Zobacz wątek - Motocykl na co dzień do 7k + dylematy odnośnie kat. A2/A

Motocykl na co dzień do 7k + dylematy odnośnie kat. A2/A

Chcesz kupić swój pierwszy lub kolejny motocykl. Nie wiesz jak wybrać. Zadaj pytanie tutaj.
Pytania o enduro, cross-y, skutery, motorowery, motocykle o pojemności do 250 ccm odpowiednio w działach niżej.
_________
Moderują: Black-Ghost, Boshi, Rosiboj, Lagiboy

Moderatorzy: Walenty, Movi, adam_tomasz, Czester, rosiboj, lagiboy, Landryss25, kravec, andy7, Boshi, Black-Ghost

Motocykl na co dzień do 7k + dylematy odnośnie kat. A2/A

Postprzez apatia00 » 26/3/2013, 18:28

Witam,

zanim określę preferencje odnośnie motocykla chciałbym wprowadzić czytelnika w inny temat:
mam 23 lata, w październiku tego roku skończę 24. Zastanawiałem się nad czekaniem do ukończenia tego wieku, zrobieniem prawa jazdy w 2014 (bo przecież nie zrobię go w zimie) i rozpoczęciem swojej przygody z motocyklami od sprzętu, który wystarczy mi na 2-4 sezony. Myślałem o Ducati 750 S lub SS bo wygląd tego motocykla sprawia, że moje serce woła "CHCĘ GO!". Wiem jednak, że rozpoczynanie swojej kariery od sprzętu 750cc nie jest dobrym pomysłem.

Alternatywą jest zrobienie kursu A2 już teraz i przejeżdżenie słabszych maszyn przez 2 sezony w celu nabrania doświadczenia, a później zrobienie kategorii A i kupno wymarzonego Ducati.

Mimo, iż serce chciałoby mieć dukata już tu i teraz, to rozsądek i dbałość o zdrowie moje i innych uczestników ruchu skłania mnie ku opcji z kat. A2. Plusy to:
- nabranie doświadczenia przed mocnym motocyklem,
- zrealizowanie pragnienia "chcę już jeździć!" w tym sezonie,
- mniejsze ryzyko zaszkodzenia sobie lub innym.
Minusy A2 to:
- konieczność wypłacenia kolejnych pieniędzy na kolejny kurs i egzamin za 2 lata.

Jeżeli ktoś nie przekona mnie do wersji 1szej to wybieram wersję z kat. A2 i o takim motocyklu będziemy niżej mówić:

- Jakie masz doświadczenie (ile km na jakim sprzęcie) - brak doświadczenia w jeździe na jednośladzie,
- Wiek, waga, wzrost, - 23, 85, 189
- Do jakich celów chcesz używać motocykla - jazda na co dzień - do pracy/po mieście, weekendowe latanie z kumplami dla rozrywki
- Ile kilometrów chcesz przelatać w sezonie? - nie mam pojęcia
- Ile gotówki masz na sam motocykl i czy pomyślałeś o ciuchach? - myślałem o ciuchach, na motocykl chcę przeznaczyć max do 7k PLN.
- Jaki budżet możesz przeznaczyć na jego utrzymanie w sezonie? Jestem pracującą osobą i po odjęciu kosztów mieszkania/jedzenia/standardowych opłat (jak np. alimenty:P) zostaje mi ponad 1500zł miesięcznie do "luźnego" wydania, zatem będzie mnie stać na dbanie o sprzęt.
- Jakie motocykle Ci się podobają - sportowe, nakedy, turystyki, enduro itp. - sportowe
- Które modele na tą chwilę przyciągnęły Twoją uwagę? - wszystkie modele, które przyciągnęły moją uwagę wykraczają poza limity kat. A2, zatem czekam na propozycję. Przede wszystkim motocykl nie może być za mały, bo przy moim wzroście pozycja do jazdy oraz wygląd "giganta na małym motorku" będą błędne:) Wszelkie "duszenie" mocy mocniejszych moto odpada - nie chcę problemów.
apatia00
Świeżak
 
Posty: 7
Dołączył(a): 26/3/2013, 17:44


Postprzez wasil1993p » 26/3/2013, 21:27

kurs na prawko zacznij w sierpniu tak żeby egzamin zdawać ja ukończysz 24lata. na następny sezon kup sobie jakąś 500tke no chyba że bardzo chcesz to kup ducati i powoli nauczysz się jazdy.
SPRZEDAM r1 rn04 8500zł
Avatar użytkownika
wasil1993p
Bywalec
 
Posty: 765
Dołączył(a): 23/3/2009, 21:02
Lokalizacja: Suwałki

Postprzez suchy558 » 26/3/2013, 21:46

http://www.motorcyclenews.com/MCN/biker ... 1991-2002/
dla pewności, mowa o takim Ducati?
spokojnie możesz brać na pierwsze moto, demon szybkości to to nie jest, wiadomo, coś tam potrafi, ale do ogarnięcia dla nowicjusza
Avatar użytkownika
suchy558
Bywalec
 
Posty: 676
Dołączył(a): 1/2/2011, 19:03
Lokalizacja: Sandomierz

Postprzez apatia00 » 26/3/2013, 21:50

Można wiedzieć z jakich powodów odradzasz A2 i słabsze maszyny, np. 250-300cc? Stracę na nich fun po krótkim czasie?
Od wielu tygodni główkuję, czytam, szukam, analizuję i rozsądek mówi mi, żeby zacząć właśnie od słabszej maszyny, ale ceny maszyn 250-300cc (np. Kawa zx 300 czy 250r) są jedynie o pare tysięcy mniejsze od takiego ducati.

Czy jest sens kupić teraz sprawdzonego dukata i powoli go objeżdżać na "wiejskich" terenach aż zdobędę kat. A? Czy 64 konie pod ciałem nie będą powodować szarpania na niskich obrotach przy małej prędkości? Ktoś kiedyś użył 64konnej maszyny jako 1szego motoru? Nie znam się, ale nawet mi 750cc pod dupą młodego pelikana brzmi jak samobójstwo.

EDIT: @UP: nie, model, który wkleiłeś to SuperSport, ja chcę zwykłego sporta. Różnice to suche sprzęgło w wersji SS, większa moc i 2 tarcze z przodu. Model S, który mnie interesuje jest po modyfikacji, tj. ma dołożoną także drugą tarcze z przodu.
apatia00
Świeżak
 
Posty: 7
Dołączył(a): 26/3/2013, 17:44

Postprzez SkoQ » 27/3/2013, 09:36

Apatia, źle podchodzisz do sprawy, przecież posiadanie kategorii A nie zmusza Cię do wsiadania na coś mocnego. Zrób sobie kategorię A (chyba że stać Cię na to żeby pospieszyć się rok), i jeździj na czymś na czym jeździć się nauczysz i co Twoim zdaniem jest już bezpieczne. Nie miałem doczynienia z ducati, i jakoś nie chce mieć :D Ale 64 Konie to nie jest coś co ucieka z pod tyłka, bandziorki są polecane na pierwsze moto tak dla porównania. Więc jakoś nie panikował bym, tym bardziej że podoba Ci się ta ducatka :)
Motocykle sportowe są do jazdy sportowej, a nie do nauki.
Avatar użytkownika
SkoQ
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 2406
Dołączył(a): 15/7/2012, 09:11
Lokalizacja: Tarnów (KTA)

Postprzez Gość » 27/3/2013, 14:06

Dziękuję. Powiem szczerze, że nie martwi mnie ewentualny mandat od policji za np. jazdę dukatem z kat A2, martwi mnie ryzyko o swoje zdrowie i innych.
Sprawdziłem najlepszą (ponoć) szkołę jazdy na motocyklach w mojej okolicy i kursy praktyczne na kat. A2 jak i kat. A są robione na ten samej maszynie: Yamaha XJ6, więc tyle samo się nauczę na jednym kursie jak i na drugim. Rozważam zrobienie kat. A2 i jazdę już w tym sezonie, a w przyszłym roku zrobienie kursy i kat. A. Co sądzicie?

Przy okazji porównań maszyn pod A2 i A:
Pod A2 podpada kawa zx 300, dane w porównaniu z dukatem 750 S, który znacząco wykracza poza kat. A2:
cc: 300 vs 750
KM: 39 vs 64
masa motocykla: 171 vs 186
v-max: 180-190km/h vs 190 km/h

Jak widać pod względem wagi i kątu nachylenia przedniej osi w stosunku do główki ramy oba motocykle powinny być równie sterowne, a dukat nawet stabilniejszy np. przy wyjeździe z tunelu i bocznym wietrze. V-max różni się bardzo nieznacznie mimo ogromnej róznicy w pojemności i KM, więc myślę, że będzie odpowiedni jako 1szy motocykl. Różnica w sterowności może wynikać tylko z różnic w grubości opon na zakrętach, ale bez doświadczenia z czystej teorii nie jestem w stanie wywnioskować na korzyść którego moto.

Jak myślicie zachowa się policja w przypadku rutynowej kontroli jazdy na moto niewiele wykraczającym poza kat. A2 (pod względem vmax)? Czy nie ma żadnej dyskusji i dostaję gwarantowane 300pln, czy dodatkowe punkty, czy da się porozmawiać z rozsądnym policemanem?
Gość
 

Postprzez Black-Ghost » 27/3/2013, 14:14

Jeśli na kat A2 będziesz jechać mocniejszym motocyklem niż przewiduje ustawa to podczas kolizji czy wypadku wszystkie koszty (napraw, leczenia itp) będziesz musiał pokryć z własnej kieszeni to tak jak byś w ogólnie nie posiadał żadnego prawa jazdy. Kup sobie lepiej coś co się mieści pod A2 i unikaj niepotrzebnych problemów.
Avatar użytkownika
Black-Ghost
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 4636
Dołączył(a): 4/12/2010, 17:47
Lokalizacja: Oświęcim(KOS)

Postprzez apatia00 » 27/3/2013, 15:17

Czyli zakładając poślizg koła, upadek i np. uszkodzenie zderzaka komuś nie jest to pokrywane z OC jeżeli moto kierowała osoba do tego nieuprawiona? Wiem, że to newbie pytanie, ale samochodem nigdy nie miałem stłuczki więc nie wiem jak to funkcjonuje.

Wybaczcie za pisanie z konta gościa - w domu mam zapisane hasło ale w pracy nie:) Jeżeli faktycznie wszelkie koszta pokrywa osoba, która spowodowała stłuczkę a nie OC to jazda po mieście bez odpowiedniej kategorii to czysta głupota.'

EDIT: już mam:
"Art. 43. ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK
Zakładowi ubezpieczeń przysługuje prawo dochodzenia od kierującego pojazdem mechanicznym zwrotu wypłaconego z tytułu ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych odszkodowania, jeżeli kierujący:
(...)
3) nie posiadał wymaganych uprawnień do kierowania pojazdem mechanicznym, z wyjątkiem przypadków, gdy chodziło o ratowanie życia ludzkiego lub mienia albo o pościg za osobą podjęty bezpośrednio po popełnieniu przez nią przestępstwa,
(...)"

Muszę ponownie przemysleć sens robienia A2 i kupna tego dukata.

Ostatni raz cie poprawiam. Następnym będzie warn. Nie masz hasła w pracy to loguj się po pracy albo zapisz sobie w telefonie

Black-Ghost
apatia00
Świeżak
 
Posty: 7
Dołączył(a): 26/3/2013, 17:44

Postprzez suchy558 » 28/3/2013, 18:20

ja bym czekał do jesieni i robił pełne A, no bo i tak jak zaczniesz teraz kurs to w ile go zrobisz? miesiąc powiedzmy, później miesiąc czekaj na egzamin, jak go nie zdasz za pierwszym razem to znowu miesiąc, a to już połowa sezonu, zanim znajdziesz jakieś sensowne używane moto to znowu Ci zejdzie i Cię jesień zastanie, a przejeździsz 1kkm. Szkoda by mi było czasu, nerwów i pieniędzy

całe gro ludzi poleca na pierwsze moto GPZ500S, które ma 60KM, więc Ducat z 64KM jest do ogarnięcia

btw. na A2 nie ma chyba ograniczenia prędkości maksymalnej (?) a jedynie mocy i stosunku moc/masa
Avatar użytkownika
suchy558
Bywalec
 
Posty: 676
Dołączył(a): 1/2/2011, 19:03
Lokalizacja: Sandomierz

Postprzez Boshi » 28/3/2013, 18:21

Tak jak piszesz suchy, tylko moc do masy
Zastrzeżenia na PW.
Avatar użytkownika
Boshi
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 2349
Dołączył(a): 22/7/2010, 16:21

Postprzez fincher » 28/3/2013, 19:38

A2
Ograniczenie mocy 48KM=35KW i stosunko mocy do masy kW/kg 0.2
Ale jest jeszcze opcja kupienia "dławika" do motocykla. Bo moc 48KM może zostać osiągnięta w wyniku mechanicznej blokady motocykla, jeżeli jego "wyjściowa" moc nie przekracza dwu krotności mocy docelowej. Czyli można zablokować wszystko co ma mniej niż 95kM
Także mógłbyś kupić sobie zwężki do króćców i to wymarzone Ducatti zarejestrować na A2.
Avatar użytkownika
fincher
Bywalec
 
Posty: 822
Dołączył(a): 20/6/2011, 21:45

Postprzez maciooo19 » 29/3/2013, 00:04

co sie wiąże z dodatkowymi kosztami...

ja bym na Twoim miejscu czekał na zrobienie A i kupił Ducati...

ja zrobiłem prawko w jesieni i teraz na 1 poważny motocykl kupiłem XJ 600N, bardzo porównywalna moc do Ducati, i jest ona do opanowania ;)
maciooo19
Świeżak
 
Posty: 41
Dołączył(a): 23/8/2012, 20:32



Powrót do Chcę kupić motocykl - kat A



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość




na gr