przez Adamo _CBR » 8/10/2007, 20:44
HISTORIA PEWNEGO JEDNOÅšLADA
Historia motocykli MZ zaczęła się w 1919 roku, kiedy to Duńczyk Skafte Rasmussen założyciel fabryki armatury do silników parowych w miasteczku Zschopau wyprodukował pod nazwą DKW (Dampf Kraft Wagen) pierwsze jednoślady o konstrukcji rowerowej wyposażone w małe dwusuwowe silniki o pojemności od 118 do 148 cm3.
W roku 1925 po raz pierwszy pojawiła się w Niemczech ruchoma taśma produkcyjna, na której montowano model E200. Zaczęto szkolić pracowników serwisów a motocykl DKW można było kupić na raty. W 1928 osiągnięto produkcję na poziomie 40 000 sztuk. W ofercie DKW pojawiły się modele motocykli o pojemności silnika od 200 do 500cm3, a w1929 r. Produkcja wzrosła do 60 000 sztuk. Kryzys w 1931 r. Spowodował spadek produkcji do 12 500 egzemplarzy, firma ratując się przed upadkiem wprowadziła modernizację, w silniku zastosowano przepłukiwanie zwrotne, a przed wojną zdążyła jeszcze wprowadzić na rynek nowoczesny jednoślad o oznaczeniu.
RT 125
W czasie wojny produkowano na potrzeby wojsk niemieckich modele RT125 i NZ350. Po wkroczeniu do Niemiec wojsk Armii Czerwonej urządzenia fabryczne z Zschopau zostały zdemontowane i wywiezione do Iżewska w dawnej ZSRR. Cztery lata po wojnie w 1949 r. w Niemczech uruchomiono produkcję RT 125, ale nie w miasteczku, Zschopau lecz w Witschthal. Powojenne wersje otrzymały resorowanie tylnego koła, widelec teleskopowy z przodu i nową nazwę IFA RT 125.
IFART 125
W 1956 założono przedsiębiorstwo VEB Motorradwerk w Zschopau, motocykle otrzymały nową nazwę pochodzącą od pierwszych liter nazwy fabryki MZ. MZ wprowadziła od razu dwa nowe modele ES175 i ES250. Motocykle te miały pchany wahacz przedniego zawieszenia i zapewniały wysoki komfort jazdy.
MZ ES150
Saksońskie jednoślady cieszyły się powodzeniem na rynkach byłej RWPG eksportowano je do 100 krajów całego świata. Ze względu na atrakcyjną cenę były chętnie kupowane w krajach Trzeciego Świata. Motocykle MZ świetnie dawały sobie radę w wyścigach motocyklowych, a w latach sześćdziesiątych aż siedmiokrotnie wygrywały prestiżowe rajdy enduro. W 1982 r. pojawiły się słynne ETZ. Po zburzeniu muru Berlińskiego sprzedaż motocykli zaczęła gwałtownie spadać.
MZ ETZ250
W czerwcu 1990 r. podjęto decyzję o wprowadzeniu nowych silników, były to czterosuwowe jednocylindrowe silniki austryjackiej firmy ROTAX. Jednak nie uratowało to firmy i w 1992r. postawiono ją w stan likwidacji.
MZ ROTAX500
Po kilku miesiącach prywatyzacji wznowiono działalność w nowych halach fabryki w Hohndorf pod nazwą MuZ. W nowych zakładach miano zająć się produkcją MuZa Scorpiona i kolejnych modeli, a wytwarzanie czterosuwowych modeli COUNTRY,SILVER STAR i SAXON TOUR powierzono fabryce w Dischautal. W 1996 wprowadzono do sprzedaży dwa nowe modele Baghira i Mastif na ich bazie
MuZ BAGHIRA
MuZ MASTIFF
Powstały motocykle produkowane na potrzeby wojsk niemieckich. Pod koniec 1999r. zdecydowano o przywróceniu dawnej nazwy MZ. Z nowego znaku znikneła mała literka " u". Najnowszym modelem tej firmy jest motocykl MZ 1000S, pokazany po raz pierwszy na targach Intermot.
MZ 1000 S
Motur nigdy nie umiera
Motur jest wieczny