Zobacz wÄ…tek - obroty silnika a zmiana biegu
NAS Analytics TAG

obroty silnika a zmiana biegu

Jak nauczyć się wheelie? stoppie?
Czy zmieniać biegi ze sprzęgłem czy bez?
_________

obroty silnika a zmiana biegu

Postprzez Soulfixer » 22/8/2010, 07:49

Witam

slyszalem rozne opinie w tej kwestii totez chcialbym rozwiac swoje watpliwosci odnosnie tego przy ilu obrotach silnika nalezy wrzucic wyzszy bieg oraz przy ilu obrotach nalezy bieg zredukowac... oraz jakie obroty sa minimalnymi oraz granicznymi (optymalnymi) dla kazdego z biegow tzn przy jakich minimalnych obrotach powinno sie jechac na danym biegu oraz maksymalnych obrotach dla danego biegu... oczywiscie zeby wszystko odbywalo sie z korzyscia dla zywotnosci motoykla i jego podzespolow... zdaje sobie sprawe, ze w kazdym motocyklu moze to wygladac zupelnei inaczej ale dla rozwazan chcialbym przyjac motocykl z moca okolo 110km oraz pojemnoscia 600cm... albo wezmy jeszcze konkretniej np Yamaha FZ6S2... pytam sie rowniez o to bo w instrukacjach obslugi motocyklii nie spotkalem sie z tego typu informacjami, ktore to z koleji w instrukcjach obslugi aut pojawiaja sie...


teoretycznie jezeli motocykl posiada nastepujace parametry


Moc maksymalna: 78,1 KW (106,2 PS) przy 10 000 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 82,0 Nm (8,4 kgf-m) przy 8 000 obr./min

to optymalna zmiana biegu na wyzszy powinna nastepowac miedzy 8 000 a 1 000 obrtow??? czyli kolo powiedzmy 8 000 ??? a czy zmiana biegu an wyzszy w zakresie 4 000 - 6 000 obrotow tez nie bedzie bledem i nie bedzie szkodzic maszynie ??? krotko mowiac jezeli ma sie takie obroty ze maszyna nie szarpie to jest ok :D??? bo ogolnie slyszalem ze zbyt male obroty moga byc bardziej szkodliwe od tych wysokich (oczywiscie bez przesadyzmu) :P
Soulfixer
Świeżak
 
Posty: 32
Dołączył(a): 6/3/2010, 14:23
Lokalizacja: Warszawa


Postprzez Invi » 22/8/2010, 10:16

Za bardzo kombinujesz ;)
Avatar użytkownika
Invi
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 6277
Dołączył(a): 15/7/2008, 14:12


Postprzez Soulfixer » 22/8/2010, 10:43

wiem :P he he he :D...ale czasem moje drugie ja kombinatora sie zalacza ;)... he he he zdaje sobie sprawe ze chodzi o zabawe i ogolnie nie trzeba sie zbytnio nad tym zastanawiac :P ale nie ukrywam ze tez jestem ciekaw jak to jest ;)
Soulfixer
Świeżak
 
Posty: 32
Dołączył(a): 6/3/2010, 14:23
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez C-bool » 22/8/2010, 11:21

Żeby najefektywniej przyśpieszać wystarczy kręcić do obrotów najwyższej mocy, powyżej nie warto, bo moc spada (chociaż w niektórych motocyklach nieznacznie, więc jeszcze można dzidować :D)
A przy spokojnej jeździe to właśnie 4-6k rpm może być, przy 5k na 6stce Fazer ma pewnie 100 km/h. Tak jak np. w chopperach jazda z obrotami poniżej 2k jest normalna, to w FZ6 raczej 3k rpm to minimum żeby silnik jakoś sobie radził jeszcze.
GS500F --> SV650S --> Bandit 600N --> XV535 Virago
Avatar użytkownika
C-bool
Mieszkaniec forum
 
Posty: 2915
Dołączył(a): 23/8/2007, 21:26
Lokalizacja: Poznań

Postprzez cman » 22/8/2010, 11:53

C-bool napisał(a):Żeby najefektywniej przyśpieszać wystarczy kręcić do obrotów najwyższej mocy, powyżej nie warto, bo moc spada...

Z tym, że to tak w przybliżeniu. Najlepiej znać dokładnie wartości wszystkich przełożeń i charakterystykę momentu obrotowego. Wtedy wiadomo przy jakich dokładnie obrotach zmieniać poszczególne biegi, żeby uzyskać najlepsze możliwe przyspieszenie. Często jest tak, że na jedynce opłaca się kręcić wysoko, nawet sporo powyżej obrotów mocy maksymalnej, a na czwórce czy piątce trochę mniej.
Ostatnio edytowano 9/9/2010, 09:50 przez cman, Å‚Ä…cznie edytowano 1 raz
cman
Świeżak
 
Posty: 215
Dołączył(a): 4/10/2006, 13:14

Postprzez Soulfixer » 22/8/2010, 11:56

wielkie dzieki za odpowiedz :)


a jak wygladaloby to dla silnika

Moc maksymalna: 78,1 KW (106,2 PS) przy 10 000 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 82,0 Nm (8,4 kgf-m) przy 8 000 obr./min

maksymalne obroty silnika to 13 000

rozumiem, ze w takim przypadku najlepiej jechac w granicach 8 000 obrotow czyli oscylowac w obrebie maksymalnego momentu obrotowego...

ale ogolnie jazda w przedziale 3 lub 4 tys obrotow bedzie ok??? to znaczy nie schodzic ponizej tych 3 lub 4 tysiecy a wyzszy bieg juz mozna wrzucac od jakis 3,5 - 4,5 tysiaca zeby nie robic zbytniego kuku maszynie :)??? a czy sa w ogole dostepne takie dane odnosnie roznych modeli motocykli jakie obroty minimalne i maksymalne sa wskazane dla danego biegu? jak to ma miejsce w przypadku samochodow??? a jezeli tak to gdzie tego szukac bo przegladale jakies manule i strony producentow ale nie dokopalem sie do takich info :)
Soulfixer
Świeżak
 
Posty: 32
Dołączył(a): 6/3/2010, 14:23
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Soulfixer » 22/8/2010, 11:59

a jak to wygladaloby dla takich parametrow ???


Moc maksymalna: 78,1 KW (106,2 PS) przy 10 000 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 82,0 Nm (8,4 kgf-m) przy 8 000 obr./min

maksymalne obroty silnika to 13 000

Gear ratio:
1st:
35/13 (2.692)
2nd:
33/16 (2.063)
3rd:
37/21 (1.762)
4th:
35/23 (1.522)
5th:
27/20 (1.350)
6th:
29/24 (1.208)

z gory wielkie dzieki :)
Soulfixer
Świeżak
 
Posty: 32
Dołączył(a): 6/3/2010, 14:23
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez C-bool » 22/8/2010, 12:08

przełożenia dał jeszcze... :lol:

IMO nie ma sensu kręcić powyżej obrotów mocy maksymalnej (10k rpm). Przy spokojnej jeździe trzeba uważać żeby nie strzelać łańcuchem i nie zamulać moto, to się czuje! Ale tylko jak ktoś jeździ, teoretycznie tego nie zczaisz...
A w serwisówkach tego nie ma, bo producent nie przewidział, że ktoś jadąc nie będzie wiedział kiedy motocykl ma ciężko.
GS500F --> SV650S --> Bandit 600N --> XV535 Virago
Avatar użytkownika
C-bool
Mieszkaniec forum
 
Posty: 2915
Dołączył(a): 23/8/2007, 21:26
Lokalizacja: Poznań

Postprzez cman » 22/8/2010, 12:40

Soulfixer napisał(a):a jak to wygladaloby dla takich parametrow ???

Ogólnie tak jak C-bool napisał, przede wszystkim nie mogą być za niskie obroty, a to już trzeba czuć i zależy od biegu, obciążenia, wzniesienia itd. A to o czym ja pisałem dotyczy tylko maksymalnego rozpędzania i oprócz przełożeń biegów potrzebna jest jeszcze charakterystyka (wykres) momentu obrotowego i wtedy dopiero można to dokładnie określić, ale myślę, że aż taka dokładność nie jest Ci potrzebna, bo nie będziesz stale grzał na fula :wink:, więc ogólna zasada, że przy maksymalnym rozpędzaniu trochę powyżej obrotów mocy maksymalnej, będzie wystarczająca.
Ostatnio edytowano 25/6/2012, 08:47 przez cman, Å‚Ä…cznie edytowano 1 raz
cman
Świeżak
 
Posty: 215
Dołączył(a): 4/10/2006, 13:14

Postprzez Soulfixer » 23/8/2010, 18:47

http://www.bikers.pl/aktualnosci,0,81,1 ... amahy.html


to jeszcze ja :P tu znajduja sie wykresy mocy do obrotow oraz momentu do obrotow :P

Wynika z niego o ile sie nie myle, że motocykl należy utrzymywać między 6500 a 9500 obrotów.

ale czy da sie jakos tak obliczyc teraz jakie sa "najlepsze" wartosci minimalne i maksymalne obrotow dla kazdego z biegow???
Soulfixer
Świeżak
 
Posty: 32
Dołączył(a): 6/3/2010, 14:23
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez lonewolf » 25/8/2010, 07:44

Moim skromnym: masz tak zmieniać bieg żeby ani przesadnie nie zmulić motocykla na kolejnym (wyższym) biegu, ani tak aby przesadnie nie wysilać jednostki kiedy jest to niepotrzebne. Fazer to nie sportowa maszyna więc zakładam że śmigasz turystycznie. Skrzyni nie niszcz przebijając z jedynki na dwójkę przy czerwonym polu.
Takie rzeczy się bierze na czuja. Wiadomo, że im wyższe obroty tym silnik w rzędówce ma większą moc. Przy wzroście mocy motocykl reaguje bardziej nerwowo i odczuwają to wszystkie podzespoły przy każdym ruchu manetki. Przy średnich obrotach w twoim fazerku motocykl przy stałej prędkości nie będzie się męczył, zmaleje spalanie i wszystkie części nie dostaną po dupie. Mocy też nie będzie brakowało do NORMALNEJ jazdy. Kiedy będziesz kogoś chciał wyprzedzić to wtedy tylko redukcja i palnik. Piłowanie silnika non stop na wysokich obrotach na pewno my nie zrobi dobrze.
Avatar użytkownika
lonewolf
Bywalec
 
Posty: 588
Dołączył(a): 29/5/2008, 19:48

Postprzez mianps » 25/8/2010, 22:41

C-bool napisał(a):to się czuje! Ale tylko jak ktoś jeździ, teoretycznie tego nie zczaisz...
A w serwisówkach tego nie ma, bo producent nie przewidział, że ktoś jadąc nie będzie wiedział kiedy motocykl ma ciężko.

I tak powinna wyglądać cała odpowiedz do tematu.

No chyba, że ktoś naprawdę jest jakimś ciężkim gatunkiem, że tego nie czuje jeżdżąc na motocyklu...to ja się pytam w takim razie - jak on w ogóle się na nim porusza bez gleb co kilka metrów?
Honda cb 450s -> FZS600
mianps
Świeżak
 
Posty: 490
Dołączył(a): 20/5/2009, 19:49
Lokalizacja: Radom/Opole/Tomaszów Maz.

Postprzez Nigoss » 27/8/2010, 06:29

Jesli chodzi o zmiane biegow w FZ6 to przy spokojnej jezdzie miedzy 5-6tys obrotow zmieniam bieg. Ale to chyba w wiekszosci sprzetow sportowo turystycznych tak masz. A z drugiej strony zgadzam sie z przedmowcami, bo to w sumie zalezy od Ciebie. Jedni beda zmieniali przy 5 tys inni przy 8.
,,Motocykle to nie tylko moja pasja, ale też moje życie''
Avatar użytkownika
Nigoss
Bywalec
 
Posty: 567
Dołączył(a): 5/9/2008, 17:01

Postprzez grzesiek920427 » 15/10/2010, 19:39

zalezy jak lubisz jezdzic. ja zmieniam bieg na ok 5-6,5 tys obr
grzesiek920427
Świeżak
 
Posty: 13
Dołączył(a): 9/7/2009, 10:37



Powrót do Technika jazdy



Kto przeglÄ…da forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości




na górê
cron