przez voytekk1 » 18/11/2012, 17:51
Witam wszystkich, niedawno zdałem prawko i zaczynam wybierać pierwsze moto dla siebie. Próbowałem się wpisać tak jak wskazuje przyklejony temat ale ciężko jest opisywać coś o czym za bardzo nie mam pojęcia bo poza kursem nie miałem styczności. No ale spróbuje:
- Jakie masz doświadczenie (ile km na jakim sprzęcie) - tylko tyle co na kursie, honda cbf 125 i 250, na egzaminie jakieś stare kawasaki i romet 125. Prawko mam do odbioru w tym tygodniu więc jak jeszcze pogoda się nie zepsuje to może w przyszły weekend kolega da mi się przejechać jego starym transalpem tak tylko żeby zobaczyć jak się czuje na większym/mocniejszym/cięższym sprzęcie, może to mi coś podpowie
- Wiek, waga, wzrost - 25 lat, 74kg, 181cm
- Do jakich celów chcesz używać motocykla (jazda na co dzień - do pracy/szkoły/ po mieście czy trasie, weekendowe latanie z kumplami dla rozrywki, turystyka dłuższa/dalsza, jazda z plecaczkiem czy bez, jazda po torze, jazda po szutrach lub cięższym terenie), w jakich udziałach procentowych? - i właśnie tu zaczynają się schody bo chciałem jeździć motocyklem do pracy (15km w jedną stronę, głównie trasa ale często zakorkowana) a czasami w weekend jakiś wyjazd z dziewczyną (170cm). Nie wiem tylko jak się będzie moto w takich warunkach sprawdzało, czy mi takie dojazdy będą pasowały. Trasy to przeważnie ok 100km w jedną stronę ale nie wykluczam dalszych podróży typu adriatyk
- Ile kilometrów chcesz przelatać w sezonie? - nie mam pojęcia, jeśli będę jeździł tak jak wyżej opisane to wychodzi ok 1000km miesięcznie. Chciałbym jeździć jak najdłużej się da, nie straszny mi deszcz czy niskie temperatury
- Ile gotówki masz na sam motocykl i czy pomyślałeś o ciuchach? - na moto mam ok 4500zł, na całość z serwisem chciałbym przeznaczyć do 5000zł. Myślę o kupowaniu gdzieś koło marca, wtedy powinienem uzbierać już taką kwotę. Oczywiście mogę dozbierać więcej ale to przełoży się na to że będzie to później. Odzież i kask kupuję osobno (posezonowe wyprzedaże, mało używane używki).
- Jaki budżet możesz przeznaczyć na jego utrzymanie w sezonie? - no to w dużej mierze będzie zależało od tego ile będę na nim jeździł, najlepiej jak by to było moto o możliwie prostej obsłudze, jestem takim trochę domorosłym mechanikiem i bardzo lubię grzebać sobie samemu
- Jakie motocykle Ci siÄ™ podobajÄ… - sportowe, nakedy, turystyki, enduro itp. - sportowe turystki i nakedy
- Które modele na tą chwilę przyciągnęły Twoją uwagę? - niestety zbyt dużo, może niżej to po kolei opiszę
To ma być pierwsze moto na którym będę szlifował umiejętności, najbardziej podoba mi się szybkie i sprawne przejeżdżanie zakrętów (coś jak gymkhana). Co do pozycji to preferowałbym bardziej wyprostowaną niż leżącą. Odnośnie silnika to sam nie wiem, z jednej strony przynajmniej w samochodach preferuję auta z mocnym dołem i ostrą reakcją na gaz, z drugiej R4 kręcące się pod 14k rpm też na pewno dostarcza przeżyć (tylko właśnie jakich i co bardziej wolę...). Na pewno oczekuję pewnego prowadzenia i niezłych hamulców. Poza silnikiem najwięcej rozterek ma co do tego czy ma być z owiewkami czy nie. Z jednej strony jeśli to ma być do nauki to lepiej bez owiewek bo będzie mniej do połamania i łatwiej zamontować gmole. Z drugiej strony jakieś dalsze trasy czy ogólnie jazda z prędkościami ok 120kmh już taka przyjemna bez owiewek nie jest (biorąc pod uwagę że chcę jeździć również w gorszych warunkach to ma to spore znaczenie). Nie obchodzi mnie z jakiego roku będzie to motor (nowsze niby się rzadziej psują ale do starszych jest więcej części i więcej można samemu zrobić), czy będę na nim wyglądał jak na psie czy jak na kocie. Liczą się głównie doznania z jazdy (głównie po zakrętach), praktyczność i sposób wchodzenia na obroty. Co mi wpadło w oko:
- GPZ500 - z tego co wiem dość fajna maszyna, trochę bardziej sportowa od reszty 500tek, w budżecie moim znajdę już coś po 1994 roku czyli z lepszymi hamulcami. Ogólnie to dość podoba mi się ten motocykl, osiągi aż za dobre, lekko sportowy, owiewki są, pozycja bardzo fajna, faworyt biorąc pod uwagę rozsądek
- XJ600 - pancerniak, podobny do gpz ale mniej sportowy, dość popularny więc nie byłoby problemu z serwisem/częsciami, 4 cylindry ale nie wiem czy to jest plus czy minus
- Bandit 400ccm (honda cb-1) - bardzo mi się podoba, naked więc nie ma problemu z połamanymi plastikami, sportowa charakterystyka silnika, w moim budżecie mógłbym trafić na wersję 59km i 2 tarcze z przodu. Moto jednak dużo mniej popularne, dość stare silniki a do tego wysilone więc może być problem.
- gsx 600f/vfr 750 - klasa ciężka, nie biorę ich raczej pod uwagę, bardziej rozpatruję pod kontem kolejnego motocykla ale cały czas się zastanawiam i chętnie usłyszałbym jakieś opinie
- gs500 (cb500) - bardzo popularny, uniwersalny, można znaleźć wersję z owiewkami, prosta budowa, duży wybór i ogromny know-how w kwestii napraw/modyfikacji
- Yamaha SZR 660 - dziś mi wpadła w oko, rzadki motocykl ale wg mnie bardzo ciekawy, przez to że jest to singiel to koszty eksploatacji spadają, ma świetne zawieszenie i hamulce, może trochę zbyt sportową pozycję za kierownicą ale może dało by się coś z tym zrobić. Reakcja na gaz i sposób oddawania mocy dość specyficzne (w porównaniu do reszty tu przedstawionych, zupełnie normalne jak na dużego singla). Podoba mi się to moto ale boję się właśnie o walory turystyczne i dostępność części
- zephyr 550 - klasyczna linia, silnik r4, bardzo trwały, trochę ciężki a silnik nie powala osiągami
Nie będę tutaj mówił że jestem najświetszy ze wszystkich świętych, że nie będę odwijał i jeździł max 80kmh, moto ma dawać radość z jazdy, a chwile przyspieszania właśnie też je dają. Bardzo dbam o swoje sprzęty więc na pewno będę je przywracał do ideału.
Dzięki z góry, pozdrawiam