Hamowanie silnikiem w automacie
Posty: 18
• Strona 1 z 1
Hamowanie silnikiem w automacie
Witam
Jako, że nigdzie nie mogę znaleźć jasnej odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie, a to forum i dział wydają mi się najodpowiedniejsze, mimo, że chodzi mi o samochód, gdyż pytanie można teoretycznie podpiąć również pod motocykle. W razie czego proszę przenieść
Otóż trafiła się bardzo dobra okazja i zakupiłem tanio samochód z udokumentowanym bardzo niskim przebiegiem, od pierwszego właściciela (jeżeli można to tak nazwać, gdyż właściciel zmarł), ale z automatyczną skrzynią biegów
Wracają do pytania, otóż jest to skrzynia 4-stopniowa i posiada następujące przełożenia
P R N D 3 2 1, ostatnie 3 cyfry to ustawienia, iż skrzynia nie wbije wyższego biegu niż wskazanego np na ustawionym 3, nie wbije wyżej niż 3, jeżeli przy przełączeniu z D na 3 wbity był bieg 4, to następuje redukcja i hamowanie silnikiem, tak samo jakby bieg został zredukowany w tradycyjnej skrzyni biegów, z tym, że tutaj przełożenia są dłuższe.
Czy hamowanie silnikiem w ten sposób nie szkodzi skrzyni automatycznej, czy wręcz te ustawienia zostały do tego przewidziane ?
Jako, że nigdzie nie mogę znaleźć jasnej odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie, a to forum i dział wydają mi się najodpowiedniejsze, mimo, że chodzi mi o samochód, gdyż pytanie można teoretycznie podpiąć również pod motocykle. W razie czego proszę przenieść
Otóż trafiła się bardzo dobra okazja i zakupiłem tanio samochód z udokumentowanym bardzo niskim przebiegiem, od pierwszego właściciela (jeżeli można to tak nazwać, gdyż właściciel zmarł), ale z automatyczną skrzynią biegów
Wracają do pytania, otóż jest to skrzynia 4-stopniowa i posiada następujące przełożenia
P R N D 3 2 1, ostatnie 3 cyfry to ustawienia, iż skrzynia nie wbije wyższego biegu niż wskazanego np na ustawionym 3, nie wbije wyżej niż 3, jeżeli przy przełączeniu z D na 3 wbity był bieg 4, to następuje redukcja i hamowanie silnikiem, tak samo jakby bieg został zredukowany w tradycyjnej skrzyni biegów, z tym, że tutaj przełożenia są dłuższe.
Czy hamowanie silnikiem w ten sposób nie szkodzi skrzyni automatycznej, czy wręcz te ustawienia zostały do tego przewidziane ?
1036W Pure Power
1580W RMS
1580W RMS
-
kamilll3 - Świeżak
- Posty: 102
- Dołączył(a): 17/7/2010, 21:58
- Lokalizacja: Okolice lęborka
leff napisał(a):zmieniasz ustawienia skrzyni podczas jazdy? jedziesz na D i chcesz przestawic ja na 3,2,1?
Żeby przestawić tą dźwignie trzeba przytrzymać taki "przycisk" na drążku, jakby podnieść go do góry i wtedy skrzynia się zasprzęgla. Normalnie podczas jazdy da się zmieniać, równie dobrze można ruszać i rozpędzać się używając 1,2,3, gorzej jakby wrzucić z D na R (choć z tego co czytałem komputer nie pozwoli na wbicie R podczas jazdy, tylko się zasprzęgli), ale N R P są do góry a zbicie z D na 3,2,1 w dół.
Wygląda to praktycznie jak to, tylko że tutaj jest zdjęcie skrzyni 5-stopniowej

1036W Pure Power
1580W RMS
1580W RMS
-
kamilll3 - Świeżak
- Posty: 102
- Dołączył(a): 17/7/2010, 21:58
- Lokalizacja: Okolice lęborka
a to spoko, redukuj biegami ale ja bym nie ryzykowal. Chyba jedyna skrzynia "automatyczna", która pozwala na hamowanie silnikiem to DSG bo to de facto jest normalna skrzynia z dolozona mechatronika
Twoj podpis jest za dlugi
-
leff - ZlyCzlowiek
- Posty: 4443
- Dołączył(a): 30/9/2008, 09:22
- Lokalizacja: sercem WX
DSG to skrzynia sekwencyjna, to jeszcze inna bajka i znowu działa to jeszcze trochę inaczej. W ogóle w skrzyniach sekwencyjnych [tj, półautomatycznych] można sobie dowolnie wachlować biegami, jak i pozwolić jej samej się tym zająć, w zwykłym automacie masz po prostu blokadę biegów, ale przełączanie w czasie jazdy jest jak najbardziej dozwolone i skrzynia nie rozsypie się po drodze
.
Cała magia z tym 2-3-4 polega na tym, żeby skrzynia nie dostała zajoba kiedy np. podjeżdżasz w górach pod wzniesienie i na przykład na 2 idzie dobrze, wrzuci 3 i silnik przestaje dawać radę, znowu redukuje, nie muszę przypominać, że redukcja w takim momencie do najbezpieczniejszych rzeczy nie należy, rozpędzi go na tej 2, wrzuci 3 i znowu dupa, zbija na 2, wtedy przełączasz sobie skrzynię, aby operowała tylko do 2 i jest bajka. Tak samo siedzisz na ten przykład w zaspie, skrzynia dostanie głupa, wrzucasz jej najniższe przełożenia i możesz wyjść z tego obronną ręką. To samo przy zjazdach ze wzniesień, wrzucasz sobie taką 3 czy 2 i hamulec nagle staje się zbędny bo silnik sam sobie doskonale radzi z wyhamowywaniem sprzętu. Blokadę załącza się jadąc z przyczepą, żeby oszczędzić tzw override, 2 najczęściej służy do ruszania na śliskich nawierzchniach, na 3 spokojnie możesz jeździć w mieście, żeby skrzynia nie wachlowała co chwilę 3-4-3-4 bo osiągasz akurat prędkość przy której ciężko jej się zdecydować na konkretne przełożenie. Hamować tak jak piszesz też można, tylko musisz sobie przeczytać, jak konkretnie obchodzić się z tym "pstryczkiem" przy lewarku, bo przykładowo w Legacy, biegi w górę wrzucasz bez niego, z D na 3 redukujesz też bez niego, ale z 3 na 2 musisz go już wcisnąć, znowu z 2 na 1 już nie trzeba. Żeby wrzucić R albo P trzeba go nacisnąć, ale przerzucając z R/P na całą resztę już go wciskać nie musisz. Poszukaj sobie instrukcji do danego modelu to wszystko Ci się wyjaśni

Cała magia z tym 2-3-4 polega na tym, żeby skrzynia nie dostała zajoba kiedy np. podjeżdżasz w górach pod wzniesienie i na przykład na 2 idzie dobrze, wrzuci 3 i silnik przestaje dawać radę, znowu redukuje, nie muszę przypominać, że redukcja w takim momencie do najbezpieczniejszych rzeczy nie należy, rozpędzi go na tej 2, wrzuci 3 i znowu dupa, zbija na 2, wtedy przełączasz sobie skrzynię, aby operowała tylko do 2 i jest bajka. Tak samo siedzisz na ten przykład w zaspie, skrzynia dostanie głupa, wrzucasz jej najniższe przełożenia i możesz wyjść z tego obronną ręką. To samo przy zjazdach ze wzniesień, wrzucasz sobie taką 3 czy 2 i hamulec nagle staje się zbędny bo silnik sam sobie doskonale radzi z wyhamowywaniem sprzętu. Blokadę załącza się jadąc z przyczepą, żeby oszczędzić tzw override, 2 najczęściej służy do ruszania na śliskich nawierzchniach, na 3 spokojnie możesz jeździć w mieście, żeby skrzynia nie wachlowała co chwilę 3-4-3-4 bo osiągasz akurat prędkość przy której ciężko jej się zdecydować na konkretne przełożenie. Hamować tak jak piszesz też można, tylko musisz sobie przeczytać, jak konkretnie obchodzić się z tym "pstryczkiem" przy lewarku, bo przykładowo w Legacy, biegi w górę wrzucasz bez niego, z D na 3 redukujesz też bez niego, ale z 3 na 2 musisz go już wcisnąć, znowu z 2 na 1 już nie trzeba. Żeby wrzucić R albo P trzeba go nacisnąć, ale przerzucając z R/P na całą resztę już go wciskać nie musisz. Poszukaj sobie instrukcji do danego modelu to wszystko Ci się wyjaśni

Raz motór byl chory i leżał w łóżeczku.
I przyszedł pan doktor "Co jest motóreczku?"
"Ach lagi mam krzywe i ogon złamany
i wgniotkę na baku i przód rozje..ny"
I przyszedł pan doktor "Co jest motóreczku?"
"Ach lagi mam krzywe i ogon złamany
i wgniotkę na baku i przód rozje..ny"
-
Glenroy - Moderator
- Posty: 2835
- Dołączył(a): 31/8/2011, 20:06
- Lokalizacja: LPU
zgadzam się z przedmówcą te biegi są stworzone do innych celów , oczywiście także do hamowania silnikiem ale czy warto ? czy zaoszczędzone pieniądze na klockach nie zemszczą się na skrzyni ? bo jednak chcemy w tym momencie być mądrzejsi od kogoś kto to stworzył . Moim skromnym zdaniem automat sam w sobie ładnie sobie radzi z hamowaniem silnikiem czasami wystarczy dodać trochę hebla i bez zbędnych kombinacji.
- tomek636
- Świeżak
- Posty: 12
- Dołączył(a): 12/9/2007, 18:19
tomek636 napisał(a):ojjj automaty po odpuszczeniu gazu na kompie pokazują zawsze 0/100 l po prostu odcinają paliwo ale mogę się mylić nawet przy "redukcji biegu" przez skrzynie
Ale mistrzu, przecież jak zdejmiesz nogę z gazu, to właśnie hamujesz silnikiem, czyli nie pobierasz paliwa aż do momentu, kiedy silnik osiągnie obroty jałowe. Wtedy właśnie należałoby zredukować żeby dalej nie zużywać paliwa.
Automat chyba zrzuci przełożenie przed tym, więc nie wiem po co wachlować wajchą.
Watch out, we got a badass over here!
-
Walenty - Moderator
- Posty: 3602
- Dołączył(a): 14/2/2012, 16:28
- Lokalizacja: SKL
Zależy jaka skrzynia i jak reaguje na takie traktowanie.
Obecnie jestem na etapie ,,chłostania" starej serii 7 4.0. Przy takich redukcjach mam wrażenie że skrzynia reaguje na to bez dodatkowych obciążeń, wręcz naturalnie. Zrobiłem ok 3000km traktując ją różnie i na razie nie widzę efektów ubocznych. No chyba że wbija się 2 przy 140 ale to już inna szkoła jazdy
Nie wiem (może nie doczytałem) jaki masz samochód. Ale w praktycznie każdym automacie posiadającym tryb pracy ,,s" skrzynia po jego włączeniu zbija biegi dużo wcześniej niż na ustawieniu ekonomicznym.
Obecnie jestem na etapie ,,chłostania" starej serii 7 4.0. Przy takich redukcjach mam wrażenie że skrzynia reaguje na to bez dodatkowych obciążeń, wręcz naturalnie. Zrobiłem ok 3000km traktując ją różnie i na razie nie widzę efektów ubocznych. No chyba że wbija się 2 przy 140 ale to już inna szkoła jazdy

Nie wiem (może nie doczytałem) jaki masz samochód. Ale w praktycznie każdym automacie posiadającym tryb pracy ,,s" skrzynia po jego włączeniu zbija biegi dużo wcześniej niż na ustawieniu ekonomicznym.
,,De gustibus non est disputandum"(łac.)-O gustach się nie dyskutuje.
-
Landryss25 - VIP Ścigacz.pl
- Posty: 6269
- Dołączył(a): 2/10/2007, 17:28
- Lokalizacja: Liw
[quote="Walenty"]Mam opla vectre 2.0 GL, u mnie tryb sport odblokowuje pełną moc silnika i kręci wtedy wysoko przed zmianą biegu, używam tego trybu praktycznie tylko do wyprzedzania bo mocno podbija i tak już ogromne spalanie (9-10L przy normalnej jeździe, na sport aż strach sprawdzać).
1036W Pure Power
1580W RMS
1580W RMS
-
kamilll3 - Świeżak
- Posty: 102
- Dołączył(a): 17/7/2010, 21:58
- Lokalizacja: Okolice lęborka
Nie czujesz hamowania silnikiem, bo w automatach są sprzęgła hydrokinetyczne, w których za przekazywanie momentu obrotowego odpowiada olej, do hamowania silnikiem służą właśnie blokady biegów, podjedź sobie na jakieś wzniesienie i spróbuj z niego zjechać w trybie D, później na blokadzie 3, na Drive samochód będzie cały czas przyspieszał i nie będzie hamował silnikiem bo nie pozwoli na to sprzęgło, po wrzuceniu blokady, blokujesz też pompę i samochód zacznie wytracać prędkość. Podczas jazdy możesz wachlować od trybu D w dół, czyli załączać blokady, i od najniższego przełożenia do D, reszty opcji używa się tylko po bezwzględnym zatrzymaniu pojazdu. Tak samo w korku czy na światłach nie powinno przerzucać się na N czy P bo zajeździsz tarczki sprzęgłowe, jak nie chce Ci się trzymać nogi na hamulcu, to po prostu zaciągasz ręczny, skrzyni nie tykamy, tak samo nie przerzucaj z R na D i odwrotnie, kiedy samochód się delikatnie toczy, w ogóle jeżeli się porusza.
Dlatego na przykład jeżdżąc w mieście, jeżeli chcesz zachować płynność jazdy i mieć możliwość hamowania silnikiem wrzucasz blokadę 3 biegu, D zostaw na trasy.
Dlatego na przykład jeżdżąc w mieście, jeżeli chcesz zachować płynność jazdy i mieć możliwość hamowania silnikiem wrzucasz blokadę 3 biegu, D zostaw na trasy.
Raz motór byl chory i leżał w łóżeczku.
I przyszedł pan doktor "Co jest motóreczku?"
"Ach lagi mam krzywe i ogon złamany
i wgniotkę na baku i przód rozje..ny"
I przyszedł pan doktor "Co jest motóreczku?"
"Ach lagi mam krzywe i ogon złamany
i wgniotkę na baku i przód rozje..ny"
-
Glenroy - Moderator
- Posty: 2835
- Dołączył(a): 31/8/2011, 20:06
- Lokalizacja: LPU
Dodam od siebie jeszcze, iż kiedyś rozmawiałem na ten temat w ASO i wniosek apropo używania blokad najwyższego biegu był taki, iż używanie ich w codziennej jeździe nie jest dla skrzyni najlepsze - chodziło mi o redukcje z międzygazem za pomocą tych trybów, wykorzystując to dla czystej zabawy
Pojazd to Mercedes W140. Pozdrawiam

- polskiAlvaro
- Świeżak
- Posty: 8
- Dołączył(a): 5/8/2013, 17:17
- Lokalizacja: Poznań/Śrem
polskiAlvaro napisał(a):Dodam od siebie jeszcze, iż kiedyś rozmawiałem na ten temat w ASO i wniosek apropo używania blokad najwyższego biegu był taki, iż używanie ich w codziennej jeździe nie jest dla skrzyni najlepsze ) Pojazd to Mercedes W140. Pozdrawiam
Masz tu na myśli 5 czy 6 ?
Pozdrawiam Wszystkich
-
MojoWW - Świeżak
- Posty: 27
- Dołączył(a): 28/1/2014, 10:23
- polskiAlvaro
- Świeżak
- Posty: 8
- Dołączył(a): 5/8/2013, 17:17
- Lokalizacja: Poznań/Śrem
Posty: 18
• Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość