Zmiana zębatek a wskazania prędkościomierza - ?
Posty: 26
• Strona 1 z 2 • 1, 2
Zmiana zębatek a wskazania prędkościomierza - ?
Temat dłuższy czas chodził mi po głowie co poskutkowało postem na forum.
Jaki wpływ ma zmiana ilości zębów w zestawie napędowym na wskazania/ przekłamania prędkościomierza?
To, że licznik i tak i tak ściemnia to wiadomo, więc pomińmy tą kwestię.
Rozkmina pojawiła się po ostatnim wskazaniu licznika 297 km/h - oczywiście osiągnięte na niemieckim autobanie
Moto to R6 2001r, z fabryki wyjechało na zębatkach 16/48 u mnie jest 15/50.
Jak to wyglÄ…da z technicznego punktu widzenia?
Jeżeli zmiana ilości zębów ma wpływ na wskazywany vmax to dlaczego?
Jaki wpływ ma zmiana ilości zębów w zestawie napędowym na wskazania/ przekłamania prędkościomierza?
To, że licznik i tak i tak ściemnia to wiadomo, więc pomińmy tą kwestię.
Rozkmina pojawiła się po ostatnim wskazaniu licznika 297 km/h - oczywiście osiągnięte na niemieckim autobanie

Moto to R6 2001r, z fabryki wyjechało na zębatkach 16/48 u mnie jest 15/50.
Jak to wyglÄ…da z technicznego punktu widzenia?
Jeżeli zmiana ilości zębów ma wpływ na wskazywany vmax to dlaczego?
-
Vergon - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 3302
- Dołączył(a): 24/2/2010, 10:11
- Lokalizacja: Warszawa
Nie powiem ci jak u ciebie.
Jeśli masz napęd licznika na przednie koło tak jak u mnie, zmiana przełożenia zębatek nie ma wpływu na dokładność odczytywanych pomiarów.
Wg tego co napisałeś teraz masz mniejszą z tyłu i większa z przodu co powinno zaowocować mniejszym v-maxem
Jeśli masz napęd licznika na przednie koło tak jak u mnie, zmiana przełożenia zębatek nie ma wpływu na dokładność odczytywanych pomiarów.
Wg tego co napisałeś teraz masz mniejszą z tyłu i większa z przodu co powinno zaowocować mniejszym v-maxem
- hubi199
- Bywalec
- Posty: 581
- Dołączył(a): 24/8/2011, 12:56
- Lokalizacja: J-no
zęby nic nie zmieniają czy liczone jest koło tylne czy przednie ;P
znaczenie wieksze ma profil opony ;D albo (o ile ktos zmienia) to całe koła (srednica)
znaczenie wieksze ma profil opony ;D albo (o ile ktos zmienia) to całe koła (srednica)
KTM 300 EXC
Yamaha FZ6
GasGas TXT 250
Częsci do motocykli, serwis, tuning.. PW
Yamaha FZ6
GasGas TXT 250
Częsci do motocykli, serwis, tuning.. PW
-
henio12323 - Moderator
- Posty: 26032
- Dołączył(a): 30/12/2008, 20:49
- Lokalizacja: Włodawa / LBN
Ma mniejszą z przodu i większą z tyłu, co daje dużo mniejszy V-max, ale za to na jedno idzie jak po maśle. Stock ładnie wchodzi na gumę, a co dopiero to.
Wpływ na moc jest (po zmianie zwiększyła się, o ile musiałbyś się przejechać na hamownię przed i po), a jeżeli chodzi o prędkości - jeżeli ślimaczek jest na kółkach wskazania są takie same. Jeżeli na silniku (przednia zębata) to V-max będzie pokazywało Ci większy, niż rzeczywisty (większe obroty).
Wpływ na moc jest (po zmianie zwiększyła się, o ile musiałbyś się przejechać na hamownię przed i po), a jeżeli chodzi o prędkości - jeżeli ślimaczek jest na kółkach wskazania są takie same. Jeżeli na silniku (przednia zębata) to V-max będzie pokazywało Ci większy, niż rzeczywisty (większe obroty).
Kawasaki ER-5, 98r.
- jackal_pl
- Świeżak
- Posty: 299
- Dołączył(a): 9/3/2009, 19:55
- Lokalizacja: Okolice Gliwic
henio12323 napisał(a):zęby nic nie zmieniają czy liczone jest koło tylne czy przednie ;P
znaczenie wieksze ma profil opony ;D albo (o ile ktos zmienia) to całe koła (srednica)
postaram się załatwić w najbliższym czasie jakąś specjalną nagrodę dla Ciebie od forum.
Co prawda na nobla w dziedzinie fizyki bym nie liczył, ale będzie bliskoo...
<b>Life begins at 200km/h!!!!</b>
było gsx600f, było ZX12R
, jest V-Strom 650 AK8 
było gsx600f, było ZX12R


-
mar111cin - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 6941
- Dołączył(a): 29/5/2006, 13:12
- Lokalizacja: FSW (lubuskie)
hehe zeby moga powodowac przeklamania predkosciomierza
... Patrzac na Twoje przelozenie to zawyza Ci nawet o kilkadziesiat na h 20-30...a nawet 40. Za to latwiej staje na kolo.

-
Seba_ER5 - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 5223
- Dołączył(a): 27/8/2007, 19:58
u mnie w hornim po zmianie zebatek z tylmu plus 3 z przodu minus 1 predkosc maks spadla do 180 km/h mierzylem gps.nir pamietam natomiast co pokazywal licznik.... ale horni wtedy szedl jak zly i ze swiatel do 120 km/h karal srada 3/4 no i spalanie wzeoslo do dyszki na sto
Hornet-->929-->954-->DRZ 400 SM k6 | http://bikepics.com/members/sepo/
-
sepo - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 1587
- Dołączył(a): 6/11/2007, 20:06
- Lokalizacja: ZÄ…bki
a ja obalę parę mitów:
Mocy więcej nie przybędzie bo niby skąd po zmianie przełożeń. Wrażenie że lepiej "zapier**la" wynika z tego, że biegi są krótsze przez zmianę przełożenia końcowego. Natomiast na hamowni ten sam motocykl czy w konfiguracji 15/50 czy 16/48 pokaże taką samą moc. Wiem bo sam swojego hamowałem bez +3 zębów z tyłu z nimi. Moce te same ale wrażenia z jazdy dużo lepsze.
95% nowszych motocykli bierze sygnał do prędkościomierza z czujnika na przedniej zębatce (zdawczej) i jest to tak wykalibrowane by fabrycznie wskazania przy fabrycznych przełożeniach (tutaj 16/48) były w miarę precyzyjne (błąd jest około nawet 10-15% w górę - czy zawyżają - tym więcej i szybciej się jedzie tak więc 300km/h 600tą czy 750tką...nawet nowymi...zapomnijcie
Uturbiona rozwiercona hayabusa z przedłużonym wahaczem ciągnie 312km/h przy wskazaniach GPS a licznik w moto pokazywał ponad 400km/h ...
Przekłamanie prędkości po zmianie przełożeń na więcej zębów z tyłu lub mniej z przodu biorąc pod uwagę już fabryczne przekłamanie będzie duża. U mnie (a mam 3 zęby z tyłu więcej) przy wcześniejszych 150km/h jest 170km/h i po przejechaniu trasy dłuższej z innymi moto z seryjnymi przełożeniami wychodziło, że faktycznie błąd pomiaru wynosi około 20km/h.
Co do większego spalania - nie zauważyłem przy swojej zmianie żadnych różnic. Pali tyle samo ile palił.
Co do wstawania na koło...pierwszy bieg wstaje sam jak nawet nie chcesz i jedynie mocne pochylenie się do przodu gwarantuje oderwanie przedniego koła przy ostrym przyspieszaniu jedynie na około 30cm. Guma na tym biegu jest łatwiejsza niż jej brak. Drugi bieg - tutaj spokój - z gazu wstanie ale nie tak narowiście. Ze sprzęgła nawet z pełnym bakiem i tobołami na baku, z tyłu i po bokach. Z trójki - tylko na torze raz mi się udało - były mega rozgrzane opony, super asfalt, rezerwa w baku i ostry strzał z klamy. Mówimy o gumach na siedząco. Na stojaka nie umiem.
Ogólnie drobne korekty jak ta moja polecam ale więcej niż 3 zęby z tyłu lub jeden ząb mniej z przodu - to już zaczyna być bez sensu (chyba, że do stuntu) bo nagle przestaje być potrzebny 1 i 2gi bieg i rusza się z trzeciego i leci max 180km/h gdy licznik wskazuje 290...
Mocy więcej nie przybędzie bo niby skąd po zmianie przełożeń. Wrażenie że lepiej "zapier**la" wynika z tego, że biegi są krótsze przez zmianę przełożenia końcowego. Natomiast na hamowni ten sam motocykl czy w konfiguracji 15/50 czy 16/48 pokaże taką samą moc. Wiem bo sam swojego hamowałem bez +3 zębów z tyłu z nimi. Moce te same ale wrażenia z jazdy dużo lepsze.
95% nowszych motocykli bierze sygnał do prędkościomierza z czujnika na przedniej zębatce (zdawczej) i jest to tak wykalibrowane by fabrycznie wskazania przy fabrycznych przełożeniach (tutaj 16/48) były w miarę precyzyjne (błąd jest około nawet 10-15% w górę - czy zawyżają - tym więcej i szybciej się jedzie tak więc 300km/h 600tą czy 750tką...nawet nowymi...zapomnijcie

Przekłamanie prędkości po zmianie przełożeń na więcej zębów z tyłu lub mniej z przodu biorąc pod uwagę już fabryczne przekłamanie będzie duża. U mnie (a mam 3 zęby z tyłu więcej) przy wcześniejszych 150km/h jest 170km/h i po przejechaniu trasy dłuższej z innymi moto z seryjnymi przełożeniami wychodziło, że faktycznie błąd pomiaru wynosi około 20km/h.
Co do większego spalania - nie zauważyłem przy swojej zmianie żadnych różnic. Pali tyle samo ile palił.
Co do wstawania na koło...pierwszy bieg wstaje sam jak nawet nie chcesz i jedynie mocne pochylenie się do przodu gwarantuje oderwanie przedniego koła przy ostrym przyspieszaniu jedynie na około 30cm. Guma na tym biegu jest łatwiejsza niż jej brak. Drugi bieg - tutaj spokój - z gazu wstanie ale nie tak narowiście. Ze sprzęgła nawet z pełnym bakiem i tobołami na baku, z tyłu i po bokach. Z trójki - tylko na torze raz mi się udało - były mega rozgrzane opony, super asfalt, rezerwa w baku i ostry strzał z klamy. Mówimy o gumach na siedząco. Na stojaka nie umiem.
Ogólnie drobne korekty jak ta moja polecam ale więcej niż 3 zęby z tyłu lub jeden ząb mniej z przodu - to już zaczyna być bez sensu (chyba, że do stuntu) bo nagle przestaje być potrzebny 1 i 2gi bieg i rusza się z trzeciego i leci max 180km/h gdy licznik wskazuje 290...
http://www.tinyurl.pl?PlJBVNPo PrzeglÄ…d Twojego moto w P-N!
-
Przemo_rene - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 2982
- Dołączył(a): 11/3/2009, 13:27
- Lokalizacja: Poznań / TL1000R
ta haya uturbiona to jakaś słaba. moja dokręciła sie do 9800 na liczniku 300km/h i koniec licznika ale pocisnąłem i obroty doszły do 10700obr. co odpowiada okolo 330km/h na liczniku i mnie odcięło - prawdziwe 300km/h blokada? kiedyś czytałem w teście motocykla z 10 lat temu ze haya lata 302 a jak zdjęli lusterka 312
jest w necie gdzies kalkulatro przelozeń ale w pracy linka do niego nie posiadam
wystarczy kupić pozadny licznik rowerowy i wskazania się poprawiają znacznie
jest w necie gdzies kalkulatro przelozeń ale w pracy linka do niego nie posiadam
wystarczy kupić pozadny licznik rowerowy i wskazania się poprawiają znacznie
TL1000R- Odszedł została Hayabusa i
Nowy nabytek KTM RC8
Nowy nabytek KTM RC8
-
RUTRA.RD - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 4149
- Dołączył(a): 14/10/2010, 11:58
- Lokalizacja: Satanistyczna pustka umysłowa
rutra - dobry joke z tym 330 km/h
Hayabusa nie byłą słaba tylkoi Szajbusa. A u siebie też nie raz zamykałem licznik na 300km/h nawet z seryjnymi przełożeniami i NIE WIERZĘ, że tyle jechałem
A rożnicy w przebiegu a spalaniu to spokojnie. Ja liczę spalanie uwzględniając te przekłamania
Tak więc wiesz..
A przebieg fakt fałszuje - na każde 1000km przejechanychna seryjnych przełożeniach kręci około 1100km na +3 zębach z tyłu.
Rutra - weź taniego nawet gpsa i przyklej sobie na bak czy gdzieś i ciśnij autostradą na maksa. Zamkniesz licznik na 330 a na gps 260
zobaczysz 


A rożnicy w przebiegu a spalaniu to spokojnie. Ja liczę spalanie uwzględniając te przekłamania

A przebieg fakt fałszuje - na każde 1000km przejechanychna seryjnych przełożeniach kręci około 1100km na +3 zębach z tyłu.
Rutra - weź taniego nawet gpsa i przyklej sobie na bak czy gdzieś i ciśnij autostradą na maksa. Zamkniesz licznik na 330 a na gps 260


http://www.tinyurl.pl?PlJBVNPo PrzeglÄ…d Twojego moto w P-N!
-
Przemo_rene - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 2982
- Dołączył(a): 11/3/2009, 13:27
- Lokalizacja: Poznań / TL1000R
jaki dzolk? zaden dzolk okolo 330 licznikowych haya leciała i ja odcielo ale nie na obrotomierzu tylko tak jakos dziwnie wiec jest chyba do 299km/h zblokowana gps -owych
tl moj rekord z potężnej gory 295 licznikowych ale - 1 zab z przodu. z kalkulatora przelozen z neta tl na seryjnym przelozeniu nie ma prawa osiagnac 300 cos kolo 296 podaja maks
a 312 na szajbabusie to jakis obsrajtuch tym lecil przy jej 250 koniach to z 350 powinno byc
konkluzja z tego taka
poprosze szajba buse na weekend

tl moj rekord z potężnej gory 295 licznikowych ale - 1 zab z przodu. z kalkulatora przelozen z neta tl na seryjnym przelozeniu nie ma prawa osiagnac 300 cos kolo 296 podaja maks
a 312 na szajbabusie to jakis obsrajtuch tym lecil przy jej 250 koniach to z 350 powinno byc
konkluzja z tego taka
poprosze szajba buse na weekend


TL1000R- Odszedł została Hayabusa i
Nowy nabytek KTM RC8
Nowy nabytek KTM RC8
-
RUTRA.RD - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 4149
- Dołączył(a): 14/10/2010, 11:58
- Lokalizacja: Satanistyczna pustka umysłowa
Artur - daj mi loga z GPSa że leciałeś TLem 295km/h
Twój jeden ząb mniej z przodu to jak moje 3 z tył więcej więc to samo mamy. Ja Na tym przełożeniu zamykam licznik i przy licznikowych 300km/h walę po revlimiterze na 6tym biegu. na seryjnych tak jak pisałem. Też dociągnąłem do 300km/h licznikowych a obroty były tuż przed revlimiterem. Inna sprawa, że wiecej jak 260 to to nie było na 100% bo raz leciałem w aucie 300 i to na GPSie i wierz mi - TO JEST MEGA SZYBCIEJ NIŻ 300KM/H licznikowe na moto.
taki cytat:
"Polski rekord prÄ™dkoÅ›ci zostaÅ‚ ustanowiony dnia 20.05.2007r przez Arka „SzajbÄ™” Pawlukowicza na motocyklu Suzuki GSX-1300R Hayabusa Supercharger i wynosi 309 km/h. PrÄ™dkość zmierzona zostaÅ‚a przy pomocy urzÄ…dzenia GPS marki Garmin, model Zumo."
Jego sprzęt ma 400 kucy i zdecydowanie zestrojony do zapieprzania
Tak wiec jak powiedziałem. Zapomnijmy, ze kiedykolwiek zbliżymy się na seryjnych maszynach do granicy 300km/h. nawet jeżeli licznik wali mam około 350...


taki cytat:
"Polski rekord prÄ™dkoÅ›ci zostaÅ‚ ustanowiony dnia 20.05.2007r przez Arka „SzajbÄ™” Pawlukowicza na motocyklu Suzuki GSX-1300R Hayabusa Supercharger i wynosi 309 km/h. PrÄ™dkość zmierzona zostaÅ‚a przy pomocy urzÄ…dzenia GPS marki Garmin, model Zumo."
Jego sprzęt ma 400 kucy i zdecydowanie zestrojony do zapieprzania

http://www.tinyurl.pl?PlJBVNPo PrzeglÄ…d Twojego moto w P-N!
-
Przemo_rene - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 2982
- Dołączył(a): 11/3/2009, 13:27
- Lokalizacja: Poznań / TL1000R
jestes w bledzie
szajba jak ustanawiala rekord miala okolo 260 koni i nie bylo jechane do konca. kazdy chetny z prawkiem mogl pobic ten rekord ta haja za kase ja pamietam taka akcje
kumpel do fazera 1000 zalozyl licznik rowerowy wypasiony pokazal mi 249,4 i poszedl by jeszcze, bez problemu motocykle robia 300km/h jedne klamia wiecej inne mniej. pozycz gps to ci powiem ile haja lata. ja tam iwerze w to ze nia 300 jechalem bo mnie nie widzialna reka 2 razy odciela a nie bylo limitera zalaczonego
szajba jak ustanawiala rekord miala okolo 260 koni i nie bylo jechane do konca. kazdy chetny z prawkiem mogl pobic ten rekord ta haja za kase ja pamietam taka akcje
kumpel do fazera 1000 zalozyl licznik rowerowy wypasiony pokazal mi 249,4 i poszedl by jeszcze, bez problemu motocykle robia 300km/h jedne klamia wiecej inne mniej. pozycz gps to ci powiem ile haja lata. ja tam iwerze w to ze nia 300 jechalem bo mnie nie widzialna reka 2 razy odciela a nie bylo limitera zalaczonego
TL1000R- Odszedł została Hayabusa i
Nowy nabytek KTM RC8
Nowy nabytek KTM RC8
-
RUTRA.RD - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 4149
- Dołączył(a): 14/10/2010, 11:58
- Lokalizacja: Satanistyczna pustka umysłowa
jej 300km/h - licznikowe - jeżeli przekraczasz - to wtedy "niewidzialna ręka" odcina
Nie rzeczywiste.
A propo Szajbusy - czytaj tutaj: http://www.szajba.eu.org/osiagniecia/sz ... sci-309kmh
u źródła. Miała wtedy 400 kuca. Nie 260.

A propo Szajbusy - czytaj tutaj: http://www.szajba.eu.org/osiagniecia/sz ... sci-309kmh
u źródła. Miała wtedy 400 kuca. Nie 260.
http://www.tinyurl.pl?PlJBVNPo PrzeglÄ…d Twojego moto w P-N!
-
Przemo_rene - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 2982
- Dołączył(a): 11/3/2009, 13:27
- Lokalizacja: Poznań / TL1000R
szajba opisana byla w polskim superbiku a byla skladana w dynotechu i miala wtedy 260 koni artykul mam caly czas, chyba ze mi sie haje pomylily sprawdze jutro
co do mojej hayabusy
jade, 9800 obrotow 6 bieg 300 na liczniku wskazowka staje bo dzyndzel nie pozwala jej isc dalej, dochodze z obrotami na 6 biegu do okolo 10700, jak patrzylem na youtube odpowiada to okolo 330km/h wersji z licznikiem do 350, i przy tych 10700 moto mi sie dlawi a odcinka jest obrotow przy okolo 11200 wiec wnioskuje z tego ze producent ja zdlawil do 300km/h prawdziwych gps-owych, dwa razy probowalem i dwa razy to samo
rozumiesz o co mi chodzi ??
i teraz nie wiem czy to moja taka jakas czy tak wszystkie maja ??
co do mojej hayabusy
jade, 9800 obrotow 6 bieg 300 na liczniku wskazowka staje bo dzyndzel nie pozwala jej isc dalej, dochodze z obrotami na 6 biegu do okolo 10700, jak patrzylem na youtube odpowiada to okolo 330km/h wersji z licznikiem do 350, i przy tych 10700 moto mi sie dlawi a odcinka jest obrotow przy okolo 11200 wiec wnioskuje z tego ze producent ja zdlawil do 300km/h prawdziwych gps-owych, dwa razy probowalem i dwa razy to samo
rozumiesz o co mi chodzi ??
i teraz nie wiem czy to moja taka jakas czy tak wszystkie maja ??
TL1000R- Odszedł została Hayabusa i
Nowy nabytek KTM RC8
Nowy nabytek KTM RC8
-
RUTRA.RD - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 4149
- Dołączył(a): 14/10/2010, 11:58
- Lokalizacja: Satanistyczna pustka umysłowa
apropo odcinki mam takie pytanie bo widze moze sie przemo orientuje. mam kupla co ma yamahe DT 80 (stare 2T z 90 roku ) ona ma blokade do 80 km h. (niby da sie cos zmostkować w module żeby zdjąc blokade, i zapłon był juz jakis robiony bo nie było tej obudowy na niego, elektronika na wierzchu xd ) ale miał taka blokade że od 4 biegu jak jechał max 80 km h to na 5 i 6 biegu to sie nie zmieniało. jedynie obrotomierz spadał. jak na 4 biegu miał 80 km h przy wysokich obrotach, to na 6 biegu miał z 5-6 tysiecy oO. orientujesz sie moze jak moduł moze wiedziec ile moto jedzie w danym czasie ? xd
KTM 300 EXC
Yamaha FZ6
GasGas TXT 250
Częsci do motocykli, serwis, tuning.. PW
Yamaha FZ6
GasGas TXT 250
Częsci do motocykli, serwis, tuning.. PW
-
henio12323 - Moderator
- Posty: 26032
- Dołączył(a): 30/12/2008, 20:49
- Lokalizacja: Włodawa / LBN
Posty: 26
• Strona 1 z 2 • 1, 2
Powrót do Mechanika motocyklowa
Kto przeglÄ…da forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości