Zobacz wÄ…tek - KTM 520 - rozkmina na temat oleju
NAS Analytics TAG

KTM 520 - rozkmina na temat oleju

Enduro, Cross
_________

KTM 520 - rozkmina na temat oleju

Postprzez Luku » 9/7/2011, 17:09

Witam
Pewnie juz bylo milion tematów o olejach, ale ja mam indywidualny problem i potrzebuje machera od olejów ;) Problem polega na tym, że kupiłem kata 520 do którego był lany olej bel-ray thumper 4T 20W50. Co to wogóle za lepkość? I dlaczego półsyntetyk? Tak powinno być? Z tego co zdążyłem sie zorientować to większość leje syntetyki 10W40 do tego typu silników... Czy mógłby ktoś doradzić co w tej sytuacji zrobić? Lać dalej taki czy zmienić? a jak zmienić to na co? bo wracanie do syntetyka chyba nie jest zbytnio polecane... poprzedni wlasciciel stwierdzil, że tłok wypadałoby zmienic za 50mh.

czekam na konkrety bo pogubiłem sie już w tym wszystkim :/
Ostatnio edytowano 9/7/2011, 23:50 przez Luku, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Luku
Świeżak
 
Posty: 119
Dołączył(a): 6/5/2006, 11:47
Lokalizacja: Kęty (małopolskie)


Postprzez mentorsct » 9/7/2011, 20:24

Witam, ja posiadam 520 :) poprzedni właściciel lał castrola pół syntetyka. Potem ja wolałem lać motul 5100 półsyntetyk 10W40. Ale specyfika motocykla crossowego jest taka, że silnik ten powinien być zalewany olejem syntetycznym. Obecny sezon latam na motul 300V pełen syntetyk. Kiedy po kupnie zmieniałem olej stary castrol było pełno opiłków jakiś. Po zmianie ma motul półsyntetyk nic już nie było i teraz na pełnym syntetyku też jest ładnie. Tyle że ja dbam o motocykl i wszystko na czas wymieniane i po każdej jeździe czyszczone jak trzeba. Nie wierz w mit o rozszczelnieniu silnika gdybyś przechodził na pełen syntetyk. Ja tak zrobiłem i nie ma problemu. Motocykl działa jak należy.
KTM SX 520
Suzuki GSR 600 K7
Avatar użytkownika
mentorsct
Bywalec
 
Posty: 582
Dołączył(a): 8/7/2009, 17:37
Lokalizacja: Iłowo-Osada


Postprzez Luku » 9/7/2011, 21:15

no ok... ale dlaczego ja mam 20W50 ? powinno sie lać 20W50 czy 10W40 ? najchetniej tez bym przeszedl na motul 300v bo taki lałem do cbr'ki, ale nie wiem czy z 20W50 moge przejsc na motul 10W40... i w dodatku z pół syntetyka na syntetyk
Ostatnio edytowano 9/7/2011, 21:39 przez Luku, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Luku
Świeżak
 
Posty: 119
Dołączył(a): 6/5/2006, 11:47
Lokalizacja: Kęty (małopolskie)

Postprzez henio12323 » 9/7/2011, 21:18

jak najbardziej, te silniczki powinny na pełnym syntetyku pracować. na pół syntetyku strasznie słabo sprzęgło mi pracowało. ja leje castrola akurat teraz i jest ok. smiało mozesz wymienic. ja leje 10W50 np :P lej motula 300V albo castrola power 4T i bedzie dobrze :D mozna kombinować z innymi markami ( shell, elf) ale ja tego nie testowałem i testować nie chce. niby niektórzy na tym lataja i troche taniej wychodzi.. ale ja jak pisałem nie testowałem wiec nie chce sie wypowaidac :D
KTM 300 EXC
Yamaha FZ6
GasGas TXT 250

Częsci do motocykli, serwis, tuning.. PW
Avatar użytkownika
henio12323
Moderator
 
Posty: 26032
Dołączył(a): 30/12/2008, 20:49
Lokalizacja: Włodawa / LBN

Postprzez mentorsct » 9/7/2011, 21:36

Luku - wytłumacze ci co oznacza te 20W50 :) Im niższa cyfra przed literą "W" tym olej jest bardziej płynny w niskich temperaturach. Z kolei im wyższa cyfra po literze "W" tym olej jest bardziej lepki w wyższej temperaturze. Nie należy jednak przypisywać wartości liczbowych oznaczenia SAE bezpośrednio temperaturom otoczenia. Np. oznaczenie 15W30 wcale nie oznacza, że olej przeznaczony jest do pracy w zakresie temperatur od -15 do +30 stopni. Jest to tylko umowna symbolika.Oblukaj sobie techinkala tam masz napisane jaki olej lać jeźli chodzi o xWx. Ja mam kata z 2000 roku i mogę lać 10W40 albo 15W40.
Co do oleji to u mnie rekomendowany jest własnie jakiś pełen syntetyk shell. Ale to było 11 lat temu. Fakt faktem jest taki że ktm mam podpisany kontrakt z motorexem i w każdym nowym kacie w serwisówce jak tylko i wyłącznie zalecany olej, smar i obojętnie co motorexa. Nawet dziwi mnie fakt ze kat ma pompę sprzęgła magury a każe zalewać motorexem. Ale ja tam mam swoje wizje i odczucia na czym motocykl dobrze pracuje i co mu trzeba. A olej czy pełen syntetyk czy full syntetyk wymieniany dość często spełni swoje zadanie. Po pytanie twierdzę że nie jesteś zawodnikiem więc czy pół czy full syntetyk da radę.
KTM SX 520
Suzuki GSR 600 K7
Avatar użytkownika
mentorsct
Bywalec
 
Posty: 582
Dołączył(a): 8/7/2009, 17:37
Lokalizacja: Iłowo-Osada

Postprzez Luku » 9/7/2011, 21:41

i twierdzenie ze nie powinno sie przechodzić z poł syntetyka na syntetyk traci tu na znaczeniu tak?
Avatar użytkownika
Luku
Świeżak
 
Posty: 119
Dołączył(a): 6/5/2006, 11:47
Lokalizacja: Kęty (małopolskie)

Postprzez mentorsct » 9/7/2011, 21:52

Jak pałujesz ostro motocykl to możesz przejść. Sam musisz zaobserwować jak silnik pracuje na oleju czy jakoś inaczej czy nie. Tu też ma znaczenie gęstość oleju jak szybko on dociera w te newralgiczne punkty chodzi mi o wszystkie ruchome elemnty. Niby motul ma podwojne estry które przylegają do metalu i w czasie rozruchu dają poprostu poślizg. To już musi być twoja decyzja. Byłem w podobnej i podjąłem taką że przeszedlen na pełen syntetyk. Jest ok więc u ciebie też powinno być.
KTM SX 520
Suzuki GSR 600 K7
Avatar użytkownika
mentorsct
Bywalec
 
Posty: 582
Dołączył(a): 8/7/2009, 17:37
Lokalizacja: Iłowo-Osada

Postprzez henio12323 » 9/7/2011, 22:15

ja bym pół syntetyka nie lał. to nie jest sprzęt do codziennej jazdy, jak np suzuki DR. to wyczynówka i tu trzeba niestety lać to co najlepsze. syntetyk jest lepszy i lepiej lać taki niż potem miec problemy z silnikiem.
KTM 300 EXC
Yamaha FZ6
GasGas TXT 250

Częsci do motocykli, serwis, tuning.. PW
Avatar użytkownika
henio12323
Moderator
 
Posty: 26032
Dołączył(a): 30/12/2008, 20:49
Lokalizacja: Włodawa / LBN

Postprzez Luku » 9/7/2011, 23:38

no dobra namówiliście mnie zmienie chyba na motula 300v... a jeszcze pytanie z troche innej beczki poza tematem... co ile w kacie 520 trzeba sprawdzac zawory? i jak wyglada sprawa z rozrządem?
Avatar użytkownika
Luku
Świeżak
 
Posty: 119
Dołączył(a): 6/5/2006, 11:47
Lokalizacja: Kęty (małopolskie)

Postprzez mentorsct » 10/7/2011, 05:56

Luku - regulacja zaworów w kacie to prościutka sprawa. W serwisówce jest podane co ile mth. Ja tam reguluje raz na sezon. Luz jaki ustawiam to 0.10 ssące i wydechowe zawory.
Odnośnie rozrządu to tu sam mam problem bo trzeba nieco rozebrać motocykla żeby dostać się do niego. Dlatego ja w tym roku sobie odpuściłem i albo zrobię to w zimę albo oddam moto do salonu żeby mi to sami zrobili. Ale myślę ze rozrządu tez raz na sezon wystarczy oblukać w jakiej jest kondycji.
KTM SX 520
Suzuki GSR 600 K7
Avatar użytkownika
mentorsct
Bywalec
 
Posty: 582
Dołączył(a): 8/7/2009, 17:37
Lokalizacja: Iłowo-Osada

Postprzez henio12323 » 10/7/2011, 09:51

zalezy ile sie jeździ :D ale jak mentor pisał. jak sie gania weekendowo to mozna raz - dwa razy na sezon zajrzeć ;P ja od początku sezonu jeszcze nawet baku nie sciągałem ;D jedynie co to raz olej zmieniłem :D
KTM 300 EXC
Yamaha FZ6
GasGas TXT 250

Częsci do motocykli, serwis, tuning.. PW
Avatar użytkownika
henio12323
Moderator
 
Posty: 26032
Dołączył(a): 30/12/2008, 20:49
Lokalizacja: Włodawa / LBN

Postprzez Luku » 10/7/2011, 10:43

to ja przez ostatnie 2 tyg zrobilem jakies 800 km :D z tym ze ja w supermoto ;)
Avatar użytkownika
Luku
Świeżak
 
Posty: 119
Dołączył(a): 6/5/2006, 11:47
Lokalizacja: Kęty (małopolskie)

Postprzez henio12323 » 10/7/2011, 10:51

aa no to troche inna bajka :D w SM trzeba czesciej zaglądac ;/ bardziej w tyłek wszystko dostaje
KTM 300 EXC
Yamaha FZ6
GasGas TXT 250

Częsci do motocykli, serwis, tuning.. PW
Avatar użytkownika
henio12323
Moderator
 
Posty: 26032
Dołączył(a): 30/12/2008, 20:49
Lokalizacja: Włodawa / LBN

Postprzez polskimechanik_pl » 10/7/2011, 13:44

No ale to chyba dość oczywiste, że w zależności od kilometrów trzeba zaglądać :) Generalnie im częściej, tym lepiej - trzeba dbać o maszynkę :)
polskimechanik_pl
Świeżak
 
Posty: 38
Dołączył(a): 7/6/2011, 21:08

Postprzez henio12323 » 10/7/2011, 18:25

nie jest oczywiste. bo czym innym jest 100 km w terenie a czym innym jest 100 km po asfalcie :)
KTM 300 EXC
Yamaha FZ6
GasGas TXT 250

Częsci do motocykli, serwis, tuning.. PW
Avatar użytkownika
henio12323
Moderator
 
Posty: 26032
Dołączył(a): 30/12/2008, 20:49
Lokalizacja: Włodawa / LBN

Postprzez Luku » 11/7/2011, 22:18

olej myśle, że co 500 km dobrze zmienić przy SM... teraz wlasnie zrobilem około 800 i wygląda naprawde nieciekawie :/ a filtr oleju co drugą zmiane wystarczy? czy za kazdym razem?
Avatar użytkownika
Luku
Świeżak
 
Posty: 119
Dołączył(a): 6/5/2006, 11:47
Lokalizacja: Kęty (małopolskie)

Postprzez henio12323 » 11/7/2011, 22:23

ogólnie serwisowe podawanie jest pod idealnie zdrowy silnik itp :P po remontach na innych czesciach i z duzym przebiegiem silniki inaczej brudzą olej. i włąsciwie to powinno sie takie próby sączkowe robic w celu zbadania zuzycia oleju. na tej podstawie mozna obczaic czy olej jest do wymiany po 500 km czy mozna go jeszcze przeciągnać :D ale jak na oko widzisz że po 800 km wyglada nieciekawie to wymien nastepnym razem po 500 km :D i wtedy ocen. to samo filtry. jak olej jest bardzo zasyfiony wiec i filtry maja sporo roboty, jak bedzie za duzo syfu to filtry nie bedą dostatecznie szybko i dobrze odfiltrowywały. mój olej po zlaniu wyglada niexle, czasem jest nawet troche przejrzysty i ja zmieniam filterki co 2 wyjazdy ;D czasem je rozbieram i duzo szlamu na nich nie ma :d
KTM 300 EXC
Yamaha FZ6
GasGas TXT 250

Częsci do motocykli, serwis, tuning.. PW
Avatar użytkownika
henio12323
Moderator
 
Posty: 26032
Dołączył(a): 30/12/2008, 20:49
Lokalizacja: Włodawa / LBN



Powrót do Offroad



Kto przeglÄ…da forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości




na górê