Jak to jest z ta waska przednia opona.
Posty: 26
• Strona 1 z 2 • 1, 2
Jak to jest z ta waska przednia opona.
Witam.
Od jakiegos czasu chodzi mi po glowie zakup motocykla, a mianowicie tiger 800.
Oczywiscie maszyna wystepuje w 2 wersjach drogowej - zwykle 800, oraz XC.
XC jest troche bardziej nastawione pod turystyke, nie ukrywam jednak, ze fajnie by bylo poskladac sie elegancko po winklach.
Ciekawi mnie sposob w jaki zachowuje sie na drogach asfaltowych waska, 21" przednia opona.
Nie bedzie tak, ze w pewnym zlozeniu przod poprostu sobie wyjedzie i bedzie sliczny slide?
Moze mial ktos do czynienia z obiema maszynami i moglby sie podzielic swoimi spostrzezeniami?
Pozdrawiam
Nie zakladaj dwa razy tego samego tematu.
Rosiboj
Od jakiegos czasu chodzi mi po glowie zakup motocykla, a mianowicie tiger 800.
Oczywiscie maszyna wystepuje w 2 wersjach drogowej - zwykle 800, oraz XC.
XC jest troche bardziej nastawione pod turystyke, nie ukrywam jednak, ze fajnie by bylo poskladac sie elegancko po winklach.
Ciekawi mnie sposob w jaki zachowuje sie na drogach asfaltowych waska, 21" przednia opona.
Nie bedzie tak, ze w pewnym zlozeniu przod poprostu sobie wyjedzie i bedzie sliczny slide?
Moze mial ktos do czynienia z obiema maszynami i moglby sie podzielic swoimi spostrzezeniami?
Pozdrawiam

Nie zakladaj dwa razy tego samego tematu.
Rosiboj
- azuz
- Świeżak
- Posty: 4
- Dołączył(a): 25/3/2014, 20:25
ja skuterem schodzilem na zakretach ze silnik tarl o asfalt i nigdy gleby nie wyrobilem .A to jak on jest stabilny i jak ma opone to szkoda gadac. Wiec watpie ze by wyrobil szlifa. Tera mam ninje 250 i tez ma waska opone 17 cali . z przodu. Schodza na filmikach na kolano , nikt sie nie wylozyl
..
- baccari18
- Świeżak
- Posty: 199
- Dołączył(a): 14/9/2013, 09:58
Najpierw odpowiedz sobie na pytanie jak chcesz tak na prawdę jeździć. Bo jeśli chcesz czasem przejechać się kawałek przez las to nie ma sensu duże koło. Choć nawet na drodze zapewnia lepszy komfort. Jeśli chodzi o samą jazdę na dużym, wąskim kole to z dobrymi gumami enduro nie ma strachu o szlif. Ba, czasem nawet miałem wrażenie że na zanieczyszczonym asfalcie trzyma lepiej niż opona typowo drogowa. Składać da się na nich dość głęboko, oczywiście w granicach rozsądku.
,,De gustibus non est disputandum"(łac.)-O gustach się nie dyskutuje.
-
Landryss25 - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 6269
- Dołączył(a): 2/10/2007, 17:28
- Lokalizacja: Liw
Może ktoś mnie poprawi jeżeli się mylę, ale generalnie nie szerokość opony jest najważniejsza. Dużo ważniejsze jest zawieszenie, tak aby opona ciągle miała kontakt z asfaltem bo każde oderwanie powoduje niestabilność w złożeniu. Rozłożenie masy, kąt główki również się do tego przyczynia i to że np mała ninja ma wąską oponę, ale dobrze prowadzi się w zakręcie, nie da pewności, że tiger również będzie dobrze wchodził w zakręty i pewnie się trzymał.
Triumph Street Triple
- jaroaro
- Bywalec
- Posty: 758
- Dołączył(a): 1/6/2012, 12:19
- Lokalizacja: siÄ™ biorÄ… wszy
Jaroaro i tak i nie. wszystko jak to w fizyce rozchodzi sie o tarcie
im opona lepiej przylega tym lepsze trzymanie, im lepiej dociążona tym lepsze trzymanie i ostatnie to nacisk na podłoże. generalnie im szersza opona i im więcej opony ma kontakt z podłożem tym lepiej ale za szeroka opona będzie rozkładała ciężar na większej powierzchni co spowoduje, że nacisk na podłoże będzie mniejsze niż w przypadku węższej i na za szerokiej gumie odjedzie ci koło bo nie będzie wystarczającego docisku żeby tarcie utrzymało koło.

black matt=grey (color by honda)
-
lagiboy - Moderator
- Posty: 2690
- Dołączył(a): 1/4/2014, 23:35
I już widzę jak motocykl z dobrymi gumami ale miękkim zawiasem leci bokiem do rowu : D Generalnie chodziło mi że większe znaczenie ma specyfikacja motocykla niż same opony. Dobre opony nie uratują motocykla który nie jest przeznaczony do szybkiego śmigania po winklach. Niestety nie jeździłem Tigerem żeby powiedzieć jak sprawuje się w zakrętach. Najlepiej umówić się na jazdę testową i sprawdzić jak się tym śmiga po asfalcie.
Triumph Street Triple
- jaroaro
- Bywalec
- Posty: 758
- Dołączył(a): 1/6/2012, 12:19
- Lokalizacja: siÄ™ biorÄ… wszy
umówmy się, że żeby wszystko grało potrzeba spełnienia szeregu warunków. opony, zawieszenie, geometria, środek ciężkości, kierujący motocyklista, stan nawierzchni. Nie wyczerpałem wszystkich warunków ale zgodzicie się wszyscy, że jeżeli jeden z tych elementów jest dupnięty to szanse zwiedzania rowu lub krzaków rosną.
black matt=grey (color by honda)
-
lagiboy - Moderator
- Posty: 2690
- Dołączył(a): 1/4/2014, 23:35
lagiboy napisał(a):wszystko jak to w fizyce rozchodzi sie o tarcie![]()
Bardzo dobrze....
lagiboy napisał(a):im opona lepiej przylega tym lepsze trzymanie
W wzorze na tarcie wystepuja dwie wielkosci:
* wspolczynnik tarcia (czyli stale materialowe)
* sila z jaka dociskane sa materialy do siebie
Wielkosc opony nie ma znaczenia. Powierzchnia w jakim przylega tez nie.
-
Fugu - Mieszkaniec forum
- Posty: 2115
- Dołączył(a): 5/1/2014, 21:28
Fugu napisał(a):lagiboy napisał(a):wszystko jak to w fizyce rozchodzi sie o tarcie![]()
Bardzo dobrze....lagiboy napisał(a):im opona lepiej przylega tym lepsze trzymanie
W wzorze na tarcie wystepuja dwie wielkosci:
* wspolczynnik tarcia (czyli stale materialowe)
* sila z jaka dociskane sa materialy do siebie
Wielkosc opony nie ma znaczenia. Powierzchnia w jakim przylega tez nie.
Z tym się nie zgodzę. Dlaczego na torze używa się opon typu slick, poza mokrą nawierzchnią gdzie stosowane są z bieżnikiem?
-
SpeedyGonzales - Mieszkaniec forum
- Posty: 1730
- Dołączył(a): 25/11/2013, 22:20
- Lokalizacja: Sandomierz/TBG
Miałem podobne przemyślenie. Jeśli powierzchnia nue ma znaczenia to czemu większe, mocniejsze i cięższe motocykle mają szersze kapcie, samochody zresztą też. Ze wzoru o którym mówisz tooglibyśmy jeździć na rowerowych. Musi być coś z powierzchnią kontaktu.
black matt=grey (color by honda)
-
lagiboy - Moderator
- Posty: 2690
- Dołączył(a): 1/4/2014, 23:35
Szerekosc ma wplyw na obciazenie opony - wieksza szerokosc, mniejsze cisnienie przy tej samej wadze (ciezar na powierzchnie). W oponie rowerowej musial bys miec parenascie albo i dziesiat atmosfer, zeby mogla uniesc 250 kg moto nie dobijajac do felgi.
Masz prawo sie nie zgadzac. Co nie znaczy ze masz racje.
Wzor tarcia masz w kazdej powazniejszej ksiazce z fizyki.
N.p. dlatego ze slicki nagrzewaja sie rownomierniej - nie ma kanalow powodujacych miejscowe wychlodzenie opony.
A pozatym: bieznik jest potrzebny tylko po to, zeby odprowadzic wode. Po co robic go w oponie, ktora nie bedzie miala kontaktu z woda?
SpeedyGonzales napisał(a):Z tym się nie zgodzę.
Masz prawo sie nie zgadzac. Co nie znaczy ze masz racje.
Wzor tarcia masz w kazdej powazniejszej ksiazce z fizyki.
SpeedyGonzales napisał(a):Dlaczego na torze używa się opon typu slick, poza mokrą nawierzchnią gdzie stosowane są z bieżnikiem?
N.p. dlatego ze slicki nagrzewaja sie rownomierniej - nie ma kanalow powodujacych miejscowe wychlodzenie opony.
A pozatym: bieznik jest potrzebny tylko po to, zeby odprowadzic wode. Po co robic go w oponie, ktora nie bedzie miala kontaktu z woda?
-
Fugu - Mieszkaniec forum
- Posty: 2115
- Dołączył(a): 5/1/2014, 21:28
No dobrze to ja odrobiłem pracę domową z tarcia i trochę mi się rozjaśniło w głowie. nie jest to takie proste jak napisał Fugu określając to wzorem z książki. Polecam przeczytać, chłopak fajnie to wszystko wyjaśnia, ostrzegam, że jest sporo czytania http://pl.sci.fizyka.narkive.com/LFXcDKSh/si-a-tarcia-i-zwi-zek-z-powierzchni (otwórz link)
-
lagiboy - Moderator
- Posty: 2690
- Dołączył(a): 1/4/2014, 23:35
a ja bym tego tak przy gumach nie pomijał bo rozgrzane gumy się kleją i dalej uważam, że opona szersza lepiej przenosi moment obrotowy i ma lepsze trzymanie boczne. Mam na myśli oponę o rozmiarze odpowiednim, a nie przesadnie szeroką. podejrzewam, że znajdziemy tyle przeciwników co zwolenników, tak samo jak w oponach zimowych do samochodów, jedni mówią, żeby zakładać taki sam rozmiar jak letnich, inni że o rozmiar węższe o wyższym profilu. Ja jak kupowałem zimówki to byłem tak już zakręcony, że napisałem do producenta, który odpisał mi, że oba rozmiary są prawidłowe dla tego modelu samochodu 195/55/R15, gdzie niektóre serwisy oponiarskie proponowały im gumy 185/65/R15. dla przykładu jeszcze honda hornet 600 ma tylnego kapcia 180 a bandit 650 160, przy czym bandit jest cieższy od horneta. gladius ma również kapcia 180.
black matt=grey (color by honda)
-
lagiboy - Moderator
- Posty: 2690
- Dołączył(a): 1/4/2014, 23:35
Kolego wyjaśnij mi jak rozmiar opony nie ma znaczenia? Im szersza opona tym większa powierzchnia przylegania a co za tym idzie- większa siła jaką może przenieść bez uślizgu ponieważ mamy większą powierzchnię- więcej miejsc mikrozazębiania się gumy o asfalt. Jeśli byłoby tak jak piszesz to superbike'i jeździłyby na 150'kach z tyłu- bo przecież na takiej gumie mielibyśmy lepszą reakcję na zmiany kierunków nie? Do tego masa nieresorowana by się zmniejszyła... same plusy.
-
kravec - Administrator
- Posty: 5571
- Dołączył(a): 30/8/2006, 16:14
- Lokalizacja: Pabianice
lagiboy napisał(a):a ja bym tego tak przy gumach nie pomijał bo rozgrzane gumy się kleją
Jest to uwzglednione w współczynniku tarcia, ktory zmienia sie z zmiana temperatury.
lagiboy napisał(a):dla przykładu jeszcze honda hornet 600 ma tylnego kapcia 180 a bandit 650 160, przy czym bandit jest cieższy od horneta. gladius ma również kapcia 180.
Tylko ze poza warunkami technicznymi jest jeszcze marketing - szersze opony wygladaja bardziej sexy i lepiej sie sprzedaja

kravec napisał(a):Kolego wyjaśnij mi jak rozmiar opony nie ma znaczenia?
Juz to parre razy pisalem. Sila laczaca asfalt z kolem jest tarcie statyczne lub dynamiczne, oba sa opisywane przez wzor nie uwzgledniajacy powierzchnie przylegania.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Tarcie_%28 ... izyczne%29
kravec napisał(a): Im szersza opona tym większa powierzchnia przylegania a co za tym idzie- większa siła jaką może przenieść bez uślizgu ponieważ mamy większą powierzchnię- więcej miejsc mikrozazębiania się gumy o asfalt.
Nawet gdyby tak bylo, to wieksza powierzchnia przy tej samej sile nacisku oznacza mniejsze cisnienie, czyli wieksza ilosc mikrozazebien (BTW: mozesz mi pokazac w jakiesj ksiazce do fizyki albo mechaniki jakie wzory opisuja ten proces - ja znam tylko cos, co nazywa sie tarcie) z mniejsza sila zazebiania.
-
Fugu - Mieszkaniec forum
- Posty: 2115
- Dołączył(a): 5/1/2014, 21:28
Ni pokaże Ci bo nie mam już w domu książek do fizyki. Jednak wyobraź sobie jak wygląda przyleganie opony do asfaltu, zastanów się dlaczego asfalt na torach jest bardziej chropowaty.. I mniejsze ciśnienie nie musi oznaczać mniejszej ilości mikrozazębień- przy dużej nierówności powierzchni takiej jak asfalt- przy mniejszym ciśnieniu guma lepiej "dopasuje" się do powierzchni podłoża (tak ja to widzę- i byłoby to też logiczne z twardą i miękką mieszanką). Pomyśl czy jak na jednostkę powierzchni gumy przekażesz większą siłę to czy nie łatwiej dojdzie to jej zniszczenia (oderwania cząstek gumy- co spowoduje właśnie uślizg). Fizykiem nie jestem, ale wydaje mi się to logiczne. Jak się postarasz to pewne objaśnienia znajdziesz w internecie. Jeśli dalej się upierasz- to zobacz jeszcze jedną rzecz- dlaczego w sportach mamy przody 120 a nie 110, dlaczego w 600'kach tyły są 180 a w litrach 190... a w S1000RR poszli nawet krok dalej- tył jest 200. Pewnie dlatego że szerokość gumy nie ma znaczenia nie?
-
kravec - Administrator
- Posty: 5571
- Dołączył(a): 30/8/2006, 16:14
- Lokalizacja: Pabianice
Na prawdę to rozkminiacie ? Przecież to logicznie jest nieporozumieniem
Dlaczego opony są szerokie ? Żeby miały lepszą przyczepność, większą powierzchnię styku gumy z asfaltem.
Dlaczego więc nie jeździ się na gumach ultra szerokich typu 200+ ? Bo opory toczenia wzrastają przy szerszych gumach, i trzeba ogarniać gdzie ten stosunek ma się najlepiej.
Żeby takie podstawy wiedzieć nie trzeba się podpierać książkami od fizyki, bo jak to działa wie każdy dzieciak z przedszkola.
Jak jest mały rzep, to można go odczepić palcem, tak jak te które macie przy rękawiczkach motocyklowych, ale rzepy które macie na kolanach do sliderów i powierzchnia ,,styku" jest wielkości dłoni, odchodzą dużo trudniej czyż nie ?
To samo dzieje się na asfalcie, teoria i to co ktoś sobie gdzieś przeczytał mnie mało interesuje
Bardziej wierzę w to co widzę, i mam namacalny na to dowód
Fugu lubisz czytać, i lubisz teoretyzować, i to dobrze, tylko że świat składa się z praktyki, a nie z teorii, i czasami lepiej czegoś dotknąć niż o tym czytać czy oglądać... tak jak z porno 

Dlaczego opony są szerokie ? Żeby miały lepszą przyczepność, większą powierzchnię styku gumy z asfaltem.
Dlaczego więc nie jeździ się na gumach ultra szerokich typu 200+ ? Bo opory toczenia wzrastają przy szerszych gumach, i trzeba ogarniać gdzie ten stosunek ma się najlepiej.
Żeby takie podstawy wiedzieć nie trzeba się podpierać książkami od fizyki, bo jak to działa wie każdy dzieciak z przedszkola.
Jak jest mały rzep, to można go odczepić palcem, tak jak te które macie przy rękawiczkach motocyklowych, ale rzepy które macie na kolanach do sliderów i powierzchnia ,,styku" jest wielkości dłoni, odchodzą dużo trudniej czyż nie ?
To samo dzieje się na asfalcie, teoria i to co ktoś sobie gdzieś przeczytał mnie mało interesuje



Motocykle sportowe sÄ… do jazdy sportowej, a nie do nauki.
-
SkoQ - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 2406
- Dołączył(a): 15/7/2012, 09:11
- Lokalizacja: Tarnów (KTA)
kravec napisał(a):Ni pokaże Ci bo nie mam już w domu książek do fizyki.
A ja mam i regularnie z nich korzystam - taki mam zawod.
kravec napisał(a):Jednak wyobraź sobie jak wygląda przyleganie opony do asfaltu, zastanów się dlaczego asfalt na torach jest bardziej chropowaty..
Chropowatosc asfaltu jest zawarta w wspolczynniku tarcia. Dla gumy i asfaltu wynosi miedzy 0.8 a 1.3.
kravec napisał(a):Fizykiem nie jestem, ale wydaje mi się to logiczne.
Ja mam skonczone studia inzynierskie.
kravec napisał(a):Jak się postarasz to pewne objaśnienia znajdziesz w internecie.
W internecie nie wiesz kto piesze post - nie odroznisz profesora fizyki od osiemnastolatka po zawodowce, dlatego ciezko zweryfikowac prawde, a ja preferuje jednak pewne zrodla, w ktorych moge sam sprawdzic i doliczyc.
kravec napisał(a):Jeśli dalej się upierasz- to zobacz jeszcze jedną rzecz- dlaczego w sportach mamy przody 120 a nie 110, dlaczego w 600'kach tyły są 180 a w litrach 190... a w S1000RR poszli nawet krok dalej- tył jest 200. Pewnie dlatego że szerokość gumy nie ma znaczenia nie?
Nie ma znaczenia dla tarcia - po raz kolejny, fizyka nie uwzglednia tego parametru.
Opona ma duze znaczenie w przeniesieniu punktu ciezkosci na zakrecie - pogladowo - ta sama szybkosc, ten sam zakret, inna szerokosc opony:

SkoQ napisał(a):Jak jest mały rzep, to można go odczepić palcem, tak jak te które macie przy rękawiczkach motocyklowych, ale rzepy które macie na kolanach do sliderów i powierzchnia ,,styku" jest wielkości dłoni, odchodzą dużo trudniej czyż nie ?
Przyklad jest do bani - rzep trzyma nawet gdy powierzschnie nie sa docisniete, albo nawet lekko odsuwane. Moto bez docisnienia sie slizga.
Ps: duzo czytalem na studiach. Teraz tylko uzywam wiedzy ktora kiedys zdobylem

-
Fugu - Mieszkaniec forum
- Posty: 2115
- Dołączył(a): 5/1/2014, 21:28
Posty: 26
• Strona 1 z 2 • 1, 2
Kto przeglÄ…da forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości