Kontrola drogowa - głośny wydech
Posty: 57
• Strona 3 z 3 • 1, 2, 3
ja odziwo z DB-killerami na swojej V mam mierzone przed bramą toru poznań uwaga - 91dB a drze się jak pioruny z nieba pod obciążeniem. Na 4tyś mi kazali mierzyć. Bez DB-killerów mam 105. A to tylko wkładki takie niepozorne... kontroli głośności nie miałem w trasie jeszcze nigdy. Jazda z DB-killerami w zupełności mi wystarcza bo i tak przy odkręcaniu słychać mnie kilometr dalej. W reszcie tematu nie pomogę.
http://www.tinyurl.pl?PlJBVNPo Przegląd Twojego moto w P-N!
-
Przemo_rene - VIP Ścigacz.pl
- Posty: 2982
- Dołączył(a): 11/3/2009, 13:27
- Lokalizacja: Poznań / TL1000R
Grunder się naoglądał Final destinaton 4...
prawda taka, że jak chcą, to dowód zabiorą... Są typy z którymi nie nagadasz i już.
prawda taka, że jak chcą, to dowód zabiorą... Są typy z którymi nie nagadasz i już.

<b>ZxR 636 2006</b>
-
PrimoGhost - Stały bywalec
- Posty: 1148
- Dołączył(a): 21/11/2010, 20:07
- Lokalizacja: z DW-957
Primo ja nie oglądałęm, ale właśnie jem obiad i obejże
hahah.
Co do wydechu, to uważam iż aczkolwiek podczas kontroli trzeba kombinować jak się da
, świstki z tłumików, normą UE dB, oraz aby Szanowni Policjanci zrobili pomiar wedle prawa.

Co do wydechu, to uważam iż aczkolwiek podczas kontroli trzeba kombinować jak się da

-
grunder - Mieszkaniec forum
- Posty: 2969
- Dołączył(a): 19/9/2010, 20:29
- Lokalizacja: LBN/Włodawa
Dobra! A teraz takie pytanie... Gdy policja nie ma na wyposażeniu urządzenia do pomiaru hałasu(a wiem że u mnie nie mają), ale policjant podejrzewa że normy są przekroczone i kieruje mnie na badanie techniczne(tak mi przynajmniej na diagnostyce powiedzieli).
Czy w tym wypadku może mi wlepić mandat i zabrać dowód? Czy zakończy się tylko na zabraniu dowodu?
Jadąc na to badanie bym zmienił wydech i po sprawie by było? Jeżeli się mylę to proszę mnie poprawić;)
A pytanie dlatego że brakuje mi linek do oryginalnego wydechu i traci przez to na mocy;/
eee jeszcze pytanko...skąd wiadomo kiedy jest połowa obrotów przy których moto ma moc max? bo się już zamieszałem z tymi obliczeniami;/...chyba że źle coś interpretuję.
Czy w tym wypadku może mi wlepić mandat i zabrać dowód? Czy zakończy się tylko na zabraniu dowodu?
Jadąc na to badanie bym zmienił wydech i po sprawie by było? Jeżeli się mylę to proszę mnie poprawić;)
A pytanie dlatego że brakuje mi linek do oryginalnego wydechu i traci przez to na mocy;/
eee jeszcze pytanko...skąd wiadomo kiedy jest połowa obrotów przy których moto ma moc max? bo się już zamieszałem z tymi obliczeniami;/...chyba że źle coś interpretuję.
- wysoczanin
- Świeżak
- Posty: 80
- Dołączył(a): 24/4/2011, 19:03
Kręcisz manetą tak by pomiar był różny o 2db. I serię 3 pomiarów muszą powtarzać do usrania.
A najciekawsze jest to że w przypasku Aprilii powinni zrobić pomiar też dla 2-go wydechu.


A najciekawsze jest to że w przypasku Aprilii powinni zrobić pomiar też dla 2-go wydechu.


Ongoing Success
-
falconiforme - VIP Ścigacz.pl
- Posty: 2841
- Dołączył(a): 4/6/2007, 13:05
- Lokalizacja: Morze
Przewaznie masz odcinke zaraz za obrotami, przy ktorych jest moc max. Takze rozgrzewasz silnik, odkrecasz i patrzysz przy ilu masz odcinke. Dzielisz przez 2 i masz wynik o jaki pytasz.
Ewentualnie w specyfikacji motocykla jaka podaje producent masz podane jaka moc osiaga silnik przy jakich obrotach i to jest dokladniejszy odnosnik do wykonania pomiaru.
Ewentualnie w specyfikacji motocykla jaka podaje producent masz podane jaka moc osiaga silnik przy jakich obrotach i to jest dokladniejszy odnosnik do wykonania pomiaru.
- marcinpsk
- Świeżak
- Posty: 402
- Dołączył(a): 16/2/2010, 22:48
- Lokalizacja: Legionowo
marcinpsk napisał(a):Przewaznie masz odcinke zaraz za obrotami, przy ktorych jest moc max. Takze rozgrzewasz silnik, odkrecasz i patrzysz przy ilu masz odcinke. Dzielisz przez 2 i masz wynik o jaki pytasz.
Ewentualnie w specyfikacji motocykla jaka podaje producent masz podane jaka moc osiaga silnik przy jakich obrotach i to jest dokladniejszy odnosnik do wykonania pomiaru.
No takie sprawdzenie to w bardzo dużym przybliżeniu podaje połowę obrotów mocy max... U mnie jest odcina przy 11500 rpm., a moc maksymalna przy 9000 rpm. Nie mówiąc o różnych sportach mających odcine przy kilku tysiącach obrotów wyżej niż moc.
Poza tym co to ma być, policjant ma podejrzenie, że tłumik za głośny i może ot tak zabrać dowód? Bo mu się tak wydaje?!
GS500F --> SV650S --> Bandit 600N --> XV535 Virago
-
C-bool - Mieszkaniec forum
- Posty: 2915
- Dołączył(a): 23/8/2007, 21:26
- Lokalizacja: Poznań
Ja mam w exc-f pełen przelot od akrapa , rura taka że można prawie ręke tam włożyć i akurat jechałem na miejscówkę i bach policja;/ że akurat kierunki są i lusterko to doczepili się wydechu że za głośny ale że nie mieli czym zmierzyć to mnie puścili:)
Dzesiu KTM EXC-F 250 2007
- Dzesiu10
- Bywalec
- Posty: 857
- Dołączył(a): 8/7/2008, 23:42
- Lokalizacja: Zielona Góra
No wiem ze za chamy niektorzy i ciezko z nimi wygrac ale moim zdaniem skoro chce mi zabrac dowod powinien mi to udowodnicInvinciblee napisał(a):Dyz!o91 napisał(a):Żeby zabrać dowód musi mieć podstawę a nie dlatego że mu się tak wydaje..
A co mu niby zrobisz jak będzie chciał zabrać bo mu się tak wydaje?

-
Dyz!o91 - Świeżak
- Posty: 391
- Dołączył(a): 28/2/2012, 00:18
- Lokalizacja: Konin/Poznań
Dobra! Wyczytałem że mam tak 106 PS (78.0 kW) @ 10,500 rpm, czyli policjanci powinni mierzyć przy 5,250 rpm tak?
Właśnie diagnosta mi powiedział, że policjant podejrzewając że wydech jest za głośny może skierować mnie na badanie. Ale nie wiem jak się ma do tego prawo polskie.
A co do tego mandatu i zabrania dowodu. Czy zawsze jak biorą dowód muszą wlepić mandat?
Ja proponuję podejście na lajcie z początku, a jak nie poskutkuje to wyskoczyć z ustawą;)
Właśnie diagnosta mi powiedział, że policjant podejrzewając że wydech jest za głośny może skierować mnie na badanie. Ale nie wiem jak się ma do tego prawo polskie.
A co do tego mandatu i zabrania dowodu. Czy zawsze jak biorą dowód muszą wlepić mandat?
Ja proponuję podejście na lajcie z początku, a jak nie poskutkuje to wyskoczyć z ustawą;)
- wysoczanin
- Świeżak
- Posty: 80
- Dołączył(a): 24/4/2011, 19:03
-
motoluka - VIP Ścigacz.pl
- Posty: 1914
- Dołączył(a): 17/5/2011, 18:53
- Lokalizacja: Europe
- wysoczanin
- Świeżak
- Posty: 80
- Dołączył(a): 24/4/2011, 19:03
Załączam SKRÓCONE (do istotnych fragmentów) odpowiednie przepisy. Swoją drogą ciekawe jak kontrola na ulicy spełnia wymogi stanowiska wg par. 17 Rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 10 lutego 2006 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów.
Oraz ile naprawdę pomiarów jest dokonywanych, bo wynika z tego że powinien być drugi kontrolny a nie tylko jeden (jako hałas tła).
PS. coś mi się nie ładują załączniki, więc wklejam też tekstem poniżej fragmenty z TRZECH rozporządzeń.
+++++
Dz.U.2003.32.262
2011.11.24 zm. Dz.U.2011.104.607 § 1
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1) 2)
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
(Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.)
Na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
ZAŁĄCZNIK Nr 1
POZIOM HAŁASU ZEWNĘTRZNEGO
Rodzaj silnika
Lp.
Pojazd
o zapłonie iskrowym
o zapłonie samoczynnym
1
2
3
4
1
Motocykl z silnikiem o pojemności skokowej:
- nie przekraczającej 125 cm3
94
-
- większej niż 125 cm3
96
-
2
Samochód osobowy
93
96
3
Pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem samochodu osobowego
93
102
4
Inny pojazd samochodowy
98
108
Uwaga:
Wartości w kolumnie 3 i 4 podane są w dB (A).
+++++
Dz.U.2009.155.1232
2011.11.24 zm. Dz.U.2011.104.604 § 1
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 18 września 2009 r.
w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach
(Dz. U. z dnia 21 września 2009 r.)
Na podstawie art. 81 ust. 15 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
(…)
Dział III
Szczegółowy sposób oceny stanu technicznego układu wydechowego i pomiaru poziomu hałasu zewnętrznego podczas postoju pojazdu oraz sposób kontroli stanu technicznego sygnału dźwiękowego podczas przeprowadzania badania technicznego pojazdu.
I. Kontrola stanu technicznego układu wydechowego i poziomu hałasu zewnętrznego podczas postoju pojazdu
Zakres kontroli
§ 1. Pełny zakres kontroli obejmuje dwa etapy:
1) kontrolę organoleptyczną (I etap),
2) pomiar poziomu hałasu miernikiem poziomu dźwięku (II etap), przy czym przeprowadzenie II etapu jest uzależnione od wyników I etapu.
Kontrola organoleptyczna - I etap
§ 2. 1. Kontrola polega na organoleptycznych oględzinach układu wydechowego pojazdu i ocenie jego stanu technicznego.
2. Niedopuszczalne są:
1) wyraźnie zauważalne nieszczelności układu wydechowego;
2) niekompletność układu wydechowego;
3) uszkodzenia mechaniczne układu wydechowego mające wpływ na swobodny przepływ spalin.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 2, pojazd należy poddać II etapowi kontroli, tj. pomiarowi poziomu hałasu zewnętrznego na postoju.
Pomiar poziomu hałasu zewnętrznego miernikiem poziomu dźwięku - II etap
Ogólne warunki pomiaru
§ 3. Kontrola polega na pomiarze poziomu hałasu zewnętrznego miernikiem poziomu dźwięku na krzywej korekcyjnej A i dla stałej czasowej miernika F (Fast - szybko). Pomiar powinien być przeprowadzony, a wynik końcowy ustalony zgodnie z określonymi niżej warunkami.
Warunki atmosferyczne
§ 4. 1. Pomiaru hałasu zewnętrznego pojazdu nie powinno się dokonywać w warunkach atmosferycznych niekorzystnych w stopniu mogącym wpływać na wynik pomiaru.
2. W celu ograniczenia szumów przepływu wiatru i ochrony przed kurzem i spalinami jest wskazane stosowanie osłony przeciwwietrznej mikrofonu.
Poziom hałasu otoczenia
§ 5. 1. Poziom hałasu otoczenia, przy uwzględnieniu wpływu wiatru i innych zakłóceń akustycznych na mikrofon, powinien być mniejszy co najmniej o 10 dB od zmierzonego poziomu hałasu zewnętrznego wytwarzanego przez pojazd.
2. Poziom hałasu otoczenia powinien być zmierzony przed rozpoczęciem pomiarów i sprawdzony w czasie ich wykonywania przy wyłączonym silniku.
Miejsce pomiarowe
§ 6. 1. Pomiary hałasu pojazdu należy wykonać na stanowisku zewnętrznym, spełniającym wymagania określone w § 17 rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 10 lutego 2006 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów (Dz. U. Nr 40, poz. 275).
2. W czasie pomiaru w miejscu pomiarowym może przebywać tylko właściciel (kierowca) pojazdu i uprawniony diagnosta prowadzący pomiar. Sposób ich zachowania nie może wpływać na wskazania miernika.
Przygotowanie pojazdu do badań
§ 7. 1. Pojazd podczas badania nie powinien być obciążony, z tym że motocykl (motorower) powinien być obciążony tylko kierującym.
2. Podczas badania pojazd powinien być odłączony od przyczepy (naczepy); nie dotyczy to pojazdów nierozłączalnych.
3. Przed badaniem silnik pojazdu powinien być doprowadzony do normalnej temperatury pracy. Jeżeli układ chłodzenia pojazdu jest wyposażony w dmuchawę o napędzie włączanym samoczynnie, w czasie pomiarów układ ten powinien pracować normalnie. Jeżeli silnik o zapłonie samoczynnym pojazdu jest wyposażony w układ wzbogacania dawki paliwa, dźwignię tego układu należy ustawić w położeniu "bez obciążenia".
4. Badany pojazd należy umieścić w środkowej części obszaru pomiarowego, zgodnie z rys. 1, z układem napędowym w pozycji neutralnej, wyłączonym sprzęgłem i włączonym hamulcem postojowym.
Ustawienie mikrofonu
§ 8. 1. Mikrofon powinien być ustawiony tak, aby:
1) jego wysokość nad powierzchnią obszaru pomiarowego była równa wysokości końcówki wylotu rury wydechowej pojazdu, jednak nie mniejsza niż 0,2 m;
2) był skierowany w stronę końcówki wylotu rury wydechowej i odległy od niej o 0,5±0,01 m;
3) oś jego maksymalnej czułości była równoległa do powierzchni obszaru pomiarowego i tworzyła kąt 45±10°, z płaszczyzną pionową przechodzącą przez oś kierunku wylotu wydechu, zgodnie z rys. 1 i 2.
2. W przypadku układu wydechowego o dwu lub więcej wylotach umieszczonych w odległości mniejszej niż 0,3 m od siebie i połączonych z tym samym tłumikiem należy wykonać pomiar tylko przy ustawieniu mikrofonu w pobliżu końcówki wylotu znajdującego się bliżej zewnętrznej strony pojazdu (rys. 2 a i b).
3. W przypadku pojazdu mającego układ wydechowy o dwu lub więcej wylotach umieszczonych w odległości większej niż 0,3 m od siebie należy wykonać pomiar oddzielnie dla każdego wylotu zgodnie z metodyką dotyczącą pojedynczego wylotu, a jako wynik pomiaru należy przyjąć największą wartość zmierzonego poziomu (rys. 2 c i d).
4. W pojazdach o końcówce wylotu układu wydechowego skierowanej pionowo w górę mikrofon powinien być umieszczony na wysokości tego wylotu, w odległości 0,5 ±0,01 m po stronie pojazdu, w której znajduje się rura wydechowa. Mikrofon należy skierować osią maksymalnej czułości pionowo w górę (rys. 2 e).
5. Jeżeli końcówka wylotu układu wydechowego pojazdu znajduje się w miejscu uniemożliwiającym umieszczenie mikrofonu w odległości 0,5 m od niej ze względu na obecność przeszkód będących częściami pojazdu (np. koła, zbiornik paliwa itp.), mikrofon należy umieścić w odległości nie większej niż 0,5 m od zewnętrznej krawędzi obrysu pojazdu, znajdującej się najbliżej końcówki wydechu (rys. 2 f).
Wykonanie pomiarów
§ 9. 1. Pomiar polega na odczytaniu wartości poziomu hałasu w dB w krótkim okresie pracy silnika przy ustalonej prędkości obrotowej, odpowiadającej 75 % prędkości obrotowej mocy maksymalnej (dla motocykli, których prędkość obrotowa mocy maksymalnej jest większa od 5.000 min-1, należy do pomiarów przyjmować 50 % prędkości obrotowej mocy maksymalnej) oraz w czasie jej zmniejszania do prędkości obrotowej biegu jałowego (po szybkim zwolnieniu pedału przyspieszenia).
2. Dopuszcza się określanie prędkości obrotowej silnika przy wykorzystaniu sprawnego wskaźnika obrotów zamontowanego na pojeździe.
3. Należy wykonać co najmniej trzy pomiary następujące po sobie. Pod uwagę bierze się tylko te zmierzone wartości, które zostały uzyskane z trzech następujących po sobie pomiarów, nieróżniących się od siebie o więcej niż 2 dB. Pomiary należy prowadzić aż do uzyskania trzech wartości spełniających powyższy warunek.
Ustalenie końcowej wartości pomiaru
§ 10. W celu ustalenia końcowej wartości pomiaru należy:
1) wybrać największą wartość z trzech pomiarów spełniających wymagania określone w § 9 ust. 3, zaokrąglając ją do liczby całkowitej;
2) ustaloną zgodnie z pkt 1 wartość zmniejszoną o 1 dB (uwzględnienie ewentualnych błędów pomiarowych) przyjmuje się jako końcową wartość pomiaru.
Ocena wyników
§ 11. 1. Niedopuszczalne jest, aby końcowa wartość pomiaru poziomu hałasu zewnętrznego pojazdu przekraczała maksymalne wielkości ustalone odpowiednio w § 9 ust. 1 pkt 1, § 45 ust. 1 pkt 2 i w § 53 ust. 5 rozporządzenia o warunkach technicznych.
2. Na wniosek właściciela, posiadacza pojazdu wydaje się wydruk z przyrządu potwierdzający wyniki pomiarów lub podaje je w zaświadczeniu określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
+++++
Dz.U.2006.40.275
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I BUDOWNICTWA1)
z dnia 10 lutego 2006 r.
w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów2)
(Dz. U. z dnia 10 marca 2006 r.)
Na podstawie art. 84a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
(…)
Stanowisko zewnętrzne
§ 17. 1. Stanowisko zewnętrzne powinno znajdować się na zewnątrz pomieszczenia stacji kontroli pojazdów.
2. Wymiary stanowiska zewnętrznego nie powinny być mniejsze niż:
1) 8,5 m x 10,5 m - dla stacji kontroli pojazdów przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t;
2) 8,5 m x 16,5 m - dla stacji kontroli pojazdów przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t.
3. Nawierzchnia stanowiska zewnętrznego powinna mieć nawierzchnię bitumiczną, betonową, kostkową, klinkierową, z płyt betonowych lub kamienno-betonowych.
Oraz ile naprawdę pomiarów jest dokonywanych, bo wynika z tego że powinien być drugi kontrolny a nie tylko jeden (jako hałas tła).
PS. coś mi się nie ładują załączniki, więc wklejam też tekstem poniżej fragmenty z TRZECH rozporządzeń.
+++++
Dz.U.2003.32.262
2011.11.24 zm. Dz.U.2011.104.607 § 1
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1) 2)
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
(Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.)
Na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
ZAŁĄCZNIK Nr 1
POZIOM HAŁASU ZEWNĘTRZNEGO
Rodzaj silnika
Lp.
Pojazd
o zapłonie iskrowym
o zapłonie samoczynnym
1
2
3
4
1
Motocykl z silnikiem o pojemności skokowej:
- nie przekraczającej 125 cm3
94
-
- większej niż 125 cm3
96
-
2
Samochód osobowy
93
96
3
Pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem samochodu osobowego
93
102
4
Inny pojazd samochodowy
98
108
Uwaga:
Wartości w kolumnie 3 i 4 podane są w dB (A).
+++++
Dz.U.2009.155.1232
2011.11.24 zm. Dz.U.2011.104.604 § 1
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 18 września 2009 r.
w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach
(Dz. U. z dnia 21 września 2009 r.)
Na podstawie art. 81 ust. 15 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
(…)
Dział III
Szczegółowy sposób oceny stanu technicznego układu wydechowego i pomiaru poziomu hałasu zewnętrznego podczas postoju pojazdu oraz sposób kontroli stanu technicznego sygnału dźwiękowego podczas przeprowadzania badania technicznego pojazdu.
I. Kontrola stanu technicznego układu wydechowego i poziomu hałasu zewnętrznego podczas postoju pojazdu
Zakres kontroli
§ 1. Pełny zakres kontroli obejmuje dwa etapy:
1) kontrolę organoleptyczną (I etap),
2) pomiar poziomu hałasu miernikiem poziomu dźwięku (II etap), przy czym przeprowadzenie II etapu jest uzależnione od wyników I etapu.
Kontrola organoleptyczna - I etap
§ 2. 1. Kontrola polega na organoleptycznych oględzinach układu wydechowego pojazdu i ocenie jego stanu technicznego.
2. Niedopuszczalne są:
1) wyraźnie zauważalne nieszczelności układu wydechowego;
2) niekompletność układu wydechowego;
3) uszkodzenia mechaniczne układu wydechowego mające wpływ na swobodny przepływ spalin.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 2, pojazd należy poddać II etapowi kontroli, tj. pomiarowi poziomu hałasu zewnętrznego na postoju.
Pomiar poziomu hałasu zewnętrznego miernikiem poziomu dźwięku - II etap
Ogólne warunki pomiaru
§ 3. Kontrola polega na pomiarze poziomu hałasu zewnętrznego miernikiem poziomu dźwięku na krzywej korekcyjnej A i dla stałej czasowej miernika F (Fast - szybko). Pomiar powinien być przeprowadzony, a wynik końcowy ustalony zgodnie z określonymi niżej warunkami.
Warunki atmosferyczne
§ 4. 1. Pomiaru hałasu zewnętrznego pojazdu nie powinno się dokonywać w warunkach atmosferycznych niekorzystnych w stopniu mogącym wpływać na wynik pomiaru.
2. W celu ograniczenia szumów przepływu wiatru i ochrony przed kurzem i spalinami jest wskazane stosowanie osłony przeciwwietrznej mikrofonu.
Poziom hałasu otoczenia
§ 5. 1. Poziom hałasu otoczenia, przy uwzględnieniu wpływu wiatru i innych zakłóceń akustycznych na mikrofon, powinien być mniejszy co najmniej o 10 dB od zmierzonego poziomu hałasu zewnętrznego wytwarzanego przez pojazd.
2. Poziom hałasu otoczenia powinien być zmierzony przed rozpoczęciem pomiarów i sprawdzony w czasie ich wykonywania przy wyłączonym silniku.
Miejsce pomiarowe
§ 6. 1. Pomiary hałasu pojazdu należy wykonać na stanowisku zewnętrznym, spełniającym wymagania określone w § 17 rozporządzenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 10 lutego 2006 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów (Dz. U. Nr 40, poz. 275).
2. W czasie pomiaru w miejscu pomiarowym może przebywać tylko właściciel (kierowca) pojazdu i uprawniony diagnosta prowadzący pomiar. Sposób ich zachowania nie może wpływać na wskazania miernika.
Przygotowanie pojazdu do badań
§ 7. 1. Pojazd podczas badania nie powinien być obciążony, z tym że motocykl (motorower) powinien być obciążony tylko kierującym.
2. Podczas badania pojazd powinien być odłączony od przyczepy (naczepy); nie dotyczy to pojazdów nierozłączalnych.
3. Przed badaniem silnik pojazdu powinien być doprowadzony do normalnej temperatury pracy. Jeżeli układ chłodzenia pojazdu jest wyposażony w dmuchawę o napędzie włączanym samoczynnie, w czasie pomiarów układ ten powinien pracować normalnie. Jeżeli silnik o zapłonie samoczynnym pojazdu jest wyposażony w układ wzbogacania dawki paliwa, dźwignię tego układu należy ustawić w położeniu "bez obciążenia".
4. Badany pojazd należy umieścić w środkowej części obszaru pomiarowego, zgodnie z rys. 1, z układem napędowym w pozycji neutralnej, wyłączonym sprzęgłem i włączonym hamulcem postojowym.
Ustawienie mikrofonu
§ 8. 1. Mikrofon powinien być ustawiony tak, aby:
1) jego wysokość nad powierzchnią obszaru pomiarowego była równa wysokości końcówki wylotu rury wydechowej pojazdu, jednak nie mniejsza niż 0,2 m;
2) był skierowany w stronę końcówki wylotu rury wydechowej i odległy od niej o 0,5±0,01 m;
3) oś jego maksymalnej czułości była równoległa do powierzchni obszaru pomiarowego i tworzyła kąt 45±10°, z płaszczyzną pionową przechodzącą przez oś kierunku wylotu wydechu, zgodnie z rys. 1 i 2.
2. W przypadku układu wydechowego o dwu lub więcej wylotach umieszczonych w odległości mniejszej niż 0,3 m od siebie i połączonych z tym samym tłumikiem należy wykonać pomiar tylko przy ustawieniu mikrofonu w pobliżu końcówki wylotu znajdującego się bliżej zewnętrznej strony pojazdu (rys. 2 a i b).
3. W przypadku pojazdu mającego układ wydechowy o dwu lub więcej wylotach umieszczonych w odległości większej niż 0,3 m od siebie należy wykonać pomiar oddzielnie dla każdego wylotu zgodnie z metodyką dotyczącą pojedynczego wylotu, a jako wynik pomiaru należy przyjąć największą wartość zmierzonego poziomu (rys. 2 c i d).
4. W pojazdach o końcówce wylotu układu wydechowego skierowanej pionowo w górę mikrofon powinien być umieszczony na wysokości tego wylotu, w odległości 0,5 ±0,01 m po stronie pojazdu, w której znajduje się rura wydechowa. Mikrofon należy skierować osią maksymalnej czułości pionowo w górę (rys. 2 e).
5. Jeżeli końcówka wylotu układu wydechowego pojazdu znajduje się w miejscu uniemożliwiającym umieszczenie mikrofonu w odległości 0,5 m od niej ze względu na obecność przeszkód będących częściami pojazdu (np. koła, zbiornik paliwa itp.), mikrofon należy umieścić w odległości nie większej niż 0,5 m od zewnętrznej krawędzi obrysu pojazdu, znajdującej się najbliżej końcówki wydechu (rys. 2 f).
Wykonanie pomiarów
§ 9. 1. Pomiar polega na odczytaniu wartości poziomu hałasu w dB w krótkim okresie pracy silnika przy ustalonej prędkości obrotowej, odpowiadającej 75 % prędkości obrotowej mocy maksymalnej (dla motocykli, których prędkość obrotowa mocy maksymalnej jest większa od 5.000 min-1, należy do pomiarów przyjmować 50 % prędkości obrotowej mocy maksymalnej) oraz w czasie jej zmniejszania do prędkości obrotowej biegu jałowego (po szybkim zwolnieniu pedału przyspieszenia).
2. Dopuszcza się określanie prędkości obrotowej silnika przy wykorzystaniu sprawnego wskaźnika obrotów zamontowanego na pojeździe.
3. Należy wykonać co najmniej trzy pomiary następujące po sobie. Pod uwagę bierze się tylko te zmierzone wartości, które zostały uzyskane z trzech następujących po sobie pomiarów, nieróżniących się od siebie o więcej niż 2 dB. Pomiary należy prowadzić aż do uzyskania trzech wartości spełniających powyższy warunek.
Ustalenie końcowej wartości pomiaru
§ 10. W celu ustalenia końcowej wartości pomiaru należy:
1) wybrać największą wartość z trzech pomiarów spełniających wymagania określone w § 9 ust. 3, zaokrąglając ją do liczby całkowitej;
2) ustaloną zgodnie z pkt 1 wartość zmniejszoną o 1 dB (uwzględnienie ewentualnych błędów pomiarowych) przyjmuje się jako końcową wartość pomiaru.
Ocena wyników
§ 11. 1. Niedopuszczalne jest, aby końcowa wartość pomiaru poziomu hałasu zewnętrznego pojazdu przekraczała maksymalne wielkości ustalone odpowiednio w § 9 ust. 1 pkt 1, § 45 ust. 1 pkt 2 i w § 53 ust. 5 rozporządzenia o warunkach technicznych.
2. Na wniosek właściciela, posiadacza pojazdu wydaje się wydruk z przyrządu potwierdzający wyniki pomiarów lub podaje je w zaświadczeniu określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
+++++
Dz.U.2006.40.275
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I BUDOWNICTWA1)
z dnia 10 lutego 2006 r.
w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów2)
(Dz. U. z dnia 10 marca 2006 r.)
Na podstawie art. 84a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.3)) zarządza się, co następuje:
(…)
Stanowisko zewnętrzne
§ 17. 1. Stanowisko zewnętrzne powinno znajdować się na zewnątrz pomieszczenia stacji kontroli pojazdów.
2. Wymiary stanowiska zewnętrznego nie powinny być mniejsze niż:
1) 8,5 m x 10,5 m - dla stacji kontroli pojazdów przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t;
2) 8,5 m x 16,5 m - dla stacji kontroli pojazdów przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t.
3. Nawierzchnia stanowiska zewnętrznego powinna mieć nawierzchnię bitumiczną, betonową, kostkową, klinkierową, z płyt betonowych lub kamienno-betonowych.
- Wojciech_Moto
- Świeżak
- Posty: 108
- Dołączył(a): 23/6/2011, 21:18
- Lokalizacja: Mazowsze
Posty: 57
• Strona 3 z 3 • 1, 2, 3
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 26 gości