Kurde Panowie:
Zamiany obciążeń tyczą się sił fizycznych działających na różńe części nas oraz naszych sprzętów. I tak:
Zestaw napędowy poddawany jest ZMIENNYM OBCIĄŻENIOM podczas, np. stawania gumę. W pewnym momencie obciążenie łańcucha sięga prawie 2 ton podczas szarpnięca gazem.
Jeżeli już mówimy o zawieszeniach - przerzucanie masy motocykla podczas hamowania na przód jest też ZMIANĄ OBCIĄŻEŃ goleni moto, a takżę tlnego koła (które tutaj jest akurat pozbawaine nacisku)
Gdyby nie opóźnienia wynikające z konstrukcji danego zespołu urządzeń jazda na mto byłaby bardzo nieprzyjamna, a świat w jakim byśmy się poruszali nie byłby 3 wymiarowy i nie działały by w nim podstawowe prawa fizyki.
3 zasady dynamiki Newstona. Zasady rządzące tarciem czy termodynamika oraz mechanika płynów.
Falconiforme zadałeś lekko filozoficzne pytanie
Do tego dodałbym od siebie, że zmiany obciążeń występują w każdej chwili na każdym z nas i każdej części naszego ciała. Stukając w klawiaturę palcami co chwila inny palec a dalej jego ścięgna i męśnie przedramienia dostają zmiany obciążeń.
A co do samochodów bądź reakcji motocykli z wałęm napędowym. Wszystko to jest kwestią jak bardzo mamy sprawy układ zawieszania (sprawny w pojęciu technicznym - konstruktorskim)
Jeżeli rozkład masy w aucie został tak pomyślany by scentralizować masę w pozycji postaoju auta to zawieszenie powinno działać włąśnie w ten sposób by trzymać ten parametr pdczas różnego rodzają jazdy. Tylko od szybkości pracy i tego czy zostało odpowiednio zaprojektowane zawieszenie możemy oczekiwać ,że w zakręcie będzie nas trzymało stabilnie.
Jednakże kiedy zaczniemy nerwowo kręcić kierownicą i ZMIENIAĆ OBCIĄŻENIE zawieszenia bardzo raptownie, do tego stopnia, że nie nadąży z pracą i równoważeniem sił, zaczniemy zrywać przyczepność i auto zahowa się podsterownie lub nadstepownie. To jest temat rzecza i tylko nakreślam BARDZO ogólnie o co chodzi. Co do motocykli z wałem - moment skecający wału a zaraz efekt żyroskopowy działający na niego podczas obrotów wpływa w sposób znaczący na zachowanie sztywości konstrukcji znacząco co za tym idze inż. mają sporo roboty by w każdym moto z wałem postarać się o jak największą neutralność jego pracy lub o uzyskanie takich odczuć dla kierowcy by przekaładały się na to co dzieje się z zawieszeniem motocykla.
uff... poczytajcie trochę technicznych opracowań lub przypomnijcie sobie wiadomości że szkoły naswet podstawowej (bo od tego zaczynamy
)
ps. grypa mnie rozłożyła - najwyraźniej za mało alkow weekend było...
a co do Twoich rozważań na temat tego czy PC może zniwelować opźnienia zespołu : wał-tłoki-skrzynia-ukłąd napędowy - koła -opny to odpioweiem - NIE. Wiem o co ci chodzi ale to nie działa tak jak Ty uważasz
Efekt tzw. reakcji "gumy od gaci" gdzie pociągając za jeden koniec dopiero po jakimś czasie uzyskujemy reakcję na jego drugim końcu. Niby można to zniwelować jakbyś zamiast gumy od gaci użył stalowego pręta ...ale tylko do pewnego obciążenia.
Kiedydyś taki pret zachowa sięjak taka guma od gaci - tyle, że tego już okiem nie zauważysz a jedynie jego strzał
Kiedyś jeden z profesoró na PP na wykąłdach poruszył ten temat omaiwany tutaj na przykąłdzie - "z jakim opóźnieniem w stosunku do pierwszego z 20 wagonów ruszy wagon ostatni ciągniety przez tą samą lokomotywę?"
Powiem tylko bez wchodzenia w szczegóły, żę dośzliśmy do rozważań od struktury atomów i sił je wiążących.....
po prostu - żyjemy w świecie 3D (przynajmniej tyle na razie oficjalnie mamy
) i rządzą nim takie a nie inne prawa i tyle