Test kompresji cylindra ZIMNY/Ciepły silnik l. Jaka różnica?
Posty: 14
• Strona 1 z 1
Test kompresji cylindra ZIMNY/Ciepły silnik l. Jaka różnica?
Zastanawiałem sięjak jest różnica między pomiarem na zimny i cieplym silniku. Manual mówi zeby robic na rozgrzany. Ludzie na róznych zagranicznych forach mówią ze pomiar na zimny nic nie daje. Anybody?
-
Seba_ER5 - VIP Ścigacz.pl
- Posty: 5223
- Dołączył(a): 27/8/2007, 19:58
Wszystkie tego rodzaju pomiary powinny być wykonywane zgodnie z zaleceniem producenta. Wartość porównawcza (w tym przypadku) została zanotowana przy ciepłym silniku. Porównując odczyt do wzorca, należy uzyskać jak najbardziej zbliżone warunki testu do wzorcowych.
Ma to związek z rozszerzalnością cieplną materiałów. Z reguły w silnikach elementy są lepiej spasowane przy rozgrzanych materiałach.
A tak na chłopski rozum - jeździsz z rozgrzanym silnikiem, więc powinny być dobre parametry na rozgrzanym
Ma to związek z rozszerzalnością cieplną materiałów. Z reguły w silnikach elementy są lepiej spasowane przy rozgrzanych materiałach.
A tak na chłopski rozum - jeździsz z rozgrzanym silnikiem, więc powinny być dobre parametry na rozgrzanym

- Endrju.
- Świeżak
- Posty: 24
- Dołączył(a): 27/6/2010, 08:08
-
Seba_ER5 - VIP Ścigacz.pl
- Posty: 5223
- Dołączył(a): 27/8/2007, 19:58
Przypominam też, że wszelkie gazy pod wpływem temperatury mają tendencję do rozszerzania się. To też może mieć znaczenie, chociaż logika mówi coś innego.

<b>ZxR 636 2006</b>
-
PrimoGhost - Stały bywalec
- Posty: 1148
- Dołączył(a): 21/11/2010, 20:07
- Lokalizacja: z DW-957
-
Seba_ER5 - VIP Ścigacz.pl
- Posty: 5223
- Dołączył(a): 27/8/2007, 19:58
Mierzy sie dlatego na rozgrzanym silniku z tego wzgledu iz na cieplym jest komplresja maxymalna jaka moze osiagnac silnik. Jest tak ze wzgledu na rozszerzalnosc cieplna tloka i pierscieni. Generalnie zimny tlok nie jest idealnie okragly i ma ksztalt bardziej zblizony do ksztaltu jajka (golym okiem nie widac, ale przy pomierzeniu wszystko ladnie wychodzi.
Gdy sie rozgrzeje do temperatury roboczej to sie rozszerza tam gdzie moze i przybiera ksztalt cylindra, co powiduje jego lepsze dociskanie to scianek cylindra (mniejszy luz niz na zimnym). Powoduje to wieksza szczelnosc i tym samym kompresje.
Podobnie jest w przypadku ierscieni. Dotarte sa na cieplym silniku i w chwili jego wystudzenia pierscien sie deko kurczy i zwieksza sie przerwa na zamku na kazdym pierscieniu i tym samym nizsza szczelnosc wychodzi. Jak rozgrzejemy silnik to analogicznie pierscien delikatnie zwieksza swoj obwod i tym samym zmniejsza sie przerwa na zamku , czego efektem jest wieksza szczelnosc i wzrost kompresji.
Mam nadzieje ze w miare jasno wyjasnilem dlaczego mierzy sie na rozgrzanym silniku kompresje.
A co do roznicy jaka moze wyjsc pomiedzy tymi pomiarami to jest to zalezne od nominalnego luzu tloka oraz nominalnej przerwy na kazdym z pierscieni oraz stanu i stopnia zuzycia silnika, a takze materialow z jakich sa wykonane tloki. W jednym, silniku bedzie to roznica 1 bara a w drugim nawet 4 barow (bo i z takimi przypadkami sie spotkalem).
Gdy sie rozgrzeje do temperatury roboczej to sie rozszerza tam gdzie moze i przybiera ksztalt cylindra, co powiduje jego lepsze dociskanie to scianek cylindra (mniejszy luz niz na zimnym). Powoduje to wieksza szczelnosc i tym samym kompresje.
Podobnie jest w przypadku ierscieni. Dotarte sa na cieplym silniku i w chwili jego wystudzenia pierscien sie deko kurczy i zwieksza sie przerwa na zamku na kazdym pierscieniu i tym samym nizsza szczelnosc wychodzi. Jak rozgrzejemy silnik to analogicznie pierscien delikatnie zwieksza swoj obwod i tym samym zmniejsza sie przerwa na zamku , czego efektem jest wieksza szczelnosc i wzrost kompresji.
Mam nadzieje ze w miare jasno wyjasnilem dlaczego mierzy sie na rozgrzanym silniku kompresje.
A co do roznicy jaka moze wyjsc pomiedzy tymi pomiarami to jest to zalezne od nominalnego luzu tloka oraz nominalnej przerwy na kazdym z pierscieni oraz stanu i stopnia zuzycia silnika, a takze materialow z jakich sa wykonane tloki. W jednym, silniku bedzie to roznica 1 bara a w drugim nawet 4 barow (bo i z takimi przypadkami sie spotkalem).
- marcinpsk
- Świeżak
- Posty: 402
- Dołączył(a): 16/2/2010, 22:48
- Lokalizacja: Legionowo
To ma sens. Chociaż nie spodziewałem się, że różnice w rozszerzalności tych elementów będą miały aż tak duże znaczenie w pomiarach.

<b>ZxR 636 2006</b>
-
PrimoGhost - Stały bywalec
- Posty: 1148
- Dołączył(a): 21/11/2010, 20:07
- Lokalizacja: z DW-957
Tłok nie rozszerza się tam gdzie może tylko na całej swojej powierzchni. Dodam że pomiar ciśnienia powinno się robić na maksymalnie otwartej przepustnicy. Do tego można zrobić próbę olejową w celu określenia zużycia elementów silnika.
-
adamRS - Świeżak
- Posty: 486
- Dołączył(a): 6/2/2010, 17:12
- Lokalizacja: Wieluń/Poznań
Owszem tlok sie rozszerza na calej swojej powierzchni ale wi niektorych miejscach bardziej, z tego wzgledu ze jak jest zimny to jest jajowaty a jak sie rozgrzeje to robi sie bardziej okragly.
Jesli t do Ciebie nie przemawi to proponuje wziac tlok z jakiegos w miare nowego silnika i go sobie dokladnie pomierzyc.
Starsze silniki owszem mialy okragle tloki i jedynie ofset na sworzniu zeby nie klekotaly jak sa zimne.
Jesli t do Ciebie nie przemawi to proponuje wziac tlok z jakiegos w miare nowego silnika i go sobie dokladnie pomierzyc.
Starsze silniki owszem mialy okragle tloki i jedynie ofset na sworzniu zeby nie klekotaly jak sa zimne.
- marcinpsk
- Świeżak
- Posty: 402
- Dołączył(a): 16/2/2010, 22:48
- Lokalizacja: Legionowo
Tez mi sie to wydawalo dziwne az na wlasne oczy nie zobaczylem. Koles przy mnie podgrzewal tloki palnikiem do okolo 700 stopni ipo chwili bylo mierzone wiec pewnie przy okolo 600 stopniach (taka temperature odbieraja tloki przewaznie w motocyklach na wolnych obrotach po rozgrzaniu silnika.
- marcinpsk
- Świeżak
- Posty: 402
- Dołączył(a): 16/2/2010, 22:48
- Lokalizacja: Legionowo
Wiesz jest cos takiego jak wskaznik EGT. Dysponyuje kilkoma takimi bo czesto uzywam do strojenia silnikow , ktore skladam. A z temperatura na wolnych obrotach nie przesadzilem. Przy okolo 1200-1300 obr/min wlasnie w tych granicach oscyluje w motocyklach. W silniku samochodowym jest kolo 540 stopni przy okolo 750 obr/min. Oczywiscie mowie o temperaturze, ktora przewaznie wystepuje bo moze byc troche nizsza lub wyzsza w zaleznosaci od programu jaki siedzi w ECU, tzn czy jest bardziej podlane benzyna czy mniej. Wiadomo mniej beny to wieksze EGT.
Masz jeszcze jakies pytania?
Masz jeszcze jakies pytania?
- marcinpsk
- Świeżak
- Posty: 402
- Dołączył(a): 16/2/2010, 22:48
- Lokalizacja: Legionowo
Posty: 14
• Strona 1 z 1
Powrót do Mechanika motocyklowa
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości