Zobacz wątek - Obciążanie podnóżków
NAS Analytics TAG

Obciążanie podnóżków

Jak nauczyć się wheelie? stoppie?
Czy zmieniać biegi ze sprzęgłem czy bez?
_________

Obciążanie podnóżków

Postprzez mech » 9/8/2009, 21:54

Witam,
Przeglądam sobie pożyczoną 'Technikę jazdy motocyklem' Degelmanna. Kilka razy porusza temat dociskania podnóżków podczas jazdy i przyznam, że trochę zwątpiłem. Jeżdżę raczej spokojnie (pierwszy sezon) i tylko podczas powolnego skrętu (np. zawracania) obciążam mocno zewnętrzny podnóżek, podczas normalnej jazdy siedzę wygodnie na 4 literach nie przejmując się podnóżkami. Tymczasem w książce wyczytałem:
- podczas inicjowania zakrętu należy docisnąć wewnętrzny podnóżek stopą oraz bak kolanem po zewnętrznej
- w innym miejscu jest znowu napisane, żeby w zakręcie dociskać zewnętrzny podnóżek, co przesunie środek masy w dół i na zewnątrz zakrętu, powodując zwiększenie docisku koła do jezdni (=wieksza przyczepność)

Wydaje mi się to sprzeczne, bo dociskanie zewnętrznego podnóżka będzie chyba powodować prostowanie motocykla, a nie o to nam chodzi w zakręcie.
Pytanie do Was: czy (i w jaki sposób) silniej obciążacie wew/zew podnóżek. I czy jest sens zawracać sobie tym głowę?

Pozdrawiam,
mech
mech
Świeżak
 
Posty: 9
Dołączył(a): 8/6/2009, 18:42
Lokalizacja: Poznań


Re: Obciążanie podnóżków

Postprzez griso » 10/8/2009, 01:13

Ucisk na podnozek zew. zwiekszasz wychodzac z zakretu, w zlozeniu ucisk jest powiedzmy ze jednakowy, kierujac w zakret ucisk na wew. podnozek

mech napisał(a):... I czy jest sens zawracać sobie tym głowę?

Pozdrawiam,
mech


jesli nie smigasz po torze a po ulicach nie starasz sie byc Rossi - to nie.


pozdro
gixxer 750 K7
CBR 1000 RR '08
griso
Świeżak
 
Posty: 159
Dołączył(a): 15/10/2008, 22:15


Postprzez Czester » 10/8/2009, 01:36

Moim zdaniem do jazdy po mieście i na trasie wystarczy samo stosowanie przeciwskrętu.
Wypadki chodzÄ… po ludziach, ludzie po wypadkach nie zawsze.
Avatar użytkownika
Czester
Administrator
 
Posty: 4656
Dołączył(a): 23/5/2009, 05:14
Lokalizacja: Suwałki

Postprzez abc » 10/8/2009, 19:54

Dobrze griso pisze. Podnóżki są bardzo istotne przy pokonywaniu agresywnym zakrętów. Wchodząc w zakręt lepiej się motor ustawia jak wciskasz wewnętrzny i da się to odczuć. Tył motocykla zaczyna bardziej bocznie uciekać i motor jest sterowany na podobnej zasadzie jak kombajn 8)
Testowałem ostatnio i dodałbym nawet żeby wewnętrznym podnóżkiem wyciskać w fazie początkowej koło na zewnątrz - czyli naciskamy podnóżek wewnętrzny w kierunku siły odśrodkowej. Potestuj - fajna zabawa :)
abc
Świeżak
 
Posty: 69
Dołączył(a): 11/11/2008, 20:58

Postprzez mech » 10/8/2009, 20:13

Dzięki za info. Reasumując:
- początek zakrętu: pomagamy przechylić maszynę dociskając mocniej wew podnóżek
- zakręt w przechyleniu:
podnóżki obciążamy jednakowo mocno/ew. z lekkim wskazaniem na stopę zewnętrzną
- prostowanie moto: zdecydowanie zewnętrzny podnóżek.

Dziś już się ciemno zrobiło i jestem z***** po pracy, ale chyba jutro rano się zerwę żeby sobie przed robotą trochę pośmigać i popróbować :)

Pozdrawiam,
mech
mech
Świeżak
 
Posty: 9
Dołączył(a): 8/6/2009, 18:42
Lokalizacja: Poznań

Postprzez grzybol » 10/8/2009, 22:32

Wchodząc w zakręt pochylasz się w stronę zakrętu i automatycznie zwiększasz nacisk na wewn. podnóżek. Gdy wychodzisz z zakrętu prostujez się i zmniejszasz nacisk na ten podnóżek.
781228 <3
grzybol
Świeżak
 
Posty: 172
Dołączył(a): 4/6/2008, 13:59
Lokalizacja: Poznań

Postprzez AndrewK » 3/9/2009, 20:08

Pitu pitu , lepszy jest przeciwskręt!!
GSXR 1100W 153KM 1996
AndrewK
Świeżak
 
Posty: 58
Dołączył(a): 7/8/2009, 15:47

Postprzez Traperoso » 5/9/2009, 10:21

ehhh wiadmo, że stosujesz przeciwskręt, w tym temacie chodzi o to co robisz z nogami na podnóżkach. Nikt nie wyklucza przeciwskrętu...
Kawasaki ER5 2005
Avatar użytkownika
Traperoso
Mieszkaniec forum
 
Posty: 1645
Dołączył(a): 29/7/2006, 19:47
Lokalizacja: Szczecin



Powrót do Technika jazdy



Kto przeglÄ…da forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 19 gości




na górê