Zobacz wÄ…tek - Sonda lambda w CBR600FS
NAS Analytics TAG

Sonda lambda w CBR600FS

Mechanika tylko powyżej 125cc.
_________

Postprzez mar111cin » 25/12/2008, 12:12

ja bym na Twoim miejscu poszukał sondy od tego modelu i wkręcił ją w wydech mniej więcej w tym miejscu w któym powinien być w oryginale. Jak już chcesz się bawić łączeniem kabelków, to kabelki od podgrzewania napewno nie są Ci tutaj potrzebne. to sonda ma dawać napięcie zazwyczaj około 0,5V .

Jeżeli chcesz robić partyzantke to możesz poszukać czegoś od instalacji gazowych do samochodu - emulatory sondy lambda, ale to będzie wynalazek na miare XXI w :lol:


Hmmm Kontrolka niech lepiej zostanie, bo narazie jest to bład tylko sondy lambda i użytkownik wie dlaczego tak jest. Jak jakimś cudem włoży nową sonde, czy cokolwiek co ją zastąpi, tak żeby kontrolka sama zgasła, to dalej będzie ona działać i jak się pojawi jakiś inny bład silnika, to da znać o sobie. A jak ją wyjmiemy to już o żadnych innych usterkach się nie dowiemy.
<b>Life begins at 200km/h!!!!</b>
było gsx600f, było ZX12R :(, jest V-Strom 650 AK8 :)
Avatar użytkownika
mar111cin
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 6941
Dołączył(a): 29/5/2006, 13:12
Lokalizacja: FSW (lubuskie)


Postprzez cycu_rsko » 25/12/2008, 13:06

Sondy lambda nie mozna zastapic rezystorem.
Sonda steruje skladem mieszanki. Jesli w Twoim moto nie ma kostki pod sonde to prawdopodobnie jej w ogole nie bylo. Sprawdz przy komputerze slady czy nie byl wymieniany. Byc moze jest tak jak pisza ze mogl byc wymieniony komputer.
Jesli moto jezdzi normalnie, nie pali zbyt duzo to zostaw to w spokoju. Nie ma sensu kombinowac.

mar111cin napisał(a): to sonda ma dawać napięcie zazwyczaj około 0,5V .


Sonda zazwyczaj dziala od napiecia 0,1V do 1V jesli napiecie sondy jest na stalym poziomie lub wychodzi poza ten zakres sonda jest do wymiany.
929
Avatar użytkownika
cycu_rsko
Moderator
 
Posty: 1145
Dołączył(a): 15/3/2008, 18:55
Lokalizacja: Radomsko


Postprzez kargulvmax » 25/12/2008, 17:22

Witam wydaje mi się że nikt nie wyciął przewodów chyba że się znalazł jakiś pieprzony esteta.Tak jak przedmówca jak moto jezdzi normalnie daj spokój z jakimis emulatorami i wynalazkami takie moje skromne zdanie.Pozdr
Carpe diem
kargulvmax
Świeżak
 
Posty: 275
Dołączył(a): 17/1/2006, 12:00
Lokalizacja: Gostyń Wlkp.

Postprzez kargulvmax » 25/12/2008, 17:23

Witam wydaje mi się że nikt nie wyciął przewodów chyba że się znalazł jakiś pieprzony esteta.Tak jak przedmówca jak moto jezdzi normalnie daj spokój z jakimis emulatorami i wynalazkami takie moje skromne zdanie.Pozdr
Carpe diem
kargulvmax
Świeżak
 
Posty: 275
Dołączył(a): 17/1/2006, 12:00
Lokalizacja: Gostyń Wlkp.

Postprzez kargulvmax » 25/12/2008, 17:24

Komp majakis tryb awaryjny przewidziany na wypadek uszkodzenia sondy i jest to bezpieczne dla silnika lepiej go nie ogłupiaj bez potrzeby
Carpe diem
kargulvmax
Świeżak
 
Posty: 275
Dołączył(a): 17/1/2006, 12:00
Lokalizacja: Gostyń Wlkp.

Postprzez Peett » 25/12/2008, 20:56

Tak jak napisal mar111cin kontrolki na pewno nie odepne bo ona nie jest tylko od sondy i w razie innego bledu nie bede o nim wiedzial. czy ja wiem czy taki wynalazek z tym rezystorem - jest to kostka robiona fabrycznie w ktorej rzeczywiscie znajduje sie tylko rezystor ale jest sprzedawana jako tanszy wynalazek przy wymianie tlumika na nieoryginalny w ktorym nie ma miejsca na sonde w przypadku gdy instaluje sie power commandera ktory zawiera w sobie ten "o2 sensor eliminator kit" (w skrocie ten rezystor). co do trybu awaryjnego rzeczywiscie w przypadku awarii sondy sterownik na niego przechodzi ale wiaze sie to ze znaczym ubytkiem mocy a nie mam wrazenia ze moto slabo ciagnie. chyba po prostu wepne ten rezystor w kable od sondy zaraz przy sterowniku. chyba ze ma ktos jeszcze jakies sugestie. wesolych swiat
Peett
Świeżak
 
Posty: 31
Dołączył(a): 30/11/2008, 00:17
Lokalizacja: Krakow/Cork

Postprzez mar111cin » 25/12/2008, 21:25

Cycu, zgadzam się że sonda podaje takie wartości. (chociaż coś mi się obiło o uszy że jakaś firma zrobiła sondy działające w innym zakresie napięć) Jednak Pett tej sondy nie ma wcale, więc nie będzie sprawdzał czy ona dobrze chodzi czy też nie. A napięcie w granicach 0,5V zazwyczaj oznacza mieszanke stechiometryczną i taki sygnał najlepiej żeby był podawany do sterownika. (no najlepiej to żeby była sonda która go podaje) niż żeby silnik pracował w trybie awaryjnym.
<b>Life begins at 200km/h!!!!</b>
było gsx600f, było ZX12R :(, jest V-Strom 650 AK8 :)
Avatar użytkownika
mar111cin
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 6941
Dołączył(a): 29/5/2006, 13:12
Lokalizacja: FSW (lubuskie)

Postprzez tomekd » 25/12/2008, 21:37

Sygnal z sondy brany jest po uwage tylko na niskich obrotach i przy malych uchyleniach przepustnicy,dlatego tez nie ma to absolutnie zadnego znaczenia na moc silnika.Wplywa natomiast na zuzycie paliwa przy spokojnej jezdzie.Brak sygnalu spowoduje ze komputer automatycznie dobierze bogatsza,ale tez bezpieczna dla silnika mieszanke.

Jezeli chodzi o modele hamerykanskie to tylko californijska wersja cbr 600f4i ( tak to sie tutaj nazywala wercja ze wtryskiem) miala sonde lambda.
tomekd
Świeżak
 
Posty: 131
Dołączył(a): 18/6/2006, 16:24
Lokalizacja: chicago

Postprzez mar111cin » 25/12/2008, 22:03

Tomek, napewno jest brany pod uwage w całym zakresie obrotów. Nie ma ustalonego wycinka, cały czas ma to działać.
<b>Life begins at 200km/h!!!!</b>
było gsx600f, było ZX12R :(, jest V-Strom 650 AK8 :)
Avatar użytkownika
mar111cin
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 6941
Dołączył(a): 29/5/2006, 13:12
Lokalizacja: FSW (lubuskie)

Postprzez tomekd » 25/12/2008, 23:44

mar111cin napisał(a):Tomek, napewno jest brany pod uwage w całym zakresie obrotów. Nie ma ustalonego wycinka, cały czas ma to działać.


Absolutnie nie,wszyskie bez wyjatku japonskie sportowe motocykle pracuja w ukladzie bez sygnalu z O2 czujnika w zakresie wiekszych obciazen i obrotow.Dlatego odlaczenie jego jest absoultnie bez znacznie na osiagi silnika.
Typowy czujnik O2 jest waskozakresowy, szerokozakresowe uzywa sie do tunningu ale maja one bardzo ograniczona trwalosc.Zreszta to temat na inna dyskusje.

http://www.factorypro.com/ ---->product support---->Motocycle Tunning Tech----> O2 sensor operating range
tomekd
Świeżak
 
Posty: 131
Dołączył(a): 18/6/2006, 16:24
Lokalizacja: chicago

Postprzez mar111cin » 25/12/2008, 23:53

co rozumiesz przez wÄ…sko i szeroko zakresowe ?
<b>Life begins at 200km/h!!!!</b>
było gsx600f, było ZX12R :(, jest V-Strom 650 AK8 :)
Avatar użytkownika
mar111cin
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 6941
Dołączył(a): 29/5/2006, 13:12
Lokalizacja: FSW (lubuskie)

Postprzez tomekd » 26/12/2008, 04:20

mar111cin napisał(a):co rozumiesz przez wąsko i szeroko zakresowe ?


Bardziej poprawne pytanie byloby co to sa czujniki wasko i szerokozakresowe,jako ze ja tego nie wymyslilem.

Czujnik waskozakresowy taki jak w zdecydowanej wiekszosci silnikow motocyklowych czy tez samochodowych nadaje sie tylko i wylacznie do kontroli skladu mieszanki w bardzo waskim zakresie,tzn normalnym 14.7:1,natomiast absolutnie nie jest w stanie kontrolawac zubozonej czy tez wzbogaconej mieszanki.Silnik pracujacy pod duzym obciazeniem potrzebuje wzbogacona mieszanke ( silniki niedoladowane okolo 13:1 a doladowane nawet 11:1),dlatego tez caly system ignoruje sygnal z O2 sensor.

Czujniki szerokozakresowe pojawily sie stosunkowo niedawno, ale nie nadaja sie do permamentnej instalacji w silniku poniewaz :

-sa stosunkowo nietrwale,10000 km max.
- wymagaja kalibracji przed kazdym uzyciem.
W praktyce sa uzywane do budowania map,tunningu silnikow po modyfikacjach.Mozna zaprogramowac Power Commander za pomoca takiego systemu.

http://www.fordmuscle.com/archives/2007 ... /index.php tam sa takie dwa wykresiki sygnalu ( V ) i skladu mieszanki dla czujnikow wasko i szeroko zakresowych z ktorych jest jasne dlaczego systemy uzywajace standardowy czujnik O2 sa dwu stopniowe,closed loop prze malych obciazeniach,i open loop,czy tez sygnal ignorowany przy wiekszych obrotach/przepustnicy.
tomekd
Świeżak
 
Posty: 131
Dołączył(a): 18/6/2006, 16:24
Lokalizacja: chicago

Postprzez mar111cin » 26/12/2008, 10:42

acha, może i , ale jednak w żadnych normach emisji spalin pojazdy się wtedy nie mieszczą, przypuszczam że w taki sposób nie dostałyby homologacji ? Rozumiem że jest to wykorzystywane tylko w sporcie?


acha tylko taka jedna nieścisłość, sama sonda mierzy szybkość przepływu O2 i raczej nie widze żeby problemem dla niej było wskazanie nie stechiometrycznego składu mieszanki. Poprostu wtedy charakteryzuje się innym napięciem.
<b>Life begins at 200km/h!!!!</b>
było gsx600f, było ZX12R :(, jest V-Strom 650 AK8 :)
Avatar użytkownika
mar111cin
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 6941
Dołączył(a): 29/5/2006, 13:12
Lokalizacja: FSW (lubuskie)

Postprzez msebek » 26/12/2008, 11:46

Sonda lambda mierzy zawartość tlenu w spalinach
msebek
Świeżak
 
Posty: 171
Dołączył(a): 24/8/2007, 13:48

Postprzez mar111cin » 26/12/2008, 13:22

Msebek, zgadza się, ale zagłębiałeś się w to jak dokładnie działa sonda lambda? ; ) przepływa przez nią tlen i w zależności w którą strone ten tlen przepływa i jak szybko, to takie napięcie wytwarza. Tam jest chyba jakieś ogniwo galwaniczne, czy jeszcze jakiś inny wynalazek.
W każdym razie to dzięki jej sygnałom wtryskiwacze wiedzą ile podawać paliwa, żeby utrzymać mieszanke stechiometryczną właśnie tą 14.7:1 o której pisał Tomek. Jednak zastanawia mnie kto wymyślił inne proporcje mieszanki, skoro wiadomo że przy 14,7:1 są najczystsze spaliny.
<b>Life begins at 200km/h!!!!</b>
było gsx600f, było ZX12R :(, jest V-Strom 650 AK8 :)
Avatar użytkownika
mar111cin
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 6941
Dołączył(a): 29/5/2006, 13:12
Lokalizacja: FSW (lubuskie)

Postprzez tomekd » 26/12/2008, 15:48

mar111cin napisał(a):acha, może i , ale jednak w żadnych normach emisji spalin pojazdy się wtedy nie mieszczą, przypuszczam że w taki sposób nie dostałyby homologacji ? Rozumiem że jest to wykorzystywane tylko w sporcie?

Glowny przyczyna uzycia O2 sensora waskozakresowego to polepszenie czystosci spalin.W przypadku odlaczenia jej wystepuje tez pewien spadek ekonomi spalania jako ze komp dobierze bogata ale tez i bezpieczna wartosc.




acha tylko taka jedna nieścisłość, sama sonda mierzy szybkość przepływu O2 i raczej nie widze żeby problemem dla niej było wskazanie nie stechiometrycznego składu mieszanki. Poprostu wtedy charakteryzuje się innym napięciem.


Obejrzales te wykresy napiecia zwgledem skladu mieszanki dla sondy waskozakresowej ? Absolutnie NIE jest wstanie zmierzyc skladu nie stechimetrycznego, :roll: ,zero niescislosci.

Wiecej nie mama ochoty tlumaczyc wyglada to tak jak bym musial udowadnic za po wschodzie slonca ono tez zajdzie. :D Mowimy o bardzo podstawowych uwarunkowaniach pracy silnika czy tez testu na czystosc spalin.Nikt nie zmusza silnika do pracy przy 100% przepustnicy i 12000obr podczas takiego testu..14.7 jest dobre na toksycznosc i zuzycie paliwa ale na maks moc czy tez plynnosc podczas przyspieszania czy tez otwierania gazu wzbogacone mieszanki sa lepsze.Itd.

Badzo polecam ta ksiazke warta kazdego centa http://www.amazon.com/dp/1859604358?tag ... RKG2BGE45&

Suma summarum,O2 sensor waskozakresowy ma wplyw tylko na bardzo waski zakres pracy silnika i absolutnie odlaczenie jego nie obniza osiagow silnika.
tomekd
Świeżak
 
Posty: 131
Dołączył(a): 18/6/2006, 16:24
Lokalizacja: chicago

Postprzez skwy » 26/12/2008, 15:50

mar111cin napisał(a):Msebek, zgadza się, ale zagłębiałeś się w to jak dokładnie działa sonda lambda? ; ) przepływa przez nią tlen i w zależności w którą strone ten tlen przepływa i jak szybko, to takie napięcie wytwarza. Tam jest chyba jakieś ogniwo galwaniczne, czy jeszcze jakiś inny wynalazek.
W każdym razie to dzięki jej sygnałom wtryskiwacze wiedzą ile podawać paliwa, żeby utrzymać mieszanke stechiometryczną właśnie tą 14.7:1 o której pisał Tomek. Jednak zastanawia mnie kto wymyślił inne proporcje mieszanki, skoro wiadomo że przy 14,7:1 są najczystsze spaliny.


Zgadza się elektroda sondy znajduje się w otoczeniu spalin tylko tyle ze ona mierzy ilość O2 w spalinach a nie prędkość przepływu.
Czujnik przepływu znajdyje sie w filtrze powietrza.To on mierzy przepływ i prędkość powietrza.
Avatar użytkownika
skwy
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 1540
Dołączył(a): 7/10/2007, 08:21
Lokalizacja: Gołdap

Postprzez msebek » 26/12/2008, 16:55

tomekd napisał(a):
mar111cin napisał(a):acha, może i , ale jednak w żadnych normach emisji spalin pojazdy się wtedy nie mieszczą, przypuszczam że w taki sposób nie dostałyby homologacji ? Rozumiem że jest to wykorzystywane tylko w sporcie?

Glowny przyczyna uzycia O2 sensora waskozakresowego to polepszenie czystosci spalin.W przypadku odlaczenia jej wystepuje tez pewien spadek ekonomi spalania jako ze komp dobierze bogata ale tez i bezpieczna wartosc.




acha tylko taka jedna nieścisłość, sama sonda mierzy szybkość przepływu O2 i raczej nie widze żeby problemem dla niej było wskazanie nie stechiometrycznego składu mieszanki. Poprostu wtedy charakteryzuje się innym napięciem.


Obejrzales te wykresy napiecia zwgledem skladu mieszanki dla sondy waskozakresowej ? Absolutnie NIE jest wstanie zmierzyc skladu nie stechimetrycznego, :roll: ,zero niescislosci.

Wiecej nie mama ochoty tlumaczyc wyglada to tak jak bym musial udowadnic za po wschodzie slonca ono tez zajdzie. :D Mowimy o bardzo podstawowych uwarunkowaniach pracy silnika czy tez testu na czystosc spalin.Nikt nie zmusza silnika do pracy przy 100% przepustnicy i 12000obr podczas takiego testu..14.7 jest dobre na toksycznosc i zuzycie paliwa ale na maks moc czy tez plynnosc podczas przyspieszania czy tez otwierania gazu wzbogacone mieszanki sa lepsze.Itd.

Badzo polecam ta ksiazke warta kazdego centa http://www.amazon.com/dp/1859604358?tag ... RKG2BGE45&

Suma summarum,O2 sensor waskozakresowy ma wplyw tylko na bardzo waski zakres pracy silnika i absolutnie odlaczenie jego nie obniza osiagow silnika.


tomekd może jednak chodzi ci o sondę dwustanową (z wkładem z dwutlenku tytanu) a nie o jakąś wąskozakresową?

mar111cin cyrkonowa sonda lambda działa w ten sposób, że spaliny cały czas opływają ją, a różnica resztek tlenu w spalinach i tlenu atmosferycznego, króty znajduje sie we wnetrzu sondy, powoduje powstanie potencjału elektrycznego na elemencie ceramicznym.
msebek
Świeżak
 
Posty: 171
Dołączył(a): 24/8/2007, 13:48

Postprzez mar111cin » 26/12/2008, 17:38

no dobra wyraziłem się troche nieściśle. Chodziło mi oczywiście o to co teraz Msebek dodał, że różnica zawartości tlenu w atmosferze i w spalinach powoduje przepływ tlenu w jedną albo w drugą strone. (i teraz ta nieścisłość) w zależności w którą strone i jak szybko przepływa tlen, to taki sygnał wysyła sonda.


Akurat to że ona nie mierzy prędkości przepływu powietrza to doskonale sobie z tego zdaje sprawe, aż tak głupi nie jestem. Jednak chyba nie wszyscy dokładnie wiedzą jak działa sonda lambda, że od razu się nie skapneli o co mi chodziło.
<b>Life begins at 200km/h!!!!</b>
było gsx600f, było ZX12R :(, jest V-Strom 650 AK8 :)
Avatar użytkownika
mar111cin
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 6941
Dołączył(a): 29/5/2006, 13:12
Lokalizacja: FSW (lubuskie)

Postprzez Peett » 22/6/2011, 16:57

tu tez odswieze bo sie ciesze ze dziala. wpialem rezystor na podgrzewacz sondy (wlasciwie w komputer tam gdzie powinien byc).lampka zniknela ale pojawil sie problem ze zniknela kontrolka luzu i predkosciomierz. stres i panika a tu sie okazalo ze kontrolka luzu padla bo ponaciagalem kable i nie laczylo, natomiast w predkosciomierzu padl czujnik. najadlem sie strachu ale juz wszystko smiga i nie miga. pozdro
Peett
Świeżak
 
Posty: 31
Dołączył(a): 30/11/2008, 00:17
Lokalizacja: Krakow/Cork

Poprzednia strona


Powrót do Mechanika motocyklowa



Kto przeglÄ…da forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości




na górê