Jak dotrzeć nówke????????
Posty: 24
• Strona 1 z 2 • 1, 2
Wombat napisał(a):jezdzic w miare normalnie. czasem mu dac delikatnie po garach... przy dzisiejszych sposobach obrobki czesci moto jest w porownaniu do maszyn sprzed 10lat ,juz w polowie jakby dotarte - taka jest dokladnosc obrobki czesci.... pilnowac terminu wymiany oleju i filtrow.... nie palowac non stop na 11 tys obr... bo mimo ze silnik teoretycznie sie nie przegrzeje to miejscowo mozesz dac mu w czapke i zeszkli sie olej na gładziach itd... .... i masz po rybkach...... easy........ po prostu jezdzij normalnie w miare bez szalenstw
ja tak docierałem


- pawlak200192
- VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 1724
- Dołączył(a): 14/12/2006, 21:36
CytujÄ™ i popieram: - www.dynotech.pl/Artykuly/1Docieranie.doc
Docieranie
Nowy sezon, nowe motocykle i nowe nadzieje na najszybszy, najmocniejszy sprzęt. Warto wiedzieć iż osiągi silnika w znacznej mierze zależą od tego jak go potraktujemy na początku.
Każdy tuner silników wyÅ›cigowych zaleci stosowanie oleju na bazie mineralnej podczas docierania nowego silnika nawet jeżeli w późniejszym czasie ma być stosowany wyÅ›cigowy syntetyk. WyjÄ…tkowo skuteczne dodatki zmniejszajÄ…ce tarcie zawarte w syntetykach utrudniajÄ… lub przynajmniej znacznie opóźniajÄ… dotarcie elementów współpracujÄ…cych co powoduje iż przez dÅ‚uższy okres czasu wystÄ™pujÄ… spore „przedmuchy”, nadmierne zużycie oleju i spadek mocy; spowodowane nieszczelnoÅ›ciÄ… pierÅ›cieni tÅ‚okowych.
Producenci olejów oficjalnie nie podzielają tego zdania, utrzymując iż dotarcie silnika stosując syntetyki potrafi być równie zadowalające. Być może - ale nie wiadomo ile czasu by to zajęło.
Docieranie nie ogranicza się jedynie do kwestii zastosowanego oleju. Nowe lub wyremontowane silniki czasami mają problemy z dotarciem mimo zastosowania oleju na bazie mineralnej. Spalają olej, dymią, nie osiągają pełnej mocy. Wynika z tego iż oleje najnowszych klasyfikacji jakościowej zawierają takie ilości nowoczesnych dodatków redukujących tarcie, że docieranie silnika w tradycyjnie przyjmowany sposób może okazać się nieskuteczne.
Wraz ze wzrostem produkcji silników wysokoobrotowych zaistniało zapotrzebowanie na oleje wytrzymujące większe obciążenia. Duża poprawa właściwości smarnych olejów zaczęła sprawiać iż dotarcie nie następowało właściwie lub znacznie się opóźniało. Producenci zareagowali poprawą jakości wykończenia współpracujących elementów zbliżając ją znacznie do poziomu jakiego możemy spodziewać się po właściwym dotarciu. Jednakże nawet tak dokładne wykonanie wymaga dotarcia aby pierścienie uległy właściwemu osadzeniu osiągając maksymalną szczelność.
Kiedyś pierścienie nie były wykonane tak dokładnie, a honowanie na powierzchni cylindra działało na nie jak pilnik, ścierając je do odpowiedniego poziomu. Nie stosowano wtedy jeszcze obróbki wykończeniowej po honowaniu i tą rolę spełniały pierścienie usuwając nadmiar chropowatego materiału stopniowo doprowadzając do właściwej szczelności tego układu.
Eksperci budujÄ…cy od lat silniki wyÅ›cigowe docierajÄ…c silniki na hamowni – po okoÅ‚o 20 testach uzyskujÄ… spadek nieszczelnoÅ›ci pierÅ›cieni o okoÅ‚o poÅ‚owÄ™. Jeden test to trwajÄ…ce 10-15 sekund przyÅ›pieszanie pod obciążeniem na ostatnim biegu przez caÅ‚y zakres obrotów.
Docieranie motocykli drogowych wiąże się z tym samym: częstym otwieraniem przepustnicy na maxa, jednak bez dłuższego utrzymywania wysokich obrotów lub obciążenia. Pomiędzy pełnymi otwarciami silnik powinien mieć czas na odprowadzenie ciepła z silnie nagrzanych miejsc i usunięcie cząsteczek metalu z docierających się elementów. Dzisiejsze silniki są produkowane z taką dokładnością, że naprawdę potrzebują dużych obciążeń aby elementy mogły przedrzeć się przez film olejowy i przez częściowy kontakt dotrzeć się do idealnego spasowania. Pyrkanie kilometr za kilometrem z oszczędnym manipulowaniem manetką gazu w żaden sposób tego nie dokona. Tu potrzebne są Prawdziwe obciążenia.
Jak to mówiÄ…: „Docieraj powoli to zawsze bÄ™dzie wolny, docieraj szybko to bÄ™dzie szybki”
Podczas tego całego wstępnego dopieszczania nie należy jednak zapominać o najważniejszych zasadach:
1. Zawsze nagrzej silnik do temperatury pracy /większość szkód jest wyrządzana silnikom przez obciążanie ich przed nagrzaniem/
2. StosujÄ…c gwaÅ‚towne otwarcia i zamkniÄ™cia gazu w ruchu ulicznym, pamiÄ™taj o pojazdach za tobÄ… – chyba nie chcesz by rozochocony dres zaparkowaÅ‚ ci Golfa GTIturboMpowerRS zaparkowaÅ‚ ci w tyÅ‚..
3. Uważaj na temperaturę. Nawet chwilowe przegrzanie na oleju niesyntetycznym może doprowadzić do jego zeszklenia na honowanej powierzchni cylindra uniemożliwiając skuteczne dotarcie i uszczelnienie.
Decyzja należy do Ciebie! Delikatnym docieraniem możesz „oszczÄ™dzić” sobie 2-10% mocy i podobny procent żywotnoÅ›ci /bo tego, że przedmuchy przez pierÅ›cienie sÄ… „niezdrowe” dla silnika to nikogo nie musze przekonywać/.
Docieranie
Nowy sezon, nowe motocykle i nowe nadzieje na najszybszy, najmocniejszy sprzęt. Warto wiedzieć iż osiągi silnika w znacznej mierze zależą od tego jak go potraktujemy na początku.
Każdy tuner silników wyÅ›cigowych zaleci stosowanie oleju na bazie mineralnej podczas docierania nowego silnika nawet jeżeli w późniejszym czasie ma być stosowany wyÅ›cigowy syntetyk. WyjÄ…tkowo skuteczne dodatki zmniejszajÄ…ce tarcie zawarte w syntetykach utrudniajÄ… lub przynajmniej znacznie opóźniajÄ… dotarcie elementów współpracujÄ…cych co powoduje iż przez dÅ‚uższy okres czasu wystÄ™pujÄ… spore „przedmuchy”, nadmierne zużycie oleju i spadek mocy; spowodowane nieszczelnoÅ›ciÄ… pierÅ›cieni tÅ‚okowych.
Producenci olejów oficjalnie nie podzielają tego zdania, utrzymując iż dotarcie silnika stosując syntetyki potrafi być równie zadowalające. Być może - ale nie wiadomo ile czasu by to zajęło.
Docieranie nie ogranicza się jedynie do kwestii zastosowanego oleju. Nowe lub wyremontowane silniki czasami mają problemy z dotarciem mimo zastosowania oleju na bazie mineralnej. Spalają olej, dymią, nie osiągają pełnej mocy. Wynika z tego iż oleje najnowszych klasyfikacji jakościowej zawierają takie ilości nowoczesnych dodatków redukujących tarcie, że docieranie silnika w tradycyjnie przyjmowany sposób może okazać się nieskuteczne.
Wraz ze wzrostem produkcji silników wysokoobrotowych zaistniało zapotrzebowanie na oleje wytrzymujące większe obciążenia. Duża poprawa właściwości smarnych olejów zaczęła sprawiać iż dotarcie nie następowało właściwie lub znacznie się opóźniało. Producenci zareagowali poprawą jakości wykończenia współpracujących elementów zbliżając ją znacznie do poziomu jakiego możemy spodziewać się po właściwym dotarciu. Jednakże nawet tak dokładne wykonanie wymaga dotarcia aby pierścienie uległy właściwemu osadzeniu osiągając maksymalną szczelność.
Kiedyś pierścienie nie były wykonane tak dokładnie, a honowanie na powierzchni cylindra działało na nie jak pilnik, ścierając je do odpowiedniego poziomu. Nie stosowano wtedy jeszcze obróbki wykończeniowej po honowaniu i tą rolę spełniały pierścienie usuwając nadmiar chropowatego materiału stopniowo doprowadzając do właściwej szczelności tego układu.
Eksperci budujÄ…cy od lat silniki wyÅ›cigowe docierajÄ…c silniki na hamowni – po okoÅ‚o 20 testach uzyskujÄ… spadek nieszczelnoÅ›ci pierÅ›cieni o okoÅ‚o poÅ‚owÄ™. Jeden test to trwajÄ…ce 10-15 sekund przyÅ›pieszanie pod obciążeniem na ostatnim biegu przez caÅ‚y zakres obrotów.
Docieranie motocykli drogowych wiąże się z tym samym: częstym otwieraniem przepustnicy na maxa, jednak bez dłuższego utrzymywania wysokich obrotów lub obciążenia. Pomiędzy pełnymi otwarciami silnik powinien mieć czas na odprowadzenie ciepła z silnie nagrzanych miejsc i usunięcie cząsteczek metalu z docierających się elementów. Dzisiejsze silniki są produkowane z taką dokładnością, że naprawdę potrzebują dużych obciążeń aby elementy mogły przedrzeć się przez film olejowy i przez częściowy kontakt dotrzeć się do idealnego spasowania. Pyrkanie kilometr za kilometrem z oszczędnym manipulowaniem manetką gazu w żaden sposób tego nie dokona. Tu potrzebne są Prawdziwe obciążenia.
Jak to mówiÄ…: „Docieraj powoli to zawsze bÄ™dzie wolny, docieraj szybko to bÄ™dzie szybki”
Podczas tego całego wstępnego dopieszczania nie należy jednak zapominać o najważniejszych zasadach:
1. Zawsze nagrzej silnik do temperatury pracy /większość szkód jest wyrządzana silnikom przez obciążanie ich przed nagrzaniem/
2. StosujÄ…c gwaÅ‚towne otwarcia i zamkniÄ™cia gazu w ruchu ulicznym, pamiÄ™taj o pojazdach za tobÄ… – chyba nie chcesz by rozochocony dres zaparkowaÅ‚ ci Golfa GTIturboMpowerRS zaparkowaÅ‚ ci w tyÅ‚..
3. Uważaj na temperaturę. Nawet chwilowe przegrzanie na oleju niesyntetycznym może doprowadzić do jego zeszklenia na honowanej powierzchni cylindra uniemożliwiając skuteczne dotarcie i uszczelnienie.
Decyzja należy do Ciebie! Delikatnym docieraniem możesz „oszczÄ™dzić” sobie 2-10% mocy i podobny procent żywotnoÅ›ci /bo tego, że przedmuchy przez pierÅ›cienie sÄ… „niezdrowe” dla silnika to nikogo nie musze przekonywać/.
f3
-
lmpk - Świeżak
- Posty: 325
- Dołączył(a): 11/10/2006, 12:14
- Lokalizacja: Mazury
Wg. mnie jest to trochÄ™ pseudonaukowego trucia, z elementami prawdy.
Jak będziesz używał wysokich obrotów to:
- najwiÄ™ksze obciążenia termiczne pojawiajÄ… siÄ™ na styku cylinder – pierÅ›cieÅ„ i to może być niebezpieczne
- najwiÄ™ksze obciążenia mechaniczne pojawiajÄ… siÄ™ na Å‚ożyskach na obydwóch koÅ„cach korbowodu – tym bym siÄ™ nie przejmowaÅ‚.
Jak dasz pełen palnik na niskich obrotach to:
- termiczne obciążenia nie są krytyczne
- najwiÄ™ksze obciążenia mechaniczne pojawiajÄ… siÄ™ na panewkach waÅ‚u korbowego – kto nie sÅ‚yszaÅ‚ o problemach na panewkach? Od ich stanu (poza pompÄ…) najbardziej zależy ciÅ›nienie oleju. Kto nie sÅ‚yszaÅ‚ o problemach z ciÅ›nieniem w starych pojazdach?
Co do wyboru oleju, to nowy motocykl zazwyczaj już jest zalany olejem. Wybór jest zazwyczaj jedynie po remoncie. Kto oprócz sportowców teraz robi remont silnika ????
Nie przeceniałbym też olejów syntetycznych. Zaletą oleju syntetycznego jest stabilność parametrów w b. szerokim zakresie temperatur. Jak by miały być takie śliskie, to sprzęgło by miało problemy. Tak jak to się może stać gdy wlejemy oleju samochodowego z jakimiś polepszaczami zmniejszającymi spalanie.
Co do tamtych punkcików to:
1 Nie obciążanie zimnego silnika jest dobrą praktyką nawet na dotartych maszynach.
2 Zawsze trzeba patrzeć na ruch wokół siebie.
3 Ciekawe jak uważać na temperaturę. Wsadzić termometr w chłodnicę? Kto ma termometr oleju lub wody w swoim moto??? Ja mam lampkę, która jak się zaświeci to już praktycznie jest za późno
Wg mnie w pierwszej części docierania należy zabezpieczyć się przed przypadkowymi niedokładnościami wykonania / szlifu. To jest raczej takie zachowanie na wszelki wypadek. Należy zacząć od b. delikatnego użytkowania, a czym dalej tym bardziej można obciążać mechanicznie silnik. Trzeba też pamiętać, że dzidowanie do odcięcia nie jest zdrowe dla żadnego silnika. No ale po to są nasze maszyny żeby dzidować, więc też należy lekko przymknąć oko na teorię i spojrzeć na pogodę, kask na łep i jazda do odcięcia
.
Jak będziesz używał wysokich obrotów to:
- najwiÄ™ksze obciążenia termiczne pojawiajÄ… siÄ™ na styku cylinder – pierÅ›cieÅ„ i to może być niebezpieczne
- najwiÄ™ksze obciążenia mechaniczne pojawiajÄ… siÄ™ na Å‚ożyskach na obydwóch koÅ„cach korbowodu – tym bym siÄ™ nie przejmowaÅ‚.
Jak dasz pełen palnik na niskich obrotach to:
- termiczne obciążenia nie są krytyczne
- najwiÄ™ksze obciążenia mechaniczne pojawiajÄ… siÄ™ na panewkach waÅ‚u korbowego – kto nie sÅ‚yszaÅ‚ o problemach na panewkach? Od ich stanu (poza pompÄ…) najbardziej zależy ciÅ›nienie oleju. Kto nie sÅ‚yszaÅ‚ o problemach z ciÅ›nieniem w starych pojazdach?
Co do wyboru oleju, to nowy motocykl zazwyczaj już jest zalany olejem. Wybór jest zazwyczaj jedynie po remoncie. Kto oprócz sportowców teraz robi remont silnika ????
Nie przeceniałbym też olejów syntetycznych. Zaletą oleju syntetycznego jest stabilność parametrów w b. szerokim zakresie temperatur. Jak by miały być takie śliskie, to sprzęgło by miało problemy. Tak jak to się może stać gdy wlejemy oleju samochodowego z jakimiś polepszaczami zmniejszającymi spalanie.
Co do tamtych punkcików to:
1 Nie obciążanie zimnego silnika jest dobrą praktyką nawet na dotartych maszynach.
2 Zawsze trzeba patrzeć na ruch wokół siebie.
3 Ciekawe jak uważać na temperaturę. Wsadzić termometr w chłodnicę? Kto ma termometr oleju lub wody w swoim moto??? Ja mam lampkę, która jak się zaświeci to już praktycznie jest za późno

Wg mnie w pierwszej części docierania należy zabezpieczyć się przed przypadkowymi niedokładnościami wykonania / szlifu. To jest raczej takie zachowanie na wszelki wypadek. Należy zacząć od b. delikatnego użytkowania, a czym dalej tym bardziej można obciążać mechanicznie silnik. Trzeba też pamiętać, że dzidowanie do odcięcia nie jest zdrowe dla żadnego silnika. No ale po to są nasze maszyny żeby dzidować, więc też należy lekko przymknąć oko na teorię i spojrzeć na pogodę, kask na łep i jazda do odcięcia

<a href="http://a-glass.pl">BMW F650 ST</a>
-
Grubas - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 908
- Dołączył(a): 6/10/2006, 14:13
- Lokalizacja: Poznań
najgorsze co możesz zrobić(a wielu tak robi) to częste nagrzewanie i chłodzenie silnika. wiele niedoświadczonych osób wychodzi z założenia że moto docierać tzn nie przegrzewać. czyli odpalić rozgrzać, przejechać sie i zgasić. nic bardziej mylnego. motocykl najbardziej niszczy sie przy nagrzewaniu i musisz tego unikać-czyli robić to jak najrzadziej w okresie docierania. najlepiej zalej do pełna i (delikatnie) jedź jedź i jedź. jak najdłużej-nie dawaj mu ostygnąć zbyt często a wtedy na bank dotrzesz każdy silnik benzynowy idealnie. a metody typu kat na dotarcie-no cóż metal im mocniej się rozgrzewa tym mocniej się rozszerza. a więc wzrasta w silniku tarcie a tym samym też jego zużycie. pozatym im wyższa temperatura silnika tym gorzej jest smarowany a więc także wzrasta zużycie. najmocniej silnik rozgrzewa sie gdy go będziesz katować. wnioski wyciągnij sam...
jawa50>>>jawa175>>>3xjawa350ts>>>cbr1000>>>zzr1100...wreszcie upragniona hayabusa
)

- neptyk
- Świeżak
- Posty: 83
- Dołączył(a): 10/3/2007, 21:47
- Lokalizacja: szczecinek
3 Ciekawe jak uważać na temperaturę. Wsadzić termometr w chłodnicę? Kto ma termometr oleju lub wody w swoim moto??? Ja mam lampkę, która jak się zaświeci to już praktycznie jest za późno
Co to za moto bez wyświetlacza temperatury albo przynajmniej wskażnika !!!
A co do docierania, to docieraj na maxa ale tylko po uprzednim rozgrzaniu moto. Po pierwszych 100km wymień samemu bez poinformowania o tym serwisu filtr i olej i docieraj go dalej na maxa do 1000km, po tym przebiegu masz obowiązkowy przegląd w serwisie. Po tym przeglądzie dalej mu wstawiaj, a gwarantuje Ci, że moto będzie chodzić jak żyleta. Sprawdzone osobiście na dwóch moto!

Co to za moto bez wyświetlacza temperatury albo przynajmniej wskażnika !!!
A co do docierania, to docieraj na maxa ale tylko po uprzednim rozgrzaniu moto. Po pierwszych 100km wymień samemu bez poinformowania o tym serwisu filtr i olej i docieraj go dalej na maxa do 1000km, po tym przebiegu masz obowiązkowy przegląd w serwisie. Po tym przeglądzie dalej mu wstawiaj, a gwarantuje Ci, że moto będzie chodzić jak żyleta. Sprawdzone osobiście na dwóch moto!
ZulusRacingTeam
-
krzybiel - Świeżak
- Posty: 121
- Dołączył(a): 9/3/2006, 19:36
- Lokalizacja: WLKP
A czy nie jest tak, ze nowe motocykle sÄ… juz fabrycznie dotarte? przeciez juz dawno istnialo takie cos jak hamownia silnikow nawet w Polsce
i docierali silniki co prawda w samochodach ale czy japonczycy mający teoretycznie większą technologię nie robią takiego czegos czyli docierania silnika gdzies na hamowni? pozdro

- Tomirf
- Świeżak
- Posty: 30
- Dołączył(a): 26/8/2006, 22:28
Posty: 24
• Strona 1 z 2 • 1, 2
Kto przeglÄ…da forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości