Przeciwskęt... dla początkującego
Posty: 7
• Strona 1 z 1
Przeciwskęt... dla początkującego
A więc tak, na wstępie chciałbym się przedstawić, gdyż jest to mój pierwszy temat na tym forum. Mam na imię Dominik mam 18 lat. Aktualnie jeżdżę Romet-em Zetka 125.
Jakiś czas temu na kilku stronach i forach obiło mi się o uszy hasło "Przeciwskręt"... Oczywiście zainteresowany "co to takiego" zacząłem wgłębiać się w temat. Mój problem polega na tym, że autorami prawie wszystkich opisów tego zjawiska są doświadczeni goście... Wszędzie pisze, że przeciwskręt wykonuje się po prostu poprzez nacisk kierownicy o kierunku odwrotnym do zamierzonego, czyli jak chce jechać w lewo to skręcam w prawo. Tutaj jest mój racjonalizm który bije się z logiką... Jeśli chcę jechać w lewo to skręcam w prawo?? Przecież to brzmi niedorzecznie. W jaki sposób mam pojechać w lewo skoro mam kierownicę skręconą w prawo? Nawet balans ciałem w kierunku odwrotnym przy pełnej trakcji skończy się zaliczeniem najbliższego rowu. Prosiłbym tutaj kogoś kto umie wytłumaczyć to na chłopski rozum. Ja przeciwskręt rozumiem jako to, że poprzez operowaniem mocą, tylne koło ucieka na zewnątrz i ruchem przeciwnym do zamierzonego wprowadzamy motocykl w kontrolowany uślizg i przez to zmniejszamy promień skrętu. Ale w takiej sytuacji nie wyobrażam sobie wykonania tego motocyklem co posiada przynajmniej 45KM (kat.A2), szczególnie przy prędkości ponad 100km/h, nie mówiąc o moim 10 konnym "Romku". Słyszałem, że przeciwskręt wykonuje się od 70km/h, a taką prędkość przekracza chyba każda 125. Przepraszam, za może śmieszne rozumowanie, ale na tym etapie zaawansowania i obycia z motocyklami moja logika inaczej tego nie ogarnia.
Jak już pisałem na początku aktualnie z powodu braku możliwości robienia uprawnień jestem posiadaczem 125-tki i jeszcze nie musiałem, bądź nie miałem potrzeby wykonywać przeciwskrętu. Dlatego proszę o cierpliwe i proste wytłumaczenie tego zjawiska, zasady działania i jeszcze instruktaż jak się zabrać za jego trenowanie.
Pozdrawiam forumowiczów i wszystkich właścicieli 2 kółek.
Jakiś czas temu na kilku stronach i forach obiło mi się o uszy hasło "Przeciwskręt"... Oczywiście zainteresowany "co to takiego" zacząłem wgłębiać się w temat. Mój problem polega na tym, że autorami prawie wszystkich opisów tego zjawiska są doświadczeni goście... Wszędzie pisze, że przeciwskręt wykonuje się po prostu poprzez nacisk kierownicy o kierunku odwrotnym do zamierzonego, czyli jak chce jechać w lewo to skręcam w prawo. Tutaj jest mój racjonalizm który bije się z logiką... Jeśli chcę jechać w lewo to skręcam w prawo?? Przecież to brzmi niedorzecznie. W jaki sposób mam pojechać w lewo skoro mam kierownicę skręconą w prawo? Nawet balans ciałem w kierunku odwrotnym przy pełnej trakcji skończy się zaliczeniem najbliższego rowu. Prosiłbym tutaj kogoś kto umie wytłumaczyć to na chłopski rozum. Ja przeciwskręt rozumiem jako to, że poprzez operowaniem mocą, tylne koło ucieka na zewnątrz i ruchem przeciwnym do zamierzonego wprowadzamy motocykl w kontrolowany uślizg i przez to zmniejszamy promień skrętu. Ale w takiej sytuacji nie wyobrażam sobie wykonania tego motocyklem co posiada przynajmniej 45KM (kat.A2), szczególnie przy prędkości ponad 100km/h, nie mówiąc o moim 10 konnym "Romku". Słyszałem, że przeciwskręt wykonuje się od 70km/h, a taką prędkość przekracza chyba każda 125. Przepraszam, za może śmieszne rozumowanie, ale na tym etapie zaawansowania i obycia z motocyklami moja logika inaczej tego nie ogarnia.
Jak już pisałem na początku aktualnie z powodu braku możliwości robienia uprawnień jestem posiadaczem 125-tki i jeszcze nie musiałem, bądź nie miałem potrzeby wykonywać przeciwskrętu. Dlatego proszę o cierpliwe i proste wytłumaczenie tego zjawiska, zasady działania i jeszcze instruktaż jak się zabrać za jego trenowanie.
Pozdrawiam forumowiczów i wszystkich właścicieli 2 kółek.
- dajkam2
- Świeżak
- Posty: 2
- Dołączył(a): 30/3/2014, 13:00
- Lokalizacja: Tarnów
W dziale Technika jazdy masz to opisane dokładnie.
SV 650N...bo golasy som najfffajniejsze! | | https://www.youtube.com/channel/UCDq_gh ... aEDrqGNkDg
-
gumis - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 2866
- Dołączył(a): 10/9/2006, 13:08
- Lokalizacja: Ruda Śląska/Chorzów
- Karol20
- Bywalec
- Posty: 595
- Dołączył(a): 11/7/2012, 19:16
A tutaj polski, krótki filmik. Bardzo dobrze wytłumaczone, polecam
https://www.youtube.com/watch?v=d3-pe4s_4To
Polecam też książkę Motocyklista Doskonały. Jest to tam świetnie wytłumaczone. I wiele więcej

https://www.youtube.com/watch?v=d3-pe4s_4To
Polecam też książkę Motocyklista Doskonały. Jest to tam świetnie wytłumaczone. I wiele więcej

Kawasaki ER-5, 98r.
- jackal_pl
- Świeżak
- Posty: 299
- Dołączył(a): 9/3/2009, 19:55
- Lokalizacja: Okolice Gliwic
Rozpędź się do powiedzmy setki, i spróbuj delikatnie skręcić kierownicą w prawo, zobaczysz, że moto położy się w lewo. Nie pytaj mnie jak to logicznie wytłumaczyć, po prostu spróbuj sam.
Motocykle sportowe sÄ… do jazdy sportowej, a nie do nauki.
-
SkoQ - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 2406
- Dołączył(a): 15/7/2012, 09:11
- Lokalizacja: Tarnów (KTA)
Przy małych prędkościach też działa a jak pchniesz za mocno to nie będziesz wyciągał żwiru spod skóry
najpierw sprawdź to przy niższej prędkości.

SV 650N...bo golasy som najfffajniejsze! | | https://www.youtube.com/channel/UCDq_gh ... aEDrqGNkDg
-
gumis - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 2866
- Dołączył(a): 10/9/2006, 13:08
- Lokalizacja: Ruda Śląska/Chorzów
Posty: 7
• Strona 1 z 1
Kto przeglÄ…da forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości