ABS - wspolczesne systemy
Posty: 3
• Strona 1 z 1
ABS - wspolczesne systemy
19. Wrzesnia Karl Muggrriddge zdobywa w Hockenheim'ie mistzowski tytul klasy DTM. Nazwisko znane, w sumie nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, ze jego Fireblade wyosazona byla w ABS
ABS ktory zdaje egzamin i sprawdza sie na torze, rozwiewa laikowi wszelkie watpliwosci. Ktore inne maszyny jak nie BMW S 1000 RR i Fireblade maja postawic wysokosc poprzeczki w zyciu codziennym i sporcie ?.Oprocz regulacji cisnienia regulujacego system wlpywa to na cala koncepcje motocykla. Nie chodzi tu tylko o zacisniecie i odblokowanie tarcz hamulcowych ale o to aby odbywalo sie no na jak najblizszej granicy utraty przyczepnosci opony z nawierzchnia, a to juz nieco inny problem. Pozatym system musi zapewnic regulacje zacic´sku na granicy utraty przyczepnosc aby miedzy innymi nie doszlo do „ przekoziolkowania “ motocykla.
O ile w starych systemach „zakodowane bylo jedynie odblokowanie przedniego ( czy tylnego ) kola w momencie jego zablokowania, co w pewnych sytuacjach moglo doprowadzic do przedluzenia drogi hamowania ( w optymalnych warunkach + doswiadczony pilot ) o tyle we
wspolczesny procesor oblicza roznice obrotu kola tylnego w stosunku do przedniego czy tylne kolo oderwalo sie od nawierzchni, czy tez jeszcze nie.
Z tym problemem maja klopot procesory. Gdy hamujemy na tzw. „pralce “ nastepuje odciazenie kola tylnego, Kilkukrotne powtorzenie sie sytuacji nastepuje „rozkolysanie“ sie motocykla. Procesor podaje systemowi bledne dane dotyczace roznicy obrotow miedzy kolem przednim a tylnym czym w efekcie koncowym cisinenie sterujace przednim zaciskiem zostaje zmniejszone w niewlasciwym momencie co za tym idzie droga hamowania zostaje w tym przypadku wydluzona w stosunku do drogi hamowania na rownej nawierzchni. Software sugeruje procesorowi „ przekoziolkowanie “ motocykla. sie po prostu ty Oczywiscie, ze mozny by dlugo dyskutowac jak z pralka poradzi sobie konwencjonalny uklad hamulcowy. Inna kwestia to doswiadczenie i umiejetnosci prowadzacego.
Procesir potrafi dzis zmniejszyc cisnienie w ukladzie przed zerwaniem przyczepnosci kol.
Przy zastosowanie ABS'u w drugiej lini chodzi o zminimalizowanie drogi hamowania. Wazniejsze jest jednak bez wzgledu na to jak zaprogramowany / wyregulowany ( sportowy czy konserwatywnie ). W sekundzie krytycznej uchronienie przed upadkiem ze wzgledu na blokujace kolo/ kola jest prioretytem systemu i to wlasnie liczy sie w codziennym zyciu i uzytkowaniu mtocykla.
To, ze w instrukcji napisano, ze maszyna zatrzymuje sie po 45 m nie zwalnia nas od obserwacji na drodze i nie pozwala na pozniejsze rozpoczecie hamowania. Nigdy nie nalezy zapominac, ze droga hamowania nie jest rowna drodze calkowitego zatrzyania sie do ktorej to dochodzi jeszcze czas reakcji ( predkosc dzielona przez 10 x 3 ). Tu wiec najwazniejsza role gra dalej czlowiek a nie sam ABS. Opozycja twierzdz, ze umiejetne dozowanie czy to klamka hamulca czy to pedalem noznym.
Czy ABS dziela w przechyleniu / zlozeniu Z wlasnego doswiadczenia wiem, ze dziala, pisale o tym w jednym z postow. Pozostaje pytanie do jakiego zlozenia czyli konkretnie ile stopni ?
O ile w pionie ( w przypadku ) S 1000 RR hamuje ze srednia wartoscia 9,3 m/sek2 = 10,4 m to przy 30 stopniach srednia wartocs spada do 9,1 m/sek2 = 10,6 m.Przy 35 stopniach wartosc spada juz do 7,6 m sek/2 ( co w wiekszosci kierowcow nie zostaje osiagniete. Na 400 – 500 prob podczas testu wartosci sredniego hamowania wypadeja w granicach od 6 – 8 m/sek2 ).
Jak przeklada sie to na teren niezabudowany ?
Wiekszosc kierujacych jednosladem nie przekracza 40 st pochyjenia.
ABS a opony.
Ie nalezy zapominac, ze rozne mieszanki gumy jakie stosuja producenci to kmpromis miedzy przyczepnoscia na suchej a mokrej nawierzchni. Szpagat optimum udaje sie niezmiernie rzadko, dlatego tez niektore modele opon danej firmy sa tak popularne wsrod motocyklistow a inne nie. Nie kazda opona osiagnie wiec maksymalne wartosci sredniego hamowania. O czym nalezy pamietac ? Stare opony sa bardziej twarde od nowszych. Co za tym idie guma nie trzyma sie nawierzchni tak jak w przypadku tego samego modelu o roznicy lat jakie ma opona. Mowiac prosto przy starej oponie nigdy nie osiagniemy wartosci o ktorych tu mowimy na starych laczkach w zaleznosci od ich wieku mozemy osiagnac wartosci np. 8,6 m/sek2 = 44,9 m. Roznica 3,8 m moze czasami miec zasadnicze znaczenie.
ABS ktory zdaje egzamin i sprawdza sie na torze, rozwiewa laikowi wszelkie watpliwosci. Ktore inne maszyny jak nie BMW S 1000 RR i Fireblade maja postawic wysokosc poprzeczki w zyciu codziennym i sporcie ?.Oprocz regulacji cisnienia regulujacego system wlpywa to na cala koncepcje motocykla. Nie chodzi tu tylko o zacisniecie i odblokowanie tarcz hamulcowych ale o to aby odbywalo sie no na jak najblizszej granicy utraty przyczepnosci opony z nawierzchnia, a to juz nieco inny problem. Pozatym system musi zapewnic regulacje zacic´sku na granicy utraty przyczepnosc aby miedzy innymi nie doszlo do „ przekoziolkowania “ motocykla.
O ile w starych systemach „zakodowane bylo jedynie odblokowanie przedniego ( czy tylnego ) kola w momencie jego zablokowania, co w pewnych sytuacjach moglo doprowadzic do przedluzenia drogi hamowania ( w optymalnych warunkach + doswiadczony pilot ) o tyle we
wspolczesny procesor oblicza roznice obrotu kola tylnego w stosunku do przedniego czy tylne kolo oderwalo sie od nawierzchni, czy tez jeszcze nie.
Z tym problemem maja klopot procesory. Gdy hamujemy na tzw. „pralce “ nastepuje odciazenie kola tylnego, Kilkukrotne powtorzenie sie sytuacji nastepuje „rozkolysanie“ sie motocykla. Procesor podaje systemowi bledne dane dotyczace roznicy obrotow miedzy kolem przednim a tylnym czym w efekcie koncowym cisinenie sterujace przednim zaciskiem zostaje zmniejszone w niewlasciwym momencie co za tym idzie droga hamowania zostaje w tym przypadku wydluzona w stosunku do drogi hamowania na rownej nawierzchni. Software sugeruje procesorowi „ przekoziolkowanie “ motocykla. sie po prostu ty Oczywiscie, ze mozny by dlugo dyskutowac jak z pralka poradzi sobie konwencjonalny uklad hamulcowy. Inna kwestia to doswiadczenie i umiejetnosci prowadzacego.
Procesir potrafi dzis zmniejszyc cisnienie w ukladzie przed zerwaniem przyczepnosci kol.
Przy zastosowanie ABS'u w drugiej lini chodzi o zminimalizowanie drogi hamowania. Wazniejsze jest jednak bez wzgledu na to jak zaprogramowany / wyregulowany ( sportowy czy konserwatywnie ). W sekundzie krytycznej uchronienie przed upadkiem ze wzgledu na blokujace kolo/ kola jest prioretytem systemu i to wlasnie liczy sie w codziennym zyciu i uzytkowaniu mtocykla.
To, ze w instrukcji napisano, ze maszyna zatrzymuje sie po 45 m nie zwalnia nas od obserwacji na drodze i nie pozwala na pozniejsze rozpoczecie hamowania. Nigdy nie nalezy zapominac, ze droga hamowania nie jest rowna drodze calkowitego zatrzyania sie do ktorej to dochodzi jeszcze czas reakcji ( predkosc dzielona przez 10 x 3 ). Tu wiec najwazniejsza role gra dalej czlowiek a nie sam ABS. Opozycja twierzdz, ze umiejetne dozowanie czy to klamka hamulca czy to pedalem noznym.
Czy ABS dziela w przechyleniu / zlozeniu Z wlasnego doswiadczenia wiem, ze dziala, pisale o tym w jednym z postow. Pozostaje pytanie do jakiego zlozenia czyli konkretnie ile stopni ?
O ile w pionie ( w przypadku ) S 1000 RR hamuje ze srednia wartoscia 9,3 m/sek2 = 10,4 m to przy 30 stopniach srednia wartocs spada do 9,1 m/sek2 = 10,6 m.Przy 35 stopniach wartosc spada juz do 7,6 m sek/2 ( co w wiekszosci kierowcow nie zostaje osiagniete. Na 400 – 500 prob podczas testu wartosci sredniego hamowania wypadeja w granicach od 6 – 8 m/sek2 ).
Jak przeklada sie to na teren niezabudowany ?
Wiekszosc kierujacych jednosladem nie przekracza 40 st pochyjenia.
ABS a opony.
Ie nalezy zapominac, ze rozne mieszanki gumy jakie stosuja producenci to kmpromis miedzy przyczepnoscia na suchej a mokrej nawierzchni. Szpagat optimum udaje sie niezmiernie rzadko, dlatego tez niektore modele opon danej firmy sa tak popularne wsrod motocyklistow a inne nie. Nie kazda opona osiagnie wiec maksymalne wartosci sredniego hamowania. O czym nalezy pamietac ? Stare opony sa bardziej twarde od nowszych. Co za tym idie guma nie trzyma sie nawierzchni tak jak w przypadku tego samego modelu o roznicy lat jakie ma opona. Mowiac prosto przy starej oponie nigdy nie osiagniemy wartosci o ktorych tu mowimy na starych laczkach w zaleznosci od ich wieku mozemy osiagnac wartosci np. 8,6 m/sek2 = 44,9 m. Roznica 3,8 m moze czasami miec zasadnicze znaczenie.
- Pat123
- Świeżak
- Posty: 359
- Dołączył(a): 17/9/2010, 10:11
sorry jeśli moje pytanie zabrzmi jak OT, czegoś nie rozumiem
1. chcesz wywołać dyskusję na temat ABS, czy też napisałeś krótki artykuł?
2. ni jak na razie nie pasuje mi ten temat do działu technika jazdy,
ale ja tam blondyn jestem
1. chcesz wywołać dyskusję na temat ABS, czy też napisałeś krótki artykuł?
2. ni jak na razie nie pasuje mi ten temat do działu technika jazdy,
ale ja tam blondyn jestem
(...) Jeżeli w CV napiszesz "2012-2014: sommelier - freelancer" to nikt się nie domyśli, że dwa lata chlałeś z rozpaczy po utracie poprzedniej pracy.
-
madcap - Administrator
- Posty: 5894
- Dołączył(a): 26/5/2009, 19:03
- Lokalizacja: wieje wiatr?
viewtopic.php?t=53881
jest juz temat o systemie ABS.. w ktorym sam sie udzielales.. po co zakladasz nowy temat?
zamykam..
jest juz temat o systemie ABS.. w ktorym sam sie udzielales.. po co zakladasz nowy temat?
zamykam..
-
Leg1oN - VIP Åšcigacz.pl
- Posty: 2533
- Dołączył(a): 16/6/2006, 14:02
- Lokalizacja: Kłodawa/Poznań
Posty: 3
• Strona 1 z 1
Kto przeglÄ…da forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 23 gości