Blok tylnego koła
Posty: 39
• Strona 1 z 2 • 1, 2
Blok tylnego koła
Witam, mam pytanie do doświadczonych motocyklistów. Co robić, gdy dojdzie do zblokowania tylnego koła na zakręcie ? Wiadomo, że motocykl zaczyna jechać bokiem i jeśli nie odpuścimy hamulca wykonamy ślizg po ziemi, ale za to odpuścić jeszcze gorzej, bo wyskoczymy w powietrze.. :/ Jest jakiś sposób na wyjście z tej sytuacji, czy po prostu położyć motocykl i szurać.. I pytanie, czy może się to też przytrafić na prostej drodze albo od dodawania zbyt dużo gazu ? Nigdy mi się to nie przytrafiło, ale chciałbym się umieć zachować w takiej sytuacji.
Bandit 600s
-
kruk-1991 - Świeżak
- Posty: 63
- Dołączył(a): 25/9/2006, 16:54
- Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Tak kolego, tylko ja już mam prawo jazdy i bardziej przydałby mi się kurs doszkalający Jestem młody, niedoświadczony, ale jeśli mogę to chcę zdobyć wiedzę i nawet jeśli nie hamuje się na winklach (nie wiem, czy macz rację) to, co w sytuacji, w której przyjdzie potrzeba nagłego zahamowania ? Tylko przednim ? Używając przedniego i delikatnie tylnego skrócą drogę hamowania, ale jeśli z tyłu mam hamulec tarczowy to czasem to "delikatnie" może doprowadzić do bloku.
Bandit 600s
-
kruk-1991 - Świeżak
- Posty: 63
- Dołączył(a): 25/9/2006, 16:54
- Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Nigdy się nie hamuje na winklu . Jeśli już musisz to zrobić to wyprostuj moto wyhamuj i znowu się połóż a jak nie ma miejsca to tylko mocniej się połóż .
Poza tym hamuj używając przedniego hebla . Tylni zostw w spokoju . Tylniego użyj tylko w sytuacji podbramkowej na prostej i tylko jako pomoc przedniego hebla .
Poza tym hamuj używając przedniego hebla . Tylni zostw w spokoju . Tylniego użyj tylko w sytuacji podbramkowej na prostej i tylko jako pomoc przedniego hebla .
YZF R6 2007
-
Trener - Stały bywalec
- Posty: 1198
- Dołączył(a): 11/5/2009, 14:14
- Lokalizacja: Z pod Kalisza jestem
I jak zawsze w takich tematach będę monotematyczny i polecam "Motocyklista doskonały" D.L. Hough
A tak na miejscu to temat:
viewtopic.php?p=209115#209115
Blok tylnego koła przy większych prędkościach praktycznie równa się glebie.
Większość z nas na zakrętach i tak nie wykorzystuje przyczepności kół przy pochyleniu więc warto sobie zakodować, że gdy zaczynamy się nie mieścić w zakręcie bo za szybko w niego wjechaliśmy to nie hamować tylko utrzymać prędkość (nie zwalniać !! ) i pochylić się bardziej by zacieśnić zakręt.
A tak na miejscu to temat:
viewtopic.php?p=209115#209115
Blok tylnego koła przy większych prędkościach praktycznie równa się glebie.
Większość z nas na zakrętach i tak nie wykorzystuje przyczepności kół przy pochyleniu więc warto sobie zakodować, że gdy zaczynamy się nie mieścić w zakręcie bo za szybko w niego wjechaliśmy to nie hamować tylko utrzymać prędkość (nie zwalniać !! ) i pochylić się bardziej by zacieśnić zakręt.
Honda cb 450s -> FZS600
- mianps
- Świeżak
- Posty: 490
- Dołączył(a): 20/5/2009, 19:49
- Lokalizacja: Radom/Opole/Tomaszów Maz.
No tak, masz rację, ale co gdy to zakręt prowadzący przez las. Przypuśćmy ostry, nie widać co po jego drugiej stronie się czai i (czytałem Motocyklistę Doskonałego) pojadę jak najbardziej po zewnętrznej, żeby wcześniej ujrzeć wylot zakrętu, po idealnym torze, wyznaczę sobie "przesunięty apeks" i "okna wlotowe", ale jednak mimo wszystko w niedalekiej odległości ode mnie wyskoczy jeleń, to co lepiej żebym się położył, zaczął hamować tylko przodem, czy najpierw wyprostował motocykl, a potem zaczął hamować, przez co stracę kupę cennych sekund ?
Bandit 600s
-
kruk-1991 - Świeżak
- Posty: 63
- Dołączył(a): 25/9/2006, 16:54
- Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
A i tak generalnie to nie pytałem, czy hamować na zakręcie tylko jak wyjść z highside'u albo lowside'u zanim do niego w ogóle dojdzie Czy da się to opanować i czy jest to spowodowane tylko hamowaniem tyłem czy także czymś innym.
Bandit 600s
-
kruk-1991 - Świeżak
- Posty: 63
- Dołączył(a): 25/9/2006, 16:54
- Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Z całym szacunkiem,
ale czytałeś "motocyklistę doskonałego" i jeszcze się pytasz przez co spowodowany jest highside ?!?
I powtórzę po koledze - nie znasz drogi i co się czai za zakrętem to jedziesz spokojniej - to jest też w w/w książce opisane.
Highside to jest już wyrzucenie motocyklistę do przodu (w kierunku "jazdy") spowodowane zablokowaniem tylnego koła poprzez hamowanie tyłem (lub utraty przyczepności) i ślizgając się "bokiem". Odpuszczając w tym momencie hamulec tylny (lub gaz), opona zyskuje momentalnie przyczepność i Cię katapultuje z siodła...
to też jest w w/w książce...
nie wiem jak Ty ją czytałeś...
Czy jest w tym momencie do uniknięcia gleba? Pewnie jest, w zależności z jaką prędkością jedziesz ale jadąc nawet na rowerze, blokując tylne koło zarzuca Ci tył i jak odpuścisz hamulec czujesz siłę, która zechciałaby Cię "wykatapultować" więc wyobraź sobie co się dzieje na motocyklu w takiej sytuacji...
coÅ› takiego :/
http://www.youtube.com/watch?v=Jpoe7Fp9eO4
http://www.youtube.com/watch?v=66ZtZ8m6 ... re=related
ale czytałeś "motocyklistę doskonałego" i jeszcze się pytasz przez co spowodowany jest highside ?!?
I powtórzę po koledze - nie znasz drogi i co się czai za zakrętem to jedziesz spokojniej - to jest też w w/w książce opisane.
Highside to jest już wyrzucenie motocyklistę do przodu (w kierunku "jazdy") spowodowane zablokowaniem tylnego koła poprzez hamowanie tyłem (lub utraty przyczepności) i ślizgając się "bokiem". Odpuszczając w tym momencie hamulec tylny (lub gaz), opona zyskuje momentalnie przyczepność i Cię katapultuje z siodła...
to też jest w w/w książce...
nie wiem jak Ty ją czytałeś...
Czy jest w tym momencie do uniknięcia gleba? Pewnie jest, w zależności z jaką prędkością jedziesz ale jadąc nawet na rowerze, blokując tylne koło zarzuca Ci tył i jak odpuścisz hamulec czujesz siłę, która zechciałaby Cię "wykatapultować" więc wyobraź sobie co się dzieje na motocyklu w takiej sytuacji...
coÅ› takiego :/
http://www.youtube.com/watch?v=Jpoe7Fp9eO4
http://www.youtube.com/watch?v=66ZtZ8m6 ... re=related
Honda cb 450s -> FZS600
- mianps
- Świeżak
- Posty: 490
- Dołączył(a): 20/5/2009, 19:49
- Lokalizacja: Radom/Opole/Tomaszów Maz.
Kolego, z całym szacunkiem, ale wiem czym spowodowany jest highside, ba nawet jeszcze raz czytałem o tym rozdział i jest jak wół napisane, że przez hamowanie tyłem, tylko ja się tutaj pytam, czy może być inna tego przyczyna, bo tak wyczytałem w pewnym artykule w sieci ! W Wymienionej przez nas książce jest również napisane, że nawet jeśli wraz z doświadczeniem unikamy zagrożenia ze strony jezdni i innych uczestników to w wypadku zwierząt doświadczenie nie ma znaczenia, bo nie wiemy, co czai się we łbie zwięrzecia, mój błąd, że nie podkreśliłem, że nie chodzi mi o zapier... i kolego nie musiałeś mi wyjaśniać na czym polega lowside i highside, bo ja TO WIEM, zresztą dokładnie to opisałem na górze. Pozdrawiam. I te filmiki już widziałem.
Bandit 600s
-
kruk-1991 - Świeżak
- Posty: 63
- Dołączył(a): 25/9/2006, 16:54
- Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
kruk-1991 napisał(a):Kolego, z całym szacunkiem, ale wiem czym spowodowany jest highside....przez hamowanie tyłem, tylko ja się tutaj pytam, czy może być inna tego przyczyna, bo tak wyczytałem w pewnym artykule w sieci ! ... i kolego nie musiałeś mi wyjaśniać na czym polega lowside i highside, bo ja TO WIEM, zresztą dokładnie to opisałem na górze.
No to właśnie Ci podrzuciłem filmiki gdzie highside nie jest spowodowany hamowaniem tyłem tylko poślizgiem tylnego koła i dążeniem maszyny do lowside ale odpuszczenie gazu spowodowało highside.
Co jest lepsze, highside czy lowside? Zdecydowanie lowside bo kładzie Cię i maszynę stosunkowo łagodnie na asfalcie a nie tak dynamicznie jak przy highside.
A przed zwierzętami wyskakującymi na jezdnie nie ma ratunku, chyba, że wcześniej zauważysz i masz czas na hamowanie. A na zakręcie nie ma czasu na ostre hamowanie !!! Także zwierzątko na zakręcie to lipa...niestety :/
Honda cb 450s -> FZS600
- mianps
- Świeżak
- Posty: 490
- Dołączył(a): 20/5/2009, 19:49
- Lokalizacja: Radom/Opole/Tomaszów Maz.
Musisz przewidywać co może się zdarzyć . Czy warto się pakować w daną sytuacje czy nie . A wyskakujących zwierząt na drodze w zalesionym terenie nie da się przewidzieć . Albo masz pecha i ci wyskoczy albo nie .
YZF R6 2007
-
Trener - Stały bywalec
- Posty: 1198
- Dołączył(a): 11/5/2009, 14:14
- Lokalizacja: Z pod Kalisza jestem
Jeśli przy hamowaniu to nie lecz jeśli zerwanie przyczepności nastąpiło z powodu przekazania na koło zbyt dużej dawki mocy to wtedy jest to jak najbardziej powerslide (jak sama nazwa wskazuje).
Wypadki chodzÄ… po ludziach, ludzie po wypadkach nie zawsze.
-
Czester - Administrator
- Posty: 4656
- Dołączył(a): 23/5/2009, 05:14
- Lokalizacja: Suwałki
Rozumiem, czyli lowside i highside może powstać od hamowania za mocno tyłem albo od uślizgu (np. na plamie oleju), a powerwslide od zbyt dużej dawki mocy i w tym drugim wypadku nie oznacza to wcale gleby ??
Bandit 600s
-
kruk-1991 - Świeżak
- Posty: 63
- Dołączył(a): 25/9/2006, 16:54
- Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Popatrz sobie na wyścigi supermoto na torze. Tam w każdy zakręt zawodnicy wchodzą powerslidem. W supersportach też się takie sytuacje zdarzają i niekoniecznie kończą się glebą.
http://www.youtube.com/watch?v=kNAg_kUv ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=kNAg_kUv ... re=related
Wypadki chodzÄ… po ludziach, ludzie po wypadkach nie zawsze.
-
Czester - Administrator
- Posty: 4656
- Dołączył(a): 23/5/2009, 05:14
- Lokalizacja: Suwałki
Co Ty nie powiesz?
http://www.youtube.com/watch?v=RJBcHr6Zp44
Driftować można heblem i można gazem.
Obejrzyj sobie w zwolnionym tempie:
http://www.youtube.com/watch?v=Y7fn1Xnd ... L&index=25
http://www.youtube.com/watch?v=RJBcHr6Zp44
Driftować można heblem i można gazem.
Obejrzyj sobie w zwolnionym tempie:
http://www.youtube.com/watch?v=Y7fn1Xnd ... L&index=25
Wypadki chodzÄ… po ludziach, ludzie po wypadkach nie zawsze.
-
Czester - Administrator
- Posty: 4656
- Dołączył(a): 23/5/2009, 05:14
- Lokalizacja: Suwałki
Posty: 39
• Strona 1 z 2 • 1, 2
Kto przeglÄ…da forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości