Tylna zębatka - większa = lepsza???
Posty: 14
• Strona 1 z 1
Tylna zębatka - większa = lepsza???
Witam!
Wypada się przedstawić ponieważ jestem nowym użytkownikiem, chociaż forum i "Ścigacza" czytuję od dawna. Nazywam się Damian, mam 24 lata i ujeżdżam Hondę CBR 600 F4.
Przyszła zima i nastał czas refleksji :] Dlatego postanowiłem coś skrobnąć na forum i zapytać o opinię prawdziwych wyjadaczy.
Otóż w nadchodzącym sezonie czeka mnie zapewne wymiana napędu, zastanawiam się więc nad wymianą tylnej zębatki na taką o większej średnicy (czyli z większą ilością zębów). Chcę w ten sposób wyeliminować "nadbieg" którym jest szóstka. Nie podoba mi się, że przy ostrej jeździe na szybkich odcinkach (autostrady, dwupasmówki, puste drogi) wykorzystuję tylko 5 biegów a 6-sty włączam tylko jak już osiągnę V-max (260 km/h) i wtedy dalej już nie idzie. Czasami przy dłuższym rozpędzaniu wskoczy na 265 km/h ale do czerwonego pola na obrotomierzu jest jeszcze daleko (jakieś 2000 obr/min.). Więc wydaje mi się, że jest to dziura którą można by usunąć właśnie przez montaż odpowiednio większej zębatki. Wtedy motocykl byłby bardziej elastyczny i miałby lepsze przyspieszenia na poszczególnych biegach a i może V-max byłby większy? Jedynie musiałbym częściej mieszać w biegach ale dla mnie jest to tylko zaleta bo lubię to robić. No i motocykl chętniej wchodziłby na gumę z gazu. Jedyną wadą którą ktoś mógłby wytknąć jest zwiększone zużycie paliwa, bo jednak nie da się ukryć, że jeżdżąc turystycznie taki nadbieg może być bardzo przydatny.
W związku z tym mam pytanie, czy zgadzacie się ze mną z tym co powyżej napisałem? Czy osiągi rzeczywiście będą lepsze. A może V-max zamiast wzrosnąć spadnie, bo większa zębatka nie skróci na tyle szóstki żeby rozpędzić motocykl do tych 260?
Z góry dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam!!!
Damian
Wypada się przedstawić ponieważ jestem nowym użytkownikiem, chociaż forum i "Ścigacza" czytuję od dawna. Nazywam się Damian, mam 24 lata i ujeżdżam Hondę CBR 600 F4.
Przyszła zima i nastał czas refleksji :] Dlatego postanowiłem coś skrobnąć na forum i zapytać o opinię prawdziwych wyjadaczy.
Otóż w nadchodzącym sezonie czeka mnie zapewne wymiana napędu, zastanawiam się więc nad wymianą tylnej zębatki na taką o większej średnicy (czyli z większą ilością zębów). Chcę w ten sposób wyeliminować "nadbieg" którym jest szóstka. Nie podoba mi się, że przy ostrej jeździe na szybkich odcinkach (autostrady, dwupasmówki, puste drogi) wykorzystuję tylko 5 biegów a 6-sty włączam tylko jak już osiągnę V-max (260 km/h) i wtedy dalej już nie idzie. Czasami przy dłuższym rozpędzaniu wskoczy na 265 km/h ale do czerwonego pola na obrotomierzu jest jeszcze daleko (jakieś 2000 obr/min.). Więc wydaje mi się, że jest to dziura którą można by usunąć właśnie przez montaż odpowiednio większej zębatki. Wtedy motocykl byłby bardziej elastyczny i miałby lepsze przyspieszenia na poszczególnych biegach a i może V-max byłby większy? Jedynie musiałbym częściej mieszać w biegach ale dla mnie jest to tylko zaleta bo lubię to robić. No i motocykl chętniej wchodziłby na gumę z gazu. Jedyną wadą którą ktoś mógłby wytknąć jest zwiększone zużycie paliwa, bo jednak nie da się ukryć, że jeżdżąc turystycznie taki nadbieg może być bardzo przydatny.
W związku z tym mam pytanie, czy zgadzacie się ze mną z tym co powyżej napisałem? Czy osiągi rzeczywiście będą lepsze. A może V-max zamiast wzrosnąć spadnie, bo większa zębatka nie skróci na tyle szóstki żeby rozpędzić motocykl do tych 260?
Z góry dziękuję za odpowiedzi i pozdrawiam!!!
Damian
- HoueK
- Świeżak
- Posty: 7
- Dołączył(a): 13/1/2006, 22:59
No tak, masz rację. Ale gdyby założyć taką zębatkę która skróciłaby szóstkę do przełożenia zbliżonego do "oryginalnej" piątki wtedy prędkość maxymalna nie spadłaby a przyspieszenie na poszczególnych biegach byłoby większe. Pytanie tylko czy jest aż tak duża zębatka. Największa o jakiej słyszałem do mojego modelu ma 47 zębów (a oryginalna prawdopodobnie 41 lub 43, jutro sprawdzę to napiszę dokładnie).
Ciekawi mnie też czy można "na sucho" bez zakładania zębatki do motocykla stwierdzić jaki będzie efekt po założeniu, czy można to jakoś obliczyć?
Ciekawi mnie też czy można "na sucho" bez zakładania zębatki do motocykla stwierdzić jaki będzie efekt po założeniu, czy można to jakoś obliczyć?
- HoueK
- Świeżak
- Posty: 7
- Dołączył(a): 13/1/2006, 22:59
jasne że można to obliczyć
ale tak naprawde jest to raczej nierealne zadużo danych do uwzględnienia ale ogólnie 2 razy większa zębatka z tyłu v-max 2 razy mniejszy co do tego słabego pżyśpieszenia na 6 biegu to raczej jest winny słaby silnik a nie zębatki ale zakładając ze jadąc v-maxem masz jeszcze zapas obrotów i dalej niechce to zmiana zębatki na nieco większą niepowinna zmienić v-max a jedynie polepszyć pżyśpieszenia
ale tak naprawde jest to raczej nierealne zadużo danych do uwzględnienia ale ogólnie 2 razy większa zębatka z tyłu v-max 2 razy mniejszy co do tego słabego pżyśpieszenia na 6 biegu to raczej jest winny słaby silnik a nie zębatki ale zakładając ze jadąc v-maxem masz jeszcze zapas obrotów i dalej niechce to zmiana zębatki na nieco większą niepowinna zmienić v-max a jedynie polepszyć pżyśpieszenia
-
Pająk - VIP Ścigacz.pl
- Posty: 704
- Dołączył(a): 16/9/2005, 22:54
- Lokalizacja: Warszawa Gocław
Silnik słaby nie jest, wszak 110 KM przy 170 kg masy na sucho to dobry wynik nawet dzisiaj. Tylko opory powietrza wygrywają z mocą przy tych 260 hm/h. Ale też mi się wydaję, że V-max po montażu większej zębatki spaść nie powinien skoro mam jeszcze zapas obrotów na szóstce. Tylko żebym to ja wiedział o ile większą zębatkę zainstalować :[
- HoueK
- Świeżak
- Posty: 7
- Dołączył(a): 13/1/2006, 22:59
teoria jest prosta:)
ale czasami do bani
obliczyć można z przekładni!!!!
podaj jaką szybkość obrotową silnika masz jadąc jadąc na 6 stopniu przy v max. i jaki jest zakres użytecznej szybkości obrotowej śilnika
no i rozmiar zębatek tych co teraz masz
i wyliczając to kupisz zębatkę i cie okaże że h.. jest z tego
rzeczywistość jest taka że w tuż przy czerwonym polu zakresu obrotów zarówno moc jak i moment obrotowy silnika spadają. dlatego jeśli zwiększy się tylną zebatkę to co z tego że silnik będzie pracował z max obrotami jak będzie miał mniej mocy a w zasadzie momentu obrotowego który właśnie jest odpowiedzialny za uciąg motocykla. a opory powietrza są takie same więc v max spadnie. ale musiałbym mieć krzywą charakterystyki silnika z hamowni hydrokinetycznej żeby to dokładnie obliczyć.
jednoznacznie najlepiej jest założyć zębatkę o 2-3 zęby większą i zobaczyć co sie dzieje
ale czasami do bani
obliczyć można z przekładni!!!!
podaj jaką szybkość obrotową silnika masz jadąc jadąc na 6 stopniu przy v max. i jaki jest zakres użytecznej szybkości obrotowej śilnika
no i rozmiar zębatek tych co teraz masz
i wyliczając to kupisz zębatkę i cie okaże że h.. jest z tego
rzeczywistość jest taka że w tuż przy czerwonym polu zakresu obrotów zarówno moc jak i moment obrotowy silnika spadają. dlatego jeśli zwiększy się tylną zebatkę to co z tego że silnik będzie pracował z max obrotami jak będzie miał mniej mocy a w zasadzie momentu obrotowego który właśnie jest odpowiedzialny za uciąg motocykla. a opory powietrza są takie same więc v max spadnie. ale musiałbym mieć krzywą charakterystyki silnika z hamowni hydrokinetycznej żeby to dokładnie obliczyć.
jednoznacznie najlepiej jest założyć zębatkę o 2-3 zęby większą i zobaczyć co sie dzieje
Lipek
SUZUKI GSXR 600 SRAD było ale sie rozwaliło:/:/
SUZUKI GSXR 600 SRAD było ale sie rozwaliło:/:/
-
lipek_amg - Świeżak
- Posty: 110
- Dołączył(a): 14/10/2005, 13:09
- Lokalizacja: Łódź
mysle ze lipek ma 100% racji ale moze byc tak ze maxymalna moc lub nawet moment obrotowy jest powyzej tych obrotow jakie wykreca na 6 biegu czyli jak zalozy wieksza zebatke obroty beda wyzesze i moc moze byc wyzsza ale oczywiscie musi byc to przed czerwonym polem najlepiej miec wykres z hamowni zeby bylo wiadomo kiedy moc i moment zaczynaja spadac pozdro
one man one bike one street one love
- Benek929
- Świeżak
- Posty: 85
- Dołączył(a): 27/12/2005, 23:15
Po pierwsze duże THX dla wszystkich za odpowiedzi!
Sprawdziłem ostatnio "na sucho" w garażu ilość obrotów na szóstym biegu w stosunku do prędokości i wyszło dokładnie 5000 obr/min przy 100 km/h. Czyli przy 260 km/h mam 13000 obr/min. Jak widać trochę przesadziłem z tą "rezerwą" obrotów na szóstce bo do czerwonego pola zostaje 500 a do odcięcia 1000 obr/min. Motocykl maksymalną moc 110 KM osiąga przy 12500 obr, a moment wynoszący 67Nm przy 10500 obr. Prawdopodobnie powyżej 13000 motocykl nie ma już tyle mocy żeby ciągnąć dalej, więc pewnie nic nie da większa o kilka zębów zębatka. Do takiego wniosku doszedłem.
Jeszcze raz dzięki!
Sprawdziłem ostatnio "na sucho" w garażu ilość obrotów na szóstym biegu w stosunku do prędokości i wyszło dokładnie 5000 obr/min przy 100 km/h. Czyli przy 260 km/h mam 13000 obr/min. Jak widać trochę przesadziłem z tą "rezerwą" obrotów na szóstce bo do czerwonego pola zostaje 500 a do odcięcia 1000 obr/min. Motocykl maksymalną moc 110 KM osiąga przy 12500 obr, a moment wynoszący 67Nm przy 10500 obr. Prawdopodobnie powyżej 13000 motocykl nie ma już tyle mocy żeby ciągnąć dalej, więc pewnie nic nie da większa o kilka zębów zębatka. Do takiego wniosku doszedłem.
Jeszcze raz dzięki!
- HoueK
- Świeżak
- Posty: 7
- Dołączył(a): 13/1/2006, 22:59
SZÓSTKA TO NADBIEG
Troche sie uśmiałem.
Ale temat wyciągnąłeś do tego zapytania.
Co do zębatek - popytaj w sklepach internetowych. E-mail nie kosztuje


Ale temat wyciągnąłeś do tego zapytania.
Co do zębatek - popytaj w sklepach internetowych. E-mail nie kosztuje

http://filmy.scigacz.pl/Julien_Dupont_trial_Ateny Inter:pediatric
-
Grzybu - Bywalec
- Posty: 784
- Dołączył(a): 27/4/2007, 10:43
- Lokalizacja: Syc.oof
Matematyczny punkt widzenia na przykladzie:
Obwod kola - 188 cm
Obwod zebatki 1 - 47 zebow * 1.5 cm = 70.5 cm
Wspolczynnik 1 - 188/70.5 = 2.666
Obwód zebatki 2 - 48 zebow *1.5 cm = 72 cm
Wspolczynnik 2 - 188/72 = 2.611
Zakladamy ze standardowo mamy 5000 obr przy 100 km/h.
Po zmianie tylnej zebatki na 48 zebow mamy:
Przy 5000 obr/min mamy (100 km/h)*2.611/2.666 = 97,9 km/h
Przy 100 km/h mamy (5000 obr/min)*2.666/2.611 = 5105 obr/min
100 obrotów więcej, lub 2 km mniej - zależy od punktu widzenia
Pozdrawiam
Obwod kola - 188 cm
Obwod zebatki 1 - 47 zebow * 1.5 cm = 70.5 cm
Wspolczynnik 1 - 188/70.5 = 2.666
Obwód zebatki 2 - 48 zebow *1.5 cm = 72 cm
Wspolczynnik 2 - 188/72 = 2.611
Zakladamy ze standardowo mamy 5000 obr przy 100 km/h.
Po zmianie tylnej zebatki na 48 zebow mamy:
Przy 5000 obr/min mamy (100 km/h)*2.611/2.666 = 97,9 km/h
Przy 100 km/h mamy (5000 obr/min)*2.666/2.611 = 5105 obr/min
100 obrotów więcej, lub 2 km mniej - zależy od punktu widzenia

Pozdrawiam
Ongoing Success
-
falconiforme - VIP Ścigacz.pl
- Posty: 2841
- Dołączył(a): 4/6/2007, 13:05
- Lokalizacja: Morze
suzuki bandit zębatka do freestyle'u
Mam pytanko. Chcę wymienic tylną zębatkę w Suzuki GSF 600S Bandit. Jaka ilośc zębów będzię najodpowiedniejsza. Chcę wykorzystywac motor do freestyle'u.
- Turek_85
- Świeżak
- Posty: 1
- Dołączył(a): 25/4/2011, 01:16
Posty: 14
• Strona 1 z 1
Powrót do Mechanika motocyklowa
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości