po sportach to bedziesz sie uczył praktycznie od zera
EXC to wyczynówka - swietnie jeździ na wiele pozwala - nie ma mocniejszych/lzejszych/lepiej doposazonbych motocykli - ale to sie wiaze z kosztami, za 15 tysiecy spoko kupisz cos do jazdy - ale w takim moto co 10h zmienia sie olej, co 100-200h robi jakis wiekszy przeglad silnika, co 30 h kontroluje zawory, z jazda po miescie przebieg sie na tyle szybko nabija że bedziesz jeździł z olejem w plecaku i gdzies po drodze wymieniał ( wiem bo sam upalałem 525 na dojazdy gdzies na uczelnie i po miescie
)
690tka to duzo wytrzymalsze sprzety, ale w teren - cięzkawe, po szutrach w lesie spoko, ale w ciezki teren zdecydowanie za cięzkie.
moze bardziej posredni byłby starszy ktm lc4 640, ale to jeżdzący wibrator, i tak samo ideałem nie jest na asfalcie ani w terenie
nie wiem jeszcze jaki dokładnie teren chcesz upalac, czy to ma byc hard enduro, pyrkanie po lesie - czy szczytem enduro bedzie moze dojazd na działke gruntówką.
tez całkkem fajne moto suzuki DRZ 400 - jeździ całkiem fajnie jak na 400tke, przy cyzm jest znacznie wytrzymalsze niz EXC. i całkiem daje rade w terenie, u mnie paru znajomych ma, pozakładali przody z crossówek, wersje E ( lekkie mocne ) i upalamy w ciezkim terenie