madcap napisał(a):qbaso, obejrzyj licznik i znajdziesz tam na nim literke "e" a po niej 2cyfry
Ok, może źle się wyraziłem.
Prędkościomierz pokazuje prędkość przybliżoną w pewnym zakresie od do na standardowym ogumieniu jakie przewidział producent przy określonym ciśnieniu opon. Więc jak na tej podstawie można kogoś ukarać jak faktyczna różnica w prędkości do wskazania może być np 20 km/h lub więcej jak ktoś zmienił opony na inną średnicę.
Mam przykład znajomego, który nie został ukarany bo nie było pomiaru.
Kolega - kierowca tira miał sytuację w której jechała za nim policja i go zatrzymała i ukarała mandatem. Prewencja - nie mieli wideorejestratora, został ukarany tylko za bodajże podwójną ciągłą. Mimo że jechał około 90/h na ograniczeniu do 70. Policjanci sami mu o tym mówili bo patrzyli na swój licznik i na tej podstawie go nie ukarali bo stwierdzili że nie mogą.
Wracając do filmików sytuacja jest podobna. Na jakiej podstawie można ukarać za prędkość jak licznik nie pokazuje jej dokładnie. Różnica kilku lub kilkunastu km/h może w wielu wypadkach zaważyć o utracie prawa jazdy.
Czytałem o kilku podobnych przypadkach gdzie kierowcy zostali ukarani za prędkość wg. "pomiaru" na licznik radiowozu/oko ale się do tego przyznali. W sytuacjach gdzie kierowca się nie przyznał sądy generalnie sprawy umarzały.
A tym bardziej doszukałem się przepisów to regulujących.
Ustawa Prawo o Miarach.
ROZDZIAŁ 3
Prawna kontrola metrologiczna
Art. 8.
1. Przyrządy pomiarowe, które mogą być stosowane:
1) w ochronie zdrowia, życia i środowiska,
2) w ochronie bezpieczeństwa i porządku publicznego,
3) w ochronie praw konsumenta,
4) przy pobieraniu opłat, podatków i innych należności budżetowych oraz ustalaniu opustów, kar umownych, wynagrodzeń i odszkodowań, a także przy pobieraniu i ustalaniu podobnych należności i świadczeń,
5) przy dokonywaniu kontroli celnej,
6) w obrocie
– i są określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 6, podlegają prawnej kontroli metrologicznej.
2. Prawna kontrola metrologiczna przyrządów pomiarowych jest wykonywana przez:
1) zatwierdzenie typu przyrządu pomiarowego na podstawie badania typu – przed wprowadzeniem typu przyrządu pomiarowego do obrotu lub
2) legalizację pierwotną albo legalizację jednostkową – przed wprowadzeniem danego egzemplarza przyrządu pomiarowego do obrotu lub użytkowania, a także
3) legalizację ponowną – w stosunku do przyrządów pomiarowych wprowadzonych do obrotu lub użytkowania.
2a. Przyrządy pomiarowe wprowadzone do obrotu lub do użytkowania po dokonaniu oceny zgodności z zasadniczymi wymaganiami, zwanej dalej „oceną zgodności”, na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087, z późn. zm.), które są stosowane w dziedzinach, o których mowa w ust. 1, i zostały określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 6, podlegają w użytkowaniu prawnej kontroli metrologicznej.
Prędkościomierze w autach nie mogą uzyskać zatwierdzenia typu - brak możliwości uzyskania legalizacji. Więc brak możliwości użycia do przestrzegania porządku publicznego.
edit:
dodaje link do ustawy
http://prawo.legeo.pl/prawo/ustawa-z-dn ... 01.09.2011