Wał w motocyklu. Duży plus czy minus?
Posty: 14
• Strona 1 z 1
Wał w motocyklu. Duży plus czy minus?
Witam witam. Zastanawiam się nad NTVką, oczywiście jest na wale. Od dłuższego czasu zastanawia mnie czy wał w motocyklu to plus czy minus? Jak o to dbac? Co w przypadku usterki? Lepiej czy gorzej przenosi moment obrotowy od typowego napędu łańcuchowego? Jak odpowiednio sprawdzic go przy kupnie? Nigdy nie miałem do czynienia z wałem, więc to jedyna rzecz która martwi mnie w tym modelu
Simson s51 jest, Jawa 350 typ.632 jest
-
cioracz - Mieszkaniec forum
- Posty: 2129
- Dołączył(a): 2/1/2014, 20:15
- Lokalizacja: Opatów/Kielce
Ma raczej więcej zalet niż wad, nie jest tak popularny bo są na nim dużo większe straty mocy niż na łańcuchu, i jest droższy konstrukcyjnie. Ale poza tym, odchodzi Ci wszelakie czyszczenie, smarowanie co chwilę, regulacja naciągu etc. jest bardziej user-friendly. Nie miałem z nim nigdy do czynienia w motocyklu, ale na podstawie kilku samochodów 4x4 które posiadałem, mogę Ci powiedzieć, że bardziej styrane napędy miały luzy głównie na przegubach wału
.

Raz motór byl chory i leżał w łóżeczku.
I przyszedł pan doktor "Co jest motóreczku?"
"Ach lagi mam krzywe i ogon złamany
i wgniotkę na baku i przód rozje..ny"
I przyszedł pan doktor "Co jest motóreczku?"
"Ach lagi mam krzywe i ogon złamany
i wgniotkę na baku i przód rozje..ny"
-
Glenroy - Moderator
- Posty: 2835
- Dołączył(a): 31/8/2011, 20:06
- Lokalizacja: LPU
Tak jak powiedział Glenroy nie musisz smarować, naciągać czyli jest bez obsługowy. Przy normalnej eksploatacji powinien przeżyć motocykl . 

-Piaggio Free 50
-Zipp Xrace 50
-Yamaha YZF-R125
-Suzuki GSXR-600
-Zipp Xrace 50
-Yamaha YZF-R125
-Suzuki GSXR-600
-
Bandzior421 - Świeżak
- Posty: 25
- Dołączył(a): 5/10/2014, 19:16
- Lokalizacja: Białogard
Bandzior421 napisał(a):Tak jak powiedział Glenroy nie musisz smarować, naciągać czyli jest bez obsługowy. Przy normalnej eksploatacji powinien przeżyć motocykl .
Nie do końca bezobsługowy!
Ot olej trzeba zmieniać i sprawdzać jego stan.
Taki jeden kolega twierdził, że wał to wymysł aniołów i że nic nie trzeba robić. Nie dopilnował poziomu oleju co kosztowało go ok 8tyś pln.
Tak wiem, to sporadyczne wypadki.
A na szybko, to tak. Idealne w turystykach i zbędne w sporcie.
-
Croowab - Bywalec
- Posty: 755
- Dołączył(a): 12/6/2013, 19:51
Ale nie było by jakiś większych problemu wkręcając silnik na maks. obroty? To w sumie nie jest trudne w budowie, ale mniejszy moment, jednak przenosi. Jedyne z obsługi co zostaje to smarowanie go? Czy to pracuję w jakimś oleju ciągle?
Simson s51 jest, Jawa 350 typ.632 jest
-
cioracz - Mieszkaniec forum
- Posty: 2129
- Dołączył(a): 2/1/2014, 20:15
- Lokalizacja: Opatów/Kielce
-
Croowab - Bywalec
- Posty: 755
- Dołączył(a): 12/6/2013, 19:51
cioracz napisał(a):Ale nie było by jakiś większych problemu wkręcając silnik na maks. obroty? To w sumie nie jest trudne w budowie, ale mniejszy moment, jednak przenosi. Jedyne z obsługi co zostaje to smarowanie go? Czy to pracuję w jakimś oleju ciągle?
Nie było by, napęd jest zaprojektowany tak, żeby znieść to, co ma dla niego w ofercie silnik. Tylko wbrew pozorom nie jest trudne, w rzeczywistości sama konstrukcja może nie, ale wykonanie jest już dość skomplikowane, chociażby dlatego, że wał musi być idealnie wyważony i wyosiowany, żeby nie wpadał w drgania przy tych nawet dobrych kilkudziesięciu tysiącach obrotów/min. które musi wykonać. Moment obrotowy, wał jest w stanie przenieść większy moment obrotowy niż łańcuch, przemawia za tym chociażby fakt, że w samochodach nikt łańcuchów nie stosuje, bo są niewygodne w eksploatacji i przy podobnej masie nie wytrzymały by takich obciążeń jak wał. Z tego co się orientuję, to w moto BMW wał pracuje w oleju, nie wiem jak w innych.
Raz motór byl chory i leżał w łóżeczku.
I przyszedł pan doktor "Co jest motóreczku?"
"Ach lagi mam krzywe i ogon złamany
i wgniotkę na baku i przód rozje..ny"
I przyszedł pan doktor "Co jest motóreczku?"
"Ach lagi mam krzywe i ogon złamany
i wgniotkę na baku i przód rozje..ny"
-
Glenroy - Moderator
- Posty: 2835
- Dołączył(a): 31/8/2011, 20:06
- Lokalizacja: LPU
NIe spotkałem się jeszcze z wałem który by nie pracował w oleju..
Jezeli taki jest to z chcęcią się dowiem czegoś nowego.
Jezeli taki jest to z chcęcią się dowiem czegoś nowego.
-
Croowab - Bywalec
- Posty: 755
- Dołączył(a): 12/6/2013, 19:51
Wszystkie Gutki są na wale. Wał pracuje w oleju przekładniowym i wymaga okresowego serwisowania, tj. przynajmniej wymiany oleju. Ja to robię raz na 2-3 lata. Inaczej tak jak wszystko co pracuje na oleju, się zatrze. Wadą wału jest zwiększenie masy motocykla oraz unoszenie tyłu motocykla przy strzale z klamki. Dlatego nie stosuje się go w sportach. Należy też dodać, że wał jest dosyć drogim i skomplikowanym technicznie rozwiązaniem - łańcuch jest dużo prostszy i tańszy, ale wymaga regularnej obsługi: konieczne jest smarowanie i naciąganie łańcucha. Niemniej przy wygodzie codziennego użytkowania wału oraz jego czystości, w zwyczajnym motocyklu (tj. nie sportowym) te "wady" wydają się nieistotne i wał ma przewagę nad łańcuchem. Niemniej to nie jest tak, że wał nie sprawia żadnych problemów. Nie przeniesie ekstremalnych obciążeń - w necie jest sporo zdjęć złamanych wałów BMW, głównie w dużych GS-ach i K1300R. W Gutkach to nie występuje, a przynajmniej ja nie słyszałem, ale pewnie dlatego że Gutki nie są wysilone.
Moto Guzzi V7 - szkoda życia na brzydkie motocykle.
-
Zimny72 - Zimny Drań
- Posty: 1382
- Dołączył(a): 13/1/2013, 23:07
- Lokalizacja: Wesoła
Nie widze zadnych wad, widze same zalety a uzytkuje od 2005 r.


| | https://www.youtube.com/channel/UCIhJl1 ... TGw/videoskuluem123 napisał(a):...Nie da się zrobić przekrętu w urzędzie ?
- andy7
- Moderator
- Posty: 3268
- Dołączył(a): 2/2/2008, 11:55
Croowab napisał(a):NIe spotkałem się jeszcze z wałem który by nie pracował w oleju..
Jezeli taki jest to z chcęcią się dowiem czegoś nowego.
WIększość wałów nie pracuje w oleju, przekładnie tak, są smarowane
No to wady, jest o wiele cięższy, bardziej skomplikowany, siła odśrodkowa może mieć wpływ na stabilność motocykla. Generuje większe straty mocy no i awaria napędu w tym układnie może kosztować ...
Wał jest dobry ale to zależy w jakim typie motocykla, dla mnie idealnym napędem jest pas zębaty, lekki cichy, nie trzeba smarować i najlżejszy.
No place, no race - Mick Doohan
-
MisieqMP - Świeżak
- Posty: 201
- Dołączył(a): 15/3/2016, 13:33
- Lokalizacja: Tarnów/Warszawa
MisieqMP napisał(a):No to wady, jest o wiele cięższy, bardziej skomplikowany, siła odśrodkowa może mieć wpływ na stabilność motocykla. Generuje większe straty mocy no i awaria napędu w tym układnie może kosztować ...
Wal moze poleciec tak samo jak pas cz ylancuch tyle, ze w przypadku lancucha nawet sie przezegnac nie zdazysz.
niestalilnosci tez jakos nie zauwazylem.

| | https://www.youtube.com/channel/UCIhJl1 ... TGw/videoskuluem123 napisał(a):...Nie da się zrobić przekrętu w urzędzie ?
- andy7
- Moderator
- Posty: 3268
- Dołączył(a): 2/2/2008, 11:55
andy7 napisał(a):MisieqMP napisał(a):niestalilnosci tez jakos nie zauwazylem.
Bo to temat mniej więcej tej samej rangi co silniki boxera w BMW, które to tak straszliwie wpływają na motocykl, czy jakie to SV650 nie jest zabójcze na pierwszy motocykl. Prawda jest taka, że jeździ się po prostu inaczej, tak jak inaczej jeździ się rzędówkami, v-kami i boxerami, ale nie demonizujmy, że wał napędowy od razu zabija jeźdźca. Miałem okazję przejechać się turystyczną bawarką mojego mechanika, boxer, wał napędowy, duuużo więcej kg niż moja yamaha i...i wystarczy się po prostu przyzwyczaić, że prowadzi się trochę inaczej. Wsiadając na SV650 też musiałem się chwilę przestawić, tak samo w przypadku ER6, VFR800 czy mojego wymarzonego sprinta 1050GT.
Raz motór byl chory i leżał w łóżeczku.
I przyszedł pan doktor "Co jest motóreczku?"
"Ach lagi mam krzywe i ogon złamany
i wgniotkę na baku i przód rozje..ny"
I przyszedł pan doktor "Co jest motóreczku?"
"Ach lagi mam krzywe i ogon złamany
i wgniotkę na baku i przód rozje..ny"
-
Glenroy - Moderator
- Posty: 2835
- Dołączył(a): 31/8/2011, 20:06
- Lokalizacja: LPU
Posty: 14
• Strona 1 z 1
Kto przeglÄ…da forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 49 gości