Wydech 4w1 przerabiany poprawnie w ZZR
Posty: 12
• Strona 1 z 1
Wydech 4w1 przerabiany poprawnie w ZZR
Siema,
Jak wygląda sprawa kierowania gazów w wydechy 4w2 jak jest fabrycznie u mnie gdybym chciał przerobić (odciąć lewą odnogę i zaspawać przy łączniku gdzie mieszają sie gazy) go w 4w1?
Pytam się bo zastanawiam się czy nie utrudniłbym gazom opuszczania ukłądu przez taki zabieg kierując je wszystkie z 4rech cylindrów rurą defacto dla 2 cylindrów. Chyba, że coś pokręciłem i nie ma to znaczenia.
Celem moim jest odciązenie sprzęta z 2 oryginałów o zastąpienie tego jedną dobrej klasy puchą Acrapa lub Scorpiona.
Proszę o rady na co zwracać uwagę przy przeróbce (pomijając oczywste rzeczy)
Czy nie zakłuci to pracy silnika?
i ostatnie:
czy mi sie tylko wydaje ale czy przypadkiem wydech 4w2 i 4w1 pracują naweet tej samej firmy, na tych samych maszynach inaczej??
tj. te 4w1 bardziej równomiernie wydobywają dźwięk?
Pozdrowił i dzieku z góry za rzetelne odp
ps. super temperatura na dworze 2,4*C ... zachęca by odpalić jutro sprzęta...i ten deszcz... z lata w zimę od razu ??
Jak wygląda sprawa kierowania gazów w wydechy 4w2 jak jest fabrycznie u mnie gdybym chciał przerobić (odciąć lewą odnogę i zaspawać przy łączniku gdzie mieszają sie gazy) go w 4w1?
Pytam się bo zastanawiam się czy nie utrudniłbym gazom opuszczania ukłądu przez taki zabieg kierując je wszystkie z 4rech cylindrów rurą defacto dla 2 cylindrów. Chyba, że coś pokręciłem i nie ma to znaczenia.
Celem moim jest odciązenie sprzęta z 2 oryginałów o zastąpienie tego jedną dobrej klasy puchą Acrapa lub Scorpiona.
Proszę o rady na co zwracać uwagę przy przeróbce (pomijając oczywste rzeczy)
Czy nie zakłuci to pracy silnika?
i ostatnie:
czy mi sie tylko wydaje ale czy przypadkiem wydech 4w2 i 4w1 pracują naweet tej samej firmy, na tych samych maszynach inaczej??


Pozdrowił i dzieku z góry za rzetelne odp
ps. super temperatura na dworze 2,4*C ... zachęca by odpalić jutro sprzęta...i ten deszcz... z lata w zimę od razu ??

http://www.tinyurl.pl?PlJBVNPo Przegląd Twojego moto w P-N!
-
Przemo_rene - VIP Ścigacz.pl
- Posty: 2982
- Dołączył(a): 11/3/2009, 13:27
- Lokalizacja: Poznań / TL1000R
masz kolektor z puszką kompensacyjną? czy 4-2-2? jeżeli masz puszkę kompensacyjną to są w niej specjalne przegrody żeby gazy wydobywały się miarowo do obu kominów, jeżeli nie to z dwóch garów wychodzą one w jeden komin i z kolejnych dwóch w drugi..z przeplotem (tzn z łącznikiem wyrównoważającym ciśnienie) i raczej każdą ingerencja działa na niekorzyść, nie mówiąc już o "zaspawaniu" jednej z końcówek. Poszukaj może znajdziesz gdzieś fabryczne używane 4-2-1 albo poszukaj po forach może kolektory będą pasować z innych modeli? np. zx-6?
-
zomodj - Świeżak
- Posty: 256
- Dołączył(a): 2/7/2008, 21:33
Dzieki za wyczerpującą odp. O to właśnie mi chodziło. Wydaje mi się sądząc po zdjęciu
http://photos04.allegroimg.pl/photos/or ... 80112592_2
że jakby uciąć samą lewą odnogę to przepływ gazów nie będzie zakłucony. Tak mi się po zadjęciach wydaje.
Tutaj przegląd z serwisówki z zaznaczoną linią cięcia i domniemaną puszką kompensacyjną. Tak, żeby uciąć za nią to powinno być ok?
(otwórz link)
Pozdro i czekam na dalsze opinie po zamieszczonych fotach
http://photos04.allegroimg.pl/photos/or ... 80112592_2
że jakby uciąć samą lewą odnogę to przepływ gazów nie będzie zakłucony. Tak mi się po zadjęciach wydaje.
Tutaj przegląd z serwisówki z zaznaczoną linią cięcia i domniemaną puszką kompensacyjną. Tak, żeby uciąć za nią to powinno być ok?

Pozdro i czekam na dalsze opinie po zamieszczonych fotach
http://www.tinyurl.pl?PlJBVNPo Przegląd Twojego moto w P-N!
-
Przemo_rene - VIP Ścigacz.pl
- Posty: 2982
- Dołączył(a): 11/3/2009, 13:27
- Lokalizacja: Poznań / TL1000R
Przed R1 mialem ZZR'a przez sezon i tez robilem podejscie do tej przerobki. Dodam ze widzialem na allegro gotowy kolektor i to chyba orginalny, nie przerabiany, przystosowany do jednej puchy. Byl jakos za 500zl, uzywka ofc. Takze obserwuj, moze akurat znowu sie trafi.
Niektórzy jeżdżą strasznie szybko, jak wariaci... aż ciężko ich wyprzedzic.
- R1driver
- Świeżak
- Posty: 37
- Dołączył(a): 21/6/2009, 14:08
- zwierzak_scigacz
- Świeżak
- Posty: 28
- Dołączył(a): 22/6/2009, 00:15
- Lokalizacja: W-wa
nie - to jest tylko silnik zygzakowy. Co do allegro to jasne, że śledzę. Powiem tylko szczerze, że jak mam paść 500zł za kolektor, który fabrycznie nie był przerabiany a tak na prawdę to była przeróbka
(widziałem go - był z puchą od remusa bodajrze ale kolektory jak i mocowanie wydechu <sztywne> było od modelu D, a ja mam E a tam wymiary się różnią i nie pasowałoby. Poza tym tak nexxus jak i remus oraz scorpion i delkevic robią je 4w2)
taka jaką ja planuje to dziekuje.
Żadne firmy nie robią wydechów do zygzaka 4w1. Robią 4w2 a te kosztują od 1200zł.
Stąd raczej będzie to przeróba w garażu u mnie za koszta prądu do gumówki, palnika, spawary i spoiwa.
Oczywiście linia cięcia będzie starannie dobrana. Do tego czeka mnie dorobienie rury między kolektorem a puszką końcową, bo dostanie takiej aftermarketowej do zygzaka zagiętą i akurat na prawą stronę tylko zakrawa o wygranie w totka.
Łatwo nie będzie ale da się.
Przeszedłem przez kapitalny remont silnika to i przez przerobienie wydechu przejdę.
(widziałem go - był z puchą od remusa bodajrze ale kolektory jak i mocowanie wydechu <sztywne> było od modelu D, a ja mam E a tam wymiary się różnią i nie pasowałoby. Poza tym tak nexxus jak i remus oraz scorpion i delkevic robią je 4w2)
taka jaką ja planuje to dziekuje.
Żadne firmy nie robią wydechów do zygzaka 4w1. Robią 4w2 a te kosztują od 1200zł.
Stąd raczej będzie to przeróba w garażu u mnie za koszta prądu do gumówki, palnika, spawary i spoiwa.
Oczywiście linia cięcia będzie starannie dobrana. Do tego czeka mnie dorobienie rury między kolektorem a puszką końcową, bo dostanie takiej aftermarketowej do zygzaka zagiętą i akurat na prawą stronę tylko zakrawa o wygranie w totka.
Łatwo nie będzie ale da się.
Przeszedłem przez kapitalny remont silnika to i przez przerobienie wydechu przejdę.
http://www.tinyurl.pl?PlJBVNPo Przegląd Twojego moto w P-N!
-
Przemo_rene - VIP Ścigacz.pl
- Posty: 2982
- Dołączył(a): 11/3/2009, 13:27
- Lokalizacja: Poznań / TL1000R
Przemo pamietaj tylko ze to ciecie co zamierzasz poprowadzic nie do konca nie zakloci pradu spalin...
Wg mnie przekroj zaznaczonej puszki kompensacyjnej jest wiekszy niz przekroj jednej z rur doprowadzajacych do puszki tlumika.... wiec to tak jakbys zrobil redukcje srednicy czyli oprocz tego ze 4wchodza w 1 to do tego wchodza w mniejsza rure.... jak siedodalo to ja bym poprowadzil ciecie tam gdzie jest ta puszka kompensacyjna starajac sie jej nie uszkodzic....
Wg mnie przekroj zaznaczonej puszki kompensacyjnej jest wiekszy niz przekroj jednej z rur doprowadzajacych do puszki tlumika.... wiec to tak jakbys zrobil redukcje srednicy czyli oprocz tego ze 4wchodza w 1 to do tego wchodza w mniejsza rure.... jak siedodalo to ja bym poprowadzil ciecie tam gdzie jest ta puszka kompensacyjna starajac sie jej nie uszkodzic....
Motorynka Pony
WSK 125 (1983r)
MZ ETZ 251
GSX 600F
ZX 9 R (moje oczko w głowie)
WSK 125 (1983r)
MZ ETZ 251
GSX 600F
ZX 9 R (moje oczko w głowie)
-
hugo2003 - Mieszkaniec forum
- Posty: 1588
- Dołączył(a): 18/9/2006, 10:23
- Lokalizacja: Poznań
Drifte - długość jest składową, która wpływa na końcową prędkość gazów, którą można regulowac poprzez odpowiednie dobieranie drugiej zmiennej wpływającej na poprawność działania wydechu i prędkość gazów - a mianowicie jego średnicę - stąd uważam, że jest to do zrobienia dobrze.
Hugo zgodzę się z tym co piszesz odn. "zmiejszenia średnicy" Problem ten można wg. mnie rozwiązać poprzez odpowiedni dobór przepływości końcówki wydechu. Na logikę (i mam nadzieję praktykę):
Jeżeli wcześniej były dwa ujścia gazów o odpowiednim ciśnieniu wytwarzanym przez tłoki które to wpada kolektorami z głowicy do puszki łączącej i wyrównywującej ciśnienie i np. średnica każdego z ujść (na każdą z końcówek) była dajmy 50mm, daje nam to łączny wylot 100mm czyli 2 razy mniejszy nam by został - to ogarnia chyba każdy
Schodki zaczynają się tutaj: wg. definicji fizycznej z mechaniki płynów:
Wnioskuje z tego, że jednym co można zrobić to zastosować dyszę (rurkę aż do końcówki wydechu, odpowiednio wygiętą by pasowało) wspawaną tuż za puszką kompensacyjną o JEDNEJ średnicy równej JEDNEJ średnicy poprzednich wylotów z niej. linia cięcia na czerwono:
(otwórz link)
zauważcie, że średnica kolanek zsumowane daje nam średnice zsumowane wylotów
- kolejne potwierdzenie, że teoria się sprawdza.
Po takim zabiegu prędkość gazów wzrośnie nie osiągając jeszcze na szczęście granicy prędkości dźwięku (wtedy byłby efekt "cofki" - niewydolności układu i jego przypychanie) wg. wzoru:
Nie wyliczyłem jeszcze tego dokładnie ale na to wygląda oczami i rękami
Wtedy jeżeli chcemy zachować odpowiednie ciśnienie (podobne jak w przypadku orginalnych końcówek) powinna wystarczyć nam jedna puszka o przekroju przelotu równym sumie średnicy wylotów z obu oryginalnych puszek. (czytaj. jeżeli gwizdkek z oryginale miał średnice 30mm, to przelot powinien mieć średnicę 60mm. Każde zwiekszanie lub zmniejszanie tego ostatniego wymiaru spowoduje różne ćiśnienia i prawdopodobnie jakieś dziury w gazie (przy zbyt małym ciśnieniu) lub dławinienie na wysokich
(przy zbyt dużym ciśnieniu gdyż może wtedy zachodzić zjawisko opisywane jako "krytyczny sotunek ćiśnień gdzie po prostu gazy muszą "czekać" w kolejce na opuszczenie wydechu)
Kilka opisanych tutaj przeze mnie problemów rozwiązują zawory typu EXUP. Mój jednak takowego nie posiada
Mam nadzieje, że poomgłem sobie i może jeszcze komuś
Hugo zgodzę się z tym co piszesz odn. "zmiejszenia średnicy" Problem ten można wg. mnie rozwiązać poprzez odpowiedni dobór przepływości końcówki wydechu. Na logikę (i mam nadzieję praktykę):
Jeżeli wcześniej były dwa ujścia gazów o odpowiednim ciśnieniu wytwarzanym przez tłoki które to wpada kolektorami z głowicy do puszki łączącej i wyrównywującej ciśnienie i np. średnica każdego z ujść (na każdą z końcówek) była dajmy 50mm, daje nam to łączny wylot 100mm czyli 2 razy mniejszy nam by został - to ogarnia chyba każdy

Schodki zaczynają się tutaj: wg. definicji fizycznej z mechaniki płynów:
Przepływ gazu przez dyszę zależy od stosunku ciśnień po odpowiednich stronach dyszy. Jeżeli ciśnienie za dyszą jest niższe to przepływ się zwiększa, jednakże tylko wtedy gdy ciśnienie przed dyszą ma wartość około dwukrotnie większą. Dalsze zmniejszanie wartości ciśnienia za dyszą nie spowoduje zwiększenia przepływu
Wnioskuje z tego, że jednym co można zrobić to zastosować dyszę (rurkę aż do końcówki wydechu, odpowiednio wygiętą by pasowało) wspawaną tuż za puszką kompensacyjną o JEDNEJ średnicy równej JEDNEJ średnicy poprzednich wylotów z niej. linia cięcia na czerwono:

zauważcie, że średnica kolanek zsumowane daje nam średnice zsumowane wylotów

Po takim zabiegu prędkość gazów wzrośnie nie osiągając jeszcze na szczęście granicy prędkości dźwięku (wtedy byłby efekt "cofki" - niewydolności układu i jego przypychanie) wg. wzoru:

Nie wyliczyłem jeszcze tego dokładnie ale na to wygląda oczami i rękami

Wtedy jeżeli chcemy zachować odpowiednie ciśnienie (podobne jak w przypadku orginalnych końcówek) powinna wystarczyć nam jedna puszka o przekroju przelotu równym sumie średnicy wylotów z obu oryginalnych puszek. (czytaj. jeżeli gwizdkek z oryginale miał średnice 30mm, to przelot powinien mieć średnicę 60mm. Każde zwiekszanie lub zmniejszanie tego ostatniego wymiaru spowoduje różne ćiśnienia i prawdopodobnie jakieś dziury w gazie (przy zbyt małym ciśnieniu) lub dławinienie na wysokich
(przy zbyt dużym ciśnieniu gdyż może wtedy zachodzić zjawisko opisywane jako "krytyczny sotunek ćiśnień gdzie po prostu gazy muszą "czekać" w kolejce na opuszczenie wydechu)
Kilka opisanych tutaj przeze mnie problemów rozwiązują zawory typu EXUP. Mój jednak takowego nie posiada

Mam nadzieje, że poomgłem sobie i może jeszcze komuś

http://www.tinyurl.pl?PlJBVNPo Przegląd Twojego moto w P-N!
-
Przemo_rene - VIP Ścigacz.pl
- Posty: 2982
- Dołączył(a): 11/3/2009, 13:27
- Lokalizacja: Poznań / TL1000R
nie wiem czy Ci to pomoże http://www.racingforum.pl/index.php?showtopic=26871&hl=liczenie+wydechu (otwórz link) ale powinno naświetlić sprawe 

-
michas_s - Świeżak
- Posty: 115
- Dołączył(a): 24/5/2009, 15:26
- Lokalizacja: Warszawa
Posty: 12
• Strona 1 z 1
Powrót do Mechanika motocyklowa
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości