Zobacz wątek - Zmiana zębatek a wskazania prędkościomierza - ?

Zmiana zębatek a wskazania prędkościomierza - ?

Mechanika tylko powyżej 125cc.
_________

Moderatorzy: Walenty, Movi, adam_tomasz, Czester, madcap, Leg1oN, Lovtza, Terror, melvin, Landryss25, kravec, gelo007, Bostorn, Miczab, leff, henio12323, rosa, cycu_rsko

Zmiana zębatek a wskazania prędkościomierza - ?

Postprzez Vergon » 11/10/2011, 18:46

Temat dłuższy czas chodził mi po głowie co poskutkowało postem na forum.
Jaki wpływ ma zmiana ilości zębów w zestawie napędowym na wskazania/ przekłamania prędkościomierza?
To, że licznik i tak i tak ściemnia to wiadomo, więc pomińmy tą kwestię.

Rozkmina pojawiła się po ostatnim wskazaniu licznika 297 km/h - oczywiście osiągnięte na niemieckim autobanie :lol:

Moto to R6 2001r, z fabryki wyjechało na zębatkach 16/48 u mnie jest 15/50.

Jak to wygląda z technicznego punktu widzenia?
Jeżeli zmiana ilości zębów ma wpływ na wskazywany vmax to dlaczego?
Avatar użytkownika
Vergon
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 3302
Dołączył(a): 24/2/2010, 10:11
Lokalizacja: Warszawa


Postprzez hubi199 » 11/10/2011, 18:50

Nie powiem ci jak u ciebie.
Jeśli masz napęd licznika na przednie koło tak jak u mnie, zmiana przełożenia zębatek nie ma wpływu na dokładność odczytywanych pomiarów.
Wg tego co napisałeś teraz masz mniejszą z tyłu i większa z przodu co powinno zaowocować mniejszym v-maxem
hubi199
Bywalec
 
Posty: 581
Dołączył(a): 24/8/2011, 12:56
Lokalizacja: J-no

Postprzez henio12323 » 11/10/2011, 19:59

zęby nic nie zmieniają czy liczone jest koło tylne czy przednie ;P
znaczenie wieksze ma profil opony ;D albo (o ile ktos zmienia) to całe koła (srednica)
KTM 300 EXC
Yamaha FZ6
GasGas TXT 250

Częsci do motocykli, serwis, tuning.. PW
Avatar użytkownika
henio12323
Moderator
 
Posty: 25959
Dołączył(a): 30/12/2008, 20:49
Lokalizacja: Włodawa / LBN

Postprzez jackal_pl » 11/10/2011, 20:05

Ma mniejszą z przodu i większą z tyłu, co daje dużo mniejszy V-max, ale za to na jedno idzie jak po maśle. Stock ładnie wchodzi na gumę, a co dopiero to.
Wpływ na moc jest (po zmianie zwiększyła się, o ile musiałbyś się przejechać na hamownię przed i po), a jeżeli chodzi o prędkości - jeżeli ślimaczek jest na kółkach wskazania są takie same. Jeżeli na silniku (przednia zębata) to V-max będzie pokazywało Ci większy, niż rzeczywisty (większe obroty).
Kawasaki ER-5, 98r.
jackal_pl
Świeżak
 
Posty: 299
Dołączył(a): 9/3/2009, 19:55
Lokalizacja: Okolice Gliwic

Postprzez mar111cin » 11/10/2011, 22:09

henio12323 napisał(a):zęby nic nie zmieniają czy liczone jest koło tylne czy przednie ;P
znaczenie wieksze ma profil opony ;D albo (o ile ktos zmienia) to całe koła (srednica)


postaram się załatwić w najbliższym czasie jakąś specjalną nagrodę dla Ciebie od forum.
Co prawda na nobla w dziedzinie fizyki bym nie liczył, ale będzie bliskoo...
<b>Life begins at 200km/h!!!!</b>
było gsx600f, było ZX12R :(, jest V-Strom 650 AK8 :)
Avatar użytkownika
mar111cin
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 6941
Dołączył(a): 29/5/2006, 13:12
Lokalizacja: FSW (lubuskie)

Postprzez Seba_ER5 » 11/10/2011, 23:13

hehe zeby moga powodowac przeklamania predkosciomierza :)... Patrzac na Twoje przelozenie to zawyza Ci nawet o kilkadziesiat na h 20-30...a nawet 40. Za to latwiej staje na kolo.
Avatar użytkownika
Seba_ER5
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 5194
Dołączył(a): 27/8/2007, 19:58

Postprzez cycu_rsko » 12/10/2011, 08:16

Ciekawych rzeczy mozna sie tu dowiedziec :D
Zebatki nie maja wplywu na wzkazania licznika, za to maja wplyw na moc :D Ciekawe :D
929
Avatar użytkownika
cycu_rsko
Moderator
 
Posty: 1148
Dołączył(a): 15/3/2008, 18:55
Lokalizacja: Radomsko

Postprzez pan_wiewiorka » 12/10/2011, 08:40

A ja dzieś chlapnąłem w którymś wątku, że mają. Chodziło mi o wpływ na prędkość (bo ma) a nie na licznik. Ten będzie normalnie wskazywać. Dem! Kajam się :)

Zmiana zębatki zdawczej na mniejszą da nam:
- więcej momentu przy niższych obrotach. Więcej momentu również uzyskamy zwiększając zębatkę biorczą.
- mniejsze obciążenie silnika.
- środkowe biegi mają sporego kopa (3 i 4).
- silniejsze hamowanie silnikiem.
Co się straci:
- prędkość maksymalną, np. z 240 na 200 (tutaj teoretyzuję, ale zmniejszy się)
- większe zużycie paliwa w mieście (bo większe obroty), z drugiej strony można jeździć na wyższych biegach i się wyrówna.

Tutaj (otwórz link) można się pobawić zestawieniami. Wsio ładnie pokazane jaki będzie to miał wpływ na sprzęta.
pan_wiewiorka
 

Postprzez sepo » 12/10/2011, 14:35

u mnie w hornim po zmianie zebatek z tylmu plus 3 z przodu minus 1 predkosc maks spadla do 180 km/h mierzylem gps.nir pamietam natomiast co pokazywal licznik.... ale horni wtedy szedl jak zly i ze swiatel do 120 km/h karal srada 3/4 no i spalanie wzeoslo do dyszki na sto
Hornet-->929-->954-->DRZ 400 SM k6 | http://bikepics.com/members/sepo/
Avatar użytkownika
sepo
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 1587
Dołączył(a): 6/11/2007, 20:06
Lokalizacja: Ząbki

Postprzez Vergon » 12/10/2011, 14:50

To jak w końcu??
I skąd prawie 3 paki na blacie?
I dlaczego spalanie ma wzrosnąć? Skoro potrzebuję mniejszych obrotów to sprawnego zebrania się spod świateł to spalanie powinno zmaleć.
Avatar użytkownika
Vergon
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 3302
Dołączył(a): 24/2/2010, 10:11
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Przemo_rene » 12/10/2011, 15:48

a ja obalę parę mitów:

Mocy więcej nie przybędzie bo niby skąd po zmianie przełożeń. Wrażenie że lepiej "zapier**la" wynika z tego, że biegi są krótsze przez zmianę przełożenia końcowego. Natomiast na hamowni ten sam motocykl czy w konfiguracji 15/50 czy 16/48 pokaże taką samą moc. Wiem bo sam swojego hamowałem bez +3 zębów z tyłu z nimi. Moce te same ale wrażenia z jazdy dużo lepsze.

95% nowszych motocykli bierze sygnał do prędkościomierza z czujnika na przedniej zębatce (zdawczej) i jest to tak wykalibrowane by fabrycznie wskazania przy fabrycznych przełożeniach (tutaj 16/48) były w miarę precyzyjne (błąd jest około nawet 10-15% w górę - czy zawyżają - tym więcej i szybciej się jedzie tak więc 300km/h 600tą czy 750tką...nawet nowymi...zapomnijcie :) Uturbiona rozwiercona hayabusa z przedłużonym wahaczem ciągnie 312km/h przy wskazaniach GPS a licznik w moto pokazywał ponad 400km/h ...

Przekłamanie prędkości po zmianie przełożeń na więcej zębów z tyłu lub mniej z przodu biorąc pod uwagę już fabryczne przekłamanie będzie duża. U mnie (a mam 3 zęby z tyłu więcej) przy wcześniejszych 150km/h jest 170km/h i po przejechaniu trasy dłuższej z innymi moto z seryjnymi przełożeniami wychodziło, że faktycznie błąd pomiaru wynosi około 20km/h.

Co do większego spalania - nie zauważyłem przy swojej zmianie żadnych różnic. Pali tyle samo ile palił.

Co do wstawania na koło...pierwszy bieg wstaje sam jak nawet nie chcesz i jedynie mocne pochylenie się do przodu gwarantuje oderwanie przedniego koła przy ostrym przyspieszaniu jedynie na około 30cm. Guma na tym biegu jest łatwiejsza niż jej brak. Drugi bieg - tutaj spokój - z gazu wstanie ale nie tak narowiście. Ze sprzęgła nawet z pełnym bakiem i tobołami na baku, z tyłu i po bokach. Z trójki - tylko na torze raz mi się udało - były mega rozgrzane opony, super asfalt, rezerwa w baku i ostry strzał z klamy. Mówimy o gumach na siedząco. Na stojaka nie umiem.

Ogólnie drobne korekty jak ta moja polecam ale więcej niż 3 zęby z tyłu lub jeden ząb mniej z przodu - to już zaczyna być bez sensu (chyba, że do stuntu) bo nagle przestaje być potrzebny 1 i 2gi bieg i rusza się z trzeciego i leci max 180km/h gdy licznik wskazuje 290...
http://www.tinyurl.pl?PlJBVNPo Przegląd Twojego moto w P-N!
Avatar użytkownika
Przemo_rene
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 2982
Dołączył(a): 11/3/2009, 13:27
Lokalizacja: Poznań / TL1000R

Postprzez byzf » 12/10/2011, 19:06

Przebieg motocykla na liczniku też będzie wtedy zfałszowany... nie prawda?? Może nie dużo ale zawsze coś.;)
Yamaha FZ1 Black ;)
Avatar użytkownika
byzf
Świeżak
 
Posty: 122
Dołączył(a): 18/10/2010, 20:26
Lokalizacja: PWL

Postprzez mar111cin » 12/10/2011, 20:32

z tego przebiegu wynika właśnie różnica w spalaniu, gdzie różnicy nie powinno być ; )
<b>Life begins at 200km/h!!!!</b>
było gsx600f, było ZX12R :(, jest V-Strom 650 AK8 :)
Avatar użytkownika
mar111cin
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 6941
Dołączył(a): 29/5/2006, 13:12
Lokalizacja: FSW (lubuskie)

Postprzez RUTRA.RD » 13/10/2011, 09:31

ta haya uturbiona to jakaś słaba. moja dokręciła sie do 9800 na liczniku 300km/h i koniec licznika ale pocisnąłem i obroty doszły do 10700obr. co odpowiada okolo 330km/h na liczniku i mnie odcięło - prawdziwe 300km/h blokada? kiedyś czytałem w teście motocykla z 10 lat temu ze haya lata 302 a jak zdjęli lusterka 312

jest w necie gdzies kalkulatro przelozeń ale w pracy linka do niego nie posiadam

wystarczy kupić pozadny licznik rowerowy i wskazania się poprawiają znacznie
TL1000R- Odszedł została Hayabusa i
Nowy nabytek KTM RC8
Avatar użytkownika
RUTRA.RD
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 4151
Dołączył(a): 14/10/2010, 11:58
Lokalizacja: Satanistyczna pustka umysłowa

Postprzez Przemo_rene » 13/10/2011, 17:26

rutra - dobry joke z tym 330 km/h :D Hayabusa nie byłą słaba tylkoi Szajbusa. A u siebie też nie raz zamykałem licznik na 300km/h nawet z seryjnymi przełożeniami i NIE WIERZĘ, że tyle jechałem :)

A rożnicy w przebiegu a spalaniu to spokojnie. Ja liczę spalanie uwzględniając te przekłamania :) Tak więc wiesz..

A przebieg fakt fałszuje - na każde 1000km przejechanychna seryjnych przełożeniach kręci około 1100km na +3 zębach z tyłu.

Rutra - weź taniego nawet gpsa i przyklej sobie na bak czy gdzieś i ciśnij autostradą na maksa. Zamkniesz licznik na 330 a na gps 260 :D zobaczysz :lol:
http://www.tinyurl.pl?PlJBVNPo Przegląd Twojego moto w P-N!
Avatar użytkownika
Przemo_rene
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 2982
Dołączył(a): 11/3/2009, 13:27
Lokalizacja: Poznań / TL1000R

Postprzez pan_wiewiorka » 13/10/2011, 20:51

Ja miałem u się na budziku 250 z GPS wskazywał poniżej 230 :D
pan_wiewiorka
 

Postprzez RUTRA.RD » 14/10/2011, 10:23

jaki dzolk? zaden dzolk okolo 330 licznikowych haya leciała i ja odcielo ale nie na obrotomierzu tylko tak jakos dziwnie wiec jest chyba do 299km/h zblokowana gps -owych

tl moj rekord z potężnej gory 295 licznikowych ale - 1 zab z przodu. z kalkulatora przelozen z neta tl na seryjnym przelozeniu nie ma prawa osiagnac 300 cos kolo 296 podaja maks

a 312 na szajbabusie to jakis obsrajtuch tym lecil przy jej 250 koniach to z 350 powinno byc

konkluzja z tego taka

poprosze szajba buse na weekend :) :)
TL1000R- Odszedł została Hayabusa i
Nowy nabytek KTM RC8
Avatar użytkownika
RUTRA.RD
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 4151
Dołączył(a): 14/10/2010, 11:58
Lokalizacja: Satanistyczna pustka umysłowa

Postprzez Przemo_rene » 14/10/2011, 12:07

Artur - daj mi loga z GPSa że leciałeś TLem 295km/h :D Twój jeden ząb mniej z przodu to jak moje 3 z tył więcej więc to samo mamy. Ja Na tym przełożeniu zamykam licznik i przy licznikowych 300km/h walę po revlimiterze na 6tym biegu. na seryjnych tak jak pisałem. Też dociągnąłem do 300km/h licznikowych a obroty były tuż przed revlimiterem. Inna sprawa, że wiecej jak 260 to to nie było na 100% bo raz leciałem w aucie 300 i to na GPSie i wierz mi - TO JEST MEGA SZYBCIEJ NIŻ 300KM/H licznikowe na moto. :)

taki cytat:

"Polski rekord prędkości został ustanowiony dnia 20.05.2007r przez Arka „Szajbę” Pawlukowicza na motocyklu Suzuki GSX-1300R Hayabusa Supercharger i wynosi 309 km/h. Prędkość zmierzona została przy pomocy urządzenia GPS marki Garmin, model Zumo."

Jego sprzęt ma 400 kucy i zdecydowanie zestrojony do zapieprzania :) Tak wiec jak powiedziałem. Zapomnijmy, ze kiedykolwiek zbliżymy się na seryjnych maszynach do granicy 300km/h. nawet jeżeli licznik wali mam około 350...
http://www.tinyurl.pl?PlJBVNPo Przegląd Twojego moto w P-N!
Avatar użytkownika
Przemo_rene
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 2982
Dołączył(a): 11/3/2009, 13:27
Lokalizacja: Poznań / TL1000R

Postprzez RUTRA.RD » 14/10/2011, 15:16

jestes w bledzie
szajba jak ustanawiala rekord miala okolo 260 koni i nie bylo jechane do konca. kazdy chetny z prawkiem mogl pobic ten rekord ta haja za kase ja pamietam taka akcje

kumpel do fazera 1000 zalozyl licznik rowerowy wypasiony pokazal mi 249,4 i poszedl by jeszcze, bez problemu motocykle robia 300km/h jedne klamia wiecej inne mniej. pozycz gps to ci powiem ile haja lata. ja tam iwerze w to ze nia 300 jechalem bo mnie nie widzialna reka 2 razy odciela a nie bylo limitera zalaczonego
TL1000R- Odszedł została Hayabusa i
Nowy nabytek KTM RC8
Avatar użytkownika
RUTRA.RD
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 4151
Dołączył(a): 14/10/2010, 11:58
Lokalizacja: Satanistyczna pustka umysłowa

Postprzez Przemo_rene » 14/10/2011, 15:27

jej 300km/h - licznikowe - jeżeli przekraczasz - to wtedy "niewidzialna ręka" odcina :) Nie rzeczywiste.

A propo Szajbusy - czytaj tutaj: http://www.szajba.eu.org/osiagniecia/sz ... sci-309kmh

u źródła. Miała wtedy 400 kuca. Nie 260.
http://www.tinyurl.pl?PlJBVNPo Przegląd Twojego moto w P-N!
Avatar użytkownika
Przemo_rene
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 2982
Dołączył(a): 11/3/2009, 13:27
Lokalizacja: Poznań / TL1000R

Następna strona


Powrót do Mechanika motocyklowa



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość




na gr