przez Komentatorzy » 13/3/2010, 17:36
Jako, że jestem w fazie zakupu kasku i trochę na ten temat ostatnio szukałem, pragnę podzielić się z Wami kilkoma spostrzeżeniami/materiałami.
1) Artykuł pod ardesem "<a href="http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html" target="blank" class="link">http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html</a>". Autorzy poddają w wątpliwość metody testowania kasków motocyklowych przez fundację Snell. Nie twierdzą, że Snell ogólnie jest zły, bo fundacja od dawna przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa w różnych dziedzinach (kolarstwo, jeździectwo, narciarstwo itp.). Uważają natomiast, że stosuje testy rozmijające się z rzeczywistością. Wedłu autorów lepsze (dla zmniejszenia obrażeń mózgu) są skorupy kasków, które same przejmują część energii zderzenia, niż bardzo twarde skorupy, jak np. w standardzie Snell czy DOT.
2) Strona "sharp.direct.gov.uk" i odpowiedź Arai "<a href="http://www.whyarai.co.uk/sharp.php" target="blank" class="link">http://www.whyarai.co.uk/sharp.php</a>". Arai twierdzi, że punkt z boku kasku (testowany przez SHARP) jest osłonięty przez bark motocyklisty. Z drugiej strony ten sam obszar kasku jest przez nich wykorzystywany jako wytłumaczenie dla stosowania systemu mocowania szyby: "<a href="http://www.araihelmet-europe.com/2009/eng/index.php?page=tech_holders" target="blank" class="link">http://www.araihelmet-europe.com/2009/eng/index.php?page=tech_holders</a>".
3) Materiały na temat różnych kształtow głowy (strony amerykańskie, więc kaski na tamten rynek, ale i tak warte obejrzenia):
"<a href="http://www.webbikeworld.com/motorcycle-helmets/motorcycle-helmet-shapes.htm" target="blank" class="link">http://www.webbikeworld.com/motorcycle-helmets/motorcycle-helmet-shapes.htm</a>"
"<a href="http://www.araiamericas.com/default.aspx?pageid=132" target="blank" class="link">http://www.araiamericas.com/default.aspx?pageid=132</a>"
4) Filmiki nt. doboru kasku:
"<a href="http://www.youtube.com/watch?v=F8v4qzB5HLY&feature=related" target="blank" class="link">http://www.youtube.com/watch?v=F8v4qzB5HLY&feature=related</a>" - ten jest chyba najlepszy
"<a href="http://www.youtube.com/watch?v=rRmWBp65gbo&feature=related" target="blank" class="link">http://www.youtube.com/watch?v=rRmWBp65gbo&feature=related</a>"
"<a href="http://www.youtube.com/watch?v=Bw6E5ki7jQ0&feature=related" target="blank" class="link">http://www.youtube.com/watch?v=Bw6E5ki7jQ0&feature=related</a>"
"<a href="http://www.youtube.com/watch?v=nXDes3AQvP4" target="blank" class="link">http://www.youtube.com/watch?v=nXDes3AQvP4</a>"
5) Chciałem jeszcze zwrócić uwagę na spore braki wiedzy dużej części sprzedawców. Spotkalem się z sytuacjami, gdzie sprzedawca twierdził, że
wszystkie kaski leżą jednakowo i nie ma różnicy w kształcie, jest tylko rozmiarze i jakości. Inny z kolei bardzo przekonywał mnie do droższych kasków, bo
"czuje Pan różnicę", podczas gdy nawet nie miał kasków pozostałych marek w moim rozmiarze. Nigdy sprzedawca nie zmierzył mi obwodu głowy.
Tym bardziej nigdy nie spotkałem się z pomocą, jak w pierwszym filmiku (pkt. 4), ale czytałem na forum, że ktoś się spotkał w Berlinie.
PS Nie jestem związany w żaden sposób z jakąkolwiek firmą produkującą kaski motocyklowe. Nie zajmuję się ich sprzedażą. Nie wykluczam, że
zakupię kask jednej z droższych firm. Nie uważam sharp.direct.gov.uk za wyrocznię. Myślę, że w przypadku kasków można robić kaski pod konkretne
procedury testowe, tak jak np. samochody, które dostaną 5 gwiazdek w EuroNcap, a przy innych prędkościach uderzenia się rozpadną.<br><hr>Marcin B.