Obroty
Posty: 4
• Strona 1 z 1
Obroty
Witam.Jak mozna okreslic poziom mocy motocykla na wybranych obrotach, czy ma moc od samego dolu czy dopiero w pewnym momecie dopiero jest kop? CoÅ› mi sie obilo o uszy ze to jest liczone w Niutonometrach,lecz na jakiej zasadzie to wszystko mozna odczytywac z ilosci tych Nm?
-
zurek100 - Świeżak
- Posty: 124
- Dołączył(a): 24/8/2008, 22:04
- Lokalizacja: Gdynia
Re: Obroty
zurek100 napisał(a):Witam.Jak mozna okreslic poziom mocy motocykla na wybranych obrotach, czy ma moc od samego dolu czy dopiero w pewnym momecie dopiero jest kop? Coś mi sie obilo o uszy ze to jest liczone w Niutonometrach,lecz na jakiej zasadzie to wszystko mozna odczytywac z ilosci tych Nm?
Polecam lekturę tekstów w sieci lub powrót do lekcji fizyki ze szkoły podstawowej



Po kolei:





W skrócie: jeżeli masz dużą moc w silniku to szybciej pojedziesz. Jeżeli masz duży moment obrotowy to mocniej możesz załadować pojazd lub jechać pod większą górkę bez odczucia "spadku mocy".
"Charakterystyki silnika" to jest temat o którym niejedną pracę naukową napisano, więc trudno go "na szybko" wytłumaczyć, ale moja bardzo amatorska wiedza na ten temat jest taka:
Jedne silniki "ciągną od dołu" tzn. mają już przy niskich obrotach b. duży moment obrotowy, a niektóre trzeba "podkręcić", żeby coś z nich wykrzesać. Zazwyczaj te, które "trzeba podkręcić" mają większą moc i moment obrotowy przy tej samej pojemności silnika.
Jest kilka zależności o których trzeba pamiętać:
1. Im większy silnik tym większy moment obrotowy
2. Jeżeli z dwóch silników tego samego typu o tej samej pojemności jeden ma większą moc to najczęściej znaczy, że trzeba go "wyżej kręcić" (jeździć na wyższych obrotach) by tę moc uzyskać.
3. Większy moment obrotowy nie oznacza większej mocy.
4. Mały wysokoobrotowy silnik może mieć znacznie większą moc od dużego niskoobrotowego.
5. Ten sam mały wysokoobrotowy silnik raczej nie będzie miał większego momentu obrotowego, a jeżeli już to przy znacznie wyższych obrotach.
Co do zastosowania silników w motocyklach to np. jeżeli bierzesz sobie motocykl jako "sportowy" to szukaj lekkiego o jak największej mocy. Automatycznie będziesz jeździł na wyższych obrotach. Jeżeli będziesz chciał moto do turystyki i/lub jazdy we dwoje to bierz moto o dużym silniku, nie mające tyle mocy, ale mające duży moment obrotowy już od niskich obrotów. potrzebne będzie, by ładnie i płynnie ruszał bez szarpania i od razu "uciągnął" cały ciężar.

Tyle w dużym skrócie. i bardzo teoretycznie. Nie pisałem tu o różnicach w budowie silnika. Np. silnik widlasty potrafi mieć większy moment obrotowy niżej (przy niższych obrotach) niż silnik rzędowy. Ale resztę możesz jeszcze gdzieś doszukać.

"Człowiek bez pasji jest martwy"
- gray wolf
- Świeżak
- Posty: 165
- Dołączył(a): 8/6/2008, 07:59
- Lokalizacja: z nienacka
zainteresuj sie troche wiecej motocyklami, kup kilka gazet, przypatrz sie wykresom krzywych mocy, ktorych w kazdej gazecie motocyklowej jest cala masa. Porownaj sobie wykresy dla silnikow motocyklowych o duzych, malych pojemnosciach, o roznych ukladach ulozenia cylindrow: silniki rzedowe, boksery, V-ki. To powinno wyjasnic ci mniej wiecej jak to wszystko dziala.
Honda VFR 800 FI
-
elco - Moderator
- Posty: 3014
- Dołączył(a): 10/3/2007, 01:18
- Lokalizacja: Wałbrzych/Wrocław
Posty: 4
• Strona 1 z 1
Powrót do Mechanika motocyklowa
Kto przeglÄ…da forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości