modyfikacje przedniego zawieszenia
Posty: 10
• Strona 1 z 1
modyfikacje przedniego zawieszenia
Przejrzałem nieco tematów na forum, ale nie znalazłem odpowiedzi na kilka pytań które mnie nurtują.
Z uwagi na to, że irytuje mnie nurkowanie przy mocniejszym hamowaniu oraz czasem niepewność w zakręcie, zastanawiam się nad modyfikacją przedniego zawieszenia w TDM900 z 2002 roku. Po odwiedzeniu kilku forów, znalazłem 3 rozwiązania na jego utwardzenie.
Pierwsza możliwość to wymiana oleju na gęstszy, nie mam jednak przekonania do tego zabiegu- zawieszenie owszem stanie się
twardsze, ale też nie będzie tak "szybko" wybierało nierówności- będzie bardziej zmulone. Cena ~35 zł
-jak bardzo czuć to zmulenie?
Druga opcja to zmiana sprężyn na twardsze. Cena 350-500 zł. Tutaj pojawia się pytanie:
-progresywne czy liniowe
-progresywne- czy one mają jakąś twardość? Bowiem widzę tylko oferty do konkretnych motocykli, bez wskazania stopnia twardości... No i pytanie jakiego wybrać producenta? Wiblers, Promoto, Wirth, Ohlins, HyperPro, no i jeszcze kilka się znajdzie.
-jeżeli liniowe to gdzie takie w Polsce znajdę- z tego co widziałem to w ofercie akcesoryjnych zawiasów są tylko progresywne.
Trzecia opcja jest nieco niespotykana z tego co widzÄ™...
Otóż w przednim zawieszeniu, poza sprężyną i olejem, na pracę zawieszenia mają też wpływ zaworki (damper valves). Niestety nigdzie nie znalazłem dokładnego opisu zasady ich działania. Podobno świetnie poprawiają właśnie opór zawieszenia na dobijanie.
Tutaj są linki do tychże zaworów, które są polecane do TDM900: http://old.racetech.com/popupwindow/Gol ... lators.asp
http://www.amotostuff.com/Merchant2/mer ... FEGV-S4301
cena 150$ plus przesyłka
-czy widzieliście coś takiego w sprzedaży w Polsce?
-jakieś wskazówki gdzie poczytać o zasadzie działania?
-co jeszcze można wykombinować poza wymianą całego przodu?
Poza tym, czy znacie jakąś firmę/magika, który zajmuje się modyfikacjami przedniego zawieszenia z okolic wawy?
pozdro i dzięki za wskazówki
Z uwagi na to, że irytuje mnie nurkowanie przy mocniejszym hamowaniu oraz czasem niepewność w zakręcie, zastanawiam się nad modyfikacją przedniego zawieszenia w TDM900 z 2002 roku. Po odwiedzeniu kilku forów, znalazłem 3 rozwiązania na jego utwardzenie.
Pierwsza możliwość to wymiana oleju na gęstszy, nie mam jednak przekonania do tego zabiegu- zawieszenie owszem stanie się
twardsze, ale też nie będzie tak "szybko" wybierało nierówności- będzie bardziej zmulone. Cena ~35 zł
-jak bardzo czuć to zmulenie?
Druga opcja to zmiana sprężyn na twardsze. Cena 350-500 zł. Tutaj pojawia się pytanie:
-progresywne czy liniowe
-progresywne- czy one mają jakąś twardość? Bowiem widzę tylko oferty do konkretnych motocykli, bez wskazania stopnia twardości... No i pytanie jakiego wybrać producenta? Wiblers, Promoto, Wirth, Ohlins, HyperPro, no i jeszcze kilka się znajdzie.
-jeżeli liniowe to gdzie takie w Polsce znajdę- z tego co widziałem to w ofercie akcesoryjnych zawiasów są tylko progresywne.
Trzecia opcja jest nieco niespotykana z tego co widzÄ™...
Otóż w przednim zawieszeniu, poza sprężyną i olejem, na pracę zawieszenia mają też wpływ zaworki (damper valves). Niestety nigdzie nie znalazłem dokładnego opisu zasady ich działania. Podobno świetnie poprawiają właśnie opór zawieszenia na dobijanie.
Tutaj są linki do tychże zaworów, które są polecane do TDM900: http://old.racetech.com/popupwindow/Gol ... lators.asp
http://www.amotostuff.com/Merchant2/mer ... FEGV-S4301
cena 150$ plus przesyłka
-czy widzieliście coś takiego w sprzedaży w Polsce?
-jakieś wskazówki gdzie poczytać o zasadzie działania?
-co jeszcze można wykombinować poza wymianą całego przodu?
Poza tym, czy znacie jakąś firmę/magika, który zajmuje się modyfikacjami przedniego zawieszenia z okolic wawy?
pozdro i dzięki za wskazówki
-
Kamusial - Bywalec
- Posty: 782
- Dołączył(a): 26/4/2009, 01:13
- Lokalizacja: Wawa - włochy
na pierwsze odpowiedz jest bardzo prosta
kazdy inaczej odczuwa "zmulenie" a wiec musisz sam spróbowac i sie przekonasz
kazdy inaczej odczuwa "zmulenie" a wiec musisz sam spróbowac i sie przekonasz
13k.pl/-/sugestia.php
co za idiota wymyslil limit 60 znaków
co za idiota wymyslil limit 60 znaków
- swirus2007
- Stały bywalec
- Posty: 1474
- Dołączył(a): 29/7/2009, 13:35
- Lokalizacja: ~~KN~~
Jeśli chodzi o olej, to ja w CBR 1000F wymieniłem na 20W i motocykl pięknie się zaczął prowadzić w zakrętach. Nie nurkował przy hamowaniu, do czego mają tendencje cebry. Jest to najtańsza opcja więc polecam na początek. Jak nie będziesz zadowolony to bedziesz kombinował dalej.
http://filmy.scigacz.pl/Julien_Dupont_trial_Ateny Inter:pediatric
-
Grzybu - Bywalec
- Posty: 784
- Dołączył(a): 27/4/2007, 10:43
- Lokalizacja: Syc.oof
Nie byłem zadowolony z zawieszenia w XJ, więc kolega mechanik zalał mi gęsty olej i zdecydowanie poprawiła się charakterystyka zawieszenia. Jeśli to będzie zbyt mało to zastosuj sprężyny progresywne. Są lepsze od liniowych, bo stają się twardsze wraz ze wzrostem obciązęnia, co chroni przed dobijaniem zawieszenia.
Swoją drogą to trzeba było Fazera kupić zamiast TDM hłe hłe
:D:D:D:D:D:D:D:D
Swoją drogą to trzeba było Fazera kupić zamiast TDM hłe hłe

-
t_racer_ - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 427
- Dołączył(a): 9/1/2007, 23:11
- Lokalizacja: Warmia
TDM bardzo fajna i trwała maszyna, niestety nie będzie to nigdy połykacz winkli na kolanie, nurkowanie może być spowodowane nie tyle rzadkim olejem co już starym
bądź jest go tam za mało, wymiana na gęstszy zniweluje ten problem ale jak często korzystasz z bocznych dróżek mogą ci się posypać plomby z zębów, co do "niepewności" z zakręcie to trzeba ocenić jej stopień
czy jest to naturalne zjawisko w TDM, czy wina Opony i zawieszenia. Wymiana "kryzy" w zamieszeniu może już za bardzo zmienić charakterystykę u ciebie, wymienia się je gdy ciśniesz mopem po torze i może się okazać że będzie ci sie motor "walił" w zakręcie, a "podnieść" tak wysoki motor jak TDM nie jest lekką sprawą.


-
zomodj - Świeżak
- Posty: 256
- Dołączył(a): 2/7/2008, 21:33
W TDMkach było tak, że sprężyna w 2003 roku była twardsza od tej z 2002 o ~20%- yamaha naprawiała bubla. Mam moto z 2002 i stoi przede mną ten problem.
Zauważyłem, że lagi się delikatnie pocą, więc uszczelniacze też do wymiany. Póki co zaleję 15W i zobaczę czy to pomoże, jednak jak pisałem- gęstszy olej to twardszy zawias kosztem jego szybkości działania, co nie do końca mi się to podoba
Moto używam głównie do miastowego latania, czasem się po błocie pojedzie, żeby korek ominąć i wprawić w zadumę puszkarstwo- bezcenne.
Jakie są w takim razie wady progresywnych sprężyn? Czemu nie są oferowane w standardzie?
Dzięki za Polskie tłumaczenie "damper" - kryza. Gościu na forum TDM właśnie ją wymienił, z tym że zostawił sprężynę (2003) i mówi, że jest wypas. (wcześniej wymienił też sprężynę na twardszą, ale miał za twardo).
Inny typ z moto z 2002 roku zmienił zarówno sprężynę jak i "kryzę" i moto jest podobno idealne, choć też narzeka na zbyt twardą sprężynę- parametrycznie o 10% twardszą od tej z 2003.
Swoją drogą obaj goście mają sprężyny wymienione na liniowe, niżeli progresy- dopytam dlaczego.
OfftopujÄ…c:
No wiem, że trzeba było Faziego- zły duch TDMki mnie omotał i teraz mam za swoje
Ale i tak jÄ… kocham
Zauważyłem, że lagi się delikatnie pocą, więc uszczelniacze też do wymiany. Póki co zaleję 15W i zobaczę czy to pomoże, jednak jak pisałem- gęstszy olej to twardszy zawias kosztem jego szybkości działania, co nie do końca mi się to podoba

Moto używam głównie do miastowego latania, czasem się po błocie pojedzie, żeby korek ominąć i wprawić w zadumę puszkarstwo- bezcenne.
Jakie są w takim razie wady progresywnych sprężyn? Czemu nie są oferowane w standardzie?
Dzięki za Polskie tłumaczenie "damper" - kryza. Gościu na forum TDM właśnie ją wymienił, z tym że zostawił sprężynę (2003) i mówi, że jest wypas. (wcześniej wymienił też sprężynę na twardszą, ale miał za twardo).
Inny typ z moto z 2002 roku zmienił zarówno sprężynę jak i "kryzę" i moto jest podobno idealne, choć też narzeka na zbyt twardą sprężynę- parametrycznie o 10% twardszą od tej z 2003.
Swoją drogą obaj goście mają sprężyny wymienione na liniowe, niżeli progresy- dopytam dlaczego.
OfftopujÄ…c:
No wiem, że trzeba było Faziego- zły duch TDMki mnie omotał i teraz mam za swoje

Yamaha XJ600 -> TDM 900 -> DRZ 400e
-
Kamusial - Bywalec
- Posty: 782
- Dołączył(a): 26/4/2009, 01:13
- Lokalizacja: Wawa - włochy
Progresywne są lepsze i droższe, bo zapobiegają zbyt głębokiemu nurkowaniu, na początku łatwiej się uginają, a im głębiej składa się zawieszenie tym większy stawiają opór.
Na miłość nieporadzisz, najważniejsze pokochać też wady
Na miłość nieporadzisz, najważniejsze pokochać też wady

-
t_racer_ - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 427
- Dołączył(a): 9/1/2007, 23:11
- Lokalizacja: Warmia
Tylko Ohlins.
Przód i tył całe zawiechy
Jak zasmakujesz to będziesz się długo zastanawiał czemu nie ma ich w standardzie we wszystkich motocyklach.
Tak na poważnie spytaj w TGmotor lub Dynotech odnośnie części. Ja miałem progresywne w B600 i wcale nie były za twarde. Wypróbuj tylko różne oleje i powinno być ok.
Szczerze jak chcesz mieć lepsze zawieszenie to zmień TDM na motocykl z USD i kup Ohlinsa
Różnica jest KOLOSALNA.
Przód i tył całe zawiechy

Jak zasmakujesz to będziesz się długo zastanawiał czemu nie ma ich w standardzie we wszystkich motocyklach.

Tak na poważnie spytaj w TGmotor lub Dynotech odnośnie części. Ja miałem progresywne w B600 i wcale nie były za twarde. Wypróbuj tylko różne oleje i powinno być ok.
Szczerze jak chcesz mieć lepsze zawieszenie to zmień TDM na motocykl z USD i kup Ohlinsa

Różnica jest KOLOSALNA.
Ongoing Success
-
falconiforme - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 2841
- Dołączył(a): 4/6/2007, 13:05
- Lokalizacja: Morze
Z tym Ohlinsem- czy jest wart swojej kasy w odniesieniu do konkurencji (Hyperpro, Wilbers, Wirth, Promoto)?
USD można zamontować w TDMie
- wsadzając cały przód od R1, lub Multistrady. Przyznam jednak, że jak dla mnie to zbyt poważna ingerencja w "fabrykę"... Co ciekawe prawdopodobnie wyszłaby najtaniej po odsprzedaży przodu z TDMki. Może w przyszłości gdy dojdę do wniosku że zawias już przydałby się fajniejszy, a nie będę chciał zmieniać moto...
Swoją drogą- czy ktoś z Was kojarzy jakieś firmy w Polsce, które zajmują się robieniem kryz do zawieszeń? Ciekaw jestem ile by coś takiego kosztowało, ewentualnie może samemu się pobawić w modyfikacje. Zobaczę jak to wygląda jak będę lagi rozbierał do wymiany oleju i uszczelniaczy.
USD można zamontować w TDMie

Swoją drogą- czy ktoś z Was kojarzy jakieś firmy w Polsce, które zajmują się robieniem kryz do zawieszeń? Ciekaw jestem ile by coś takiego kosztowało, ewentualnie może samemu się pobawić w modyfikacje. Zobaczę jak to wygląda jak będę lagi rozbierał do wymiany oleju i uszczelniaczy.
Yamaha XJ600 -> TDM 900 -> DRZ 400e
-
Kamusial - Bywalec
- Posty: 782
- Dołączył(a): 26/4/2009, 01:13
- Lokalizacja: Wawa - włochy
Różnicy w progresywnej sprężynie różnych Firm raczej nie znajdziesz. Ja miałem progresywną Wirth i była dużo lepsza od seryjnego, zwłaszcza że seryjnie jest krótka sprężyna i dystans.
Na zawieszenie składa się sztywność ramy i komplet: amortyzator tył i widelec z przodu.
W B600 zawieszenie było miękkie. W obecnej Aprilli Falco zawieszenie jest sztywniejsze ale i o całą długość bardziej komfortowe. Na tyle mam Ohlins AP 840. Jeśli dorwiesz zawieszenie od R1, nie zastanawiaj się. O ile rzeczywiście nie zmieni ci się jego długość.
Na zawieszenie składa się sztywność ramy i komplet: amortyzator tył i widelec z przodu.
W B600 zawieszenie było miękkie. W obecnej Aprilli Falco zawieszenie jest sztywniejsze ale i o całą długość bardziej komfortowe. Na tyle mam Ohlins AP 840. Jeśli dorwiesz zawieszenie od R1, nie zastanawiaj się. O ile rzeczywiście nie zmieni ci się jego długość.
Ongoing Success
-
falconiforme - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 2841
- Dołączył(a): 4/6/2007, 13:05
- Lokalizacja: Morze
Posty: 10
• Strona 1 z 1
Powrót do Mechanika motocyklowa
Kto przeglÄ…da forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości