Zobacz wÄ…tek - dylemat z wymianÄ… oleju:/
NAS Analytics TAG

dylemat z wymianÄ… oleju:/

Mechanika tylko powyżej 125cc.
_________

dylemat z wymianÄ… oleju:/

Postprzez gr8soso » 2/7/2007, 11:32

Witam wszystkich! Kupiłem tydzień temu GS'a 500 E z 91'. Zajebisty stan, silniczek chodzi jak należy, do wymiany prosi się jedynie Napęd ale żeby mieć spokojne sumienie chciałbym wymienić w nim to co należy, a więc m.in. wymienić olej silnikowy. Gość obiecywał że dowie się jaki olej był lany...(sam nie zmieniał bo moto miał w rękach od stycznia 2007 i nie było potrzeby ) u Niemca od którego kupował moto. Podejrzewam że się nie dowie i będe go musiał sklepać za to:/ Powiedzcie mi czy w tym wypadku jest możliwość wymiany płynu silnikowego która nie miałaby negatywnego wpływu na silnik???
"Żarówka nie może Cię zabić. Słoneczko taaak, ale nigdy żarówka:]"
gr8soso
Świeżak
 
Posty: 16
Dołączył(a): 28/6/2007, 14:27
Lokalizacja: Okolice Wawy


Postprzez rosa » 2/7/2007, 12:08

Jesli nie wiesz co bylo lane najbezpieczniej jest wlac olej mineralny zreszta wiek motocykla tez by na to wskazywal . Wlej olej 10w 40( taki zaleca producent). Przy wymianie z filtrem olejowym wlej 2,9 litra(2.6 bez filtra)
www.rosamotorcycle.pl | | FZ600/XRV650/WR450
Avatar użytkownika
rosa
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 1190
Dołączył(a): 7/2/2007, 10:59
Lokalizacja: Sopot


Postprzez falconiforme » 2/7/2007, 12:46

Najbezpieczniej nie jeździj.

Tu masz prace dyplomową na temat olejów:
http://www.zss.pl/~moto/www_prace_dyplo ... _oleje.htm

Tu masz o tym czemu leje sie mineralne do starych silników
http://www.flpoland.pl/faq2.htm
http://www.flpoland.pl/faq3.htm

Tu masz o gęstości oleju w temperatuze pracy silnika:
http://www.vtuning.com/olej.html

NasuwajÄ… sie wnioski:
- mineralny leje sie dla oszczedności,
- mineralny w temperaturze 80 st C (temperatura pracy silnika)
bedzie rzadszy niz syntetyczny
- syntetyk smaruje lepiej ze wzgledu na wieksza lepkość
- synetyk smaruje lepiej na starcie

Producent nie podaje z czego ma byc olej tylko klase lepkości
(na ogół 10w40)

Nie traktuj motocykla najgorszym minerałem za 10 zł litr.

I oczywiście decyzja należy do wlasciciela.
Pozdrawiam
Ongoing Success
Avatar użytkownika
falconiforme
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 2841
Dołączył(a): 4/6/2007, 13:05
Lokalizacja: Morze

Postprzez rosa » 2/7/2007, 13:00

No jak kolega porownuje silnik samochodowe do motocyklowych to zdrowia zycze. A polecanie oleju syntetycznego do silnika z 91r jest wg. mnie pomyslem szalenca. Moze bys napisal falconiforme skad u ciebie takie wizje?
www.rosamotorcycle.pl | | FZ600/XRV650/WR450
Avatar użytkownika
rosa
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 1190
Dołączył(a): 7/2/2007, 10:59
Lokalizacja: Sopot

Postprzez falconiforme » 2/7/2007, 19:42

Może inaczej, jakie są wizje tego by lać olej mineraly do motocykla z 91?
Ongoing Success
Avatar użytkownika
falconiforme
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 2841
Dołączył(a): 4/6/2007, 13:05
Lokalizacja: Morze

Postprzez rosa » 2/7/2007, 20:27

Chyba jakie sa wizje po zastosowaniu syntetyka. Olej syntetyczny ma miedzy innymi silne wlasciwosci myjace, wiec zastosowanie go w starym silniku z nagarami moze doprowadzic do wyplukania ich i co za tym idzie doprowadzi do nieodwracalnych zmian.
www.rosamotorcycle.pl | | FZ600/XRV650/WR450
Avatar użytkownika
rosa
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 1190
Dołączył(a): 7/2/2007, 10:59
Lokalizacja: Sopot

Postprzez Ryjek » 2/7/2007, 20:32

kolego drogi jak ci nie zależy to wlej sobie byle co lotos samochodowy za 10 albo nawet wodę, ale skoro zadajesz pytanie na forum wnoskuję że nie chcesz zajechać silnika w jeden sezon.
ja bym załał półsyntetykiem ale jakimś dobrym olejem. szkoda maszyny. a minerał to sobie możesz wlać do kompresora olejowego albo do kosiarki
tylko cebra
dcsport.pl (otwórz link)
Avatar użytkownika
Ryjek
Świeżak
 
Posty: 121
Dołączył(a): 27/1/2007, 16:26
Lokalizacja: Kraków

Postprzez falconiforme » 2/7/2007, 20:55

Każdy olej ma własności myjące tak czy inaczej. Nagar zbiera sie w oleju ale jest na starcie tak mały że filtr go nie wyłapuje i zwiększa lepkość oleju. Po marnych 6000 tys km olej jest wymieniany. Nagar może być spotykany w silnikach "duszonych" niskimi obrotami < 2500 obr/min przy nie dbaniu o zalecaną wymianę - oczywiście dla oszczędności. Nie słyszałem by ktoś zatarł silnik bo zmienił olej - naprawdę interesują mnie taki historie. Jeśli nagaru sie ktoś boi niech silnik rozbierze i wyczyści po co rezygnować z dobrodziejstwa jakim jest lepkość oleju?
Ongoing Success
Avatar użytkownika
falconiforme
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 2841
Dołączył(a): 4/6/2007, 13:05
Lokalizacja: Morze

Postprzez musieli » 3/7/2007, 14:06

januszrosa napisał(a):No jak kolega porownuje silnik samochodowe do motocyklowych to zdrowia zycze. A polecanie oleju syntetycznego do silnika z 91r jest wg. mnie pomyslem szalenca


Kolego, zastanów się nad tym co piszesz.... Wiek motocykla nie ma zazwyczaj zbyt wiele wspólnego z przebiegiem... I jeszcze jedno - teoria to nie wszystko, praktyka to prawdziwe złoto. Sory za O.T. ale jak czytam takie "wypociny" to mi się słabo robi.

Wracając do tematu - polecam Motul 5100 Ester, 10W40 ewentualnie jeśli motocykl ma większy przebieg (czytaj - jest bardziej zużyty, i nie będę się rozpisywał jak to stwierdzić) to polecam klasę 15W50.
musieli
Świeżak
 
Posty: 211
Dołączył(a): 27/3/2007, 09:01
Lokalizacja: Wa-wa zone

Postprzez rosa » 4/7/2007, 08:02

Faktycznie przyznaje racje kolegom mozesz lac polsyntetyk. Zasugerowalem sie pewna, jak sie okazalo glupota.
www.rosamotorcycle.pl | | FZ600/XRV650/WR450
Avatar użytkownika
rosa
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 1190
Dołączył(a): 7/2/2007, 10:59
Lokalizacja: Sopot

Postprzez gr8soso » 4/7/2007, 15:01

aham, serdeczne dzięki Wam wszystkim za rady. Zaleje w takim bądź razie tym co radzicie i się okaże. Pozdro!!!
"Żarówka nie może Cię zabić. Słoneczko taaak, ale nigdy żarówka:]"
gr8soso
Świeżak
 
Posty: 16
Dołączył(a): 28/6/2007, 14:27
Lokalizacja: Okolice Wawy

Postprzez gr8soso » 11/7/2007, 14:29

...hmmm to jeszcze raz Ja. Jakie jest prawdopodobieństwo że w moto z 91 roku był lany do silnika syntetyk?
"Żarówka nie może Cię zabić. Słoneczko taaak, ale nigdy żarówka:]"
gr8soso
Świeżak
 
Posty: 16
Dołączył(a): 28/6/2007, 14:27
Lokalizacja: Okolice Wawy

Postprzez marcinRR » 11/7/2007, 19:54

Myśle że wątpliwe żeby był lany pełny syntetyk...Ale jeśli faktycznie silnik jest w super stanie to zalałbym jakiś półsyntetyczny 10w40 i po sprawie.Z tego co wiem półsyntetyk zaleca sie przy przejsciu z mineralnego na pelny syntetyk więc niepowinien zaszkodzić
marcinRR
Świeżak
 
Posty: 11
Dołączył(a): 26/6/2007, 12:56

Postprzez abm » 13/7/2007, 13:03

Po raz kolejny powiem, że sam zalewam Hondę ST 1100 z 1991 roku z przebiegiem 140.000 km syntetycznym Motulem 300 V 15w50. Silnik pracuje bardzo dobrze i nie bierze oleju miedzy wymianami. Mineralnym to można zalać jakiegoś 20 ltniego katamarana, strucla pancerwagena z lat 80 siatych.
Pozdro.
MZ ETZ 250
Honda CX 500 Euro
Honda Pan Euro ST 1100
abm
Świeżak
 
Posty: 56
Dołączył(a): 7/6/2007, 12:35
Lokalizacja: Poznań

Postprzez falconiforme » 15/7/2007, 17:03

Bylem ostatnio w serwisie Yamaha.
Rozmawiałem z właścicielem. Oni leja do wszystkich motocykli jak leci Castrola Racing Power 1 4T.
W motocyklach jest nagar tylko z paliwa na denkach tłoka. Po zalaniu V-power, powinien się zmyć bo jest to paliwo dobrej jakości, ale kto to wie :).

Do tego zadał mi dość trafne pytanie odnośnie nagaru: "Jak producenci reklamują środki do czyszczenia silników od wewnątrz?"

Mineralny olej służy do docierania i z ulotek Castrola nie należy go stosować do sportów. Na syntetyku ciężko jest dotrzeć motocykl gdyż ma za dobre własności smarujące. Dowiedziałem się rownież tego że dzisiaj oleje mineralne nie są jak takie złe jak dawniej. Ów właściciel na GS500 + olej minerlany + siedem palonych gum non stop = zero rys na wale czy panwekach. Jak powiedział,jednak jesli ktoś chciałby minerała nalać musiałby go wymieniać częciej bo sie szybciej starzeje.
Ongoing Success
Avatar użytkownika
falconiforme
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 2841
Dołączył(a): 4/6/2007, 13:05
Lokalizacja: Morze

Postprzez falconiforme » 15/7/2007, 18:20

Mały artykuł jaki Dostałem - nie do końca offtopic:
DOCIERANIE

Nowy sezon, nowe motocykle i nowe nadzieje na najszybszy, najmocniejszy sprzęt. Warto wiedzieć i iż osiągi silnika w znacznej mierze zależą od tego jak go potraktujemy na początku.

Każdy tuner silników wyścigowych zaleci stosowanie oleju na bazie mineralnej podczas docierania nowego silnika nawet jeżeli w późniejszym czasie ma być wyścigowy syntetyk. Wyjątkowo skuteczne dodatki zmniejszające tarcie zawarte w syntetykach utrudniają lub przynajmniej znacznie opóźniają dotarcie elementów współpracujących co powoduje iż przez dłuższy okres czasu występują spore "przedmuchy", nadmierne zużycie oleju i spadek mocy; spowodowane nieszczelnością pierścieni tlokowych.

Producenci olejów oficjalnie nie podzielają tego zdania, utrzymując iż dotarcie silnika stosując syntetyki potrafi być równie zadowalające. Być może - ale nie wiadomo ile czasu by to zajęło.
Docieranie nie ogranicza się jedynie do kwestii zastosowanego oleju. Nowe lub wyremontowane silnik czasami mają problemy z dotarciem mimo zastosowania oleju na bazie mineralnej. Spalają olej dymią, nie osiągają pełnej mocy. Wynika z tego iż oleje najnowszych klasyfikacji jakościowych zawierają takie ilości nowoczesnych dodatków redukujących tarcie, iż docieranie silnika w tradycyjnie przyjmowany sposób może okazać się nieskuteczne.

Wraz ze wzrostem produkcji silników wysokoobrotowych zaistniało zapotrzebowanie na oleje wytrzymujące większe obciążenia. Duża poprawa własności smarnych olejów zaczęła sprawiać iż dotarcie nie następowało właściwie lub znacznie się opóźniało. Producenci zareagowali poprawą jakości wykończenia współpracujących elementów zbliżając ją znacznie do poziomu jakiego możemy się spodziewać po właściwym dotarciu. Jednakże nawet tak dokładne wykonanie wymaga dotarcia aby pierścienie uległy właściwemu osadzeniu osiągając maksymalną szczelność.

Kiedyś pierścienie nie były wykonane tak dokładnie, a honowanie na powierzchni cylindra działało na nie jak pilnik, ścierając je do odpowiedniego poziomu. Nie stosowano jeszcze obróbki wykończeniowej po honowaniu i tą rolę spełniały pierścienie usuwając nadmiar chropowatego materiału stopniowo doprowadzając do właściwej szczelności tego układu.

Eksperci od lat budujący od lat silniki wyścigowe docierając silniki na hamowni - po około 20 testach uzyskają spadek nieszczelności pierścieni o połowę. Jeden test to trwające 10-15 sekund przyspieszenie pod obciążeniem na ostatnim biegu przez cały zakres obrotów.

Docieranie monocykli drogowych wiążę się z tym samym: częstym otwieraniem przepustnicy na maxa, jednak bez dłuższego utrzymywania wysokich obrotów lub obciążenia. Pomiędzy pełnymi otwarciami silnik powinien mieć czas na odprowadzenie ciepła z silnie nagrzanych miejsc i usunięcie cząsteczek metalu z docierający się elementów . Dzisiejsze silniki są produkowane z taką dokładnością, że naprawdę potrzebują dużych obciążeń aby elementy mogły przedrzeć się przez film olejowy i przez częściowy kontakt dotrzeć się do idealnego spasowania. Pyrkanie kilometr za kilometrem z oszczędnym manipulowaniem manetką gazu w żaden sposób tego nie dokona. Tu potrzebne są Prawdziwe obciążęnia.


NaprawdÄ™ chyba wezmÄ™ sobie kilka dni urlopu 8), po takiem maszynopisaniu.
Ongoing Success
Avatar użytkownika
falconiforme
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 2841
Dołączył(a): 4/6/2007, 13:05
Lokalizacja: Morze

Postprzez modificator » 26/7/2007, 11:08

modificator
Świeżak
 
Posty: 8
Dołączył(a): 4/11/2005, 15:02

Postprzez qbas118 » 26/7/2007, 12:28

sorki ze sie wtrace ale tez mialem podobna sytuacje ze nie wiedzialem jaki byl zalany i po dluuugich negocjacjach doszedłem do wniosku ze polsyntetyk jest najbardziej optymalna opcja;] polecam castrol 4t activo lub mobila;] ale to moje zdanko;p
------->> GPX 600
------>> GSXR 750 SRAD
------->> GSXR 600 K1


"moge przedawkowac zycie co prowadzi do smierci..."
qbas118
Świeżak
 
Posty: 105
Dołączył(a): 24/12/2006, 21:14



Powrót do Mechanika motocyklowa



Kto przeglÄ…da forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości




na górê