Zobacz wątek - Ustawiamy zawiasy
NAS Analytics TAG

Ustawiamy zawiasy

Mechanika tylko powyżej 125cc.
_________

Ustawiamy zawiasy

Postprzez cichy » 22/2/2007, 01:04

Temat bardzo ważny, a często ignorowany poprze niewiedzę, a przecież większość nowoczesnych motocykli posiada w pełni regulowane zawieszenie (nie tylko w modelach sportowych).

Na początek:
Podstawową i w miarę prostą czynnością jest ustawienie tzw. „sag”.
Sag jest to odległość pomiędzy pozycją zawieszenia maksymalnie wysuniętego, a pozycją zawieszenia podczas jazdy.
Static sag mierzymy w następujący sposób.
Tył:
Najpierw mierzymy odległość od ośki do obranego punktu na ogonie, podczas gdy zawieszenie jest maksymalnie wysunięte (wahacz musi być w górze), przy okazji możemy sprawdzić luzy w zawieszeniu.
Następnie potrzebna jest pomoc kolegów (lub koleżanek, jeżeli ktoś woli).
Prosimy kogoś o potrzymanie motocykla stojącego na kołach w pozycji pionowej i siadamy na nim w typowym ekwipunku, zajmując typową dla nas pozycję za kierownicą.
Druga osoba mierzy. Mierzymy dwa razy, aby pominąć tarcie w układzie.
Najpierw druga osoba unosi ogon i delikatnie puszcza pozwalając mu osiąść, a następnie mierzy odległość między ustalonymi punktami.
Przyjmijmy, że jest to punkt A
Następnie dociska ogon i puszcza, mierząc potem odległość.
Mamy punkt B.
Po środku między punktami A i B znajduje się wartość, jaką musimy odjąć od odległości maksymalnie wysuniętego zawieszenia.
Dowiadujemy się wtedy ile wynosi „sag”
Jeżeli ktoś skontruje do tego wzór będzie to bardzo pomocne. 
Zmieniamy napięcie wstępne sprężyny i mierzymy jeszcze raz, aż uzyskamy zadowalającą wartość. Warto potem zapisywać wszystkie ustawienia.
"Sag" powinien wynosić ok. 1/3 skoku zawieszenia.
W maszynach sportowych i do bardzie agresywnej jazdy (po lepszym asfalcie) ustawia się 30mm na drogę i 25mm na tor.
Oczywiście są to wartości przybliżone, które należy samemu przetestować i podrasować względem własnej maszyny i umiejętności wykonując jazdy próbne.
Warto przygotować sobie kilka ustawień i zapisać np: do jady po ulicy, na tor, do jazdy z pasażerem (w tym przypadku należy także posadzić go na motocyklu w czasie pomiarów).
I gotowe tył mamy ustawiony z przodem wygląda to trochę inaczej, ale to innym razem.

Należy pamiętać jednak o tym, że zmieniając wysokość zawieszeń zmieniamy właściwości jezdne motocykla

I tu zaczyna się następny temat. „Nie ma nic za darmo”.
Jeżeli podniesiemy tył i opuścimy przód zmieni się geometria motocykla.
Stanie się zwinniejszy i bezie szybciej reagował na sterowanie, ale może stracić na stabilności i odwrotnie.
Optymalnie jest najpierw ustawić tył potem opuszczać przód dopóki motocykl nie zacznie dostawać shimy, dobijać zawieszeniem, lub pozycja będzie zbyt niewygodna. :wink:
Należy przy tym pamiętać, że niestabilność przodu może wynikać także z innych czynników, takich jak wadliwe lub źle, nierówno ustawione zawieszenie, wyważenie koła, no i opona, każda opona ma inną skłonność do shimmy i możemy osiągać różne wartości w zależności od zastosowanej opony.
Chyba ostro mi się nudzi, ale może komuś będzie się chciał to przeczytać. :lol:

Wrzucajcie do wątku, własne opinie i doświadczenia.
Jeżeli gdzieś się pomyliłem, to mnie poprawcie.
Każda informacja się przyda.

cdn.
Avatar użytkownika
cichy
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 1550
Dołączył(a): 8/9/2005, 16:17
Lokalizacja: Nowy Dwór Mazowiecki


Postprzez rosa » 22/2/2007, 10:16

Kolego Cichy chyba spac nie mozesz :D co do tekstu przyda sie jak najbardziej thx
www.rosamotorcycle.pl | | FZ600/XRV650/WR450
Avatar użytkownika
rosa
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 1190
Dołączył(a): 7/2/2007, 10:59
Lokalizacja: Sopot


Postprzez narwwwany » 22/2/2007, 14:31

NIEZŁY FAQ .... tylko nie mam zielonego pojęcia czy u mnie GPZ jest jakakolwiek regulacja :? :? :?
GPZ 500s
Avatar użytkownika
narwwwany
Świeżak
 
Posty: 25
Dołączył(a): 5/2/2007, 18:32
Lokalizacja: Wrocław



Powrót do Mechanika motocyklowa



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości




na gr