Wzór na oblicznie V-max przy doborze odpowiednich zebatek
Posty: 11
• Strona 1 z 1
Wzór na oblicznie V-max przy doborze odpowiednich zebatek
Witam, sorry ze powtarzam temat, ale nie moge znalezc tego wzoru na oblicznie ilosci zebow na zebatkach podajac maksymalna predkosc motocykla! Wiem, ze juz cos takiego bylo na forum, bo widzialem, ale nie moge teraz tego odszukac, moze ktos pomoc?
Z tego co pamietam to byl jakis stosunek ze: Vmax= Z1/z1 + Z2/z2
cos w tym stylu...
prosze o namiar, bardzo mi na tym zalezy!
Z tego co pamietam to byl jakis stosunek ze: Vmax= Z1/z1 + Z2/z2
cos w tym stylu...
prosze o namiar, bardzo mi na tym zalezy!
- KubaCybeR
- Świeżak
- Posty: 21
- Dołączył(a): 28/10/2007, 19:32
- Lokalizacja: Kielce
Mogę ci podpowiedzieć tyle że zdjęcie lub dodanie jednego zęba na zębatce dodaje lub odejmuje ok 250 obr na wale kordowym.
-
skwy - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 1540
- Dołączył(a): 7/10/2007, 08:21
- Lokalizacja: Gołdap
powiem tak:
obroty silnika dzielisz przez przełożenie na sprzęgle(przełożenie pierwotne), pozniej dzielisz przez przełożenie na skrzyni biegów(domyślnie najwyższy bieg), pozniej dzielisz przez stosunek zębatek tylniej i zdawczej (przełożenie wtórne[ilość zębów tylniej zębatki dzielisz przez ilość przedniej zębatki]) ... w ten sposób otrzymuje się RPM na kole... do dzielisz na 60 żeby otrzymać RPS na kole, i ten wynik mnożysz razy obwód koła w metrach (w zależności od rozmiaru około 2 metry), to wszystko mnożysz razy 36 i dzielisz przez 10...w ten sposob otrzymujesz VMAX w km/h jaki motocykl zdoła osiągnąć albo przy odcięciu albo przy maksymalnej mocy... w zależnosci dla jakich obrotów bedziesz liczyl predkosc.
czyli:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - MAX_RPM * obwod_koła * 36
Vmax[km/h] = -------------------------------------------------------------------
- - - - - - - - - - przeł_pierwotne * przeł_6_biegu * przeł_wtórne * 60 * 10
obroty silnika dzielisz przez przełożenie na sprzęgle(przełożenie pierwotne), pozniej dzielisz przez przełożenie na skrzyni biegów(domyślnie najwyższy bieg), pozniej dzielisz przez stosunek zębatek tylniej i zdawczej (przełożenie wtórne[ilość zębów tylniej zębatki dzielisz przez ilość przedniej zębatki]) ... w ten sposób otrzymuje się RPM na kole... do dzielisz na 60 żeby otrzymać RPS na kole, i ten wynik mnożysz razy obwód koła w metrach (w zależności od rozmiaru około 2 metry), to wszystko mnożysz razy 36 i dzielisz przez 10...w ten sposob otrzymujesz VMAX w km/h jaki motocykl zdoła osiągnąć albo przy odcięciu albo przy maksymalnej mocy... w zależnosci dla jakich obrotów bedziesz liczyl predkosc.
czyli:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - MAX_RPM * obwod_koła * 36
Vmax[km/h] = -------------------------------------------------------------------
- - - - - - - - - - przeł_pierwotne * przeł_6_biegu * przeł_wtórne * 60 * 10
lubie sobie zjechać z gixera^^.
-
motoman - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 1288
- Dołączył(a): 13/5/2006, 18:06
- Lokalizacja: Wrocław
Teraz jeszcze przemyślałem temat, bo chyba nie do końca załapałem co policzyć tj VMAX znajac tylko przełożenia.
tak więc trzeba znać ilości zębów na zębatkach starych i nowych oraz VMAX na naszych obecnych zebatkach.
tak wiec:
- - - - - - - - - - VMAX * przednia_zebatka * nowa_tylnia_zębatka
nowy_VMAX = ---------------------------------------------------------
- - - - - - - - - - - - - tylnia_zebatka * nowa_przednia zębatka
tak więc trzeba znać ilości zębów na zębatkach starych i nowych oraz VMAX na naszych obecnych zebatkach.
tak wiec:
- - - - - - - - - - VMAX * przednia_zebatka * nowa_tylnia_zębatka
nowy_VMAX = ---------------------------------------------------------
- - - - - - - - - - - - - tylnia_zebatka * nowa_przednia zębatka
lubie sobie zjechać z gixera^^.
-
motoman - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 1288
- Dołączył(a): 13/5/2006, 18:06
- Lokalizacja: Wrocław
- - - - - - - - - - VMAX * przednia_zebatka * nowa_tylnia_zębatka
nowy_VMAX = ---------------------------------------------------------
- - - - - - - - - - - - - tylnia_zebatka * nowa_przednia zębatka
O to wlasnie chodzilo, dzieki wielkie!
nowy_VMAX = ---------------------------------------------------------
- - - - - - - - - - - - - tylnia_zebatka * nowa_przednia zębatka
O to wlasnie chodzilo, dzieki wielkie!
- KubaCybeR
- Świeżak
- Posty: 21
- Dołączył(a): 28/10/2007, 19:32
- Lokalizacja: Kielce
- - - - - - - - - - VMAX * przednia_zebatka * nowa_tylnia_zębatka
nowy_VMAX = ---------------------------------------------------------
- - - - - - - - - - - - - tylnia_zebatka * nowa_przednia zębatka
bzdura bzdura bzdura
Uzasadnienie? (prosze bardzo! )
Wieksza zebatka z przodu = wiekszy vmax
Mniejsza zebatka z tyl = wiekszy v max
Moje akutalne zebatki :
-tyl : 40
-przod : 14
Jakie chce zalozyc?
-tyl : 38
-przod : 17
no to lecimy moj vmax = 140 km/h
nowy vmax = 140 * 14 * 38 / 40 * 17 = 74480 / 680 = 109, 5 !!!!!!!!!
wow moj nowy vmax bedzie znacznie mniejszy... a przeciez zakladam zebaty na vmax;/
JEzeli cos zle zrobilem, obliczylem , to prosze mi to pokazac wtenczas przeprosze autora tego wzoru ...
Jezeli bylo by : nowy vmax = vmax * stara zebatka * nowa przednia zebatka / nowa zebatka * stara przednia zebatka to wtenczas wychodzi wynik w przyblizeniu rowny 179 km/h no i w teori sie wszystko zgadza
No chyba ze wieksza zebatka z przodu i mniejsza z tyl nie daja wiekszego vmaxa... choc to totalna bzdora
nowy_VMAX = ---------------------------------------------------------
- - - - - - - - - - - - - tylnia_zebatka * nowa_przednia zębatka
bzdura bzdura bzdura
Uzasadnienie? (prosze bardzo! )
Wieksza zebatka z przodu = wiekszy vmax
Mniejsza zebatka z tyl = wiekszy v max
Moje akutalne zebatki :
-tyl : 40
-przod : 14
Jakie chce zalozyc?
-tyl : 38
-przod : 17
no to lecimy moj vmax = 140 km/h
nowy vmax = 140 * 14 * 38 / 40 * 17 = 74480 / 680 = 109, 5 !!!!!!!!!
wow moj nowy vmax bedzie znacznie mniejszy... a przeciez zakladam zebaty na vmax;/
JEzeli cos zle zrobilem, obliczylem , to prosze mi to pokazac wtenczas przeprosze autora tego wzoru ...
Jezeli bylo by : nowy vmax = vmax * stara zebatka * nowa przednia zebatka / nowa zebatka * stara przednia zebatka to wtenczas wychodzi wynik w przyblizeniu rowny 179 km/h no i w teori sie wszystko zgadza
No chyba ze wieksza zebatka z przodu i mniejsza z tyl nie daja wiekszego vmaxa... choc to totalna bzdora
- Ariel2
- Świeżak
- Posty: 2
- Dołączył(a): 16/6/2009, 19:10
Tak drastyczne zmiany w ilościach zębów nie polecam...nie do Vmax. Jak już to do "wheelie max"
.
Moto będzie tak zamulony, że zapomnij o jakiej kolwiek jeździe...

Moto będzie tak zamulony, że zapomnij o jakiej kolwiek jeździe...
http://www.tinyurl.pl?PlJBVNPo PrzeglÄ…d Twojego moto w P-N!
-
Przemo_rene - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 2982
- Dołączył(a): 11/3/2009, 13:27
- Lokalizacja: Poznań / TL1000R
ale kombinujecie
Skorzystaj z proporcji jeśli na stosunku zębów Z1/Z2 rozpędzał się Vmax to na stosunku nowych zębów N1/N2 rozpędzi się X
Z1/Z2---->Vmax
N1/N2---->X
gdzie:
Z1/Z2-stosunek zębów starych zębatek, czyli przełożenie
N1/N2-stosunek zębów nowych zębatek
Oczywiście to jest wszystko względne, bo jak przegniesz pałę to silnik nie da rady pociągnąć , po prostu siły mu braknie, czyli wzór ma swoje granice w których zachowuje się po prawnie, nazwijmy je granicami proporcjonalności:D
po chwili przemyślenia doszedłem do wniosku że przydało by się uzależnić ten wzór od parametru jakimi są obroty. Tak naprawdę vmax końcowy po zmianie przełożeń nie musi być mniejszy lub większy, bo np zastosowanie większej proporcji zębów może doprowadzić do tego że silnik na ostatnim biegu wykręci powiedzmy 1000obr więcej i zrównać się z prędkością poprzednią, ale na każdym biegu na którym obroty dochodzą do odcięcia powyższe nie obowiązuje, tylko na biegach gdzie silnik już niema siły dociągnąć zakresu do końca skali.
Tak więc prędkość nowa powinna być większa lub mniejsza przy danych obrotach bo trudno powiedzieć czy zastosowanie nowych zębatek pozwoli silnikowi na wkręcenie się na takie same obroty.

Z1/Z2---->Vmax
N1/N2---->X
gdzie:
Z1/Z2-stosunek zębów starych zębatek, czyli przełożenie
N1/N2-stosunek zębów nowych zębatek
Oczywiście to jest wszystko względne, bo jak przegniesz pałę to silnik nie da rady pociągnąć , po prostu siły mu braknie, czyli wzór ma swoje granice w których zachowuje się po prawnie, nazwijmy je granicami proporcjonalności:D
po chwili przemyślenia doszedłem do wniosku że przydało by się uzależnić ten wzór od parametru jakimi są obroty. Tak naprawdę vmax końcowy po zmianie przełożeń nie musi być mniejszy lub większy, bo np zastosowanie większej proporcji zębów może doprowadzić do tego że silnik na ostatnim biegu wykręci powiedzmy 1000obr więcej i zrównać się z prędkością poprzednią, ale na każdym biegu na którym obroty dochodzą do odcięcia powyższe nie obowiązuje, tylko na biegach gdzie silnik już niema siły dociągnąć zakresu do końca skali.
Tak więc prędkość nowa powinna być większa lub mniejsza przy danych obrotach bo trudno powiedzieć czy zastosowanie nowych zębatek pozwoli silnikowi na wkręcenie się na takie same obroty.
Bandit 1200
-
Kedar-88 - Stały bywalec
- Posty: 1327
- Dołączył(a): 21/8/2007, 04:54
- Lokalizacja: Jaworzno
nowy Vmax= stary Vmax*Q1:Q2 gdzie:
Q1 to jest przelozenie starych zebatek czyli np 43:15=2.86
Q2 to jest przelozenie na nowych zebatkach np 55:15=3.66 czyli bedzie tak: 250*2.86/3.66=195km/h. chyba to jest tak Smile
wynik wychodzi 178 z hakiem wiec prawie identyczny jak moj
A to ze bedzie molem i silnik nie uciagnie to sie nie martwie bo te zebatki sa raczej na przyspieszenie poniewaz inne motocykle tego samego modelu wyciagaja po 170 bez przerobek silnika ... zreszta zobaczymy pozyjemy jezeli bedzie slaby to wymienie tylko tyl
Q1 to jest przelozenie starych zebatek czyli np 43:15=2.86
Q2 to jest przelozenie na nowych zebatkach np 55:15=3.66 czyli bedzie tak: 250*2.86/3.66=195km/h. chyba to jest tak Smile
wynik wychodzi 178 z hakiem wiec prawie identyczny jak moj
A to ze bedzie molem i silnik nie uciagnie to sie nie martwie bo te zebatki sa raczej na przyspieszenie poniewaz inne motocykle tego samego modelu wyciagaja po 170 bez przerobek silnika ... zreszta zobaczymy pozyjemy jezeli bedzie slaby to wymienie tylko tyl
- Ariel2
- Świeżak
- Posty: 2
- Dołączył(a): 16/6/2009, 19:10
Posty: 11
• Strona 1 z 1
Powrót do Mechanika motocyklowa
Kto przeglÄ…da forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości