HC czy półsyntetyk?
Posty: 5
• Strona 1 z 1
HC czy półsyntetyk?
Witam. ostatnio kupowałem olej do moto, z góry uprzedzam, ze sprzedawca nie miał pojęcia. DO mojej 10cioletniej cbr 600rr polecał mi full-syntetic. Stanęło na tym, ze miałem wybór miedzy 10w40 półsyntetykiem a trochę droższym 10w40 HC który podobno tez jest półsyntetykiem. No i zaczęło się. zauważyłem, ze mi olej zaczęło zżerać i teraz pytanie: Jaka jest różnica miedzy półsyntetykiem a HC? Czy zalanie moto pełnym syntetykiem ma jakieś wady poza tym, ze będzie dużo oleju silnik spalał? Czy full-syntetyk może bardziej go rozszczelnić?
Druga sprawa żeby nie zakładać nowego tematu: Jak to jest z prędkościomierzami w motocyklach? Czy jest tak, ze ogólnie przy wyższych prędkościach większość nalicza 10-15 km/h więcej? Pytanie stad, ze ostatnio na CBR 600 RR wyciągnąłem 277km/h przy mniej więcej 14 500 obr/min w co mi się lekko wierzyć nie chce
Druga sprawa żeby nie zakładać nowego tematu: Jak to jest z prędkościomierzami w motocyklach? Czy jest tak, ze ogólnie przy wyższych prędkościach większość nalicza 10-15 km/h więcej? Pytanie stad, ze ostatnio na CBR 600 RR wyciągnąłem 277km/h przy mniej więcej 14 500 obr/min w co mi się lekko wierzyć nie chce
- PsychoBiker
- Świeżak
- Posty: 20
- Dołączył(a): 25/4/2014, 20:12
Ogólnie syntetyk stosuje się do nowych silników. Stosowanie go w nieco starszych jednostkach, które posiadają a) mikro-szczeliny, b) szczelność pierścieni/zaworów nieco mniejszą niż oryginalnie
powoduje przedostawanie się oleju albo do komory spalania albo poza silnik poprzez simmeringi/uszczelki (choć to raczej mało widoczne jest).
Ogólnie powinieneś zalać 10W40 zwykły półsyntetyk (znaczy zwykły - motocyklowy
)
Kwestia jest jednak następująca: w jakim tempie zaczęło Ci go zżerać? Ile ml w jakim okresie czasu/dystansie?
A co do prędkości: Ogólnie firmy zarówno motocyklowe jak i samochodowe mają tendencję do zawyżania prędkości, czasem nawet o 10%* (SIC! Moja Corsa D z 08r. tak ma!). Jednak w większości pojazdów zawyżanie nie wynosi więcej niż kilka % lub kilka kmh, np. GOLF III przy 180 ma 175kmh*, u mnie w Erze jest zawyżanie na poziomie 5-8kmh*.
* wg. gpsa (też nie wiem, czy ot rzetelna prędkość, ale sądzę, iż tak)
powoduje przedostawanie się oleju albo do komory spalania albo poza silnik poprzez simmeringi/uszczelki (choć to raczej mało widoczne jest).
Ogólnie powinieneś zalać 10W40 zwykły półsyntetyk (znaczy zwykły - motocyklowy

Kwestia jest jednak następująca: w jakim tempie zaczęło Ci go zżerać? Ile ml w jakim okresie czasu/dystansie?
A co do prędkości: Ogólnie firmy zarówno motocyklowe jak i samochodowe mają tendencję do zawyżania prędkości, czasem nawet o 10%* (SIC! Moja Corsa D z 08r. tak ma!). Jednak w większości pojazdów zawyżanie nie wynosi więcej niż kilka % lub kilka kmh, np. GOLF III przy 180 ma 175kmh*, u mnie w Erze jest zawyżanie na poziomie 5-8kmh*.
* wg. gpsa (też nie wiem, czy ot rzetelna prędkość, ale sądzę, iż tak)
Kawasaki ER-5, 98r.
- jackal_pl
- Świeżak
- Posty: 299
- Dołączył(a): 9/3/2009, 19:55
- Lokalizacja: Okolice Gliwic
jackal_pl napisał(a):Ogólnie syntetyk stosuje się do nowych silników. Stosowanie go w nieco starszych jednostkach, które posiadają a) mikro-szczeliny, b) szczelność pierścieni/zaworów nieco mniejszą niż oryginalnie
powoduje przedostawanie się oleju albo do komory spalania albo poza silnik poprzez simmeringi/uszczelki (choć to raczej mało widoczne jest).
Ogólnie powinieneś zalać 10W40 zwykły półsyntetyk (znaczy zwykły - motocyklowy)
Kwestia jest jednak następująca: w jakim tempie zaczęło Ci go zżerać? Ile ml w jakim okresie czasu/dystansie?
PeÅ‚ny czy półsyntetyk, niema znaczenia w kwestii szczelnoÅ›ci pierÅ›cieni. Syntetyk w wysokich temperaturach nie traci tak szybko na lepkoÅ›ci, wiÄ™c jeÅ›li silnik ma przedmuchy, to wÅ‚aÅ›nie połówka lub mineraÅ‚ szybciej siÄ™ straci. Ale o tym mówi wskaźnik lepkoÅ›ci http://riderparts.pl/pliki/oleje-silnik ... ikacja.pdf I proszÄ™, niech nikt nie wyjeżdża z tekstem typu "mineraÅ‚ jest bardziej gÄ™sty". Olej ma okreÅ›lonÄ… lepkość, którÄ… producenci podajÄ… z reguÅ‚y dla 40 ̊C i dla 100 ̊C i wspomniany wskaźnik lepkoÅ›ci. Im wiÄ™ksza lepkość przy 100 ̊C i im wyższy wskaźnik lepkoÅ›ci, tym silnik "bardziej uszczelniony", bo olej wysokich temp. nie robi siÄ™ rzadki jak woda. Ale ma to swoje minusy, nie bez powodu do nowych sportów używa siÄ™ xxW30 Inna sprawa to dodatki i Å›rodki myjÄ…ce, które kiedyÅ› mogÅ‚y być powodem problemów (w samochodach) jeÅ›li ktoÅ› jeździÅ‚ na PRLowskim najsÅ‚abszym mineralnym, a nagle zalaÅ‚ coÅ› wypÅ‚ukujÄ…cego nagary. Ale w dzisiejszych czasach nawet mineraÅ‚y majÄ… tyle dodatków, że faktycznie mogÅ‚yby zaszkodzić jakiejÅ› Nysce

Wracając do tematu - zżera olej, szukaj przyczyny. Jeśli leci głowicą, to możesz zalać i 10W60, a wiele to nie pomoże. Zmierz kompresję, zrób próbę olejową, będzie jakiś pogląd czy puszcza górą czy dołem.
- Artur_
- Świeżak
- Posty: 358
- Dołączył(a): 30/5/2008, 06:23
- Lokalizacja: Zabrze
Powiedzmy po 2 000 km musiałem dolać około 0,5l. Na starym oleju 10w40 półsyntetyk nie zauważyłem wcale, żeby coś spaliło. Problem zaczął się odkąd zalałem HC 10w40 stad moje pytanie: jaka jest różnica miedzy HC a półsyntetykiem? Oczywiście różnica może polegać na tym, ze na starym oleju nie używałem autostrady, dopiero po zmianie oleju zacząłem się bawić w sprawdzanie V-maxa. Podobno przy jeździe z maks. prędkością silnik ma tendencje do spalania większej ilości oleju
- PsychoBiker
- Świeżak
- Posty: 20
- Dołączył(a): 25/4/2014, 20:12
Pierdzieleni znawcy wierzÄ…cy w mity z prl...
JedynÄ… wadÄ… oleju syntetycznego jest jego cena. Konie kropka
HC to półsyntetyk, nie ma się co zagłębiać, tak samo jak pół syntetyk na estrach, ot taki trochę unowocześniony półsyntetyk, pełen syntetyk to nie jest. Szybciej chwyt marketingowy, niż coś co ma znaczenie.
Duże znaczenie ma też to co to za olej. Z moich doświadczeń wynika że klasa oleju ma znaczenie (SG, SM i tak dalej i dalej w alfabecie druga literka, tym lepiej).
Z półsyntetyków bardzo polecam Bel-Ray EXP, dużo lepszy od popularnego Motula 5100. A Castrol to najgorsze gówno, już bym wolał wlać ten olej z Orlenu
JedynÄ… wadÄ… oleju syntetycznego jest jego cena. Konie kropka

HC to półsyntetyk, nie ma się co zagłębiać, tak samo jak pół syntetyk na estrach, ot taki trochę unowocześniony półsyntetyk, pełen syntetyk to nie jest. Szybciej chwyt marketingowy, niż coś co ma znaczenie.
Duże znaczenie ma też to co to za olej. Z moich doświadczeń wynika że klasa oleju ma znaczenie (SG, SM i tak dalej i dalej w alfabecie druga literka, tym lepiej).
Z półsyntetyków bardzo polecam Bel-Ray EXP, dużo lepszy od popularnego Motula 5100. A Castrol to najgorsze gówno, już bym wolał wlać ten olej z Orlenu

-
Invi - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 6277
- Dołączył(a): 15/7/2008, 14:12
Posty: 5
• Strona 1 z 1
Powrót do Mechanika motocyklowa
Kto przeglÄ…da forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości