Zobacz wątek - ABS

ABS

Wszelkie dyskusje o motocyklach onroad.
Milośnikow enduro, crossu, skuterów motorowerów oraz motocykli o pojemności do 125 ccm zapraszamy do działów niżej.
_________

Moderatorzy: Walenty, Movi, adam_tomasz, Czester, madcap, Leg1oN, rosiboj, Lovtza, Terror, lagiboy, melvin, Landryss25, kravec, gelo007, andy7, suhy-19, Bostorn, Miczab, Boshi

ABS

Postprzez rosiboj » 15/5/2012, 22:03

W jakis sposob w slick mode ABS utrzymuje kontrole nad przednim kolem skoro w tym trybie engine management pozwala na uslizgi tylnego kola tracac tym samym punk odniesienia? Czy ktos jest mi w stanie to wytlumaczyc? Bo wychodzi na to, ze kazde kolo moze robic swoje wiec skad ABS ma wiedziec co jest grane?
Tysiąc serc jedno bicie one direction ponad życie
Avatar użytkownika
rosiboj
Moderator
 
Posty: 2215
Dołączył(a): 8/3/2012, 15:29
Lokalizacja: mam wiedziec?


Postprzez mati22252 » 15/5/2012, 23:04

ABS zapobiega blokowaniu koła. Na każdym kole są osobne czujniki i jak zablokujesz dane koło to serowomechanizm zmniejsza ciśnienie na dane koło. Tak przynajmniej mnie uczyli i tak działa to w wiekszości przypadków.
Avatar użytkownika
mati22252
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 805
Dołączył(a): 12/4/2012, 17:04
Lokalizacja: Żagań/ Poznań

Postprzez rosiboj » 15/5/2012, 23:22

ehh ale dowalilem do pieca, to mialo byc kontrola trakcji a nie abs, mowa o przyspieszaniu, nie o hamowaniu. Sorry
Tysiąc serc jedno bicie one direction ponad życie
Avatar użytkownika
rosiboj
Moderator
 
Posty: 2215
Dołączył(a): 8/3/2012, 15:29
Lokalizacja: mam wiedziec?

Postprzez falconiforme » 16/5/2012, 15:15

Ale punktem odniesienia jest motocykl w poprzedniej pozycji. Kontrola trakcji to nie tylko czujniki na kołach ale i żyroskop.
Ongoing Success
Avatar użytkownika
falconiforme
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 2841
Dołączył(a): 4/6/2007, 13:05
Lokalizacja: Morze

Postprzez rosiboj » 16/5/2012, 15:34

No tak, ale zyroskop czuwa chyba tylko nad kontem pochylenia, wiec nie bedzie problemu z wykryciem gdy kolo uniesie sie np na 20cm ale w sytuacji gdy mocna przysieszam w trybie slick mode, tyle kolo moze sie delikatnie slizgac. Zastanawia mnie skad elektronika wie, ze ono sie delikatnie slizga a nie sie slizga jak po lodzie. Musi ono porownac predkosc obrotowa tylnego kola z predkoscia obrotowa przedniego bo jak inaczej to stwierdzi? Wiec komputer dokonuje doczytu predkosci na przednim i tylnim kole i porownuje roznice. jednak co jesli, po pierwsze mamy inny profil z przodu niz z tylu? Wowczas predkosci zawsze beda rozne nawet bez zadnego uslizgu, po drugie, w zakrecie zmienia sie powierzchnia stycznosci, inna jest z przodu a inna z tylu. jak do tego dodac delikatna lewitacje kola raczej niz wheelie to jak ten komputer to wszystko ogarnia? Kiedy wie, ze tylne kolo sie slizga a kiedy ,ze przednie sie delikatnie unosi? Nie wiem ile w tym prawdy ale podobno problem rozwiazany jest w ten sposob, ze komputer sie synchronizuje (dokonuje pomiarow probnych synchronizujacych) po odjeciu powera bez uzycia hamulcow, wtedy dokonujac porownan predkosci na dwoch kolach eliminuje bledy wynikajace z roznic w profilach a pozniej musi to sobie jakos podstawiac do swoich wzorow i liczyc dalej. Wyczytalem to gdzies na jakims forum ale ile w tym prawdy to nie wiem. Jakies inne teorie?
Tysiąc serc jedno bicie one direction ponad życie
Avatar użytkownika
rosiboj
Moderator
 
Posty: 2215
Dołączył(a): 8/3/2012, 15:29
Lokalizacja: mam wiedziec?

Postprzez cJarek » 16/5/2012, 16:03

Istnieje jeszcze cos takiego jak czujnik przyspieszenia ( http://en.wikipedia.org/wiki/Accelerometer http://www.dimensionengineering.com/dat ... DXL320.pdf ). Znajac predkosc obrotowa silnika, predkosc kola, aktualna moc, przyspieszenie i (znajac zycie) parenascie milionow innych detali jestes w stanie wyliczyc, czy wypadkowa sil zgadza sie z tym co oczekujesz, czy gdzies ci cos ucieka.
cJarek
 

Postprzez falconiforme » 18/5/2012, 08:49

No i aktualny czas by zniwelować przyciąganie księżyca :P
Ongoing Success
Avatar użytkownika
falconiforme
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 2841
Dołączył(a): 4/6/2007, 13:05
Lokalizacja: Morze

Postprzez zxer » 18/5/2012, 13:54

zyroskop dziala na osi 360 stopni nie tylko lewo prawo
tea who you yea bunny
Avatar użytkownika
zxer
Stały bywalec
 
Posty: 1277
Dołączył(a): 9/10/2010, 11:53
Lokalizacja: Londyn / inowroclaw

Postprzez cJarek » 18/5/2012, 17:56

Zyroskop jest czescia mechaniczna, ktora zreszta slychac. To co pokazywalem powyzej to nowoczesna wersja zyro.
cJarek
 

Postprzez rosiboj » 18/5/2012, 18:16

zyroskopy sa rozne, sa 2D i sa 3D, gdyby tam uzyto 3d to rownie dobrze, zamiast pogowac motocykl mogl by poprostu leciec z uniesionym delikatnie kolem. Co nie zmienia faktu, ze dalej zastanawia mnie jak ta trakcja dziala, ze potrafi ogarnac tyle zmiennych (albo i nie potrafi)
Tysiąc serc jedno bicie one direction ponad życie
Avatar użytkownika
rosiboj
Moderator
 
Posty: 2215
Dołączył(a): 8/3/2012, 15:29
Lokalizacja: mam wiedziec?

Postprzez cJarek » 18/5/2012, 19:26

Spojrz na podobne systemy w samochodach. Kontrola trakcji jest stosowana w puszkach od lat. Sa tez opisy jak to dziala: porownywane sa szybkosci wszystkich kol, skret kierownicy, przyspieszenia w wszystkich 3 osiach, polozenie pedalu gazu, hamulca, parametry pracy silnika. Na podstawie tych danych obliczane sa parametry jazdy i porownywane z realnymi wynikami. jesli jest rozbierznosc, maszyna zaczyna regulowac.

Co do ilosci danych - w ECU siedza maszyny z 2..4 rdzeniami, taktowane nawet do poziomu GHz - jest wystarczajaco mocy zeby ogarnac takie algorytmy.
cJarek
 

Postprzez zxer » 18/5/2012, 20:10

Panowie nie ma sensu zaglebiac sie w elektronike, od tego sa sztaby inzynierow. Trzeba sie cieszyc z nowoczesnych technologii. W dziedzinie mechaniki i elektroniki jest jeszcze sporo do wynalezienia. Zwlaszcza w dziedzinie elektroniki gdzie 10 lat to epoka
tea who you yea bunny
Avatar użytkownika
zxer
Stały bywalec
 
Posty: 1277
Dołączył(a): 9/10/2010, 11:53
Lokalizacja: Londyn / inowroclaw

Postprzez rosiboj » 18/5/2012, 20:10

mam kontrole trakcji w aucie ale ona nie pozwala na jechanie w uslizgu, w aucie nie unosza sie przednie kola w powietrze i jest ich dwa razy wiecej wiec o wiele latwiej porownac co sie dzieje prawe vs lewe przednie vs tylne. w zakrecie nie zmienia sie srednica opon, rowniez odleglosci pomiedzy kolami sie nie zmieniaja tak jak ma to miejsce w motocyklu. Mysle, ze raczej technologia z aut nie ma tu zastosowania ze wzgledu na to iz motocykl jest o wiele bardziej wymagajacy
Tysiąc serc jedno bicie one direction ponad życie
Avatar użytkownika
rosiboj
Moderator
 
Posty: 2215
Dołączył(a): 8/3/2012, 15:29
Lokalizacja: mam wiedziec?

Postprzez zxer » 19/5/2012, 00:26

Rosiboj napisał(a):Mysle, ze raczej technologia z aut nie ma tu zastosowania ze wzgledu na to iz motocykl jest o wiele bardziej wymagajacy


Dokladnie to, dlatego kontrola trakcji w motocyklach pojawila sie o wiele pozniej niz w samochodach bo komputer motocyklowy musi obliczyc o wiele wiecej zmiennych niz samochodowy. Kontrola trakcji w motocyklu jest o wiele bardziej skomplikowana niz w samochodzie.
tea who you yea bunny
Avatar użytkownika
zxer
Stały bywalec
 
Posty: 1277
Dołączył(a): 9/10/2010, 11:53
Lokalizacja: Londyn / inowroclaw

Postprzez mati22252 » 19/5/2012, 00:30

Jeżeli chodzi o zmiane średnicy opon to jest to uwzględnione w parametrach dlatego nie nalezy zmieniać ich na inne niż zaleca producent odchylenie koła przedniego jest uwzględnione w czujnikach nacisku w przednim zawieszeniu. Prędkości obrotowe pobierane są z czujników ABS i dlatego tak waże zastosowanie jest zalecanych opon i przełożeń w takich motocyklach. jak Cię stać to możesz spróbować na oponach o całkowicie innym profilu niż zaleca producent lub z przodu opone o wyższym profilu a z tyłu o niższym i komputer będzie myslał że jedziesz w poślizgu i zblokuje Ci moment obrotowy
Avatar użytkownika
mati22252
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 805
Dołączył(a): 12/4/2012, 17:04
Lokalizacja: Żagań/ Poznań

Postprzez rosiboj » 19/5/2012, 07:57

Nie wiem jak jest w panigale bo tam zawieszenie jest sterowane elektronicznie ale u mnie np czy w zx10 nie jest wiec jestem pewien, ze cos takiego jak czujnik nacisku w przednim zawieszeniu nie istnieje. Zreszta, jak by mial on dzialac? Raz wsiade gryby ja, a za chwilke dam sie karnac jakiemus szkieletowi i nacisk sie zmieni, na nastepny dzien zabiore pasazera i znowu cos innego bedzie, przy powolnej jezdzie bede spychany na bak a przy okdreceniu oboje polecimy do tylu. Nacisk na przod bedzie szlalal, zreszta wystarczy spojrzec jak na zwyklej drodze pracuje zawieszenie. Moim zdaniem taki czujnik mogl by tylko opowiadac jakies niestworzone historie
Tysiąc serc jedno bicie one direction ponad życie
Avatar użytkownika
rosiboj
Moderator
 
Posty: 2215
Dołączył(a): 8/3/2012, 15:29
Lokalizacja: mam wiedziec?

Postprzez cJarek » 19/5/2012, 09:06

Myslisz zbyt malymi kategoriami. Umiesc czujnik z przodu i z tylu, doloz 3d informacje o polozeniu moto i przyspieszeniu na niego dzialajacym.

Zmiane ciezaru kierowcy/pasazera masz obliczona zanim rozrusznik zdazy obrocic silnikiem ;)

Majac odpowiednia ilosc informacji mozesz bez najmniejszego problemu policzyc jak ma sie zachowac moto (lacznie n.p. z informacja czy przednie kolko ma sie uniesc) i sprawdzic, czy czujniki mowia o tym samym zachowaniu. Jesli jest rozbierznosc - korygujesz.

@Rosiboj: Autem tez sie da jechac w uslizgu. Nigdy nie zalaczyla ci sie kontrolka ESP przy troszku agresywniejszej jezdzie?

PS.: Do tego co stado inzynierow zaszylo w sterowniku nie dojdziemy na internetowym forum. Ale to chyba tez nie o to chodzi, zeby rozczulac sie na wykresami z sensorow albo gnebic calkami.
cJarek
 



Powrót do Motocykle



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości




na gr