Zobacz wątek - Hamowanie silnikiem w automacie
NAS Analytics TAG

Hamowanie silnikiem w automacie

Jak nauczyć się wheelie? stoppie?
Czy zmieniać biegi ze sprzęgłem czy bez?
_________

Hamowanie silnikiem w automacie

Postprzez kamilll3 » 29/12/2013, 18:41

Witam

Jako, że nigdzie nie mogę znaleźć jasnej odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie, a to forum i dział wydają mi się najodpowiedniejsze, mimo, że chodzi mi o samochód, gdyż pytanie można teoretycznie podpiąć również pod motocykle. W razie czego proszę przenieść

Otóż trafiła się bardzo dobra okazja i zakupiłem tanio samochód z udokumentowanym bardzo niskim przebiegiem, od pierwszego właściciela (jeżeli można to tak nazwać, gdyż właściciel zmarł), ale z automatyczną skrzynią biegów

Wracają do pytania, otóż jest to skrzynia 4-stopniowa i posiada następujące przełożenia
P R N D 3 2 1, ostatnie 3 cyfry to ustawienia, iż skrzynia nie wbije wyższego biegu niż wskazanego np na ustawionym 3, nie wbije wyżej niż 3, jeżeli przy przełączeniu z D na 3 wbity był bieg 4, to następuje redukcja i hamowanie silnikiem, tak samo jakby bieg został zredukowany w tradycyjnej skrzyni biegów, z tym, że tutaj przełożenia są dłuższe.

Czy hamowanie silnikiem w ten sposób nie szkodzi skrzyni automatycznej, czy wręcz te ustawienia zostały do tego przewidziane ?
1036W Pure Power
1580W RMS
Avatar użytkownika
kamilll3
Świeżak
 
Posty: 102
Dołączył(a): 17/7/2010, 21:58
Lokalizacja: Okolice lęborka


Postprzez leff » 29/12/2013, 19:11

zmieniasz ustawienia skrzyni podczas jazdy? jedziesz na D i chcesz przestawic ja na 3,2,1?
Twoj podpis jest za dlugi
Avatar użytkownika
leff
ZlyCzlowiek
 
Posty: 4442
Dołączył(a): 30/9/2008, 09:22
Lokalizacja: sercem WX

Postprzez Walenty » 29/12/2013, 22:02

leff napisał(a):zmieniasz ustawienia skrzyni podczas jazdy? jedziesz na D i chcesz przestawic ja na 3,2,1?


Mówisz, że wajcha może ciężko chodzić? :wink:
Watch out, we got a badass over here!
Avatar użytkownika
Walenty
Moderator
 
Posty: 3599
Dołączył(a): 14/2/2012, 16:28
Lokalizacja: SKL

Postprzez leff » 29/12/2013, 22:50

ale potem juz bedzie chodzila bardzo lekko ....... tu zaraz po tym jak sie cala skrzynia wysypie na jezdnie
Twoj podpis jest za dlugi
Avatar użytkownika
leff
ZlyCzlowiek
 
Posty: 4442
Dołączył(a): 30/9/2008, 09:22
Lokalizacja: sercem WX

Postprzez kamilll3 » 30/12/2013, 00:25

leff napisał(a):zmieniasz ustawienia skrzyni podczas jazdy? jedziesz na D i chcesz przestawic ja na 3,2,1?


Żeby przestawić tą dźwignie trzeba przytrzymać taki "przycisk" na drążku, jakby podnieść go do góry i wtedy skrzynia się zasprzęgla. Normalnie podczas jazdy da się zmieniać, równie dobrze można ruszać i rozpędzać się używając 1,2,3, gorzej jakby wrzucić z D na R (choć z tego co czytałem komputer nie pozwoli na wbicie R podczas jazdy, tylko się zasprzęgli), ale N R P są do góry a zbicie z D na 3,2,1 w dół.

Wygląda to praktycznie jak to, tylko że tutaj jest zdjęcie skrzyni 5-stopniowej

Obrazek[/img]
1036W Pure Power
1580W RMS
Avatar użytkownika
kamilll3
Świeżak
 
Posty: 102
Dołączył(a): 17/7/2010, 21:58
Lokalizacja: Okolice lęborka

Postprzez leff » 30/12/2013, 12:49

a to spoko, redukuj biegami ale ja bym nie ryzykowal. Chyba jedyna skrzynia "automatyczna", która pozwala na hamowanie silnikiem to DSG bo to de facto jest normalna skrzynia z dolozona mechatronika
Twoj podpis jest za dlugi
Avatar użytkownika
leff
ZlyCzlowiek
 
Posty: 4442
Dołączył(a): 30/9/2008, 09:22
Lokalizacja: sercem WX

Postprzez Glenroy » 30/12/2013, 16:23

DSG to skrzynia sekwencyjna, to jeszcze inna bajka i znowu działa to jeszcze trochę inaczej. W ogóle w skrzyniach sekwencyjnych [tj, półautomatycznych] można sobie dowolnie wachlować biegami, jak i pozwolić jej samej się tym zająć, w zwykłym automacie masz po prostu blokadę biegów, ale przełączanie w czasie jazdy jest jak najbardziej dozwolone i skrzynia nie rozsypie się po drodze :).
Cała magia z tym 2-3-4 polega na tym, żeby skrzynia nie dostała zajoba kiedy np. podjeżdżasz w górach pod wzniesienie i na przykład na 2 idzie dobrze, wrzuci 3 i silnik przestaje dawać radę, znowu redukuje, nie muszę przypominać, że redukcja w takim momencie do najbezpieczniejszych rzeczy nie należy, rozpędzi go na tej 2, wrzuci 3 i znowu dupa, zbija na 2, wtedy przełączasz sobie skrzynię, aby operowała tylko do 2 i jest bajka. Tak samo siedzisz na ten przykład w zaspie, skrzynia dostanie głupa, wrzucasz jej najniższe przełożenia i możesz wyjść z tego obronną ręką. To samo przy zjazdach ze wzniesień, wrzucasz sobie taką 3 czy 2 i hamulec nagle staje się zbędny bo silnik sam sobie doskonale radzi z wyhamowywaniem sprzętu. Blokadę załącza się jadąc z przyczepą, żeby oszczędzić tzw override, 2 najczęściej służy do ruszania na śliskich nawierzchniach, na 3 spokojnie możesz jeździć w mieście, żeby skrzynia nie wachlowała co chwilę 3-4-3-4 bo osiągasz akurat prędkość przy której ciężko jej się zdecydować na konkretne przełożenie. Hamować tak jak piszesz też można, tylko musisz sobie przeczytać, jak konkretnie obchodzić się z tym "pstryczkiem" przy lewarku, bo przykładowo w Legacy, biegi w górę wrzucasz bez niego, z D na 3 redukujesz też bez niego, ale z 3 na 2 musisz go już wcisnąć, znowu z 2 na 1 już nie trzeba. Żeby wrzucić R albo P trzeba go nacisnąć, ale przerzucając z R/P na całą resztę już go wciskać nie musisz. Poszukaj sobie instrukcji do danego modelu to wszystko Ci się wyjaśni :)
Raz motór byl chory i leżał w łóżeczku.
I przyszedł pan doktor "Co jest motóreczku?"
"Ach lagi mam krzywe i ogon złamany
i wgniotkę na baku i przód rozje..ny"
Avatar użytkownika
Glenroy
Moderator
 
Posty: 2833
Dołączył(a): 31/8/2011, 20:06
Lokalizacja: LPU

Postprzez tomek636 » 1/1/2014, 10:41

zgadzam się z przedmówcą te biegi są stworzone do innych celów , oczywiście także do hamowania silnikiem ale czy warto ? czy zaoszczędzone pieniądze na klockach nie zemszczą się na skrzyni ? bo jednak chcemy w tym momencie być mądrzejsi od kogoś kto to stworzył . Moim skromnym zdaniem automat sam w sobie ładnie sobie radzi z hamowaniem silnikiem czasami wystarczy dodać trochę hebla i bez zbędnych kombinacji.
tomek636
Świeżak
 
Posty: 12
Dołączył(a): 12/9/2007, 18:19

Postprzez Walenty » 1/1/2014, 15:23

Nie chodzi o klocki, a raczej o paliwo.
Ten automat chyba sam zrzuci przełożenie, jeśli silnik wejdzie na obroty jałowe (zacznie pobierać paliwo), prawda?
Watch out, we got a badass over here!
Avatar użytkownika
Walenty
Moderator
 
Posty: 3599
Dołączył(a): 14/2/2012, 16:28
Lokalizacja: SKL

Postprzez tomek636 » 1/1/2014, 18:12

ojjj automaty po odpuszczeniu gazu na kompie pokazują zawsze 0/100 l po prostu odcinają paliwo ale mogę się mylić nawet przy "redukcji biegu" przez skrzynie
tomek636
Świeżak
 
Posty: 12
Dołączył(a): 12/9/2007, 18:19

Postprzez Walenty » 1/1/2014, 18:42

tomek636 napisał(a):ojjj automaty po odpuszczeniu gazu na kompie pokazują zawsze 0/100 l po prostu odcinają paliwo ale mogę się mylić nawet przy "redukcji biegu" przez skrzynie


Ale mistrzu, przecież jak zdejmiesz nogę z gazu, to właśnie hamujesz silnikiem, czyli nie pobierasz paliwa aż do momentu, kiedy silnik osiągnie obroty jałowe. Wtedy właśnie należałoby zredukować żeby dalej nie zużywać paliwa.
Automat chyba zrzuci przełożenie przed tym, więc nie wiem po co wachlować wajchą.
Watch out, we got a badass over here!
Avatar użytkownika
Walenty
Moderator
 
Posty: 3599
Dołączył(a): 14/2/2012, 16:28
Lokalizacja: SKL

Postprzez tomek636 » 2/1/2014, 09:18

czekaj czekaj nie ogarniam ja od początku twierdziłem że nie ma sensu wajchować :D skoro się zgadzamy to po co ta dyskusja :D
tomek636
Świeżak
 
Posty: 12
Dołączył(a): 12/9/2007, 18:19

Postprzez Landryss25 » 4/1/2014, 09:33

Zależy jaka skrzynia i jak reaguje na takie traktowanie.

Obecnie jestem na etapie ,,chłostania" starej serii 7 4.0. Przy takich redukcjach mam wrażenie że skrzynia reaguje na to bez dodatkowych obciążeń, wręcz naturalnie. Zrobiłem ok 3000km traktując ją różnie i na razie nie widzę efektów ubocznych. No chyba że wbija się 2 przy 140 ale to już inna szkoła jazdy :D

Nie wiem (może nie doczytałem) jaki masz samochód. Ale w praktycznie każdym automacie posiadającym tryb pracy ,,s" skrzynia po jego włączeniu zbija biegi dużo wcześniej niż na ustawieniu ekonomicznym.
,,De gustibus non est disputandum"(łac.)-O gustach się nie dyskutuje.
Avatar użytkownika
Landryss25
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 6269
Dołączył(a): 2/10/2007, 17:28
Lokalizacja: Liw

Postprzez kamilll3 » 6/1/2014, 01:22

[quote="Walenty"]Mam opla vectre 2.0 GL, u mnie tryb sport odblokowuje pełną moc silnika i kręci wtedy wysoko przed zmianą biegu, używam tego trybu praktycznie tylko do wyprzedzania bo mocno podbija i tak już ogromne spalanie (9-10L przy normalnej jeździe, na sport aż strach sprawdzać).
1036W Pure Power
1580W RMS
Avatar użytkownika
kamilll3
Świeżak
 
Posty: 102
Dołączył(a): 17/7/2010, 21:58
Lokalizacja: Okolice lęborka

Postprzez Glenroy » 6/1/2014, 13:01

Nie czujesz hamowania silnikiem, bo w automatach są sprzęgła hydrokinetyczne, w których za przekazywanie momentu obrotowego odpowiada olej, do hamowania silnikiem służą właśnie blokady biegów, podjedź sobie na jakieś wzniesienie i spróbuj z niego zjechać w trybie D, później na blokadzie 3, na Drive samochód będzie cały czas przyspieszał i nie będzie hamował silnikiem bo nie pozwoli na to sprzęgło, po wrzuceniu blokady, blokujesz też pompę i samochód zacznie wytracać prędkość. Podczas jazdy możesz wachlować od trybu D w dół, czyli załączać blokady, i od najniższego przełożenia do D, reszty opcji używa się tylko po bezwzględnym zatrzymaniu pojazdu. Tak samo w korku czy na światłach nie powinno przerzucać się na N czy P bo zajeździsz tarczki sprzęgłowe, jak nie chce Ci się trzymać nogi na hamulcu, to po prostu zaciągasz ręczny, skrzyni nie tykamy, tak samo nie przerzucaj z R na D i odwrotnie, kiedy samochód się delikatnie toczy, w ogóle jeżeli się porusza.
Dlatego na przykład jeżdżąc w mieście, jeżeli chcesz zachować płynność jazdy i mieć możliwość hamowania silnikiem wrzucasz blokadę 3 biegu, D zostaw na trasy.
Raz motór byl chory i leżał w łóżeczku.
I przyszedł pan doktor "Co jest motóreczku?"
"Ach lagi mam krzywe i ogon złamany
i wgniotkę na baku i przód rozje..ny"
Avatar użytkownika
Glenroy
Moderator
 
Posty: 2833
Dołączył(a): 31/8/2011, 20:06
Lokalizacja: LPU

Postprzez polskiAlvaro » 7/1/2014, 20:23

Dodam od siebie jeszcze, iż kiedyś rozmawiałem na ten temat w ASO i wniosek apropo używania blokad najwyższego biegu był taki, iż używanie ich w codziennej jeździe nie jest dla skrzyni najlepsze - chodziło mi o redukcje z międzygazem za pomocą tych trybów, wykorzystując to dla czystej zabawy :) Pojazd to Mercedes W140. Pozdrawiam
polskiAlvaro
Świeżak
 
Posty: 8
Dołączył(a): 5/8/2013, 17:17
Lokalizacja: Poznań/Śrem

Postprzez MojoWW » 28/1/2014, 10:41

polskiAlvaro napisał(a):Dodam od siebie jeszcze, iż kiedyś rozmawiałem na ten temat w ASO i wniosek apropo używania blokad najwyższego biegu był taki, iż używanie ich w codziennej jeździe nie jest dla skrzyni najlepsze ) Pojazd to Mercedes W140. Pozdrawiam

Masz tu na myśli 5 czy 6 ?
Pozdrawiam Wszystkich
Avatar użytkownika
MojoWW
Świeżak
 
Posty: 27
Dołączył(a): 28/1/2014, 10:23

Postprzez polskiAlvaro » 29/1/2014, 06:57

Skrzynia to 5. W tym modelu chyba nie było nigdy 6
polskiAlvaro
Świeżak
 
Posty: 8
Dołączył(a): 5/8/2013, 17:17
Lokalizacja: Poznań/Śrem



Powrót do Technika jazdy



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości




na gr