> Stuki w głowicy, ubytki oleju, Honda CB500
Posty: 6
• Strona 1 z 1
> Stuki w głowicy, ubytki oleju, Honda CB500
Problem dotyczy Hondy CB500 z 93 roku, przebkieg (licznikowe ;/ 35tys) Wszystko raczej oryginalne, oprócz jakiegoś zmienionego/ wyprutego tłumika.
Sprawa wygląda tak, sprzętem zacząłem jeździć jak miał 20tys, rok temu. Wszystko chodziło elegancko, nie zanotowałem zużycia oleju. Z czasem, po kilku tysiącach przy schodzeniu z obrotów zaczął strzelać w tłumik przy schodzeniu z obrotów(być może tego wcześniej nie zauważyłem), ale to chyba nie jest nic strasznego. Kiedy cebula miała nabite jakieś 25tys, jak na trasie ostro ją skatowałem, zjadła troszkę oleju (z 300ml) ale to był pojedynczy wybryk . Po 6 tysiącach(27tys) przeczyściłem gaźnik, wyregulowałem zawory. Spalanie przed tą operacją około 5-6l, po schodziłem poniżej 5.
Problemy zaczęły się przy 28,29 tys, mianowicie wzrosło zużycie oleju, co ciekawe jest ono nieregularne, nie zależy też od rodzaju jazdy, potrafi na 1000km nie zjeść ani grama, a czasem trzeba dolać z 300ml po trasie 500km. Ale nie o zużycie oleju chodzi, bo to być może wynika z tego, że zmieniłem olej z motula na bel reya(nie dostałem motula w sklepie, najbliższa zmiana będzie na motula)
Jakieś tysiąc kilometrów temu spod pokrywy zaworów zaczął wydobywać się niepokojący odgłos. Jest to takie terkotanie, jakby metaliczne, jakby coś udeżało, albo wpadało w rezonans(nie chcę nic sugerować) Początkowo myślałem, że to łańcuszek albo napinacz, ale dźwięk dochodził ewidentnie od prawego cylindra. Dźwięk wydobywa się tylko, kiedy silnik troszkę się nagrzieje i utrzymuje się obroty w przedziale 1500-4000 rpm. Pod obciążeniem nic nie słychać, kiedy silnik już dobrze się nagrzeje, to dźwięk ustępuję.
Dzisiaj zdjąłem pokrywkę zaworów, pierwsze co to łańcuszek- ale to nie winowajca - naciągnięty idealnie. Zmierzyłem luzy zaworowe- w normie, większość w granicach tolerancji, jeden zawór wydechowy na prawym cylindrze 2 setki za duży luz, ale to nadal nic strasznego.
Zmierzyłem kompresję na zimnym silniku- lewy cylinder 11,5 bara, prawy 11. Serwisówka podaje 14. Próby olejowej nie zrobiłem, zrobię, jak kupię wkręcany manometr(do pomiaru kompresji), bo tym wciskanym nie dało się wiele zrobić(ktoś wie gdzie takie ustrojstwo kupić)
I teraz pytanie co może być przyczyną tego hałasu? Wiem, że powinienem zrobić jeszcze próbę olejową, potem sprawdzić sprężyny zaworowe, następnie same zawory, potem może ściągnąć głowicę, na wszystko przyjdzie czas, zima jest długa, na razie proszę o jakieś sugestię, bo do garażu najwcześniej wrócę za 2 tygodnie.
Sprawa wygląda tak, sprzętem zacząłem jeździć jak miał 20tys, rok temu. Wszystko chodziło elegancko, nie zanotowałem zużycia oleju. Z czasem, po kilku tysiącach przy schodzeniu z obrotów zaczął strzelać w tłumik przy schodzeniu z obrotów(być może tego wcześniej nie zauważyłem), ale to chyba nie jest nic strasznego. Kiedy cebula miała nabite jakieś 25tys, jak na trasie ostro ją skatowałem, zjadła troszkę oleju (z 300ml) ale to był pojedynczy wybryk . Po 6 tysiącach(27tys) przeczyściłem gaźnik, wyregulowałem zawory. Spalanie przed tą operacją około 5-6l, po schodziłem poniżej 5.
Problemy zaczęły się przy 28,29 tys, mianowicie wzrosło zużycie oleju, co ciekawe jest ono nieregularne, nie zależy też od rodzaju jazdy, potrafi na 1000km nie zjeść ani grama, a czasem trzeba dolać z 300ml po trasie 500km. Ale nie o zużycie oleju chodzi, bo to być może wynika z tego, że zmieniłem olej z motula na bel reya(nie dostałem motula w sklepie, najbliższa zmiana będzie na motula)
Jakieś tysiąc kilometrów temu spod pokrywy zaworów zaczął wydobywać się niepokojący odgłos. Jest to takie terkotanie, jakby metaliczne, jakby coś udeżało, albo wpadało w rezonans(nie chcę nic sugerować) Początkowo myślałem, że to łańcuszek albo napinacz, ale dźwięk dochodził ewidentnie od prawego cylindra. Dźwięk wydobywa się tylko, kiedy silnik troszkę się nagrzieje i utrzymuje się obroty w przedziale 1500-4000 rpm. Pod obciążeniem nic nie słychać, kiedy silnik już dobrze się nagrzeje, to dźwięk ustępuję.
Dzisiaj zdjąłem pokrywkę zaworów, pierwsze co to łańcuszek- ale to nie winowajca - naciągnięty idealnie. Zmierzyłem luzy zaworowe- w normie, większość w granicach tolerancji, jeden zawór wydechowy na prawym cylindrze 2 setki za duży luz, ale to nadal nic strasznego.
Zmierzyłem kompresję na zimnym silniku- lewy cylinder 11,5 bara, prawy 11. Serwisówka podaje 14. Próby olejowej nie zrobiłem, zrobię, jak kupię wkręcany manometr(do pomiaru kompresji), bo tym wciskanym nie dało się wiele zrobić(ktoś wie gdzie takie ustrojstwo kupić)
I teraz pytanie co może być przyczyną tego hałasu? Wiem, że powinienem zrobić jeszcze próbę olejową, potem sprawdzić sprężyny zaworowe, następnie same zawory, potem może ściągnąć głowicę, na wszystko przyjdzie czas, zima jest długa, na razie proszę o jakieś sugestię, bo do garażu najwcześniej wrócę za 2 tygodnie.
- żółf
- Świeżak
- Posty: 104
- Dołączył(a): 5/2/2009, 14:19
- Lokalizacja: Gniezno/Szczecin
Przedzial obrotowy sugeruje na lancuszek lub napinasz ale piszesz,ze sprawdziles i jest ok.
Z ciekawosci napinaczowi ile zostalo do konca??
Ciezko tak bez obsłuchania sprzetu stwierdzic,najprawdopodobniej czeka Cie rozbiórka glowicy
Z ciekawosci napinaczowi ile zostalo do konca??
Ciezko tak bez obsłuchania sprzetu stwierdzic,najprawdopodobniej czeka Cie rozbiórka glowicy
-
macs - Bywalec
- Posty: 546
- Dołączył(a): 29/3/2009, 17:20
- Lokalizacja: Pomorskie
A jak mam sprawdzić ile napinacz ma do końca? (napinacz jest mechaniczny)Łańcuszek jest napięty na maxa, żadnych luzów w każdym położeniu, poza tym dzwonienie dobiega z prawej strony, a nie ze środka.
tutaj schemat łańcuszka i napinacza
http://www.sklep.motorista.pl/szukaj/mo ... B500R,1164
(ech nie wyszło, trzeba poszukać:)
tutaj schemat łańcuszka i napinacza
http://www.sklep.motorista.pl/szukaj/mo ... B500R,1164
(ech nie wyszło, trzeba poszukać:)
- żółf
- Świeżak
- Posty: 104
- Dołączył(a): 5/2/2009, 14:19
- Lokalizacja: Gniezno/Szczecin
Posty: 6
• Strona 1 z 1
Powrót do Mechanika motocyklowa
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 24 gości