Zobacz wÄ…tek - PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa
NAS Analytics TAG

PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

Wszelkie dyskusje o motocyklach onroad.
Milośnikow enduro, crossu, skuterów motorowerów oraz motocykli o pojemności do 125 ccm zapraszamy do działów niżej.
_________

PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

Postprzez sebastian440 » 29/5/2009, 17:40

Polski motocykl Promot NR 125 w wersji rajdowej:
Obrazek (otwórz link)

Promot NC 125 - To polski motocykl wyczynowy z 1969 roku wytwarzany, w OTZ-ecie przez PZM przy ul. Kickiego w Warszawie (OÅ›rodek techniczno zaopatrzeniowy byÅ‚e paÅ„stwowe zakÅ‚ady inżynieryjne - PZInż. te same, w których dawniej wytwarzano motocykle Sokół, w tym samym czasie produkowano również samochody wyÅ›cigowe). Konstrukcja motocykla zakÅ‚adaÅ‚a, iż ma to być motocykl motocrossowy, bardzo lekki z możliwoÅ›ciÄ… zabudowy różnych importowanych silników, przy wytwarzaniu, którego nie bÄ™dzie potrzebny specjalistyczny sprzÄ™t (np. giÄ™tarki do rur). Sama rama zostaÅ‚a wykonana z rurek stalowych o Å›rednicy 17,5 i 22,5 mm Å‚Ä…czÄ…cych siÄ™ z główkÄ… ramy (główka obrabiana na tokarce) w bardzo ciekawy sposób, do której zbiegaÅ‚o siÄ™ sześć rur. Na rury zbiegajÄ…ce siÄ™ do główki ramy przyspawano blachy w celu wzmocnienia tego elementu podwozia. W główce zostaÅ‚y zastosowane 2 Å‚ożyska kulowe jedno z góry i drugie z doÅ‚u o Å›rednicy zewnÄ™trznej 47mm. Numer podwozia byÅ‚ bity w górnej części główki ramy i zaczynaÅ‚ siÄ™ literami MR, po myÅ›lniku wybite byÅ‚y trzy cyfry oznaczajÄ…ce numer podwozia np.MR-148. O bardzo trwaÅ‚ej i solidnej konstrukcji tej ramy niech Å›wiadczy choćby fakt, że w 1972 roku przy projektowaniu podwozia Wsk MR16 C, w które montowano silniki Formaero, byÅ‚y wykorzystane doÅ›wiadczenia zdobyte przy konstruowaniu wÅ‚aÅ›nie, Promota NC i NR, na którego ramie siÄ™ wzorowano. Pierwsze podwozia MR16 C wychodziÅ‚y również z silnikiem Pucha 125 i 175, na którym Jan Szczerbakiewicz zdobyÅ‚ tytuÅ‚ mistrza polski w 1972 roku. Z powodów braku wyczynowych silników polskiej konstrukcji w podwozia Promotów zdecydowano siÄ™ montować importowane silniki Austryjackiego Pucha M-125 o mocy 12,5 KM, zespolonych z czterobiegowÄ… skrzynkÄ… biegów. Warto wspomnieć, że rajdowe MR 16 z silnikami W-1 miaÅ‚y silniki o mocy „zaledwie” 9 KM, przy czym wersja rajdowa Promota 125 dla Szczerbakiewicza i Rechula aż 16 KM i 6 stopniowe skrzynki biegów. Brano pod uwagÄ™ również montaż wyczynowych silników Pucha o mocy ok.20 KM z 6 stopniowymi skrzynkami.. PrÄ™dkość wersji, NC mogÅ‚a wynosić okoÅ‚o 100-110 km/h zakÅ‚adajÄ…c, że przeÅ‚ożenie byÅ‚o wiÄ™ksze niż w wersji NR (rajdowy), którego prÄ™dkość maksymalna wynosiÅ‚a ok. 115 km/h. Silniki byÅ‚y importowane wÅ‚aÅ›nie przez oÅ›rodek bez dyfuzorów i kolanek, które później wytwarzano w OTZ-ecie. DziÄ™ki wÅ‚aÅ›ciwemu dyfuzorowi możliwe byÅ‚o zwiÄ™kszenie mocy z 12,5 KM na 14 KM. Motocykl ten jest przeznaczony do motocrossu, dlatego nie posiada instalacji oÅ›wietleniowej. BÅ‚otnik przedni mocowany jest do lag nieruchomych za pomocÄ… specjalnych „krokodylków”. Wykonany byÅ‚ z laminatu. Filtr powietrza znajdowaÅ‚ siÄ™ pod zintegrowanym bÅ‚otniko-siodÅ‚em. Obudowa filtra wykonana byÅ‚a z tworzywa, nakrywana aluminiowym deklem. Filtr powietrza pochodziÅ‚ z samochodu „Trabant”. Zawieszenie przednie firmy Ceriani o skoku 130 mm posiadaÅ‚o tÅ‚umienie olejowe o progresywnej charakterystyce dziÄ™ki zastosowaniu różnych sprężyn. W lagach ruchomych zamontowane byÅ‚y 2 uszczelniacze zabezpieczone pierÅ›cieniem. Półki byÅ‚y kute ze stopu aluminium. Gumy na lagach dolnych zaciskane sÄ… opaskami stalowymi. Takie same zawieszenie stosowano w motocyklu Puch 125 MX, na którym wzorowano naszego polskiego, Promota 125. Można nawet pokusić siÄ™ o stwierdzenie, że to jego kopia gdyż Puch MX jest Å‚udzÄ…co podobny do Promota. Puch później okazaÅ‚ siÄ™ hitem na rynku. Sama rama jest bardzo podobna uwzglÄ™dniajÄ…c fakt, że góra ramy Pucha byÅ‚a wytÅ‚oczkÄ… a w naszym zastosowano górÄ… część podwozia z rur. Ten sam jest natomiast silnik i zawieszenie. Zawieszenie tylnie pochodzi z firmy Girling. Skok koÅ‚a tylniego wynosi 85mm. Z tyÅ‚u znalazÅ‚ siÄ™ tradycyjnie wahacz wleczony o okrÄ…gÅ‚ym profilu. Piasty kół pochodzÄ… z motocykli, MZ, na które zakÅ‚adano duraluminiowe obrÄ™cze, o rozmiarze 18x3,5 cala z tyÅ‚y i 2,75x21 z przodu. Na obrÄ™cze zaÅ‚ożono specjalne terenowe ogumienie być może byÅ‚y to CzechosÅ‚owackie opony „Barum Motocross”. Kierownica dla wersji motocrossowej zostaÅ‚a wzmocniona poprzeczkÄ…, lecz na niektórych fotografiach można zobaczyć kierownice i bez niej. Numery startowe umieszczone byÅ‚y przeważnie na zawieszeniu przednim, oraz na bokach motocykla. Rama motocykla byÅ‚a malowana na kolor czerwony a zbiornik paliwa wraz z bÅ‚otnikami byÅ‚y srebrne. Na zbiorniku widniaÅ‚ napis Promot w owalu. Lagi dolne byÅ‚y polerowane. Boki motocykla zasÅ‚aniaÅ‚y osÅ‚ony z dermy, które speÅ‚niaÅ‚y też rolÄ™ bÅ‚otnika. ChroniÅ‚y również by gaźnika nie dostaÅ‚y siÄ™ zanieczyszczenia ( bÅ‚otnik tylni byÅ‚ szczÄ…tkowy). Motocykl ważyÅ‚ niecaÅ‚e 85 kg . Autorem koncepcji tych motocykli byÅ‚ Jerzy Jankowski ( twórca rajdowych i wyÅ›cigowych SHL-ek w latach pięćdziesiÄ…tych, w latch późniejszych zajÄ…Å‚ siÄ™ wytwarzaniem samochodów Sportowych Promot-Rak, i startowaÅ‚ nimi z dużymi sukcesami) projekt techniczny opracowaÅ‚ inż. Maciej PiÄ…tkowski. Na tych motocyklach startowaÅ‚a głównie mÅ‚odzież, ponieważ mogli w niej startować zawodnicy w klasie do 21 lat. Promoty MCR 250 i 300 to jedyne polskie motocykle, które potrafiÅ‚y walczyć z motocyklami Cz w klasie 250 i ponad 250. Trzeba przypomnieć, że do sukcesu tych motocykli przyczynili siÄ™ gÅ‚ownie czoÅ‚owi polscy zawodnicy tacy jak:
- Cz. Cendrowski, Jerzy Wasilewski (Promot MCR 175), Ruczkowski, Czesław Sendrowicz, Waldemar Kuźniewski (Promot MCR 300, Promot NC 125), Jan Szczerbakiewicz (Promot NR, NC 125), Eugeniusz Rechul (Promot NR, NC 125), Ryszard Mankiewicz (Promot Junior 250), później swoje umiejętności szkolił na motocyklu Promot NC 125 sam Marian Bublewicz zdobywając Mistrzostwo Polski.
O udanej konstrukcji tego polskiego motocykla niech Å›wiadczy fragment tekstu z książki Polskie motocykle 1946-1985: „ Ostatecznie po piÄ™ciu eliminacjach do Mistrzostw Europy Jan Szczerbakiewicz nasz czoÅ‚owy rajdowiec, zajÄ…Å‚ czwarte miejsce w tej klasie (125 cm3), co należy uznać za duży sukces tego zawodnika oraz motocykla Promot, opracowanego i wykonanego w warsztatach PZM”. Motocykle Promot jeszcze przez parÄ™ sezonów odnosiÅ‚y sukcesy na trasach rajdów i motocrossów. Motocykle wyÅ›cigowe startowaÅ‚y jeszcze na poczÄ…tku lat 80 jak podaje tygodnik „Motor”.

Zestawienie modeli oraz lat, w jakich były wytwarzane motocykle Promot:

- 1965r.: Promot MCR 175 (silnik MZ-175, 18KM)
- 1965-66r.: Promot MCR 175 (silnik MZ-175, 18KM); Promot MCR 250 (silnik MZ-MC*250, 28KM), Promot MCR 300 (silnik MZ-300 na tłoku z Trabanta, 26KM). W roku 1965/66 wyprodukowano napewno 25 sztuk tych motocykli wyposażonych w silniki 175,250,300. O większej liczbie wyprodukowanych sztuk tych motocykli nic nie wiadomo.
- 1967r.: Promot Junior 250 (Wyścigowy, silnik MZ-250-MC fabrycznie przystosowany do motokrosu jednak podany modyfikacją w PZM, inny wydech, moc 27KM). W roku 1967 wyprodukowano napewno 11 sztuk tych motocykli. O większej liczbie wyprodukowanych sztuk tych motocykli nic nie wiadomo.
- 1967r.: Promot wersja rajdowa 175 (silnik Sachs 175). Prawdopodobnie wyprodukowano tylko jednÄ… sztukÄ™ takiego motocykla dla F. Kubskiego
- 1968/69r.: Promot NR 125 (silnik Puch 125 M-125 12,5KM)
- 1969/70r.: Promot NC 125 Motocross (silnik Puch 125 M-125 14KM). Wzrost mocy uzyskano dziki zastosowaniu innego układu wydechowego. W motocyklu tym zrezygnowano z instalacji oświetleniowej, kierownica została wzmocniona poprzeczką, a błotnik został zamocowany nieruchomo do przedniego widelca. Rama wykonana z rur o średnicy 22mm. Do główki ramy zbiega się 6 rur.
- 1970r.: Promot NR125 (?) (Silnik Puch M-125, 16KM). Prawdopodobnie wykonano tylko 2 sztuki takiego dla J. Szczerbakiewicz i E.Rechula, który zajął 4 miejsce na tym motocyklu w Mistrzostwach Europy (rajdy szybkie).
*MC- silnik MZ 250 w wersji motocrossowej.

Mój motocykl kupiony w Gnieźnie, już z nieoryginalnym silnikiem S-34:
Obrazek (otwórz link)

Motocykl podczas zawodów crossowych w latach 70':
Obrazek (otwórz link)
Obrazek (otwórz link)

Jeżeli ktoś posiada silnik Pucha M 125, bądź podobny motocykl prosze o kontakt : seba440t2@wp.pl
http://wueska.pl/index.php
http://mr16bp.blogspot.com/
Pozdrawiam
Ostatnio edytowano 14/2/2010, 23:50 przez sebastian440, Å‚Ä…cznie edytowano 4 razy
sebastian440
Świeżak
 
Posty: 19
Dołączył(a): 30/1/2007, 16:22


Postprzez YZF R1 » 29/5/2009, 18:48

Niestety nie posiadam silnika Pucha ale to powinieneś kolego zamieścić w ogłoszeniach....
Avatar użytkownika
YZF R1
Moderator
 
Posty: 2765
Dołączył(a): 14/5/2008, 12:16
Lokalizacja: Warszawa


Postprzez sebastian440 » 30/5/2009, 12:48

Jeżeli ktoś posiada to z chęcią kupie, jak widzisz działów nie pomyliłem, u góry jest opis całego motocykla. Przepraszam za jakość zdjęć, ale są to przeważnie skany z Motoru z lat 70'.
sebastian440
Świeżak
 
Posty: 19
Dołączył(a): 30/1/2007, 16:22



Powrót do Motocykle



Kto przeglÄ…da forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości




na górê