Zobacz wątek - Tylna zębatka - większa = lepsza???
NAS Analytics TAG

Tylna zębatka - większa = lepsza???

Mechanika tylko powyżej 125cc.
_________

Tylna zębatka - większa = lepsza???

Postprzez HoueK » 13/1/2006, 23:52

Witam!

Wypada się przedstawić ponieważ jestem nowym użytkownikiem, chociaż forum i "Ścigacza" czytuję od dawna. Nazywam się Damian, mam 24 lata i ujeżdżam Hondę CBR 600 F4.

Przyszła zima i nastał czas refleksji :] Dlatego postanowiłem coś skrobnąć na forum i zapytać o opinię prawdziwych wyjadaczy.

Otóż w nadchodzącym sezonie czeka mnie zapewne wymiana napędu, zastanawiam się więc nad wymianą tylnej zębatki na taką o większej średnicy (czyli z większą ilością zębów). Chcę w ten sposób wyeliminować "nadbieg" którym jest szóstka. Nie podoba mi się, że przy ostrej jeździe na szybkich odcinkach (autostrady, dwupasmówki, puste drogi) wykorzystuję tylko 5 biegów a 6-sty włączam tylko jak już osiągnę V-max (260 km/h) i wtedy dalej już nie idzie. Czasami przy dłuższym rozpędzaniu wskoczy na 265 km/h ale do czerwonego pola na obrotomierzu jest jeszcze daleko (jakieś 2000 obr/min.). Więc wydaje mi się, że jest to dziura którą można by usunąć właśnie przez montaż odpowiednio większej zębatki. Wtedy motocykl byłby bardziej elastyczny i miałby lepsze przyspieszenia na poszczególnych biegach a i może V-max byłby większy? Jedynie musiałbym częściej mieszać w biegach ale dla mnie jest to tylko zaleta bo lubię to robić. No i motocykl chętniej wchodziłby na gumę z gazu. Jedyną wadą którą ktoś mógłby wytknąć jest zwiększone zużycie paliwa, bo jednak nie da się ukryć, że jeżdżąc turystycznie taki nadbieg może być bardzo przydatny.

W związku z tym mam pytanie, czy zgadzacie się ze mną z tym co powyżej napisałem? Czy osiągi rzeczywiście będą lepsze. A może V-max zamiast wzrosnąć spadnie, bo większa zębatka nie skróci na tyle szóstki żeby rozpędzić motocykl do tych 260?

Z góry dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam!!!

Damian
HoueK
Świeżak
 
Posty: 7
Dołączył(a): 13/1/2006, 22:59


Postprzez siekson » 14/1/2006, 00:08

V-max spadnie a reszta to co napisales raczej sie zgadza. Wiecej mieszania biegami i ogolnie motocykl bedzie chodzil na wyzszych obrotach a wiec przez to bedzie wiecej palil
Avatar użytkownika
siekson
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 933
Dołączył(a): 19/11/2005, 11:47
Lokalizacja: Warszawa


Postprzez HoueK » 14/1/2006, 01:11

No tak, masz rację. Ale gdyby założyć taką zębatkę która skróciłaby szóstkę do przełożenia zbliżonego do "oryginalnej" piątki wtedy prędkość maxymalna nie spadłaby a przyspieszenie na poszczególnych biegach byłoby większe. Pytanie tylko czy jest aż tak duża zębatka. Największa o jakiej słyszałem do mojego modelu ma 47 zębów (a oryginalna prawdopodobnie 41 lub 43, jutro sprawdzę to napiszę dokładnie).

Ciekawi mnie też czy można "na sucho" bez zakładania zębatki do motocykla stwierdzić jaki będzie efekt po założeniu, czy można to jakoś obliczyć?
HoueK
Świeżak
 
Posty: 7
Dołączył(a): 13/1/2006, 22:59

Postprzez Pająk » 14/1/2006, 15:32

jasne że można to obliczyć
ale tak naprawde jest to raczej nierealne zadużo danych do uwzględnienia ale ogólnie 2 razy większa zębatka z tyłu v-max 2 razy mniejszy co do tego słabego pżyśpieszenia na 6 biegu to raczej jest winny słaby silnik a nie zębatki ale zakładając ze jadąc v-maxem masz jeszcze zapas obrotów i dalej niechce to zmiana zębatki na nieco większą niepowinna zmienić v-max a jedynie polepszyć pżyśpieszenia
Avatar użytkownika
Pająk
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 704
Dołączył(a): 16/9/2005, 22:54
Lokalizacja: Warszawa Gocław

Postprzez HoueK » 14/1/2006, 16:35

Silnik słaby nie jest, wszak 110 KM przy 170 kg masy na sucho to dobry wynik nawet dzisiaj. Tylko opory powietrza wygrywają z mocą przy tych 260 hm/h. Ale też mi się wydaję, że V-max po montażu większej zębatki spaść nie powinien skoro mam jeszcze zapas obrotów na szóstce. Tylko żebym to ja wiedział o ile większą zębatkę zainstalować :[
HoueK
Świeżak
 
Posty: 7
Dołączył(a): 13/1/2006, 22:59

Postprzez lipek_amg » 14/1/2006, 16:59

teoria jest prosta:)
ale czasami do bani
obliczyć można z przekładni!!!!

podaj jaką szybkość obrotową silnika masz jadąc jadąc na 6 stopniu przy v max. i jaki jest zakres użytecznej szybkości obrotowej śilnika
no i rozmiar zębatek tych co teraz masz

i wyliczając to kupisz zębatkę i cie okaże że h.. jest z tego

rzeczywistość jest taka że w tuż przy czerwonym polu zakresu obrotów zarówno moc jak i moment obrotowy silnika spadają. dlatego jeśli zwiększy się tylną zebatkę to co z tego że silnik będzie pracował z max obrotami jak będzie miał mniej mocy a w zasadzie momentu obrotowego który właśnie jest odpowiedzialny za uciąg motocykla. a opory powietrza są takie same więc v max spadnie. ale musiałbym mieć krzywą charakterystyki silnika z hamowni hydrokinetycznej żeby to dokładnie obliczyć.

jednoznacznie najlepiej jest założyć zębatkę o 2-3 zęby większą i zobaczyć co sie dzieje
Lipek
SUZUKI GSXR 600 SRAD było ale sie rozwaliło:/:/
Avatar użytkownika
lipek_amg
Świeżak
 
Posty: 110
Dołączył(a): 14/10/2005, 13:09
Lokalizacja: Łódź

Postprzez Benek929 » 15/1/2006, 14:54

mysle ze lipek ma 100% racji ale moze byc tak ze maxymalna moc lub nawet moment obrotowy jest powyzej tych obrotow jakie wykreca na 6 biegu czyli jak zalozy wieksza zebatke obroty beda wyzesze i moc moze byc wyzsza ale oczywiscie musi byc to przed czerwonym polem najlepiej miec wykres z hamowni zeby bylo wiadomo kiedy moc i moment zaczynaja spadac pozdro
one man one bike one street one love
Benek929
Świeżak
 
Posty: 85
Dołączył(a): 27/12/2005, 23:15

Postprzez HoueK » 30/1/2006, 20:22

Po pierwsze duże THX dla wszystkich za odpowiedzi!

Sprawdziłem ostatnio "na sucho" w garażu ilość obrotów na szóstym biegu w stosunku do prędokości i wyszło dokładnie 5000 obr/min przy 100 km/h. Czyli przy 260 km/h mam 13000 obr/min. Jak widać trochę przesadziłem z tą "rezerwą" obrotów na szóstce bo do czerwonego pola zostaje 500 a do odcięcia 1000 obr/min. Motocykl maksymalną moc 110 KM osiąga przy 12500 obr, a moment wynoszący 67Nm przy 10500 obr. Prawdopodobnie powyżej 13000 motocykl nie ma już tyle mocy żeby ciągnąć dalej, więc pewnie nic nie da większa o kilka zębów zębatka. Do takiego wniosku doszedłem.

Jeszcze raz dzięki!
HoueK
Świeżak
 
Posty: 7
Dołączył(a): 13/1/2006, 22:59

Postprzez lipek_amg » 30/1/2006, 21:19

no właśnie:)))
pozdrawiam
Lipek
SUZUKI GSXR 600 SRAD było ale sie rozwaliło:/:/
Avatar użytkownika
lipek_amg
Świeżak
 
Posty: 110
Dołączył(a): 14/10/2005, 13:09
Lokalizacja: Łódź

Postprzez gromo » 1/7/2007, 15:14

mam zebatke w swoim gsx'erze 45 zebow czy wie ktos moze gdzie moge dostac o kilka zebow wieksza lub przednia zamiast 16 to 14??z gory thx
gromo
Świeżak
 
Posty: 2
Dołączył(a): 6/3/2007, 12:26

Postprzez Grzybu » 1/7/2007, 17:55

SZÓSTKA TO NADBIEG :lol: :lol: Troche sie uśmiałem.
Ale temat wyciągnąłeś do tego zapytania.

Co do zębatek - popytaj w sklepach internetowych. E-mail nie kosztuje ;)
Avatar użytkownika
Grzybu
Bywalec
 
Posty: 784
Dołączył(a): 27/4/2007, 10:43
Lokalizacja: Syc.oof

Postprzez falconiforme » 1/7/2007, 19:17

Matematyczny punkt widzenia na przykladzie:
Obwod kola - 188 cm
Obwod zebatki 1 - 47 zebow * 1.5 cm = 70.5 cm
Wspolczynnik 1 - 188/70.5 = 2.666

Obwód zebatki 2 - 48 zebow *1.5 cm = 72 cm
Wspolczynnik 2 - 188/72 = 2.611

Zakladamy ze standardowo mamy 5000 obr przy 100 km/h.
Po zmianie tylnej zebatki na 48 zebow mamy:
Przy 5000 obr/min mamy (100 km/h)*2.611/2.666 = 97,9 km/h
Przy 100 km/h mamy (5000 obr/min)*2.666/2.611 = 5105 obr/min

100 obrotów więcej, lub 2 km mniej - zależy od punktu widzenia :)
Pozdrawiam
Ongoing Success
Avatar użytkownika
falconiforme
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 2841
Dołączył(a): 4/6/2007, 13:05
Lokalizacja: Morze

suzuki bandit zębatka do freestyle'u

Postprzez Turek_85 » 25/4/2011, 01:59

Mam pytanko. Chcę wymienic tylną zębatkę w Suzuki GSF 600S Bandit. Jaka ilośc zębów będzię najodpowiedniejsza. Chcę wykorzystywac motor do freestyle'u.
Turek_85
Świeżak
 
Posty: 1
Dołączył(a): 25/4/2011, 01:16

Postprzez RUTRA.RD » 25/4/2011, 09:23

a z 10 zebow wieksza
TL1000R- Odszedł została Hayabusa i
Nowy nabytek KTM RC8
Avatar użytkownika
RUTRA.RD
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 4149
Dołączył(a): 14/10/2010, 11:58
Lokalizacja: Satanistyczna pustka umysłowa



Powrót do Mechanika motocyklowa



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości




na gr