Kaja : Amazing Adventures with Gelo El Zapiekanka
To tera ja rzucę ze dwa pytania, bo widzę, że tu mądre głowy siedzą.
Jeżeli zmierzymy moment na kole zamiast na wale to żeby porównać dwa różne silniki musimy mieć te same przełożenia skrzyni i te same wymiary kół i zębatek w motocyklach.
Jeżeli zmienimy zębatki zmieni się moment na kole?
Porównywanie mocy różnych motocykli nie ma w takim przypadku sensu, ponieważ z przyśpieszeniami i prędkością może być różnie.
Teraz to, co mnie najbardziej nurtuje. Ponoć ciśnienie wylotowe w kolektorach ma wpływ na moment silnika. Czyli gdy wybebeszymy wydech może zmniejszyć się moment w niższym zakresie obrotów. Ponoś szczególnie podatne są na to silniki 2T.
Jak to w wygląda miedzy silnikami gaźnikowymi i wtryskowymi 4T
No i najważniejsze.
Czy te układy typu EXUP i podobne gdzie komputer reguluje przepływ spalin wydechu w celu zwiększenia momentu na niższych obrotach rzeczywiście działają, czy to tylko ściema marketingowa?
Tym bardziej, że producenci wyścigowych układów wyścigowych sprzedają kompletny układ wydechowy, który jest pozbawiony tego ustrojstwa, a według publikowanych przez nich wykresów zwiększa moc i moment w całym zakresie obrotów.
Jeżeli zmierzymy moment na kole zamiast na wale to żeby porównać dwa różne silniki musimy mieć te same przełożenia skrzyni i te same wymiary kół i zębatek w motocyklach.
Jeżeli zmienimy zębatki zmieni się moment na kole?
Porównywanie mocy różnych motocykli nie ma w takim przypadku sensu, ponieważ z przyśpieszeniami i prędkością może być różnie.
Teraz to, co mnie najbardziej nurtuje. Ponoć ciśnienie wylotowe w kolektorach ma wpływ na moment silnika. Czyli gdy wybebeszymy wydech może zmniejszyć się moment w niższym zakresie obrotów. Ponoś szczególnie podatne są na to silniki 2T.
Jak to w wygląda miedzy silnikami gaźnikowymi i wtryskowymi 4T
No i najważniejsze.
Czy te układy typu EXUP i podobne gdzie komputer reguluje przepływ spalin wydechu w celu zwiększenia momentu na niższych obrotach rzeczywiście działają, czy to tylko ściema marketingowa?
Tym bardziej, że producenci wyścigowych układów wyścigowych sprzedają kompletny układ wydechowy, który jest pozbawiony tego ustrojstwa, a według publikowanych przez nich wykresów zwiększa moc i moment w całym zakresie obrotów.
http://www.bikepics.com/members/cichy929/ | SMR450/YZ125
-
cichy - VIP Ścigacz.pl
- Posty: 1550
- Dołączył(a): 8/9/2005, 16:17
- Lokalizacja: Nowy Dwór Mazowiecki
Ale nie chodzi mi o auta tylko watek ''elastycznosci''
A co do Corvette to przeczytaj jakis test.
Ja nie pisze na podstawie artykulow z gazety,a wlasnych doswiadczen.
W Corvette sa lzejsze blotniki od farby na nich,wiec pomysl o reszcie konstrukcji
A co do Corvette to przeczytaj jakis test.
Ja nie pisze na podstawie artykulow z gazety,a wlasnych doswiadczen.
W Corvette sa lzejsze blotniki od farby na nich,wiec pomysl o reszcie konstrukcji
Polsky:niższy gatunek ludzki,rodzaj zwierzęcia,które należy opanować,ujarzmić,tresować,które trzeba umieć trzymać.Poświęcac się temu całe życie,całą inteligencję uczucia,całą przemyślność instynktu.Stwarza nową dyscyplinę psychologiczną, pełną wskazań,norm i paragrafów.
- polsky
- VIP Ścigacz.pl
- Posty: 582
- Dołączył(a): 14/10/2006, 18:08
Ja az tak kompetentny nie jestem ale Cichy zapytaj sie kogos kto ma R1
lub Thunderace co bedzie jak odlaczy Exup hehe
Odnosnie zebatki w tylnym kole to juz sobie odpowiedziales
A co do wydechow to trzeba by najlepiej jakims tuningowca zadac pytanie...
Ale oczywiscie,ze kolektor ma znaczenie,nie bez przyczyny zaklada sie tzw. kolektory rurowe do samochodow.
Chodzi o to by zmniejszyc zawirowania spalin (tak,zeby z kazdego cylindra wydobywaly sie swobodnie i nie tlukly sie o siebie) samochodowy kolektor rurowy jest odpowiednikiem zwyklego kolektora jaki ma chocby CBR RR
Co do 2T to musial bym jakies testy na mojej motorynce przeprowadzic
Z tego co kojaze poprzez dwa sowy, potrzebne jest tzw odbicie.
lub Thunderace co bedzie jak odlaczy Exup hehe
Odnosnie zebatki w tylnym kole to juz sobie odpowiedziales
A co do wydechow to trzeba by najlepiej jakims tuningowca zadac pytanie...
Ale oczywiscie,ze kolektor ma znaczenie,nie bez przyczyny zaklada sie tzw. kolektory rurowe do samochodow.
Chodzi o to by zmniejszyc zawirowania spalin (tak,zeby z kazdego cylindra wydobywaly sie swobodnie i nie tlukly sie o siebie) samochodowy kolektor rurowy jest odpowiednikiem zwyklego kolektora jaki ma chocby CBR RR
Co do 2T to musial bym jakies testy na mojej motorynce przeprowadzic
Z tego co kojaze poprzez dwa sowy, potrzebne jest tzw odbicie.
Polsky:niższy gatunek ludzki,rodzaj zwierzęcia,które należy opanować,ujarzmić,tresować,które trzeba umieć trzymać.Poświęcac się temu całe życie,całą inteligencję uczucia,całą przemyślność instynktu.Stwarza nową dyscyplinę psychologiczną, pełną wskazań,norm i paragrafów.
- polsky
- VIP Ścigacz.pl
- Posty: 582
- Dołączył(a): 14/10/2006, 18:08
Trillco wspomniałeś cos o mocy. A moc w silniku spalinowym to jest sztucznie wytworzony parametr marketingowy. Jest to tak naprawde moment obrotowy * obroty * parametr stały silnika. I właśnie dlatego nawet gdy krzywa momentu juz opada a mimo tego silnik ciągnie coraz lepiej bo wartosć Nm przemnożona przez obroty stale wzrasta. I dlatego też wiele silników mimo że ma moment obr. przy np. 1800 obr to jeszcze wtedy dobrze nie ciągnie bo brakuje obrotów zeby ten moment czzęsto oddawać na koło. Ten przykład tyczy sie np. Octavii TDi która subiektywnie najlepiej zaczyna ciągnąć od 3000 obr.
kiedyś pojade tak szybko że się w czasie przeniosę
-
krzycho-g - VIP Ścigacz.pl
- Posty: 112
- Dołączył(a): 27/6/2006, 08:55
- Lokalizacja: Błonie 25 km od Warszawy
polsky napisał(a):Terror nie mam tera czasu na wypracowanie, to obszerny temat....
Przeanalizuj wykresy silnikow diesla i benzynowego V8.
LOL, no nie załamuj mnie!! poczytaj nawet to forum i znajdziesz o tym informacje.
PS. Zmień dilera
No hope. no cure. No problem.
-
Terror - Administrator
- Posty: 1466
- Dołączył(a): 25/8/2005, 11:06
- Lokalizacja: WW-WWa
polsky napisał(a):Ale oczywiscie,ze kolektor ma znaczenie,nie bez przyczyny zaklada sie tzw. kolektory rurowe do samochodow.
A możesz mi pokazać inne niż rurowe?
polsky napisał(a):Chodzi o to by zmniejszyc zawirowania spalin (tak,zeby z kazdego cylindra wydobywaly sie swobodnie i nie tlukly sie o siebie) samochodowy kolektor rurowy jest odpowiednikiem zwyklego kolektora jaki ma chocby CBR RR
Samochodowy kolektor jest odpowiednikiem kolektora CeBRy??
polsky napisał(a):Co do 2T to musial bym jakies testy na mojej motorynce przeprowadzic
Z tego co kojaze poprzez dwa sowy, potrzebne jest tzw odbicie.
Akurat w 2T ciśnienie w wydechu ma istotne znaczenie dla pracy silnika, ale przecież ty to wiesz...
Ostatnio edytowano 5/12/2006, 11:57 przez Terror, łącznie edytowano 1 raz
No hope. no cure. No problem.
-
Terror - Administrator
- Posty: 1466
- Dołączył(a): 25/8/2005, 11:06
- Lokalizacja: WW-WWa
Zobaczcie dla porownania jak wyglada kolektor w Lanosie 1.5 a (nie jestem pewien) w Astrze lub Kadettcie GSI.
Tam powinien byc zamontowany TZW. rurowy.
Tam powinien byc zamontowany TZW. rurowy.
Polsky:niższy gatunek ludzki,rodzaj zwierzęcia,które należy opanować,ujarzmić,tresować,które trzeba umieć trzymać.Poświęcac się temu całe życie,całą inteligencję uczucia,całą przemyślność instynktu.Stwarza nową dyscyplinę psychologiczną, pełną wskazań,norm i paragrafów.
- polsky
- VIP Ścigacz.pl
- Posty: 582
- Dołączył(a): 14/10/2006, 18:08
Tzn. ze kazdy cylinder ma swoja prywatna rurke
Polsky:niższy gatunek ludzki,rodzaj zwierzęcia,które należy opanować,ujarzmić,tresować,które trzeba umieć trzymać.Poświęcac się temu całe życie,całą inteligencję uczucia,całą przemyślność instynktu.Stwarza nową dyscyplinę psychologiczną, pełną wskazań,norm i paragrafów.
- polsky
- VIP Ścigacz.pl
- Posty: 582
- Dołączył(a): 14/10/2006, 18:08
Ty...ode mnie to dwa zuty beretem w bok...aqrat tak się składa, ze 70% wypowiedzi na tym forum traktuje ajk dobra literatrę satyryczną:) Włącznie z wypowiedziami Evila-jakbym miał wszystko do siebie brać to bym przed kompem chyba zawału dostał i bał się z domu wychodzić...
brak opisu...
-
Thrillco - Mieszkaniec forum
- Posty: 2598
- Dołączył(a): 22/2/2006, 20:57
- Lokalizacja: Białystok
krzycho-g napisał(a):Trillco wspomniałeś cos o mocy. A moc w silniku spalinowym to jest sztucznie wytworzony parametr marketingowy. .
Czytając to panowie Lenoir, Otto, Langen, Diesel i Wankel przekrecily by się chyba w gorbie i to z predkością co najmniej 20000obr/min.
Pozostaje czekac na dalsze blyskotliwości...
brak opisu...
-
Thrillco - Mieszkaniec forum
- Posty: 2598
- Dołączył(a): 22/2/2006, 20:57
- Lokalizacja: Białystok
OUTLAW napisał(a):(...)juz takich lalusiów twego pokroju przerabiałem nie raz wiec zamknij buźke i nierób z siebie idioty(...)
Co do tego lalusia to chyba się niezgodzę
"Hope is when we feel the pain that makes us try again"
-
Manhatan - VIP Ścigacz.pl
- Posty: 2173
- Dołączył(a): 29/5/2006, 12:56
- Lokalizacja: Death ZONE
Terror; "Do samego końca układu wydechowego?
Ty, a może tobie o polerowanie chodzi? "
do samego terror nie - ale na tyle sa dlugie ze dzieki zjawiskom rezonansowym wzrasta sprawnosc takiego silnika - polepsza sie po prostu przeplukiwanie cylindra... te "osobne rurki" sa dluzsze po prostu - o ile, decyduje zalozony parametr w czasie tuningu - gdzie i w jakich obrotach chcemy miec tego kopa albo decyduje komputer zmeiniajac dlugosc kolektora wydechowego.... dzieki czemu poprawia sie charakterystyka w calym zakresie obrotow. (exup to taka uproszczona bardzo wersja tego drugiego rozwaizania ktore jest rzadkie notabene i drogie) W normalnych rozwiazaniach seryjnych decyduje koszt kolektora, ilosc miejsca i lenistwo konstruktora bo on nie musi zylowac parametrow, nawet wiecej - jest to nie zdrowe w niektorych przypadkach... zwlaszcza gdy drogi samochod kupuje starszy pan...
dodatkowo apropos rurek swietnym rozwiazaniem uzupelniajacym jest osobny zestaw "rurek" w kolektorze dolotowym - kazdy cylinder ma wlasny mozna powiedziec kolektor... (wyleciala mi nazwa z glowy, jak sobie przypomne to dodam) to jest faza dopiero wierzcie mi... Polsky testowales taka furke? mysle ze tak... a jeszcze gdy ma zmeinna dlugosc? hehe to jest to. Proponuje nie czepiac sie slownictwa bo jak widac po naszych postach nikt takowym nie dysponuje tutaj. skupmy sie na meritum raczej.... terror.
Co do watpliwosci z postow powyzej apropos tylnych kol i zebatek... przy porownaniu dwoch motocykli i tak przeciez na hamowni mierzymy moment na tylnym kole a nie silnika - nikt go nie ymontowuje specjalnie w tym celu... zreszta znajac przelozenia nie ma problemu zeby to sobie wyliczyc.... i przeskalowac wykres nie? (w granicach bledu - straty energii w przekladni) a porownujemy 2 mota w takim stanie w jakim uzytkownik bedzie je uzywal - gotowe do wyjechania na droge - wiec o to samo chodzi nie? mierzy sie na tych samych biegach te dwa mota i mozna porownac... do tego dodajmy parametry roll-on na wysokich biegach, porownajmy pola pod krzywymi na wykresie, wspomnijmy o wartosci momentu przy niskich obr i momencie maksymalnym i mamy to co trzeba.
co do porownaina diesli i benzyn.... panowie nie wpuszcajcie sie w te klimaty - bo tu nie chodzi tylko i wylacznie o to co ludzie mysla ze lezy u podstawy dzialania silnika.... przypominam ze silnik nie dziala wbrew pozorom dlatego ze mamy cisnieni gazow... ktore nam popycha tlok i tak dalej.... On pracuje tak naprawde dlatego ze w procesie spalania paliwa wytwarza sie wysoka temperatura... a silnik parcuje w temperaturze znacznie nizszej... (chlodnica)... Jesli ktos ma watpliwosci - bardzo chetnie pzreprowadze wyklad w malej auli dla np 60 osob...na temat termodynamiki... zparaszam. hehe
wracajac do tematu - silnik diesla pracuje na zupelnie innym cyklu niz benzynowy i jest sprawniejszy od niego o kilkanascie procent... to sie przeklada nie tylko na zuzycie paliwa... ciezko w zwaizku z tym o bezposrednie porownanie bo to tak jakby porownywac czopppera ze sportem... kazdy znajdzie za i przeciw a to po prostu dwa rozne motocykle... tyle ze oba to motocykle.
spoko.
co do corwetty. Outlaw. To ze ustepuje bugatti eb, czy kilku jeszcze topowym autom to nic nie znaczy. przypominam ze crovetta jest tanim autem sportowym. jak na swa cene jest dobra wystarczajaco.... zreszta takie auta kupuje sie jako baze do tunningu a zawiasy zawsze padaja lupem tunningu jako pierwsze... Polsky popraw mnie jak nie mam racji....
Aha. i jeszcze jedna sprawa. Corvetta to auto amerykanskie. Ono ma wygladac, glosno pracowac i walic szybko po dlugoich prostych, gladkich drogach, highwayach i lagodnych lukach... do wyscigow po miescie amerykanie buduja lub kupuja inne samochody.... , taka amerykanska filozofia.
pozdrowki.
heh zapomnialbym. porcja szkla i kamieni jak zwykle plizzz.
aha Thrillco i Evil jeszcze mi zostali, Thrill: panowie tacy jak Otto, Wankiel itd Nie przekrecili by sie. jesli piszesz to co napisales kilka postow wczesniej to wiesz dlaczego.... i wykresy. proponuje wrzucic do porownania takze V6 -2,5 benzyne...a nie czworke, wtedy inaczej te krzywe wygladaja... i TDI juz nie robi takiego wrazenia... duze wielocylindrowe silniki maja to do siebie ze mozna je zestroic wlasnie tak aby krzywa momentu byla plaska bardzo wiec porownania do mniejszego i mniej cylidrowego to chwyt ponizej pasa. druga sprawa ze mimo drobnych zafalowan charakterystyki v6 albo v8 benzyna ma ta zalete ze mozna je wysoko krecic.... no i wlasnie tu pojecie mocy jest bardzo uzyteczne i ja bym z niego nie zrezygnowal twierdzac ze to chwyt marketingowy....
Evil: cubic inches powiadasz... swieta racja. mam nadzieje w niedalekiej przyszlosci wspoczyc w twin cama 88....
whatever... ide do roboty spowrotem.
nara ziomy
Ty, a może tobie o polerowanie chodzi? "
do samego terror nie - ale na tyle sa dlugie ze dzieki zjawiskom rezonansowym wzrasta sprawnosc takiego silnika - polepsza sie po prostu przeplukiwanie cylindra... te "osobne rurki" sa dluzsze po prostu - o ile, decyduje zalozony parametr w czasie tuningu - gdzie i w jakich obrotach chcemy miec tego kopa albo decyduje komputer zmeiniajac dlugosc kolektora wydechowego.... dzieki czemu poprawia sie charakterystyka w calym zakresie obrotow. (exup to taka uproszczona bardzo wersja tego drugiego rozwaizania ktore jest rzadkie notabene i drogie) W normalnych rozwiazaniach seryjnych decyduje koszt kolektora, ilosc miejsca i lenistwo konstruktora bo on nie musi zylowac parametrow, nawet wiecej - jest to nie zdrowe w niektorych przypadkach... zwlaszcza gdy drogi samochod kupuje starszy pan...
dodatkowo apropos rurek swietnym rozwiazaniem uzupelniajacym jest osobny zestaw "rurek" w kolektorze dolotowym - kazdy cylinder ma wlasny mozna powiedziec kolektor... (wyleciala mi nazwa z glowy, jak sobie przypomne to dodam) to jest faza dopiero wierzcie mi... Polsky testowales taka furke? mysle ze tak... a jeszcze gdy ma zmeinna dlugosc? hehe to jest to. Proponuje nie czepiac sie slownictwa bo jak widac po naszych postach nikt takowym nie dysponuje tutaj. skupmy sie na meritum raczej.... terror.
Co do watpliwosci z postow powyzej apropos tylnych kol i zebatek... przy porownaniu dwoch motocykli i tak przeciez na hamowni mierzymy moment na tylnym kole a nie silnika - nikt go nie ymontowuje specjalnie w tym celu... zreszta znajac przelozenia nie ma problemu zeby to sobie wyliczyc.... i przeskalowac wykres nie? (w granicach bledu - straty energii w przekladni) a porownujemy 2 mota w takim stanie w jakim uzytkownik bedzie je uzywal - gotowe do wyjechania na droge - wiec o to samo chodzi nie? mierzy sie na tych samych biegach te dwa mota i mozna porownac... do tego dodajmy parametry roll-on na wysokich biegach, porownajmy pola pod krzywymi na wykresie, wspomnijmy o wartosci momentu przy niskich obr i momencie maksymalnym i mamy to co trzeba.
co do porownaina diesli i benzyn.... panowie nie wpuszcajcie sie w te klimaty - bo tu nie chodzi tylko i wylacznie o to co ludzie mysla ze lezy u podstawy dzialania silnika.... przypominam ze silnik nie dziala wbrew pozorom dlatego ze mamy cisnieni gazow... ktore nam popycha tlok i tak dalej.... On pracuje tak naprawde dlatego ze w procesie spalania paliwa wytwarza sie wysoka temperatura... a silnik parcuje w temperaturze znacznie nizszej... (chlodnica)... Jesli ktos ma watpliwosci - bardzo chetnie pzreprowadze wyklad w malej auli dla np 60 osob...na temat termodynamiki... zparaszam. hehe
wracajac do tematu - silnik diesla pracuje na zupelnie innym cyklu niz benzynowy i jest sprawniejszy od niego o kilkanascie procent... to sie przeklada nie tylko na zuzycie paliwa... ciezko w zwaizku z tym o bezposrednie porownanie bo to tak jakby porownywac czopppera ze sportem... kazdy znajdzie za i przeciw a to po prostu dwa rozne motocykle... tyle ze oba to motocykle.
spoko.
co do corwetty. Outlaw. To ze ustepuje bugatti eb, czy kilku jeszcze topowym autom to nic nie znaczy. przypominam ze crovetta jest tanim autem sportowym. jak na swa cene jest dobra wystarczajaco.... zreszta takie auta kupuje sie jako baze do tunningu a zawiasy zawsze padaja lupem tunningu jako pierwsze... Polsky popraw mnie jak nie mam racji....
Aha. i jeszcze jedna sprawa. Corvetta to auto amerykanskie. Ono ma wygladac, glosno pracowac i walic szybko po dlugoich prostych, gladkich drogach, highwayach i lagodnych lukach... do wyscigow po miescie amerykanie buduja lub kupuja inne samochody.... , taka amerykanska filozofia.
pozdrowki.
heh zapomnialbym. porcja szkla i kamieni jak zwykle plizzz.
aha Thrillco i Evil jeszcze mi zostali, Thrill: panowie tacy jak Otto, Wankiel itd Nie przekrecili by sie. jesli piszesz to co napisales kilka postow wczesniej to wiesz dlaczego.... i wykresy. proponuje wrzucic do porownania takze V6 -2,5 benzyne...a nie czworke, wtedy inaczej te krzywe wygladaja... i TDI juz nie robi takiego wrazenia... duze wielocylindrowe silniki maja to do siebie ze mozna je zestroic wlasnie tak aby krzywa momentu byla plaska bardzo wiec porownania do mniejszego i mniej cylidrowego to chwyt ponizej pasa. druga sprawa ze mimo drobnych zafalowan charakterystyki v6 albo v8 benzyna ma ta zalete ze mozna je wysoko krecic.... no i wlasnie tu pojecie mocy jest bardzo uzyteczne i ja bym z niego nie zrezygnowal twierdzac ze to chwyt marketingowy....
Evil: cubic inches powiadasz... swieta racja. mam nadzieje w niedalekiej przyszlosci wspoczyc w twin cama 88....
whatever... ide do roboty spowrotem.
nara ziomy
Take this life I'm right here, stay a while and breath me in....... ZRXs
-
Wombat - VIP Ścigacz.pl
- Posty: 951
- Dołączył(a): 24/9/2006, 22:18
- Lokalizacja: Lublin
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość