Zobacz wątek - Ciśnienie w oponach (zimno/ciepło?) CZYM?
NAS Analytics TAG

Ciśnienie w oponach (zimno/ciepło?) CZYM?

Mechanika tylko powyżej 125cc.
_________

Ciśnienie w oponach (zimno/ciepło?) CZYM?

Postprzez Insekt » 19/5/2010, 21:42

Witam,
Ostatnio doszly mnie sluchy, ze powinno sie pompowac oponki lekko rozgrzane, na scigaczu w artykule jest napisane "Bezwzględnie należy wykonywać go na zimno! Czemu nie wolno robić tego na rozgrzanych gumach? Ponieważ opony o zbyt małym ciśnieniu nagrzewają się znacznie mocniej w czasie pracy, co samo w sobie prowadzi do wzrostu ciśnienia w kołach." Chciałbym zweryfikować ta informacje, jakie wy macie zdanie?
Pytanie 2: Zawsze pompowalem na shellu, ostatnio uslyszalem tez, ze te pompki na stacjach daja inne cisnienie niz sie ustawia, tez tak sadzicie? Czym wy pompujecie?
pozdrawiam
r6 2001 -----> cbr 1000rr 2014
Avatar użytkownika
Insekt
Świeżak
 
Posty: 394
Dołączył(a): 18/5/2009, 10:52
Lokalizacja: Szczecin


Postprzez Raczek_6 » 19/5/2010, 23:03

1. Zawsze na zimno lub ewentualnie po krótkiej jeździe po odczekaniu kilku minut.

2. Warto mieć swój manometr (wtedy nie zależnie od wskaźników ze stacji masz tą samą wartość), każdy manometr może wskazywać inaczej, szczególnie jak jest wielokrotnie rzucany.
http://motomaniax.pl/ - serwis Ducati | http://www.motorakowski.pl/ - serwis Kawasaki | | Nie pomagam w oględzinach motocykli.
Raczek_6
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 4217
Dołączył(a): 20/9/2008, 23:23
Lokalizacja: W-wa

Postprzez patryk83 » 20/5/2010, 07:01

Ja pompuje oponki z tymi automatycznymi manometrami gdzie ustawia się ciśnienie i podłącza przewód do wentylka. Ciekawe jak to ma się z rzeczywistym ciśnieniem.
Honda CBR 600 F4i user
Obrazek (otwórz link)
Avatar użytkownika
patryk83
Bywalec
 
Posty: 942
Dołączył(a): 29/8/2008, 08:32
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ciśnienie w oponach (zimno/ciepło?) CZYM?

Postprzez Kohelet » 20/5/2010, 15:03

Insekt napisał(a):Witam,
Ostatnio doszly mnie sluchy, ze powinno sie pompowac oponki lekko rozgrzane, na scigaczu w artykule jest napisane "Bezwzględnie należy wykonywać go na zimno! Czemu nie wolno robić tego na rozgrzanych gumach? Ponieważ opony o zbyt małym ciśnieniu nagrzewają się znacznie mocniej w czasie pracy, co samo w sobie prowadzi do wzrostu ciśnienia w kołach." Chciałbym zweryfikować ta informacje, jakie wy macie zdanie?


Jeśli byś wrzucił azot zamiast powietrza, to chyba bez różnicy :)
Co do manuala, to u mnie rzekli: "cold tire pressure 2,5 front etc". Chociaż co znaczy 'cold'? :)
V rulez.
Avatar użytkownika
Kohelet
Świeżak
 
Posty: 185
Dołączył(a): 27/4/2010, 08:32
Lokalizacja: SP1 / wrocek

Postprzez Raczek_6 » 20/5/2010, 23:03

zimne - przed jazdą lub po jeździe po odczekaniu odpowiedniego czasu ...
http://motomaniax.pl/ - serwis Ducati | http://www.motorakowski.pl/ - serwis Kawasaki | | Nie pomagam w oględzinach motocykli.
Raczek_6
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 4217
Dołączył(a): 20/9/2008, 23:23
Lokalizacja: W-wa

Postprzez Kohelet » 21/5/2010, 09:25

Zimne: "Tyre pressures should be checked cold (tyres not having run for at least 2 hours, or having run for less than 2 miles at low speed)."
V rulez.
Avatar użytkownika
Kohelet
Świeżak
 
Posty: 185
Dołączył(a): 27/4/2010, 08:32
Lokalizacja: SP1 / wrocek

Postprzez bobekdawca » 22/5/2010, 07:10

Tak, zgadza się sprawdzamy i pompujemy na zimnych a dodatkowo jak bierzemy swoja "klątwę" to należy pamiętać o zwiększeniu ciśnienia w tylnej oponie u mnie instrukcja zaleca dopompować 0,4 bara.
bobekdawca
Świeżak
 
Posty: 16
Dołączył(a): 9/5/2010, 18:28
Lokalizacja: Krosno

Re: Ciśnienie w oponach (zimno/ciepło?) CZYM?

Postprzez navi » 22/5/2010, 09:46

Kohelet napisał(a):Jeśli byś wrzucił azot zamiast powietrza, to chyba bez różnicy :)

Ale powietrze składa się z 80% z azotu...
Wg praw fizyki gazy zwiększają swoją obiętość (ciśnienie) wraz ze wzrostem temperatury, a więc różne serwisówki podają różnie. Większość zaleca jednak sprawdzanie na zimno (nawet bez kilku km - bo to już rozgrzewa opony). Trzeba wziąć jednak poprawkę że wiele manometrów na stacji pokazuje pomiary z d... :)
VFR 02'
Avatar użytkownika
navi
Świeżak
 
Posty: 459
Dołączył(a): 17/4/2007, 12:24
Lokalizacja: Wawa

Postprzez senekkorzenna » 22/5/2010, 14:14

Logiczne jest że jak pompujemy nowe koło to układ jest zimny a dopompowywać i sprawdzać można bez względu na warunki pogodowe.
Napisaliście też o ciśnieniu podawanym przez producenta motocykli ale to odnosi się do opon zakładanych fabrycznie na pojazdy ale na każdej oponie jest też wygrzany napis jakie ciśnienie powinno być w danej oponie.
Poszukajcie na swoich oponach tej informacji.
senekkorzenna
 

Postprzez AndrewK » 22/5/2010, 15:23

na każdej oponie jest też wygrzany napis jakie ciśnienie powinno być w danej oponie

na oponie podane jest maksymalne ciśnienie, skąd producent opony ma wiedzieć w jakim moto będzie ona latać? A tu już ciśnienie zależy właśnie od moto w jakim opona jesty zainstalowana oraz od obciążenia.
GSXR 1100W 153KM 1996
AndrewK
Świeżak
 
Posty: 58
Dołączył(a): 7/8/2009, 15:47

Postprzez marcinpsk » 22/5/2010, 16:31

senekkorzenna napisał(a):na każdej oponie jest też wygrzany napis jakie ciśnienie powinno być w danej oponie.
Poszukajcie na swoich oponach tej informacji.


Jak sie zwiekszy masa pojazdu to tez bedziesz dalej pompowal takim samym cisnieniem ??
Na oponach podaja max cisnienie jakim moizna je pompowac.
marcinpsk
Świeżak
 
Posty: 402
Dołączył(a): 16/2/2010, 22:48
Lokalizacja: Legionowo

Postprzez senekkorzenna » 22/5/2010, 17:11

To ja proponuję tak dla próby obniżyć ciśnienie o 0.5At od wartości podanej na oponie , oczywiście ja to już sprawdzałem.
marcinpsk to według ciebie czym cięższy pojazd tym niższe ciśnienie od zalecanego/max/ na oponie.?
Jest jeszcze jedna prawda o której już pisano powyżej że w zależności od temperatury zewnętrznej powinno się dodawać lub obniżać ciśnienie,ale kto tak naprawdę w to się bawi?.
senekkorzenna
 

Postprzez Raczek_6 » 22/5/2010, 22:08

Jeśli chodzi o ciśnienie powietrza w oponach - ile pompować, to w Aprili RSV są całe 2 strony z wyszczególnionymi oponami (producent, model) oraz ciśnieniem na drogę i na tor.
Tam producent zadbało użytkownika, w niektórych Ducati jest podobnie.

Im cięższy pojazd tym teoretycznie większe ciśnienie, GSX-R 600, 750, 1000, 1300 (im cięższy tym więcej powietrza w przednim kole).

Jeździłem na ulicach na ciśnieniu mniejszym o 0,5 - temperatura powietrza powyżej +20st.C. , jak dla mnie brak różnicy, kwestia przyzwyczajenia.

Ogólnie jak jest za niskie ciśnienie to motocykl gorzej się prowadzi, wyczuwalne jest że bardziej trzeba walczyć żeby złożyć się w zakręt, do momentu rozgrzania opon do odpowiedniej temperatury.

Po za tym na oponie zawsze jest podawane maksymalne dopuszczalne ciśnienie, a nie ciśnienie zalecane.

Kiedyś znajomy robił test w puszce, opony 185/60R14 napompowane do 2,0bar , przy podjeżdżaniu pod nie duży krawężnik z prędkością 10km/h, ciśnienie wzrosło do 20bar (mieli wskaźnik do 25bar), to do jakiej wartości wzrasta przy wpadnięciu w dziurę z prędkością 80km/h ?
Dlatego producent opony opisuje maksymalne dopuszczalne ciśnienie w oponie ...
http://motomaniax.pl/ - serwis Ducati | http://www.motorakowski.pl/ - serwis Kawasaki | | Nie pomagam w oględzinach motocykli.
Raczek_6
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 4217
Dołączył(a): 20/9/2008, 23:23
Lokalizacja: W-wa

Postprzez Katje » 24/8/2015, 19:58

Odświeżę stary temat, żeby nie zakładać nowego. I interesuje mnie tylko odpowiedź na drugie pytanie. Czy każdy z was podjeżdża na stację benzynową, czy ktoś z was korzysta może np. z pompki nożnej, żeby doraźnie w domu delikatnie dopompować?
Avatar użytkownika
Katje
Świeżak
 
Posty: 63
Dołączył(a): 8/7/2014, 13:21
Lokalizacja: Warszawa



Powrót do Mechanika motocyklowa



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość




na gr