Zobacz wątek - PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

Wszelkie dyskusje o motocyklach onroad.
Milośnikow enduro, crossu, skuterów motorowerów oraz motocykli o pojemności do 125 ccm zapraszamy do działów niżej.
_________

Moderatorzy: Walenty, Movi, adam_tomasz, Czester, madcap, Leg1oN, rosiboj, Lovtza, Terror, lagiboy, melvin, Landryss25, kravec, gelo007, andy7, suhy-19, Bostorn, Miczab, Boshi

PROMOT NC 125 - wersja motocrossowa

Postprzez sebastian440 » 29/5/2009, 17:40

Polski motocykl Promot NR 125 w wersji rajdowej:
Obrazek (otwórz link)

Promot NC 125 - To polski motocykl wyczynowy z 1969 roku wytwarzany, w OTZ-ecie przez PZM przy ul. Kickiego w Warszawie (Ośrodek techniczno zaopatrzeniowy byłe państwowe zakłady inżynieryjne - PZInż. te same, w których dawniej wytwarzano motocykle Sokół, w tym samym czasie produkowano również samochody wyścigowe). Konstrukcja motocykla zakładała, iż ma to być motocykl motocrossowy, bardzo lekki z możliwością zabudowy różnych importowanych silników, przy wytwarzaniu, którego nie będzie potrzebny specjalistyczny sprzęt (np. giętarki do rur). Sama rama została wykonana z rurek stalowych o średnicy 17,5 i 22,5 mm łączących się z główką ramy (główka obrabiana na tokarce) w bardzo ciekawy sposób, do której zbiegało się sześć rur. Na rury zbiegające się do główki ramy przyspawano blachy w celu wzmocnienia tego elementu podwozia. W główce zostały zastosowane 2 łożyska kulowe jedno z góry i drugie z dołu o średnicy zewnętrznej 47mm. Numer podwozia był bity w górnej części główki ramy i zaczynał się literami MR, po myślniku wybite były trzy cyfry oznaczające numer podwozia np.MR-148. O bardzo trwałej i solidnej konstrukcji tej ramy niech świadczy choćby fakt, że w 1972 roku przy projektowaniu podwozia Wsk MR16 C, w które montowano silniki Formaero, były wykorzystane doświadczenia zdobyte przy konstruowaniu właśnie, Promota NC i NR, na którego ramie się wzorowano. Pierwsze podwozia MR16 C wychodziły również z silnikiem Pucha 125 i 175, na którym Jan Szczerbakiewicz zdobył tytuł mistrza polski w 1972 roku. Z powodów braku wyczynowych silników polskiej konstrukcji w podwozia Promotów zdecydowano się montować importowane silniki Austryjackiego Pucha M-125 o mocy 12,5 KM, zespolonych z czterobiegową skrzynką biegów. Warto wspomnieć, że rajdowe MR 16 z silnikami W-1 miały silniki o mocy „zaledwie” 9 KM, przy czym wersja rajdowa Promota 125 dla Szczerbakiewicza i Rechula aż 16 KM i 6 stopniowe skrzynki biegów. Brano pod uwagę również montaż wyczynowych silników Pucha o mocy ok.20 KM z 6 stopniowymi skrzynkami.. Prędkość wersji, NC mogła wynosić około 100-110 km/h zakładając, że przełożenie było większe niż w wersji NR (rajdowy), którego prędkość maksymalna wynosiła ok. 115 km/h. Silniki były importowane właśnie przez ośrodek bez dyfuzorów i kolanek, które później wytwarzano w OTZ-ecie. Dzięki właściwemu dyfuzorowi możliwe było zwiększenie mocy z 12,5 KM na 14 KM. Motocykl ten jest przeznaczony do motocrossu, dlatego nie posiada instalacji oświetleniowej. Błotnik przedni mocowany jest do lag nieruchomych za pomocą specjalnych „krokodylków”. Wykonany był z laminatu. Filtr powietrza znajdował się pod zintegrowanym błotniko-siodłem. Obudowa filtra wykonana była z tworzywa, nakrywana aluminiowym deklem. Filtr powietrza pochodził z samochodu „Trabant”. Zawieszenie przednie firmy Ceriani o skoku 130 mm posiadało tłumienie olejowe o progresywnej charakterystyce dzięki zastosowaniu różnych sprężyn. W lagach ruchomych zamontowane były 2 uszczelniacze zabezpieczone pierścieniem. Półki były kute ze stopu aluminium. Gumy na lagach dolnych zaciskane są opaskami stalowymi. Takie same zawieszenie stosowano w motocyklu Puch 125 MX, na którym wzorowano naszego polskiego, Promota 125. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że to jego kopia gdyż Puch MX jest łudząco podobny do Promota. Puch później okazał się hitem na rynku. Sama rama jest bardzo podobna uwzględniając fakt, że góra ramy Pucha była wytłoczką a w naszym zastosowano górą część podwozia z rur. Ten sam jest natomiast silnik i zawieszenie. Zawieszenie tylnie pochodzi z firmy Girling. Skok koła tylniego wynosi 85mm. Z tyłu znalazł się tradycyjnie wahacz wleczony o okrągłym profilu. Piasty kół pochodzą z motocykli, MZ, na które zakładano duraluminiowe obręcze, o rozmiarze 18x3,5 cala z tyły i 2,75x21 z przodu. Na obręcze założono specjalne terenowe ogumienie być może były to Czechosłowackie opony „Barum Motocross”. Kierownica dla wersji motocrossowej została wzmocniona poprzeczką, lecz na niektórych fotografiach można zobaczyć kierownice i bez niej. Numery startowe umieszczone były przeważnie na zawieszeniu przednim, oraz na bokach motocykla. Rama motocykla była malowana na kolor czerwony a zbiornik paliwa wraz z błotnikami były srebrne. Na zbiorniku widniał napis Promot w owalu. Lagi dolne były polerowane. Boki motocykla zasłaniały osłony z dermy, które spełniały też rolę błotnika. Chroniły również by gaźnika nie dostały się zanieczyszczenia ( błotnik tylni był szczątkowy). Motocykl ważył niecałe 85 kg . Autorem koncepcji tych motocykli był Jerzy Jankowski ( twórca rajdowych i wyścigowych SHL-ek w latach pięćdziesiątych, w latch późniejszych zajął się wytwarzaniem samochodów Sportowych Promot-Rak, i startował nimi z dużymi sukcesami) projekt techniczny opracował inż. Maciej Piątkowski. Na tych motocyklach startowała głównie młodzież, ponieważ mogli w niej startować zawodnicy w klasie do 21 lat. Promoty MCR 250 i 300 to jedyne polskie motocykle, które potrafiły walczyć z motocyklami Cz w klasie 250 i ponad 250. Trzeba przypomnieć, że do sukcesu tych motocykli przyczynili się głownie czołowi polscy zawodnicy tacy jak:
- Cz. Cendrowski, Jerzy Wasilewski (Promot MCR 175), Ruczkowski, Czesław Sendrowicz, Waldemar Kuźniewski (Promot MCR 300, Promot NC 125), Jan Szczerbakiewicz (Promot NR, NC 125), Eugeniusz Rechul (Promot NR, NC 125), Ryszard Mankiewicz (Promot Junior 250), później swoje umiejętności szkolił na motocyklu Promot NC 125 sam Marian Bublewicz zdobywając Mistrzostwo Polski.
O udanej konstrukcji tego polskiego motocykla niech świadczy fragment tekstu z książki Polskie motocykle 1946-1985: „ Ostatecznie po pięciu eliminacjach do Mistrzostw Europy Jan Szczerbakiewicz nasz czołowy rajdowiec, zajął czwarte miejsce w tej klasie (125 cm3), co należy uznać za duży sukces tego zawodnika oraz motocykla Promot, opracowanego i wykonanego w warsztatach PZM”. Motocykle Promot jeszcze przez parę sezonów odnosiły sukcesy na trasach rajdów i motocrossów. Motocykle wyścigowe startowały jeszcze na początku lat 80 jak podaje tygodnik „Motor”.

Zestawienie modeli oraz lat, w jakich były wytwarzane motocykle Promot:

- 1965r.: Promot MCR 175 (silnik MZ-175, 18KM)
- 1965-66r.: Promot MCR 175 (silnik MZ-175, 18KM); Promot MCR 250 (silnik MZ-MC*250, 28KM), Promot MCR 300 (silnik MZ-300 na tłoku z Trabanta, 26KM). W roku 1965/66 wyprodukowano napewno 25 sztuk tych motocykli wyposażonych w silniki 175,250,300. O większej liczbie wyprodukowanych sztuk tych motocykli nic nie wiadomo.
- 1967r.: Promot Junior 250 (Wyścigowy, silnik MZ-250-MC fabrycznie przystosowany do motokrosu jednak podany modyfikacją w PZM, inny wydech, moc 27KM). W roku 1967 wyprodukowano napewno 11 sztuk tych motocykli. O większej liczbie wyprodukowanych sztuk tych motocykli nic nie wiadomo.
- 1967r.: Promot wersja rajdowa 175 (silnik Sachs 175). Prawdopodobnie wyprodukowano tylko jedną sztukę takiego motocykla dla F. Kubskiego
- 1968/69r.: Promot NR 125 (silnik Puch 125 M-125 12,5KM)
- 1969/70r.: Promot NC 125 Motocross (silnik Puch 125 M-125 14KM). Wzrost mocy uzyskano dziki zastosowaniu innego układu wydechowego. W motocyklu tym zrezygnowano z instalacji oświetleniowej, kierownica została wzmocniona poprzeczką, a błotnik został zamocowany nieruchomo do przedniego widelca. Rama wykonana z rur o średnicy 22mm. Do główki ramy zbiega się 6 rur.
- 1970r.: Promot NR125 (?) (Silnik Puch M-125, 16KM). Prawdopodobnie wykonano tylko 2 sztuki takiego dla J. Szczerbakiewicz i E.Rechula, który zajął 4 miejsce na tym motocyklu w Mistrzostwach Europy (rajdy szybkie).
*MC- silnik MZ 250 w wersji motocrossowej.

Mój motocykl kupiony w Gnieźnie, już z nieoryginalnym silnikiem S-34:
Obrazek (otwórz link)

Motocykl podczas zawodów crossowych w latach 70':
Obrazek (otwórz link)
Obrazek (otwórz link)

Jeżeli ktoś posiada silnik Pucha M 125, bądź podobny motocykl prosze o kontakt : seba440t2@wp.pl
http://wueska.pl/index.php
http://mr16bp.blogspot.com/
Pozdrawiam
Ostatnio edytowano 14/2/2010, 23:50 przez sebastian440, łącznie edytowano 4 razy
sebastian440
Świeżak
 
Posty: 19
Dołączył(a): 30/1/2007, 16:22


Postprzez YZF R1 » 29/5/2009, 18:48

Niestety nie posiadam silnika Pucha ale to powinieneś kolego zamieścić w ogłoszeniach....
Avatar użytkownika
YZF R1
Moderator
 
Posty: 2765
Dołączył(a): 14/5/2008, 12:16
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez sebastian440 » 30/5/2009, 12:48

Jeżeli ktoś posiada to z chęcią kupie, jak widzisz działów nie pomyliłem, u góry jest opis całego motocykla. Przepraszam za jakość zdjęć, ale są to przeważnie skany z Motoru z lat 70'.
sebastian440
Świeżak
 
Posty: 19
Dołączył(a): 30/1/2007, 16:22



Powrót do Motocykle



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości




na gr