotach nie sądzę że dobrze się to skończy.
f4 | | Przeczytaj !! | | viewtopic.php?p=209115#209115
Avatar użytkownika
CeBeRek
Stały bywalec
 
Posty: 1265
Dołączył(a): 27/8/2007, 23:04
Lokalizacja: trolownia

Re: Countersteering

Postprzez ZWA_Z434 » 22/6/2008, 17:36

falconiforme napisał(a):
ZWA_Z434 napisał(a):
rafalrach napisał(a):a jak pochylisz to nie radze ujmowac- zadziala wtedy mocniej chyba sila odsrodkowa i bedzie wam moto sie chcial prostowac.

Myślę że odjecie gazu w takiej sytuacji gazu grozi raczej brakiem kontroli nad pochyleniem moto i sporym prawdopodobieństwem szlifu. Ale mogę się mylić xD

Odjęcie gazu niczym nie grozi.


Jak sie po normalnym zakręcie jedzie to pewnie że niczym ale jak kolega wyżej napisał w sytuacjach kryzysowych lub przy większych prędkościach nie jest bezpieczne. Odjęcie gazu powoduje zmniejszenie przyczepności kół i grozi poślizgiem (to tylko jedna z możliwości).

pozdro.
Avatar użytkownika
ZWA_Z434
Świeżak
 
Posty: 53
Dołączył(a): 27/5/2008, 15:57
Lokalizacja: Wałcz / Szczecin

Postprzez falconiforme » 23/6/2008, 08:40

ZWA_Z434, silnik motocykla to nie silnik ciężarówki.

1. Przyczepność jest jedna. Na zakręcie robiłem gorsze rzeczy niż odjęcie gazu. Nie jeździmy w zimie, i nie składamy się w zakręty w deszcz by mówić że puszczenie gazu spowodowało poślizg.

2. Prędkość nie ma znaczenia / głębokość pochylenia ma znaczenie. I jeśli nie zamykamy na zakręcie opony wszystko jest ok, nawet w kryzysowej sytuacji.

3. Odjęcie gazu spowoduje delikatnie wyprostowanie się motocykla.

CeBeRek
Ile wynosi siła hamowania silnikiem przy 10000obr.min a ile przy 5000 obr. ?
Ja nie muszę tego wiedzieć, w jednym i w drugim przypadku nic mi się nie stało.

4. W tym temacie teoretyzujemy czy doświadczenia przenosimy na forum?
Ongoing Success
Avatar użytkownika
falconiforme
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 2841
Dołączył(a): 4/6/2007, 13:05
Lokalizacja: Morze

Postprzez Grubas » 23/6/2008, 11:09

falconiforme napisał(a):
3. Odjęcie gazu spowoduje delikatnie wyprostowanie się motocykla.



Wszędzie tak mówią, a nie zawsze prawda. Jeśli jest baaaardzo wolny zakręt, np skrzyżowanie i masz "ustąp pierwszeństwa", to ujęcie gazu może pomóc. Dzieje się tak dlatego, że zwolnienie o kilka km/h to zwolnienie o bardzo duży %, więc o duży % spada siła odśrodkowa i od razu moto się wali do wewnątrz. Trzeba to skompensować zacieśnieniem zakrętu.
<a href="http://a-glass.pl">BMW F650 ST</a>
Avatar użytkownika
Grubas
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 908
Dołączył(a): 6/10/2006, 14:13
Lokalizacja: Poznań

Postprzez falconiforme » 23/6/2008, 11:19

Grubas, fakt, u mnie np. przeciwskręt powiedzmy "nie działa" poniżej 20km/h. Motocykl się powiedzmy wali.
Jazda jest wtedy rowerowa. A na rowerze przeciwskręt robimy malutki(niezauważalny), a następnie kierownicę skręcamy w stronę zakrętu.
Ongoing Success
Avatar użytkownika
falconiforme
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 2841
Dołączył(a): 4/6/2007, 13:05
Lokalizacja: Morze

Postprzez Grzybu » 23/6/2008, 13:41

Przy ciężkim sprzęcie odjęcie gazu wcale nie powoduje podnoszenia a wręcz odwrotnie. Dopiero ratując się przed tym zjawiskiem zacieśniamy zakręt i to powoduje podnoszenie moto.
Avatar użytkownika
Grzybu
Bywalec
 
Posty: 784
Dołączył(a): 27/4/2007, 10:43
Lokalizacja: Syc.oof

Postprzez CeBeRek » 23/6/2008, 14:39

Grzybu napisał(a):Przy ciężkim sprzęcie odjęcie gazu wcale nie powoduje podnoszenia a wręcz odwrotnie. Dopiero ratując się przed tym zjawiskiem zacieśniamy zakręt i to powoduje podnoszenie moto.


Dodanie gazu powoduje podnoszenie się moto, ale zacieśnianie zakrętu, może ktoś to dla mnie wytłumaczyć, przecież jak się zacieśnia zakręt to jeszcze bardziej się trzeba położyć.
f4 | | Przeczytaj !! | | viewtopic.php?p=209115#209115
Avatar użytkownika
CeBeRek
Stały bywalec
 
Posty: 1265
Dołączył(a): 27/8/2007, 23:04
Lokalizacja: trolownia

Postprzez falconiforme » 24/6/2008, 08:31

Dodawanie gazu w zakręcie:
Są dwa czynniki:
Pierwszy to kształt i rozmiar opony.
Drugi to siła która cię wypycha.

Jeśli wchodzisz w zakręt to zaczynasz się pochylać. Masz odrobinę gazu by nie szarpało łańcuchem. Promień kół(odległość od osi do styku z asfaltem) zaczyna być coraz mniejszy ze względu na półkolisty kształt opony. Przy wychodzeniu z zakrętu musisz dodawać gazu by koła kręciły się tak szybko jak w samym zakręcie. (Przy nagłym wyprostowywaniu motocykla koła kręcą się wolniej niż w zakręcie).

Dodawanie gazu w samym zakręcie spowoduje prostowanie się jeśli będzie go na tyle dużo by pokonać zwiększający się promień styku kół(opon) z asfaltem. Przy zwiększającej się prędkości w zakręcie siła odśrodkowa też będzie większa i w prostowaniu motocykla też oczywiście pomaga.


Odjęcie gazu w zakręcie (czyli małe hamowanko):
Ze względu na kształt opony nagłe odjęcie gazu w zakręcie (np. 90km/h) spowoduje lekkie wyprostowanie się moto.
Szeroka opona zadziała jak mała dźwignia (zaznaczone na zielono).

Hamowanie w zakręcie:
Spowoduje prostowanie się moto.

Oczywiście nie chodzi o to by zerwać przyczepność.
Ostre hamowanie w zakręcie tylnym laczkiem skończy się pewnie szlifem.
Pamiętajmy "przyczepność jest jedna", a w dużym pochyleniu wykorzystujemy większość przyczepności, na hamowanie nie ma już prawie miejsca.


Grzybu napisał(a):Trzeba nauczyć się korzystać z przeciwskrętu w złożeniu. Cebra liter eFka jest dość ciężka, ale to pozwala pojąć jak ważne są właściwe reakcje. Bo jeśli przeciwskręt przed wejściem w zakręt robimy niejako nieświadomie, to już pogłębienie zakrętu przeważnie niedoświadczonych ludzi paraliżuje i lecą jednym torem (często w pole). Tu się trzeba trochę przemóc. To pozwala na ewentualne manewry.
Załączniki
kolo.JPG
koło, konstrukcja
kolo.JPG (12.6 KiB) Przeglądane 11034 razy
Ongoing Success
Avatar użytkownika
falconiforme
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 2841
Dołączył(a): 4/6/2007, 13:05
Lokalizacja: Morze

Postprzez zephyr47 » 24/6/2008, 13:22

Czyli wniosek jest taki, że każdy manewr gazem na łuku powoduje prostowanie motocykla ;-)
Lewy pas, gaz na koło -Wtedy czuje się wesoło ;]
Avatar użytkownika
zephyr47
Bywalec
 
Posty: 801
Dołączył(a): 30/12/2007, 16:59
Lokalizacja: Pszczyna

Poprzednia stronaNastępna strona


Powrót do Technika jazdy



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości




na gr