Zobacz wątek - Przeróbki moto a homologacja i badania techniczne.
NAS Analytics TAG

Przeróbki moto a homologacja i badania techniczne.

Przepisy, prawo
_________

Przeróbki moto a homologacja i badania techniczne.

Postprzez Hans01 » 10/6/2015, 09:11

Cześć,

Potrzebuję rozjaśnienia kwestii co wolno, a czego nie przy przerabianiu motocykla w świetle polskich przepisów.

Jakiś czas temu dyskutowaliśmy na forum nad możliwościami zamontowania układu ABS w moto które nigdy go nie miało. Pomiedzy wieloma innymi poruszonymi kwestiami, pojawiło się tam stwierdzenie, że po zamontowaniu takiego systemu moto utraci homologację. Niedawno jednak natknąłem się w sieci na ofertę moto dosyc głęboko przebudowanego ( jako ze nie jestem pewny czy mogę zlinkowac ofertę bezpośrednio do watku forum nie łamiąc jakiś zasad przeklejam fragment opisu:

"Sprzedam zadbany motocykl Honda NX 650 Dominator z 1996 roku. (...) W 2008 roku poddany został profesjonalnemu tuningowi w serwisie specjalizującym się w tuningu motocykli. (...) Koła i inne elementy wymieniono na supermoto. (...) Oryginalne koła, felgi, opony i tarcze hamulcowe dokładam gratis! Wedle gustu fabryczne koła można z powrotem zamontować, aby jeździć w terenie. (...) Z przodu została założona felga z Suzuki Bandita 1200. Wymieniona została tarcza hamulcowa na większą oraz dopasowany został do niej zacisk. Zamocowano przewód hamulcowy w stalowym oplocie. Z tyłu zainstalowano felgę z GSX600F, plus wymieniono tarczę hamulcową i zacisk. Został także założony nowy zestaw napędowy (obie zębatki oraz łańcuch są nowe, do tej pory tylko kilka razy jeżdżone). Na felgi zostały założone nowe opony, które również tylko kilka razy były użyte. Nowa jest też stopka. (...)"

I tutaj mam mały reset, bo tak głęboka przeróbka to juz chyba jednak podpoada pod zminay w homologacji. Tymczasem w tej samej ofercie czytam:

"Pojazd zarejestrowany w Polsce od 13.06.2008."

Czyli przeszedł badania techniczne i dostał papier...

Moze ktoś w prostych słowach powiedzieć, jakiego rodzaju przeróbki wymagają jakiego rodzaju zabiegów papierowych / eliminują pojazd z ruchu / wymagają badań technicznych ekstra etc. ? Czytając różne źródła masę sprzecznych informacji widzę, niektóre wręcz ocierają się o poziom fantastyki porównywalny z obietnicami wyborczymi wypasionej kampanii.

Pozdrawiam.
--
Hans

każdy kto próbował kiedyś puścić cichacza w towarzystwie, ten wie jak operować sprzęgłem
Avatar użytkownika
Hans01
Świeżak
 
Posty: 148
Dołączył(a): 2/10/2014, 12:02
Lokalizacja: z drugiej strony korka do Warszafki


Postprzez Fugu » 10/6/2015, 10:15

Po takiej przerobce pojazd jest rejestrowany jako SAM ( http://pl.wikipedia.org/wiki/Sam_%28motoryzacja%29 ), czyli przechodzi pelna homologacje i dostaje nowa date produkcji (w tym wypadku 13.06.2008). Nie ma znaczenia, wiek czesci, z ktorych zostal zbudowany.
Avatar użytkownika
Fugu
Mieszkaniec forum
 
Posty: 2115
Dołączył(a): 5/1/2014, 21:28

Postprzez Hans01 » 10/6/2015, 10:52

Dzięki,

Jest gdzieś w sieci oficjalny wykaz modyfikacji / przeróbek dopuszczalnych w moto bez konieczności przechodzenia ponownej homologacji? Np. wymiana przewodów na stalowy oplot, czy tarczy / klocków na odpowiedniki to nie problem... a może formalnie jednak tak? Chciałbym uniknąć wkopania się w bagno formalizmów gdyby przyszło mi kupić coś co ma wprowadzoną, zdawało by się niewinną, zmianę.

Pozdrawiam.
--
Hans

każdy kto próbował kiedyś puścić cichacza w towarzystwie, ten wie jak operować sprzęgłem
Avatar użytkownika
Hans01
Świeżak
 
Posty: 148
Dołączył(a): 2/10/2014, 12:02
Lokalizacja: z drugiej strony korka do Warszafki

Postprzez Fugu » 10/6/2015, 11:16

Mozesz wyjsc z zalozenia, ze zmiany w silniku, ramie, zawieszeniu, hamulcach, ukladzie wydechowym wymagaja homologacji.

Dodatkowo: Wszystkie zmiany na czesciach ktore sa homologowane (oznaczonych literka "e") wymagaja albo homologacji przez producenta czesci, albo przez posiadacza moto. Istnieja dodatkowe znaczki, n.p. symbol fali lub skrot "KBA".
Avatar użytkownika
Fugu
Mieszkaniec forum
 
Posty: 2115
Dołączył(a): 5/1/2014, 21:28

Postprzez suhy-19 » 10/6/2015, 11:19

Fugu napisał(a):Po takiej przerobce pojazd jest rejestrowany jako SAM ( http://pl.wikipedia.org/wiki/Sam_%28motoryzacja%29 ), czyli przechodzi pelna homologacje i dostaje nowa date produkcji (w tym wypadku 13.06.2008). Nie ma znaczenia, wiek czesci, z ktorych zostal zbudowany.

ta jasne :D moge sie zalozyc ze ta honda dalej jest zarejestrowana jako honda nx650 a nie jako SAM. odnośnie przeróbek to rób co chcesz bo na przegladzie i tak nikt o nic nie bedzie pytal , sprawdza tylko hamulce, światła, kierunki i tyle
aprilia RSV4
Avatar użytkownika
suhy-19
Moderator
 
Posty: 2660
Dołączył(a): 18/12/2012, 13:35
Lokalizacja: DLW

Postprzez Fugu » 10/6/2015, 11:34

Przeglad to male piwo. Problemy pojawiaja sie w momencie "W" - bo naraz okazuje sie, ze jezdzisz czyms, co nie ma prawa pojawic sie na drodze.

SAM jest najprostsza z mozliwosci - robisz homo na calosc.
Masz jeszcze mozliwosc wpisania kazdej zmiany osobno, ale tego nikt nie robi, kazda zmiana to osobne przebijanie sie przez urzedy.

Ktora wersje wybral sprzedajacy znajdziesz w papierach.
Avatar użytkownika
Fugu
Mieszkaniec forum
 
Posty: 2115
Dołączył(a): 5/1/2014, 21:28

Postprzez Hans01 » 10/6/2015, 11:52

Dzięki za wszystkie informacje. Bardzo mi to rozjaśniło sytuację.

Pozdrawiam.
--
Hans

każdy kto próbował kiedyś puścić cichacza w towarzystwie, ten wie jak operować sprzęgłem
Avatar użytkownika
Hans01
Świeżak
 
Posty: 148
Dołączył(a): 2/10/2014, 12:02
Lokalizacja: z drugiej strony korka do Warszafki



Powrót do Prawo



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości




na gr