Zobacz wątek - Poradnik - rejestracja sprowadzonego skutera
NAS Analytics TAG

Poradnik - rejestracja sprowadzonego skutera

Przepisy, prawo
_________

Poradnik - rejestracja sprowadzonego skutera

Postprzez Patrico » 4/2/2009, 20:59

Ogólna kolejność załatwiania spraw jest taka:
1. Stacja kontroli pojazdów (przegląd) i tłumacz przysięgły (wiadomo)
2. Urząd skarbowy (złożenie VATu-24 + załączniki)
3. Urząd miasta – wydział komunikacji (złożenie wniosku o rejestrację)
4. Ubezpieczyciel

Ogólna uwaga – rób po dwie kserokopie wszystkich dokumentów które dostajesz. Czasem w urzędach chcą kopie, czasem oryginały, wiec jeśli będziesz miał po 2 kopie zawsze Ci jakaś symboliczna podkładka zostanie.



Stacja kontroli pojazdów i tłumacz przysięgły
___________________________________________________________________



Stacja kontroli – dostałem stamtąd dwa papierki – pierwszy zatytułowany „Dokument identyfikacyjny pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą” Zawiera dokładne dane techniczne. Drugi – „Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu” składa się z danych takich jak nazwa, numer ramy, rodzaj pojazdu, itp. Jest tam też wynik badań (Pojazd spełnia wymagania techniczne) Kończy się formułką „Pojazd odpowiada dodatkowym warunkom przewidzianym dla pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą”
________________________________________________________________________


Tłumacz przysięgły – przetłumaczyłem następujące dokumenty:
- Umowa kupna sprzedaży
- Włoski dowód rejestracyjny (Zaświadczenie o odpowiedniości technicznej motoroweru)

Koszty – nie pamiętam co do złotówki, ale były to kwoty podobne do tych, które podaje Łukasz: 120 zeta za przegląd i 20 – 30 za stronę tłumaczenia.
__________________________________________________________________________



Urząd skarbowy (złożenie VATu-24 + załączniki)

Formularz VAT-24 można znaleźć w internecie albo wziąć z urzędu skarbowego. Sam miałem duży problem z jego wypełnieniem, więc podam co wpisywać w poszczególne rubryki. Każde pole tego formularza ma numer, będę podawać numer, a później co tam wpisałem.

VAT-24 WNIOSEK O WYDANIE ZAŚWIADCZENIA POTWIERDZAJĄCEGO BRAK OBOWIĄZKU UISZCZENIA PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG Z TYTUŁU PRZYWOZU Z INNEGO PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO ŚRODKA TRANSPORTU
1 – NIP w formacie XXX-XXX-XX-XX. Jeśli nie jesteś zarejestrowany jako podatnik VAT UE – skreśl PL na początku.
2 – Urząd skarbowy w [nazwa miasta]
3 – jeśli importujemy na własne potrzeby - zaznaczamy „osoba fizyczna”
4 – 14 – tutaj nie powinno być problemu
15 – Jeśli Twój skuter nie lata i nie pływa – zaznacz „pojazd lądowy”
16 – 19 – Spisałem z „Dokumentu identyfikacyjnego pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą”
20 – pole puste – mój skuter nie miał tablicy rejestracyjnej
21 – Zaznaczyłem „ramy”, bo to miałem w „Dokumencie identyfikacyjnym pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą”
22 – Wpisałem, podany w „Dokumencie identyfikacyjnym pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą” numer, w moim przypadku – ramy
23 – pole puste
24 – pole puste
25 – Spisałem z „Dokumentu identyfikacyjnego pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą”
26 – Ważne – tu ma być data dopuszczenia do użytku za granicą, nie w Polsce. Jest on podana np. w „Zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu”. Jest to inaczej mówiąc „Data pierwszej rejestracji za granicą”
27 – Po prostu spisałem z licznika
28 – Spisałem z umowy kupna sprzedaży
29 – Spisałem z umowy kupna sprzedaży (w euro, nie przeliczałem na PLN)
30 – Nie mam faktury więc wpisałem „Umowa z dnia [data]”
31 – Spisałem z umowy kupna sprzedaży
32 – zaznaczyłem „osoba fizyczna”
33 – Nazwisko i imię sprzedawcy z umowy kupna – sprzedaży
34 – pole puste
35 – 41 – dane sprzedawcy z umowy kupna - sprzedaży
42 – 43 – zaznaczasz w zależności od tego co dołączasz do tego formularza
44 – Tu trzeba wpisać co jeszcze się dołącza. Po prostu spisuj nagłówki z dokumentów. Jeśli jest to kopia, również to wpisujesz. Ja dołączyłem: Umowę kupna sprzedaży (oryginał i kopię) włoski dowód rejestracyjny (+ tłumaczenia) i kopię dokumentów z przeglądu.
45 – 48 – wiadomo
dalsze pola - puste
Musiałem również wpłacić na konto urzędu miasta 160 zł. Na dowodzie wpłaty pani z kasy wpisała (po wyjaśnieniu, o co chodzi) „Opłata skarbowa – zaświadczenie VAT-25” – tak, właśnie VAT 25, a nie 24, tak ma być. Dowód wpłaty też dołączyłem. (Tzn. jedną z kopii, drugiej lepiej pilnuj dobrze)
Weź też ze sobą dowód osobisty do wglądu.
Po przyjęciu dokumentów powiedzieli, żebym się zgłosił za tydzień. Zgłosiłem się i dostałem upragniony dokument: VAT-25 ZAŚWIADCZENIE POTWIERDZAJĄCE UISZCZENIE PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG LUB BRAK OBOWIĄZKU UISZCZENIA PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG Z TYTUŁU NABYCIA ŚRODKA TRANSPORTU. Udałem się więc do wydziału komunikacji.
__________________________________________________________________________



Urząd miasta – wydział komunikacji
Tu również nie może obyć się bez wniosku :-) Na szczęście jest on dużo krótszy i prostszy od poprzedniego. Jest on zatytułowany: WNIOSEK :-) Patrząc od góry strony wpisujesz :
Miejscowość, data, i Twoje dane – to chyba oczywiste ?
Nazwa organu rejestrującego: ja wpisałem: Urząd miasta
Miasto - wiadomo
Poniżej - podkreśliłem: „czasową rejestrację”
W celu – puste miejsce
Rodzaj pojazdu i przeznaczenie – Motorower
Marka, typ, model – spisałem z papierów z przeglądu
Rok produkcji - spisałem z papierów z przeglądu
Numer identyfikacyjny VIN/nr nadwozia (podwozia) - spisałem numer ramy z papierów z przeglądu
Rodzaj paliwa – wpisałem: benzyna bezołowiowa
Dotychczasowy numer rejestracyjny – nie miałem żadnego, więc zostawiłem puste pole
Numer karty pojazdu – też nie miałem, więc puste pole
Jeśli chodzi o załączniki to wymagali następujących dokumentów:
- Umowa kupna sprzedaży
- Włoski dowód rejestracyjny
- Tłumaczenia (chyba wszystkie)
- Dokumenty z przeglądu
- VAT-25, który wcześniej dostałem z urzędu skarbowego
- Dowód osobisty do wglądu
Pani której to wszystko wręczyłem dała mi kwitek, z którym poszedłem do kasy (tak, szykujcie portfele :-) Zapłaciłem 114 zeta. Z kwitkiem z kasy wróciłem do tej pani, a ona poprosiła mnie żebym sobie wybrał tablicę rejestracyjną – normalną, nie tymczasową (wzruszyłem się normalnie) coś tam wstukała do komputera i po chwili wręczyła mi świeżo wydrukowany, tymczasowy dowód rejestracyjny i tablicę, którą wcześniej sobie wybrałem. Poinformowała mnie też, że z tym dowodem mogę już wykupić ubezpieczenie a za dwa tygodnie mam zadzwonić, czy jest już stały dowód. Wydanie stałego dowodu wymaga złożenia kolejnego wniosku, podobnego do tego o tymczasowy, tylko podkreślasz „rejestrację” zamiast „czasową rejestrację” no i należałoby wpisać numer rejestracyjny, bo już go masz. Oczywiście trzeba oddać tymczasowy dowód, za to dostajesz nowy, już stały.
__________________________________________________________________________


Ubezpieczenie

Dowiadywałem się już u naszego narodowego monopolisty, i ubezpieczenie kosztuje 70 zeta za rok. Nie traktuj jednak tego wyliczenia jako pewnik, składka jest ustalana indywidualnie, między innymi na podstawie Twojego wieku. Po prostu zgłaszasz się tam z dowodem rejestracyjnym i od razu dostajesz papier że wykupiłeś ubezpieczenie.
Podsumowując koszty: 120 (przegląd) 120 (tłumaczenia) 160 (vat 25) 114 (urząd miasta) 70 (ubezpieczenie) = 584 zł, jeśli dobrze liczę.
Mam nadzieję, że komuś pomoże ten artykuł, ogólnie to nie jest takie trudne jak już wiesz co i jak. Jest trochę latania ale w tydzień można to załatwić (+ 2 tygodnie czekania na stały dowód, ale możesz jeździć na tymczasowym.
Klub Skuterowy "Wrocław"
Avatar użytkownika
Patrico
Świeżak
 
Posty: 16
Dołączył(a): 12/8/2008, 10:54
Lokalizacja: Wrocław



Powrót do Prawo



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości




na gr