Obciążanie podnóżków
Posty: 8
• Strona 1 z 1
Obciążanie podnóżków
Witam,
Przeglądam sobie pożyczoną 'Technikę jazdy motocyklem' Degelmanna. Kilka razy porusza temat dociskania podnóżków podczas jazdy i przyznam, że trochę zwątpiłem. Jeżdżę raczej spokojnie (pierwszy sezon) i tylko podczas powolnego skrętu (np. zawracania) obciążam mocno zewnętrzny podnóżek, podczas normalnej jazdy siedzę wygodnie na 4 literach nie przejmując się podnóżkami. Tymczasem w książce wyczytałem:
- podczas inicjowania zakrętu należy docisnąć wewnętrzny podnóżek stopą oraz bak kolanem po zewnętrznej
- w innym miejscu jest znowu napisane, żeby w zakręcie dociskać zewnętrzny podnóżek, co przesunie środek masy w dół i na zewnątrz zakrętu, powodując zwiększenie docisku koła do jezdni (=wieksza przyczepność)
Wydaje mi się to sprzeczne, bo dociskanie zewnętrznego podnóżka będzie chyba powodować prostowanie motocykla, a nie o to nam chodzi w zakręcie.
Pytanie do Was: czy (i w jaki sposób) silniej obciążacie wew/zew podnóżek. I czy jest sens zawracać sobie tym głowę?
Pozdrawiam,
mech
Przeglądam sobie pożyczoną 'Technikę jazdy motocyklem' Degelmanna. Kilka razy porusza temat dociskania podnóżków podczas jazdy i przyznam, że trochę zwątpiłem. Jeżdżę raczej spokojnie (pierwszy sezon) i tylko podczas powolnego skrętu (np. zawracania) obciążam mocno zewnętrzny podnóżek, podczas normalnej jazdy siedzę wygodnie na 4 literach nie przejmując się podnóżkami. Tymczasem w książce wyczytałem:
- podczas inicjowania zakrętu należy docisnąć wewnętrzny podnóżek stopą oraz bak kolanem po zewnętrznej
- w innym miejscu jest znowu napisane, żeby w zakręcie dociskać zewnętrzny podnóżek, co przesunie środek masy w dół i na zewnątrz zakrętu, powodując zwiększenie docisku koła do jezdni (=wieksza przyczepność)
Wydaje mi się to sprzeczne, bo dociskanie zewnętrznego podnóżka będzie chyba powodować prostowanie motocykla, a nie o to nam chodzi w zakręcie.
Pytanie do Was: czy (i w jaki sposób) silniej obciążacie wew/zew podnóżek. I czy jest sens zawracać sobie tym głowę?
Pozdrawiam,
mech
- mech
- Świeżak
- Posty: 9
- Dołączył(a): 8/6/2009, 18:42
- Lokalizacja: Poznań
Re: Obciążanie podnóżków
Ucisk na podnozek zew. zwiekszasz wychodzac z zakretu, w zlozeniu ucisk jest powiedzmy ze jednakowy, kierujac w zakret ucisk na wew. podnozek
jesli nie smigasz po torze a po ulicach nie starasz sie byc Rossi - to nie.
pozdro
mech napisał(a):... I czy jest sens zawracać sobie tym głowę?
Pozdrawiam,
mech
jesli nie smigasz po torze a po ulicach nie starasz sie byc Rossi - to nie.
pozdro
gixxer 750 K7
CBR 1000 RR '08
CBR 1000 RR '08
- griso
- Świeżak
- Posty: 159
- Dołączył(a): 15/10/2008, 22:15
Dobrze griso pisze. Podnóżki są bardzo istotne przy pokonywaniu agresywnym zakrętów. Wchodząc w zakręt lepiej się motor ustawia jak wciskasz wewnętrzny i da się to odczuć. Tył motocykla zaczyna bardziej bocznie uciekać i motor jest sterowany na podobnej zasadzie jak kombajn
Testowałem ostatnio i dodałbym nawet żeby wewnętrznym podnóżkiem wyciskać w fazie początkowej koło na zewnątrz - czyli naciskamy podnóżek wewnętrzny w kierunku siły odśrodkowej. Potestuj - fajna zabawa

Testowałem ostatnio i dodałbym nawet żeby wewnętrznym podnóżkiem wyciskać w fazie początkowej koło na zewnątrz - czyli naciskamy podnóżek wewnętrzny w kierunku siły odśrodkowej. Potestuj - fajna zabawa

- abc
- Świeżak
- Posty: 69
- Dołączył(a): 11/11/2008, 20:58
Dzięki za info. Reasumując:
- początek zakrętu: pomagamy przechylić maszynę dociskając mocniej wew podnóżek
- zakręt w przechyleniu:
podnóżki obciążamy jednakowo mocno/ew. z lekkim wskazaniem na stopę zewnętrzną
- prostowanie moto: zdecydowanie zewnętrzny podnóżek.
Dziś już się ciemno zrobiło i jestem z***** po pracy, ale chyba jutro rano się zerwę żeby sobie przed robotą trochę pośmigać i popróbować
Pozdrawiam,
mech
- początek zakrętu: pomagamy przechylić maszynę dociskając mocniej wew podnóżek
- zakręt w przechyleniu:
podnóżki obciążamy jednakowo mocno/ew. z lekkim wskazaniem na stopę zewnętrzną
- prostowanie moto: zdecydowanie zewnętrzny podnóżek.
Dziś już się ciemno zrobiło i jestem z***** po pracy, ale chyba jutro rano się zerwę żeby sobie przed robotą trochę pośmigać i popróbować

Pozdrawiam,
mech
- mech
- Świeżak
- Posty: 9
- Dołączył(a): 8/6/2009, 18:42
- Lokalizacja: Poznań
Posty: 8
• Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości