Zobacz wątek - Reakcje na zmiany obciążenia - termin motocyklowy
NAS Analytics TAG

Reakcje na zmiany obciążenia - termin motocyklowy

Jak nauczyć się wheelie? stoppie?
Czy zmieniać biegi ze sprzęgłem czy bez?
_________

Reakcje na zmiany obciążenia - termin motocyklowy

Postprzez falconiforme » 5/12/2009, 12:05

Często spotykam się z terminem: "Reakcje na zmiany obciążenia".

Czy wiecie na czym to zjawisko polega?
Ongoing Success
Avatar użytkownika
falconiforme
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 2841
Dołączył(a): 4/6/2007, 13:05
Lokalizacja: Morze


Postprzez Invi » 5/12/2009, 14:13

Jak dodajesz gazu i chcesz szybko przyśpieszyć, albo odejmujesz gazu i moto musi zejść z obrotów. Ja tak to rozumiem ale mogę się mylić. Np. jak nagle dodasz gazu po hamowaniu silnikiem to jest taki moment jakby silnik się zamyślił.
Avatar użytkownika
Invi
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 6274
Dołączył(a): 15/7/2008, 14:12

Postprzez SHVAYA » 5/12/2009, 15:14

a mi sie wydaje ze to raczej ma zwiazek z prowadzeniem w zakretach, i takze jest uzywane do samochodow
Obrazek
Peugeot Vivacity -> '06 Kawasaki Ninja 250 :D:D:D
Avatar użytkownika
SHVAYA
Bywalec
 
Posty: 687
Dołączył(a): 23/11/2008, 19:52
Lokalizacja: Piła, Wlkp

Postprzez emils » 5/12/2009, 17:34

nie wiem czy o to sie rozchodzi, ale w jakiejś gazecie było pokazane jak inaczej zachowuje się motocykl bez pasażera i kuferków oraz z nimi. To znaczy jak bardzo trzeba zmienić tor jazdy, aby nie wywalało Nas na drugi pas. Były narysowane trasy nawet ;)
herbatkowy napisał(a):To wazne, motocykl to nie jest 100koni i plastiki, to cos wiecej. 100koni + plastiki staje sie motocyklem dopiero wtedy, gdy wsiadzie na niego zapalony i zakochany MŁODY CHŁOPAK, ktory z czasem staje sie motocyklista.
Avatar użytkownika
emils
Świeżak
 
Posty: 231
Dołączył(a): 13/3/2008, 22:01
Lokalizacja: masz taki motor?

Postprzez Invi » 5/12/2009, 18:46

I tak to ja mam rację :P
Avatar użytkownika
Invi
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 6274
Dołączył(a): 15/7/2008, 14:12

Postprzez falconiforme » 5/12/2009, 20:05

Invinciblee napisał(a):Jak dodajesz gazu i chcesz szybko przyśpieszyć, albo odejmujesz gazu i moto musi zejść z obrotów. Ja tak to rozumiem ale mogę się mylić. Np. jak nagle dodasz gazu po hamowaniu silnikiem to jest taki moment jakby silnik się zamyślił.

No to w takiej sytuacji Power Commander powinien to wyprostować lub zminimalizować.
Jednak nie jestem przekonany w 100% do odpowiedzi.

Cytat z opisu prowadzenia auta:
"Przy nagłych skrętach uciekają przednie koła, a gwałtowne zmiany obciążenia skutkują tendencją do nadsterowności. "
więc to może dotyczyć również zawieszeń.


Cytat z opisu bmw K1300S:
"Jazda zatłoczonymi górskimi drogami to częste zmiany obciążenia układu napędowego. Jednoramienny wahacz systemu Paralever kryje w sobie przekonstruowany wał napędowy. Jego reakcje na dodanie i odjęcie gazu, choć wygładzone w porównaniu do poprzedników, dla wielu wydać się mogą nieokrzesane. Wyraźne „gdynk!" dobiegające z okolic tylnego koła i wyczuwalna reakcja zawieszenia nie przypadną do gustu fanom napędu łańcuchem."
Ongoing Success
Avatar użytkownika
falconiforme
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 2841
Dołączył(a): 4/6/2007, 13:05
Lokalizacja: Morze

Postprzez Przemo_rene » 7/12/2009, 18:54

Kurde Panowie:

Zamiany obciążeń tyczą się sił fizycznych działających na różńe części nas oraz naszych sprzętów. I tak:

Zestaw napędowy poddawany jest ZMIENNYM OBCIĄŻENIOM podczas, np. stawania gumę. W pewnym momencie obciążenie łańcucha sięga prawie 2 ton podczas szarpnięca gazem.

Jeżeli już mówimy o zawieszeniach - przerzucanie masy motocykla podczas hamowania na przód jest też ZMIANĄ OBCIĄŻEŃ goleni moto, a takżę tlnego koła (które tutaj jest akurat pozbawaine nacisku)

Gdyby nie opóźnienia wynikające z konstrukcji danego zespołu urządzeń jazda na mto byłaby bardzo nieprzyjamna, a świat w jakim byśmy się poruszali nie byłby 3 wymiarowy i nie działały by w nim podstawowe prawa fizyki.

3 zasady dynamiki Newstona. Zasady rządzące tarciem czy termodynamika oraz mechanika płynów.

Falconiforme zadałeś lekko filozoficzne pytanie ;)

Do tego dodałbym od siebie, że zmiany obciążeń występują w każdej chwili na każdym z nas i każdej części naszego ciała. Stukając w klawiaturę palcami co chwila inny palec a dalej jego ścięgna i męśnie przedramienia dostają zmiany obciążeń.

A co do samochodów bądź reakcji motocykli z wałęm napędowym. Wszystko to jest kwestią jak bardzo mamy sprawy układ zawieszania (sprawny w pojęciu technicznym - konstruktorskim)
Jeżeli rozkład masy w aucie został tak pomyślany by scentralizować masę w pozycji postaoju auta to zawieszenie powinno działać włąśnie w ten sposób by trzymać ten parametr pdczas różnego rodzają jazdy. Tylko od szybkości pracy i tego czy zostało odpowiednio zaprojektowane zawieszenie możemy oczekiwać ,że w zakręcie będzie nas trzymało stabilnie.

Jednakże kiedy zaczniemy nerwowo kręcić kierownicą i ZMIENIAĆ OBCIĄŻENIE zawieszenia bardzo raptownie, do tego stopnia, że nie nadąży z pracą i równoważeniem sił, zaczniemy zrywać przyczepność i auto zahowa się podsterownie lub nadstepownie. To jest temat rzecza i tylko nakreślam BARDZO ogólnie o co chodzi. Co do motocykli z wałem - moment skecający wału a zaraz efekt żyroskopowy działający na niego podczas obrotów wpływa w sposób znaczący na zachowanie sztywości konstrukcji znacząco co za tym idze inż. mają sporo roboty by w każdym moto z wałem postarać się o jak największą neutralność jego pracy lub o uzyskanie takich odczuć dla kierowcy by przekaładały się na to co dzieje się z zawieszeniem motocykla.

uff... poczytajcie trochę technicznych opracowań lub przypomnijcie sobie wiadomości że szkoły naswet podstawowej (bo od tego zaczynamy ;) )

ps. grypa mnie rozłożyła - najwyraźniej za mało alkow weekend było...

a co do Twoich rozważań na temat tego czy PC może zniwelować opźnienia zespołu : wał-tłoki-skrzynia-ukłąd napędowy - koła -opny to odpioweiem - NIE. Wiem o co ci chodzi ale to nie działa tak jak Ty uważasz ;) Efekt tzw. reakcji "gumy od gaci" gdzie pociągając za jeden koniec dopiero po jakimś czasie uzyskujemy reakcję na jego drugim końcu. Niby można to zniwelować jakbyś zamiast gumy od gaci użył stalowego pręta ...ale tylko do pewnego obciążenia.


Kiedydyś taki pret zachowa sięjak taka guma od gaci - tyle, że tego już okiem nie zauważysz a jedynie jego strzał ;)


Kiedyś jeden z profesoró na PP na wykąłdach poruszył ten temat omaiwany tutaj na przykąłdzie - "z jakim opóźnieniem w stosunku do pierwszego z 20 wagonów ruszy wagon ostatni ciągniety przez tą samą lokomotywę?"

Powiem tylko bez wchodzenia w szczegóły, żę dośzliśmy do rozważań od struktury atomów i sił je wiążących.....

po prostu - żyjemy w świecie 3D (przynajmniej tyle na razie oficjalnie mamy ;)) i rządzą nim takie a nie inne prawa i tyle :)
http://www.tinyurl.pl?PlJBVNPo Przegląd Twojego moto w P-N!
Avatar użytkownika
Przemo_rene
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 2982
Dołączył(a): 11/3/2009, 13:27
Lokalizacja: Poznań / TL1000R

Postprzez falconiforme » 8/12/2009, 08:27

Przemo, czytasz test motocykla. I jak byk w minusach: "nieprzyjemna reakcja na zmianę obciążenia"
http://www.motocykl-online.pl/testy/BMW ... _ZZR_1400_

I weź coś z tego wywnioskuj. Obciążenia czego? dvpy?
Jakie sytuacje? Jaki manewr? Zawieszenie, silnik czy układ napędowy?
Ongoing Success
Avatar użytkownika
falconiforme
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 2841
Dołączył(a): 4/6/2007, 13:05
Lokalizacja: Morze

Postprzez Przemo_rene » 8/12/2009, 08:44

obciążenia układu napędowego - w tym przypadku WAŁU KARDANA. Na zasadzie jakiej pisałem wcześniej.
http://www.tinyurl.pl?PlJBVNPo Przegląd Twojego moto w P-N!
Avatar użytkownika
Przemo_rene
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 2982
Dołączył(a): 11/3/2009, 13:27
Lokalizacja: Poznań / TL1000R

Postprzez maciek.046 » 12/12/2009, 14:57

falconiforme napisał(a):Przemo, czytasz test motocykla. I jak byk w minusach: "nieprzyjemna reakcja na zmianę obciążenia"
http://www.motocykl-online.pl/testy/BMW ... _ZZR_1400_

I weź coś z tego wywnioskuj. Obciążenia czego? dvpy?
Jakie sytuacje? Jaki manewr? Zawieszenie, silnik czy układ napędowy?


tu raczej chodzi o drugiego pasazera, kufry itd. ze inaczej juz skreca przyspiesza itd.
limit20znaków:evil:
Avatar użytkownika
maciek.046
Bywalec
 
Posty: 834
Dołączył(a): 10/9/2007, 16:28

Postprzez Przemo_rene » 13/12/2009, 00:16

że co - że 1200 i inaczej przyspiesza bo pasażer z tyłu? Ja rozumiem 600ta ale nie 160NM czy ile tam ma. A że kufry... nie.

Nadal obstaje przy mojej wersji.

Choć cały spór przypomina mi "co autor miał na myśli w wierszu" ... Może by tam do nich maila skrobnąć to rozjaśnią co i jak? Od razu mówie - ja nie pisze ;)
http://www.tinyurl.pl?PlJBVNPo Przegląd Twojego moto w P-N!
Avatar użytkownika
Przemo_rene
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 2982
Dołączył(a): 11/3/2009, 13:27
Lokalizacja: Poznań / TL1000R

Postprzez Kurt » 13/12/2009, 15:44

To co przemo pisze napewno jest prawdziwe, jednak w przypadku motocykla największy wpływ na obciążenie ma kierowca i jego zachowanie podczas jazdy. Sama maszyna zachowuje się względnie neutralnie ale kierowca zmieniając pozycję, pochylenie itp w znacznym stopniu wpływa na zachowanie motocykla. I w przypadku turystyka kiedy załadujemy pełne kufry nie dość że podniesiemy środek ciężkości to również przesuniemy go na tył motocykla a co za tym idze pogorszymy prowadzenie. A wadą jest w tym przypadku że producent podczas projektowania zawieszenia nie zadbał o odpowiednią kompensację zmiany obciążenia maszyny. W przypadku samochodów to jak wrzucimy do bagażnika np 200L baniak wody który będzie mógł się swobodnie przemieszczać to również będzie można odczuć pogorszenie prowadzenia.
Avatar użytkownika
Kurt
Świeżak
 
Posty: 387
Dołączył(a): 21/1/2009, 14:21
Lokalizacja: Pabianice

Postprzez RedShadow » 21/12/2009, 13:54

Według mnie chodzi o to, że w momencie przyspieszania dociążany jest tył i wtedy wał szybko zmieniający kat ustawienia moze powodować wibracje czy cuś...
Albo SUZUKI, albo nic...
Avatar użytkownika
RedShadow
Świeżak
 
Posty: 61
Dołączył(a): 22/11/2008, 10:47
Lokalizacja: Opoczno

Postprzez maciek.046 » 8/1/2010, 17:36

Przemo_rene napisał(a):że co - że 1200 i inaczej przyspiesza bo pasażer z tyłu? Ja rozumiem 600ta ale nie 160NM czy ile tam ma. A że kufry... nie.

Nadal obstaje przy mojej wersji.

Choć cały spór przypomina mi "co autor miał na myśli w wierszu" ... Może by tam do nich maila skrobnąć to rozjaśnią co i jak? Od razu mówie - ja nie pisze ;)


z tego co czytalem np. w motocyklu to nawet 1200 inaczej zachowuje z pasazerem...
limit20znaków:evil:
Avatar użytkownika
maciek.046
Bywalec
 
Posty: 834
Dołączył(a): 10/9/2007, 16:28

Postprzez MadboY » 8/1/2010, 19:23

maciek.046 napisał(a):
Przemo_rene napisał(a):że co - że 1200 i inaczej przyspiesza bo pasażer z tyłu? Ja rozumiem 600ta ale nie 160NM czy ile tam ma. A że kufry... nie.

Nadal obstaje przy mojej wersji.

Choć cały spór przypomina mi "co autor miał na myśli w wierszu" ... Może by tam do nich maila skrobnąć to rozjaśnią co i jak? Od razu mówie - ja nie pisze ;)


z tego co czytalem np. w motocyklu to nawet 1200 inaczej zachowuje z pasazerem...


ja nie czytalem, ale z autopsji wiem, ze w motocyklach typu GS500 (46KM) obecnosc pasazera znacznie odbija sie na dynamice jazdy, ale na 929 w ogole nie czuc, ze ktos tam siedzi z tylu.. chyba ze chodzi o to, ze latwiej idzie na gume przez dociazony tylek.
Jazda na moto to najprzyjemniejsza rzecz jaką można robić w ubraniu ;)
Avatar użytkownika
MadboY
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 1277
Dołączył(a): 21/5/2007, 22:09
Lokalizacja: Wawa

Postprzez maciek.046 » 9/1/2010, 16:01

jak znajde gdzies ten artykul to dam link...

ale waga tez robi swoje... zawieszenie, hamulce musza ciezej pracowac...
limit20znaków:evil:
Avatar użytkownika
maciek.046
Bywalec
 
Posty: 834
Dołączył(a): 10/9/2007, 16:28

Postprzez zephyr47 » 10/1/2010, 03:06

MadboY napisał(a): ja nie czytalem, ale z autopsji wiem, ze w motocyklach typu GS500 (46KM) obecnosc pasazera znacznie odbija sie na dynamice jazdy, ale na 929 w ogole nie czuc, ze ktos tam siedzi z tylu.. chyba ze chodzi o to, ze latwiej idzie na gume przez dociazony tylek.



Jak dla mnie przy dzidowaniu w winklach z pasażerem moto jest ogólnie stabilniejsze na nierównościach, wzniesieniach itp.. i shimmy zdarza się dużo żadziej. ale znowu trzeba wcześniej zaczynać hamowanie do winkla bo jest dłuższa droga, no i jest troche słabsze (CBR 900). Przydało by się przybrać pare kilo.. ;P
Lewy pas, gaz na koło -Wtedy czuje się wesoło ;]
Avatar użytkownika
zephyr47
Bywalec
 
Posty: 801
Dołączył(a): 30/12/2007, 16:59
Lokalizacja: Pszczyna

Postprzez MadboY » 10/1/2010, 12:44

Nie wiem co rozumiesz przez 'dzidowanie w winklach z pasazerami', bo ja jak mam kogos na zadupku to jezdze bardzo spokojnie - chociaz pasazerowie jakby tego nie chca potwierdzac ;) W kazdym badz radzie (subiektywnie) stabilniej czuje sie jednak jak jade sam na moto.

Co do hebli to jasne, bo energia kinetyczna rosnie Ci liniowo z masa: Ek= m*v^2 /2
Jazda na moto to najprzyjemniejsza rzecz jaką można robić w ubraniu ;)
Avatar użytkownika
MadboY
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 1277
Dołączył(a): 21/5/2007, 22:09
Lokalizacja: Wawa

Postprzez Traperoso » 10/1/2010, 13:22

Nie do końca ta zależność jest taka liniowa, trzeba pamiętać że pasażer to dodatkowa masa, która powoduje lepszy docisk motocykla do asfaltu, szczególnie dotyczy się do tyłu. Nie wiem jak Wy, ale jak jeżdżę z pasażerem wtedy sobie przypominam, że mam tylni hebel :)
Kawasaki ER5 2005
Avatar użytkownika
Traperoso
Mieszkaniec forum
 
Posty: 1645
Dołączył(a): 29/7/2006, 19:47
Lokalizacja: Szczecin

Postprzez zephyr47 » 10/1/2010, 13:32

Traperoso napisał(a):Nie do końca ta zależność jest taka liniowa, trzeba pamiętać że pasażer to dodatkowa masa, która powoduje lepszy docisk motocykla do asfaltu ... (...)



No właśnie o to mi chodziło.. a jeszcze odatkowo jak jestem lekki to z pasażerem w niktórych warunkach są lepsze predyspozycje do śmigania. I mam jeszcze taką teze że ciężsi na moto mają łatwiej. Poprawcie mnie jeśli sie mylę..
Lewy pas, gaz na koło -Wtedy czuje się wesoło ;]
Avatar użytkownika
zephyr47
Bywalec
 
Posty: 801
Dołączył(a): 30/12/2007, 16:59
Lokalizacja: Pszczyna

Następna strona


Powrót do Technika jazdy



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości




na gr