wycena przez organ celny dla informacji
Posty: 2
• Strona 1 z 1
wycena przez organ celny dla informacji
wklejam, z tym, że jak podano wyrok jest nieprawomocny, więc na razie nie wiadom, czy ktoś się nie odwoła
Organy celne mogą zastosować procedurę ustalenia wartości pojazdu, gdy podatnik zaniży wartość sprowadzonego z zagranicy samochodu.
Z umowy kupna w Niemczech samochodu osobowego wynikało, że podatnik zapłacił za auto 300 euro. W deklaracji AKC-U wpisał jako podstawę opodatkowania kwotę nieco ponad 1 tys. zł. Według cen rynkowych samochód był warty ponad 10 tys. zł, ale podatnik twierdził, że auto było niesprawne.
Organy podatkowe zastosowały procedurę ustalenia wartości pojazdu przewidzianą w art. 82a ustawy o podatku akcyzowym. Przepis określa, że gdy wysokość podstawy opodatkowania bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od średniej wartości rynkowej samochodu osobowego, organ wzywa podatnika do zmiany wysokości tej podstawy lub wskazania przyczyn, które spowodowały zaniżenie wartości. Jeśli podatnik nie udzieli odpowiedzi lub nie zmieni wartości, organ podatkowy sam ustala wysokość podstawy opodatkowania.
WSA orzekł, że organy podatkowe mogą stosować wyżej opisaną procedurę, np. opierając się na wycenie z systemu EUROTAX. Wycena taka może być jedynym źródłem ustalenia wartości, o ile samochód jest sprawny. Jeśli jednak samochód był uszkodzony, to organy podatkowe muszą oprzeć się również na innych dowodach, np. opinii biegłego. Wyrok jest nieprawomocny.
Sygn. akt I SA/Ol 369/10
za: gazeta prawna
http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly ... chodu.html
Organy celne mogą zastosować procedurę ustalenia wartości pojazdu, gdy podatnik zaniży wartość sprowadzonego z zagranicy samochodu.
Z umowy kupna w Niemczech samochodu osobowego wynikało, że podatnik zapłacił za auto 300 euro. W deklaracji AKC-U wpisał jako podstawę opodatkowania kwotę nieco ponad 1 tys. zł. Według cen rynkowych samochód był warty ponad 10 tys. zł, ale podatnik twierdził, że auto było niesprawne.
Organy podatkowe zastosowały procedurę ustalenia wartości pojazdu przewidzianą w art. 82a ustawy o podatku akcyzowym. Przepis określa, że gdy wysokość podstawy opodatkowania bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od średniej wartości rynkowej samochodu osobowego, organ wzywa podatnika do zmiany wysokości tej podstawy lub wskazania przyczyn, które spowodowały zaniżenie wartości. Jeśli podatnik nie udzieli odpowiedzi lub nie zmieni wartości, organ podatkowy sam ustala wysokość podstawy opodatkowania.
WSA orzekł, że organy podatkowe mogą stosować wyżej opisaną procedurę, np. opierając się na wycenie z systemu EUROTAX. Wycena taka może być jedynym źródłem ustalenia wartości, o ile samochód jest sprawny. Jeśli jednak samochód był uszkodzony, to organy podatkowe muszą oprzeć się również na innych dowodach, np. opinii biegłego. Wyrok jest nieprawomocny.
Sygn. akt I SA/Ol 369/10
za: gazeta prawna
http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly ... chodu.html
(...) Jeżeli w CV napiszesz "2012-2014: sommelier - freelancer" to nikt się nie domyśli, że dwa lata chlałeś z rozpaczy po utracie poprzedniej pracy.
-
madcap - Administrator
- Posty: 5894
- Dołączył(a): 26/5/2009, 19:03
- Lokalizacja: wieje wiatr?
i drugi artykuł też dotyczący kasy, tym razem skarbówki, też za gazetą prawną
...Limuzyna sprowadzona z zagranicy może kosztować nawet sto tysięcy złotych mniej niż w polskim salonie. Przez granicę przejeżdżają już co miesiąc tysiące samochodów, za które importerzy nie zapłacili dotąd ani grosza z tytułu akcyzy.
Od kilku miesiÄ™cy z zagranicy pÅ‚ynie do Polski fala drogich aut. Importerzy wykorzystujÄ… różnicÄ™ w prawnych regulacjach u nas i w wielu krajach Unii. W Polsce od samochodów ciężarowych nie trzeba pÅ‚acić podatku akcyzowego. To wielka oszczÄ™dność, jeżeli uda siÄ™ Porsche Cayenne zarejestrować jako ciężarówkÄ™. Podatek dla samochodów z silnikami o pojemnoÅ›ci ponad 2 litry to 18,6 proc. Na „ciężarówce” Porsche można zaoszczÄ™dzić blisko 100 tys. zÅ‚, na Audi A8 ponad 70 tys. zÅ‚, na Volkswagenie Passacie 2.0 blisko 30 tys. zÅ‚.
– Formalność odbywa siÄ™ w obecnoÅ›ci wÅ‚aÅ›ciciela auta w ciÄ…gu trzech godzin w autoryzowanej stacji diagnostycznej – tÅ‚umaczy poÅ›rednik oferujÄ…cy swoje usÅ‚ugi na Allegro. Za pomoc w transakcji bierze tylko 3 tys. zÅ‚. W wiÄ™kszoÅ›ci krajów Unii, żeby uzyskać dla samochodu status auta ciężarowego, wystarczy zadeklarować, że bÄ™dzie on wykorzystywany do takich celów. Nie sÄ… konieczne żadne przeróbki. W Polsce przepisy podatkowe sÄ… inne. W ciężarowym samochodzie nie dość, że nie powinno być tylnych siedzeÅ„ czy pasów bezpieczeÅ„stwa, to nawet żadnego wyposażenia kojarzonego z pasażerami. Chodzi o dywaniki, wentylacjÄ™, oÅ›wietlenie, a nawet popielniczki. Przepisowa ciężarówka w Polsce nie ma udogodnieÅ„. A jeżeli ma to należy siÄ™ podatek. Co wiÄ™cej, to na osobÄ™ sprowadzajÄ…cÄ… pojazd prawo nakÅ‚ada obowiÄ…zek jego wÅ‚aÅ›ciwego sklasyfikowania.
RafaÅ‚ Poradka ze ZwiÄ…zku Dealerów Samochodów jest przekonany, że w wiÄ™kszoÅ›ci przypadków przeklasyfikowanie jest zwykłą fikcjÄ…, a na nasz rynek trafiajÄ… luksusowe vany, terenówki i limuzyny z peÅ‚nym wyposażeniem. ZwiÄ…zek Dealerów Samochodów szacuje, że w ciÄ…gu ostatnich kilku miesiÄ™cy trafiÅ‚o tu kilka tysiÄ™cy luksusowych „ciężarówek”.
W każdym z sześciu przypadkowo wybranych wydziałów komunikacji i izb skarbowych, do których zadzwoniliśmy, potwierdzono nam, że codziennie jest po kilka takich przypadków.
Resort finansów przestrzega wszystkich, którzy uważają, że im się upiekło. Wcześniej czy później urząd skarbowy może sprawdzić, czy auto jest faktycznie takie, jak deklarowali w urzędzie celnym lub komunikacyjnym. Jeżeli samochód nie będzie przepisową ciężarówką, zapłacą oni nie tylko należną akcyzę, lecz także karę. Na kontrolę urząd ma pięć lat. (...)
W perspektywie łatania budżetu staje się kontrolowanie całkiem realne, inaczej traktowałbym te groźby z przymróżeniem oka
...Limuzyna sprowadzona z zagranicy może kosztować nawet sto tysięcy złotych mniej niż w polskim salonie. Przez granicę przejeżdżają już co miesiąc tysiące samochodów, za które importerzy nie zapłacili dotąd ani grosza z tytułu akcyzy.
Od kilku miesiÄ™cy z zagranicy pÅ‚ynie do Polski fala drogich aut. Importerzy wykorzystujÄ… różnicÄ™ w prawnych regulacjach u nas i w wielu krajach Unii. W Polsce od samochodów ciężarowych nie trzeba pÅ‚acić podatku akcyzowego. To wielka oszczÄ™dność, jeżeli uda siÄ™ Porsche Cayenne zarejestrować jako ciężarówkÄ™. Podatek dla samochodów z silnikami o pojemnoÅ›ci ponad 2 litry to 18,6 proc. Na „ciężarówce” Porsche można zaoszczÄ™dzić blisko 100 tys. zÅ‚, na Audi A8 ponad 70 tys. zÅ‚, na Volkswagenie Passacie 2.0 blisko 30 tys. zÅ‚.
– Formalność odbywa siÄ™ w obecnoÅ›ci wÅ‚aÅ›ciciela auta w ciÄ…gu trzech godzin w autoryzowanej stacji diagnostycznej – tÅ‚umaczy poÅ›rednik oferujÄ…cy swoje usÅ‚ugi na Allegro. Za pomoc w transakcji bierze tylko 3 tys. zÅ‚. W wiÄ™kszoÅ›ci krajów Unii, żeby uzyskać dla samochodu status auta ciężarowego, wystarczy zadeklarować, że bÄ™dzie on wykorzystywany do takich celów. Nie sÄ… konieczne żadne przeróbki. W Polsce przepisy podatkowe sÄ… inne. W ciężarowym samochodzie nie dość, że nie powinno być tylnych siedzeÅ„ czy pasów bezpieczeÅ„stwa, to nawet żadnego wyposażenia kojarzonego z pasażerami. Chodzi o dywaniki, wentylacjÄ™, oÅ›wietlenie, a nawet popielniczki. Przepisowa ciężarówka w Polsce nie ma udogodnieÅ„. A jeżeli ma to należy siÄ™ podatek. Co wiÄ™cej, to na osobÄ™ sprowadzajÄ…cÄ… pojazd prawo nakÅ‚ada obowiÄ…zek jego wÅ‚aÅ›ciwego sklasyfikowania.
RafaÅ‚ Poradka ze ZwiÄ…zku Dealerów Samochodów jest przekonany, że w wiÄ™kszoÅ›ci przypadków przeklasyfikowanie jest zwykłą fikcjÄ…, a na nasz rynek trafiajÄ… luksusowe vany, terenówki i limuzyny z peÅ‚nym wyposażeniem. ZwiÄ…zek Dealerów Samochodów szacuje, że w ciÄ…gu ostatnich kilku miesiÄ™cy trafiÅ‚o tu kilka tysiÄ™cy luksusowych „ciężarówek”.
W każdym z sześciu przypadkowo wybranych wydziałów komunikacji i izb skarbowych, do których zadzwoniliśmy, potwierdzono nam, że codziennie jest po kilka takich przypadków.
Resort finansów przestrzega wszystkich, którzy uważają, że im się upiekło. Wcześniej czy później urząd skarbowy może sprawdzić, czy auto jest faktycznie takie, jak deklarowali w urzędzie celnym lub komunikacyjnym. Jeżeli samochód nie będzie przepisową ciężarówką, zapłacą oni nie tylko należną akcyzę, lecz także karę. Na kontrolę urząd ma pięć lat. (...)
W perspektywie łatania budżetu staje się kontrolowanie całkiem realne, inaczej traktowałbym te groźby z przymróżeniem oka
(...) Jeżeli w CV napiszesz "2012-2014: sommelier - freelancer" to nikt się nie domyśli, że dwa lata chlałeś z rozpaczy po utracie poprzedniej pracy.
-
madcap - Administrator
- Posty: 5894
- Dołączył(a): 26/5/2009, 19:03
- Lokalizacja: wieje wiatr?
Posty: 2
• Strona 1 z 1
Kto przeglÄ…da forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości