przede wszystkim masz głowne 3 rodzaje moto
full, soft enduro i hard enduro. soft enduro czyli np XR to sprzęt na asfalt z mozliwoscią wjazdy w teren.
hard enduro to sprzęt w teren z mozliwoscią wjazdy na drogi publiczne
full cross to sprzet typowo na tor crossowy
i teoretycznie moto które nie jest przystosowane pod dane warunki nie powinno sie tam znajdowac. czyli hard enduro nie nadaje sie na tor, full cross nie nadaje sie w las, a soft enduro nie powinno sie katować w lesie i na torze.
oczywiscie mało kto tego dobrze przestrzega, i potem biorą sie trupy
jezeli sie smiga wyczynówką na torze, to masz zgraną skrzynie biegów pod tor mx, tak samo sprzegło i zawieszenie. enduro ma zawieszenie przystosowane pod dłuzsze proste z dziurami na piachy itp. i na torze zawieszenie z enduro moze okazac sie za miekkie, a z kolei zawieszenie z wyczynówki w lesie bedzie za twarde. a w soft enduro, zawieszenie jest przystosowane pod ulice, wiec na torze czy lesie szybciej sie bedzie zuzywało. tak samo inne elementy. np na torze wazna jest szybka zmiana biegów itp. soft enduro ma np spory skok pomiedzy 1 a luzem i miedzy 2, tak żeby po dojechaniu do skrzyzowania łatwo było wbic luz. z kolei na torze czesto ten luz moze wskakiwac potem szybka próba wbicia biegi uszkadza skrzynie. z kolei wyczynówka jak podjedziesz pod swiatła to luzu praktycznie nie znajdziesz
zalezy jeszcze jakie soft enduro, ale wiekszosc przy glebie moze sie uszkodzic, nie ma wzmocnien, leca plastiki bo są twardsze niz crossowe, juz nie wspomne jak np baki są metalowe. kierownice są cienkie, i sie gna łatwo. w najgorszym przypadku mozna uszkodzic rame, bo bywa ze potrafi pęknąć