[Aktualności] Prawo jazdy kat. B także na manualne...
No to czas szukać jakiejś 250 rejestrowanej na 125
Obecnie mam Rieju Rs2 Matrixa 70, myślę ,że skok na 250 nie będzie taki zły
<br><hr>Madara


- Komentatorzy
- Mieszkaniec forum
- Posty: 16771805
- Dołączył(a): 27/10/2006, 12:35
tak na pewno, tak samo jak A1 też ma niby ograniczenie do tych niby 15KM i i można spokojnie jeździć motocyklem o większej mocy, wystarczy żeby pojemność się zgadzała, a Cagiva na odrobinie mniejszej zębatce z tyłu, potrafi nawet 200km/h pojechac, więc to nie jest coś dla ludzi którzy jeszcze nie jeździli motocyklami<br><hr>KomentatorKomentatorzy napisał(a):Wg. mnie każdy najpierw powinien wyjeździć trochę godzin w szkółce i dopiero wydawać jakiś kwitek. Bo 40KM w Cagivie to za dużo dla kogoś, kto pierwszy raz ma styczność z motocyklem.<br><hr>Bartek<br>Komentatorzy napisał(a):weź chłopie najpierw projekt ustawy przeczytaj,a potem się wypowiadaj, bo pierdzielisz bzdury jak potłuczony o 40KM, gdy ograniczenie ma być do 11KW, czyli 15KM,<br><hr>Autor1<br>
- Komentatorzy
- Mieszkaniec forum
- Posty: 16771805
- Dołączył(a): 27/10/2006, 12:35
a teraz może dodaj do 18lat 3lata po których dopiero będzie taka osoba mogła jeździć 125ccm, tak wychodzi 21lat, pomyśl teraz czy mając 21 lat i możliwość od 3 lat posiadania już A2 a nawet od roku pełnego A, bedziesz chciał się bawić w awaryjne mito 125 tylko dlatego że nie trzeba mieć na nie prawka?? oczywiście że nie bo kto wbiera mito? ktoś kto chce ze kilka lat mieć większe moto więc po co czekać skoro można wcześniej zrobić A2?? a nawet jeśli, to ile będzie takich przypadków?? 100 1000 wątpię a ilu z nich spowoduje wypadek w którym ucierpi ktoś poza nim, być może nikt ale bić pianę trzeba bo taki mamy kraj i zamiast szukać rozwiązań robimy więcej problemów. ludzie używacie czasem swoich rozumów, bo jeśli tak przewidujecie na drodze jak tutaj to nie chciałbym was spotkać w trudnej sytuacji....<br><hr>OLD ANGRYMANKomentatorzy napisał(a):Wg. mnie każdy najpierw powinien wyjeździć trochę godzin w szkółce i dopiero wydawać jakiś kwitek. Bo 40KM w Cagivie to za dużo dla kogoś, kto pierwszy raz ma styczność z motocyklem.<br><hr>Bartek<br>Komentatorzy napisał(a):weź chłopie najpierw projekt ustawy przeczytaj,a potem się wypowiadaj, bo pierdzielisz bzdury jak potłuczony o 40KM, gdy ograniczenie ma być do 11KW, czyli 15KM,<br><hr>Autor1<br>Komentatorzy napisał(a):tak na pewno, tak samo jak A1 też ma niby ograniczenie do tych niby 15KM i i można spokojnie jeździć motocyklem o większej mocy, wystarczy żeby pojemność się zgadzała, a Cagiva na odrobinie mniejszej zębatce z tyłu, potrafi nawet 200km/h pojechac, więc to nie jest coś dla ludzi którzy jeszcze nie jeździli motocyklami<br><hr>Komentator<br>
- Komentatorzy
- Mieszkaniec forum
- Posty: 16771805
- Dołączył(a): 27/10/2006, 12:35
Prawo nie działa wstecz. Jeśli zrobiłeś kat. A1, A2 lub A to nie zabiorą Ci możliwości jeżdżenia na tym prawie jazdyKomentatorzy napisał(a):no właśnie, jestem posiadaczem A1 to dlaczego mam być pokrzywdzony? no po co wtedy robiliście wgl to całe A1? trochę się zastanówcie, a jeżeli już tak chcecie robić to zróbcie to sprawiedliwie B = samochody osobowe do 3,5t + motocykl do poj.125, a A1 niech wtedy będzie motocykl do poj.125 + samochód osobowy do 3,5t, ewentualnie A2 lub A<br><hr>Szula<br>

- Komentatorzy
- Mieszkaniec forum
- Posty: 16771805
- Dołączył(a): 27/10/2006, 12:35
Jasne że można, Policjant nie z czai. Jednak w razie wypadku, motor zostanie ostro przetrzepany, a wtedy sprawa się skomplikuje. Zostaniesz potraktowany jako kierowca bez prawa jazdy<br><hr>kkKomentatorzy napisał(a):Wg. mnie każdy najpierw powinien wyjeździć trochę godzin w szkółce i dopiero wydawać jakiś kwitek. Bo 40KM w Cagivie to za dużo dla kogoś, kto pierwszy raz ma styczność z motocyklem.<br><hr>Bartek<br>Komentatorzy napisał(a):weź chłopie najpierw projekt ustawy przeczytaj,a potem się wypowiadaj, bo pierdzielisz bzdury jak potłuczony o 40KM, gdy ograniczenie ma być do 11KW, czyli 15KM,<br><hr>Autor1<br>Komentatorzy napisał(a):tak na pewno, tak samo jak A1 też ma niby ograniczenie do tych niby 15KM i i można spokojnie jeździć motocyklem o większej mocy, wystarczy żeby pojemność się zgadzała, a Cagiva na odrobinie mniejszej zębatce z tyłu, potrafi nawet 200km/h pojechac, więc to nie jest coś dla ludzi którzy jeszcze nie jeździli motocyklami<br><hr>Komentator<br>
- Komentatorzy
- Mieszkaniec forum
- Posty: 16771805
- Dołączył(a): 27/10/2006, 12:35
Po ci my to wszystko piszemy? I tak to nic nie zmieni. Jak ktoś nie wejdzie do sejmu i nie rozpierdoli wszystkich to nie da rady żeby coś zmienić. Sam wiem co potrafi 125ccm bo mam i z jedynki na koło to nie problem. Także scigacz.pl powinien wystosować pismo albo zrobić wywiad dla wydarzeń czy wiadomości. Takie pisanie na forum gówno da wiec pisze do was scigacz.pl ! Skontaktujcie się z tymi którymi trzeba, dajcie jakieś wideo jak niedoświadczeni kierowcy powodują wypadki dla przykładu a zostanie to w głowach ludzi ktorzy to obejrzą. Dajcie przykład faceta który zmarł w wypadku i kobiete ktora uderzyła w mór na egzaminie. Wszyscy pokazują tylko zapierdalające litry i potem mówią ze motocykliści to świry a to nie prawda.
- michal07901
- Świeżak
- Posty: 16
- Dołączył(a): 18/3/2012, 11:20
- Lokalizacja: Żakowo k.Leszna
Kolego , A1 to jest raczej prawko dla 16-18 letnich młodzieńców i niech sobie takowe pozostanie. Jako 16-latek kat. B nie mógłbyś przecież zrobić, a dzięki A1 uzyskałeś porządną mobilność.<br><hr>adam57Komentatorzy napisał(a):no właśnie, jestem posiadaczem A1 to dlaczego mam być pokrzywdzony? no po co wtedy robiliście wgl to całe A1? trochę się zastanówcie, a jeżeli już tak chcecie robić to zróbcie to sprawiedliwie B = samochody osobowe do 3,5t + motocykl do poj.125, a A1 niech wtedy będzie motocykl do poj.125 + samochód osobowy do 3,5t, ewentualnie A2 lub A<br><hr>Szula<br>
- Komentatorzy
- Mieszkaniec forum
- Posty: 16771805
- Dołączył(a): 27/10/2006, 12:35
Rozszerzenie palety motocykli o te ze skrzynią manualną to bardzo dobry pomysł. Wiele osób przy takich moto pozostanie , a dla części będzie to droga do kat. A. Być może ci, którzy 125-tkami naturalnym sposobem "dojadą" do kat. A , nie będą generowali nieco żenujących narzekań na potwora-Gladiusa
<br><hr>rami

- Komentatorzy
- Mieszkaniec forum
- Posty: 16771805
- Dołączył(a): 27/10/2006, 12:35
Celna uwaga. Przy kolizji lub wypadku, przerobione w sposób niehomologowany lub niesprawne moto, interesuje nie tylko policję ale i ubezpieczyciela. Jak przechodziłem ostatnio rutynową kontrolę dokumentów policjant "zwiedził" mi moto , nawet zainteresował go kask leżący na baku i akcesoryjna końcówka wydechu - ten policjant niewątpliwie "czaił".<br><hr>ramiKomentatorzy napisał(a):Wg. mnie każdy najpierw powinien wyjeździć trochę godzin w szkółce i dopiero wydawać jakiś kwitek. Bo 40KM w Cagivie to za dużo dla kogoś, kto pierwszy raz ma styczność z motocyklem.<br><hr>Bartek<br>Komentatorzy napisał(a):weź chłopie najpierw projekt ustawy przeczytaj,a potem się wypowiadaj, bo pierdzielisz bzdury jak potłuczony o 40KM, gdy ograniczenie ma być do 11KW, czyli 15KM,<br><hr>Autor1<br>Komentatorzy napisał(a):tak na pewno, tak samo jak A1 też ma niby ograniczenie do tych niby 15KM i i można spokojnie jeździć motocyklem o większej mocy, wystarczy żeby pojemność się zgadzała, a Cagiva na odrobinie mniejszej zębatce z tyłu, potrafi nawet 200km/h pojechac, więc to nie jest coś dla ludzi którzy jeszcze nie jeździli motocyklami<br><hr>Komentator<br>Komentatorzy napisał(a):Jasne że można, Policjant nie z czai. Jednak w razie wypadku, motor zostanie ostro przetrzepany, a wtedy sprawa się skomplikuje. Zostaniesz potraktowany jako kierowca bez prawa jazdy<br><hr>kk<br>
- Komentatorzy
- Mieszkaniec forum
- Posty: 16771805
- Dołączył(a): 27/10/2006, 12:35
"A jako, że mamy erę Fair Trade i żyjemy w państwie socjalistycznym, musi być tak, żeby wszystkim było jednakowo." Redaktorze, jest wręcz odwrotnie - zniesienie ograniczenia automatu jest działaniem prowolnorynkowym, bo do wyboru będą różne pojazdy. Natomiast faworyzowanie określonej kategorii pojazdów przypomina zabiegi planowo-interwencjonistyczne, znane z wszelkiej maści socjalizmów.
To po pierwsze, a po drugie możliwość jazdy motocyklem 125 cm3 na kat. B nie jest niczym nowym w Europie Zachodniej: Włosi, Hiszpanie, Francuzi, Belgowie, Portugalczycy - oni od dawna już to mają. W Czechach i na Słowacji jest ograniczenie do automatu. Zresztą w USA też samochodowe prawo jazdy wystarczy na 125-tki.
Uprawnienie uchwalone przez senat wpisuje się w dyrektywę unijną z 2006 r. ws. praw jazdy, która daje możliwość przyznania takich przywilejów kierowcom samochodów, ale na terenie danego państwa członkowskiego. Kto ma A1 ten już ma kategorię międzynarodową i będzie uznany wszędzie, gdzie honorują nasze prawa jazdy.<br><hr>Midas
To po pierwsze, a po drugie możliwość jazdy motocyklem 125 cm3 na kat. B nie jest niczym nowym w Europie Zachodniej: Włosi, Hiszpanie, Francuzi, Belgowie, Portugalczycy - oni od dawna już to mają. W Czechach i na Słowacji jest ograniczenie do automatu. Zresztą w USA też samochodowe prawo jazdy wystarczy na 125-tki.
Uprawnienie uchwalone przez senat wpisuje się w dyrektywę unijną z 2006 r. ws. praw jazdy, która daje możliwość przyznania takich przywilejów kierowcom samochodów, ale na terenie danego państwa członkowskiego. Kto ma A1 ten już ma kategorię międzynarodową i będzie uznany wszędzie, gdzie honorują nasze prawa jazdy.<br><hr>Midas
- Komentatorzy
- Mieszkaniec forum
- Posty: 16771805
- Dołączył(a): 27/10/2006, 12:35
Dokładnie tak jest jak napisałeś. Pan redaktor popiera lobby WORD-ów i skuterów, którym trochę klientów odejdzie. Niestety to już nie socjalizm Panie redaktorze, już nie ma centralnego sterowania i każdy może jeździć na motocyklu jaki mu odpowiada, a nie na takim jak mu wskażą. Nikt nie zabrania kupowania motocykli ze skrzynią automatyczną. Jest wybór i o to chodzi.<br><hr>dexKomentatorzy napisał(a):"A jako, że mamy erę Fair Trade i żyjemy w państwie socjalistycznym, musi być tak, żeby wszystkim było jednakowo." Redaktorze, jest wręcz odwrotnie - zniesienie ograniczenia automatu jest działaniem prowolnorynkowym, bo do wyboru będą różne pojazdy. Natomiast faworyzowanie określonej kategorii pojazdów przypomina zabiegi planowo-interwencjonistyczne, znane z wszelkiej maści socjalizmów.
To po pierwsze, a po drugie możliwość jazdy motocyklem 125 cm3 na kat. B nie jest niczym nowym w Europie Zachodniej: Włosi, Hiszpanie, Francuzi, Belgowie, Portugalczycy - oni od dawna już to mają. W Czechach i na Słowacji jest ograniczenie do automatu. Zresztą w USA też samochodowe prawo jazdy wystarczy na 125-tki.
Uprawnienie uchwalone przez senat wpisuje się w dyrektywę unijną z 2006 r. ws. praw jazdy, która daje możliwość przyznania takich przywilejów kierowcom samochodów, ale na terenie danego państwa członkowskiego. Kto ma A1 ten już ma kategorię międzynarodową i będzie uznany wszędzie, gdzie honorują nasze prawa jazdy.<br><hr>Midas<br>
- Komentatorzy
- Mieszkaniec forum
- Posty: 16771805
- Dołączył(a): 27/10/2006, 12:35
- Komentatorzy
- Mieszkaniec forum
- Posty: 16771805
- Dołączył(a): 27/10/2006, 12:35
Pierdolisz to co najwyżej ty, idę o zakład, że większość ludzi i tak kupi 40 konną cagivę albo ktm'a, bo one i tak w dowodzie mają po 11kW, a ponieważ policja nawet w trakcie wypadku tego nie sprawdza stanie się to powszechnie stosowaną praktyką. Jak już wcześniej wspominałem, bezpieczniej będzie jeżeli pozwoliłoby się motocyklistą po 2 latach przesiadać się, np z kat. a1 na a2.<br><hr>yamaha4evKomentatorzy napisał(a):Wg. mnie każdy najpierw powinien wyjeździć trochę godzin w szkółce i dopiero wydawać jakiś kwitek. Bo 40KM w Cagivie to za dużo dla kogoś, kto pierwszy raz ma styczność z motocyklem.<br><hr>Bartek<br>Komentatorzy napisał(a):weź chłopie najpierw projekt ustawy przeczytaj,a potem się wypowiadaj, bo pierdzielisz bzdury jak potłuczony o 40KM, gdy ograniczenie ma być do 11KW, czyli 15KM,<br><hr>Autor1<br>
- Komentatorzy
- Mieszkaniec forum
- Posty: 16771805
- Dołączył(a): 27/10/2006, 12:35
Brak sprzeciwu? Tych ludzi całkiem popierdoliło chyba. Tylko kasę już widzą? Jak dla mnie to nawet prawko na skuter jest dobrą opcją, bo przynajmniej człowiek trochę się przeszkoli, pojeździ pod kątem techniki itp. A teraz? Ulica będzie wielkim placem manewrowym bez żadnej wiedzy. Na pewno tak jak teraz było 125 zrobione na 50 tak teraz będzie 250 zrobione na 125. Duża moc, brak umiejętności jazdy i wypadków masa. Apeluję do polityków- ogarnijcie się i przestańcie krzywdzić ten naród.<br><hr>Zubi
- Komentatorzy
- Mieszkaniec forum
- Posty: 16771805
- Dołączył(a): 27/10/2006, 12:35
Powinni również obniżyć wymagany wiek do prowadzenia jednośladów i wprowadzić jedno proste prawo jazdy na wszystkie motocykle od 14 roku życia. Ewentualnie można by dodać licencję na małe moce i wagi motocykli od nawet 10 lat. Swoją drogą jak bardzo niedoinformowani są rządzący stosując podział na pojemności, a nie na masę i moc motocykla?!<br><hr>Kobza
- Komentatorzy
- Mieszkaniec forum
- Posty: 16771805
- Dołączył(a): 27/10/2006, 12:35
Chyba żartujesz sobie! Widzę że chcesz mieć jeszcze więcej zagmatwanych przepisów, jeszcze więcej biurokracji, jeszcze więcej opłacanych z podatków urzędników (którym i tak połowa kursantów będzie dawała w łapę żeby zaliczyć egzamin) żeby ktoś tam sobie pupci nie pozdzierał?! Jak ktoś się dwa, trzy razy przewróci to się nauczy jeździć albo zrezygnuje, wierz mi. Naprawdę sądzisz że można się czegokolwiek nauczyć na kursie prawa jazdy, a nie w praktyce? Przepisy powinny być o wiele prostsze od obecnie proponowanych!<br><hr>KobzaKomentatorzy napisał(a):Brak sprzeciwu? Tych ludzi całkiem popierdoliło chyba. Tylko kasę już widzą? Jak dla mnie to nawet prawko na skuter jest dobrą opcją, bo przynajmniej człowiek trochę się przeszkoli, pojeździ pod kątem techniki itp. A teraz? Ulica będzie wielkim placem manewrowym bez żadnej wiedzy. Na pewno tak jak teraz było 125 zrobione na 50 tak teraz będzie 250 zrobione na 125. Duża moc, brak umiejętności jazdy i wypadków masa. Apeluję do polityków- ogarnijcie się i przestańcie krzywdzić ten naród.<br><hr>Zubi<br>
- Komentatorzy
- Mieszkaniec forum
- Posty: 16771805
- Dołączył(a): 27/10/2006, 12:35
Jeśli do tej pory posiadacz prawka B mógł jeździć motorowerem 50cc z manualną skrzynią to nie rozumiem argumentu, że jeśli 125cc to tylko automat. Dlatego uważam, że poprawka Senatu jest logiczna i potrzebna. Przecież obsługa skrzyni nożnej jest taka sama w motorowerze jak i w motocyklu. Nic do tego nie ma pojemność silnika.
Natomiast dyskutować można na temat bezpieczeństwa na drogach, tj. umożliwieniu poruszania się kierowców aut z prawkiem B motocyklami 125cc bez żadnych szkoleń czy kursów. W takim przypadku powinien być obowiązkowy kurs praktycznej jazdy jednośladem (przynajmniej 10 godzin) dla osób mających prawko B ale nie mających AM lub A1, A2 itp. Zasady jazdy jednośladem są przecież inne niż samochodem na 4 kołach (hamowanie, skręcanie, ruszanie). Dopiero po takim obowiązkowym kursie potwierdzonym stosowną licencją możnaby wsiąść na jednoślad. Kurs nie kończyłby się żadnym egzaminem ani zaliczeniem ale uczestnictwo byłoby obowiązkowe. Po takim kursie praktycznej jazdy wiele osób uświadomiłoby sobie jak wygląda jazda na moto i może przynajmniej część zrezygnowałaby z jednośladu (dla własnego bezpieczeństwa) a pozostali zyskaliby przynajmniej minimum niezbędnych umiejętności.
<br><hr>Ałt-or
Natomiast dyskutować można na temat bezpieczeństwa na drogach, tj. umożliwieniu poruszania się kierowców aut z prawkiem B motocyklami 125cc bez żadnych szkoleń czy kursów. W takim przypadku powinien być obowiązkowy kurs praktycznej jazdy jednośladem (przynajmniej 10 godzin) dla osób mających prawko B ale nie mających AM lub A1, A2 itp. Zasady jazdy jednośladem są przecież inne niż samochodem na 4 kołach (hamowanie, skręcanie, ruszanie). Dopiero po takim obowiązkowym kursie potwierdzonym stosowną licencją możnaby wsiąść na jednoślad. Kurs nie kończyłby się żadnym egzaminem ani zaliczeniem ale uczestnictwo byłoby obowiązkowe. Po takim kursie praktycznej jazdy wiele osób uświadomiłoby sobie jak wygląda jazda na moto i może przynajmniej część zrezygnowałaby z jednośladu (dla własnego bezpieczeństwa) a pozostali zyskaliby przynajmniej minimum niezbędnych umiejętności.
<br><hr>Ałt-or
- Komentatorzy
- Mieszkaniec forum
- Posty: 16771805
- Dołączył(a): 27/10/2006, 12:35
Panie redaktorze Łukaszu, obawiam się że nie do końca rozumie Pan czym jest socjalizm i jak bardzo jest szkodliwy. Prawdą jest że żyjemy w tym okropnym ustroju, natomiast akurat ten przepis ma charakter socjalistyczny tylko przez to że urzędnicy znowu wtryniają się w gałąź gospodarki o której nie mają zielonego pojęcia. Antysocjalistyczne, czyli wolnorynkowe byłoby wprowadzenie minimalnych ograniczeń w dostępie do prawa jazdy, czyli: inna forma przygotowania do egzaminu, a w tym brak obowiązkowych godzin na kursach, niższy konieczny wiek do możliwości wyrobienia tego dokumentu, mniejsza ilość kategorii, mniejsza ilość urzędników za to odpowiadających i w reszcie spadek ważności dokumentu jakim jest prawo jazdy. Gwarantuję że kultura na drodze i umiejętności kierowców wzrosłyby diametralnie.<br><hr>Kobza
- Komentatorzy
- Mieszkaniec forum
- Posty: 16771805
- Dołączył(a): 27/10/2006, 12:35
I bardzo dobrze - przez lata motocyklowy światek narzekał na to, że nie jest zauważany, że rynek motocyklowy kuleje, że same problemy. A tu proszę - prezent od państwa, naród się zmotoryzuje, świadomość Polaków zacznie się zmieniać i powinna wzrosnąć akceptacja dla motocykli. To że można będzie kupić Cagivę Mito lub Apkę RS - a ilu taką maszynkę wybierze? Większość postawi na wygodne bzykawki na miasto. A gdybym był młody i bez prawka - to bym był szczęśliwy, że mogę kupić też coś nieco szybszego niż skuter. I bez przesady - to nie są aż tak wściekłe maszyny
<br><hr>Toman

- Komentatorzy
- Mieszkaniec forum
- Posty: 16771805
- Dołączył(a): 27/10/2006, 12:35
Jak dla mnie pomysł do kitu! Jazda samochodem i motocyklem to dwie różne sprawy!
Chyba każdy kto to czyta wie jaka jest różnica między jazdą Aprilia RS125 a np Rometem Z125... więc
jeśli już tak bardzo tego chcą to niech wprowadzą ograniczenia np takie jak w kategorii A1 czyli 11kw.
Wiem, ze to ma być tylko na papierze a nasze "smerfy" nie potrafią ocenić czy motocykl ma 11kw czy 30
ale przy zakupie takiego motocykla przez zwykłych zjadaczy chleba, kazdy sprzedawca powinien ich o tym poinformować,
że jeślii mają tylko kat.B to mogą kupić taki a nie inny motocykl bo będzie kara 5000zł, ze te mocniejsze mogą mieć tylko Ci z kat.A itp itd
Wiem, że to nie wypali, to tylko moj pomysł jak złagodzić skutki takiej bądź co bądź głupiej decyzji
<br><hr>buowhoo
Chyba każdy kto to czyta wie jaka jest różnica między jazdą Aprilia RS125 a np Rometem Z125... więc
jeśli już tak bardzo tego chcą to niech wprowadzą ograniczenia np takie jak w kategorii A1 czyli 11kw.
Wiem, ze to ma być tylko na papierze a nasze "smerfy" nie potrafią ocenić czy motocykl ma 11kw czy 30
ale przy zakupie takiego motocykla przez zwykłych zjadaczy chleba, kazdy sprzedawca powinien ich o tym poinformować,
że jeślii mają tylko kat.B to mogą kupić taki a nie inny motocykl bo będzie kara 5000zł, ze te mocniejsze mogą mieć tylko Ci z kat.A itp itd
Wiem, że to nie wypali, to tylko moj pomysł jak złagodzić skutki takiej bądź co bądź głupiej decyzji
<br><hr>buowhoo
- Komentatorzy
- Mieszkaniec forum
- Posty: 16771805
- Dołączył(a): 27/10/2006, 12:35
Powrót do Komentarze do artykułów na Ścigacz.pl
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości