Zobacz wątek - Przeciwskręt
NAS Analytics TAG

Przeciwskręt

Jak nauczyć się wheelie? stoppie?
Czy zmieniać biegi ze sprzęgłem czy bez?
_________

Przeciwskręt

Postprzez Ciekawski98 » 5/6/2015, 20:09

Wszędzie jest napisane aby w zakręty wchodzić używając przeciwskrętu a na tym filmiku widać, że nie stosuje tej techniki i też wychodzi
https://www.youtube.com/watch?t=84&v=0HU4AXcOGE8
czyli można też skręcać w lewo gdy jest zakręt w lewo i nie będzie gleby?
Ciekawski98
Świeżak
 
Posty: 4
Dołączył(a): 5/6/2015, 20:06


Postprzez SkoQ » 5/6/2015, 20:22

Powyżej 30-40 km/h nie skręcisz jeśli nie użyjesz przeciwskrętu ;)
To że motocykl na filmie pochyla się, wcale nie znaczy, że kierujący nie używa przeciwskrętu, przeciwskręt na takim filmie ciężko jest zauważyć, ale uwierz mi, on tam jest :)


Rozpędź się do nie wiem 70-80 km/h, puść kierownicę. Po czym prawą ręką pchnij prawą stronę kierownicy. Pchnij prawą stronę, tam gdzie rollgaz. Teoretycznie skierujesz koło w lewo, w praktyce motocykl położy się delikatnie w prawo, i zacznie w prawo skręcać :) I choć ciężko Ci to zrozumieć, to działa :)

Łap

https://www.youtube.com/watch?v=d3-pe4s_4To
Motocykle sportowe są do jazdy sportowej, a nie do nauki.
Avatar użytkownika
SkoQ
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 2406
Dołączył(a): 15/7/2012, 09:11
Lokalizacja: Tarnów (KTA)

Postprzez Glenroy » 5/6/2015, 21:11

SkoQ, prawda jest taka, że nawet na rowerze stosujemy przeciwskręt, nie trzeba wsiadać na moto i jechać 70-80km/h, wsiądź na rower, jedź w miarę żwawym tempem i popchnij którąś manetkę na kierownicy, dzieje się to samo, popychasz prawą, i przez sekundę walisz się na prawą stronę, to samo jest w motocyklu, naciskasz prawą manetkę, inicjujesz skręt i musisz zrobić kontrę w stronę zakrętu, bo pogłębiając przeciwskręt bardziej walisz moto ku ziemi. Ta sama technika, ta sama zasada, bez względu czy jedziesz 20 czy 200km/h, dwukołowe pojazdy, wszystkie, steruje się tą samą techniką.

Z resztą, Keith Code w Twist of The Wrist też przywoływał kwestię roweru w temacie przeciwskrętu.
https://youtu.be/0nGowM_VjME?t=3m4s (otwórz link)
W ogóle, polecam obejrzeć całość :).

Ciekawski98 napisał(a):czyli można też skręcać w lewo gdy jest zakręt w lewo i nie będzie gleby?

Nie będzie, bo jest to niezgodne z fizyką.
Raz motór byl chory i leżał w łóżeczku.
I przyszedł pan doktor "Co jest motóreczku?"
"Ach lagi mam krzywe i ogon złamany
i wgniotkę na baku i przód rozje..ny"
Avatar użytkownika
Glenroy
Moderator
 
Posty: 2833
Dołączył(a): 31/8/2011, 20:06
Lokalizacja: LPU

Postprzez andy7 » 5/6/2015, 22:40

wszystko kwestia predkosci.

Jezeli poruszamy< sie tzw. predkoscia niestabilna to jednoslad skreca w kierunku skretu kierownica.

W zakresie predkosci stabilnej do skretu potrzebny jest impuls skretu.

:wink:
kuluem123 napisał(a):...Nie da się zrobić przekrętu w urzędzie ?
| | https://www.youtube.com/channel/UCIhJl1 ... TGw/videos
andy7
Moderator
 
Posty: 3265
Dołączył(a): 2/2/2008, 11:55

Postprzez lagiboy » 5/6/2015, 23:52

przy małych prędkościach dochodzi jeszcze masa. motocykl chętniej pojedzie w tą stronę gdzie jest więcej masy. przy wyższych prędkościach jest efekt żyroskopowy od wirujących kół i trzeba wybić motocykl z pionu. tak jak andy napisał potrzebny jest impuls, potem kierownica leci tam gdzie chcemy skręcać.
black matt=grey (color by honda)
Avatar użytkownika
lagiboy
Moderator
 
Posty: 2688
Dołączył(a): 1/4/2014, 23:35

Postprzez bachu12 » 6/6/2015, 10:42

lagiboy napisał(a):tak jak andy napisał potrzebny jest impuls, potem kierownica leci tam gdzie chcemy skręcać.


Z tego co mi wiadomo to kierownica cały czas jest skręcona w przeciwną stronę. Musi być, żeby utrzymać pochylenie w stronę zakrętu. Pierwszy ruch może być po prostu silniejszy, żeby szybciej zacząć skręcać.
bachu12
Świeżak
 
Posty: 251
Dołączył(a): 3/1/2015, 01:46

Postprzez lagiboy » 6/6/2015, 16:38

jak to sobie wyobrażasz? przednie koło ma jechać tam gdzie chcesz jechać... wiadomo że prędkość próbuje postawić moto do pionu i utrzymujesz to za pomocą przeciwskrętu ale jak już osiągniesz równowagę pomiędzy siłą dośrodkową i siłą bezwładności zależną od prędkości to koło z przodu wraca na linię przejazdu. korygowanie/pogłębianie złożenia w zakręcie znaczy, że kiepsko wlazłeś w zakręt.
black matt=grey (color by honda)
Avatar użytkownika
lagiboy
Moderator
 
Posty: 2688
Dołączył(a): 1/4/2014, 23:35

Postprzez bachu12 » 6/6/2015, 17:36

Nie mówię, że jestem pewny, bo fizyka nigdy nie była moim tematem, ale nie za bardzo widzę tutaj skręt do środka zakrętu:

https://www.youtube.com/watch?v=Z4snkUUolJ0

Chociaż faktycznie chyba trzymanie skrętu kierownicy prowadziłoby do coraz większego złożenia. Znowu, czy koło nie ustawia się w takim razie po prostu "na wprost"?

Temat mnie zaciekawił, bo w sumie wszyscy zawsze poruszają tylko motyw "musisz wykonać ruch w przeciwną stronę, żeby skręcić". Nikt specjalnie nie mówi, co dzieje się później.
bachu12
Świeżak
 
Posty: 251
Dołączył(a): 3/1/2015, 01:46

Postprzez Glenroy » 6/6/2015, 17:36

lagiboy napisał(a):korygowanie/pogłębianie złożenia w zakręcie znaczy, że kiepsko wlazłeś w zakręt.

Albo, że nie koniecznie poprawnie posługujesz się gazem :).
Raz motór byl chory i leżał w łóżeczku.
I przyszedł pan doktor "Co jest motóreczku?"
"Ach lagi mam krzywe i ogon złamany
i wgniotkę na baku i przód rozje..ny"
Avatar użytkownika
Glenroy
Moderator
 
Posty: 2833
Dołączył(a): 31/8/2011, 20:06
Lokalizacja: LPU

Postprzez bachu12 » 6/6/2015, 17:59

Znalazłem lepszy filmik i dalej tego nie widzę...

https://www.youtube.com/watch?v=9tj8Qe70urE

Edit:

Ok, poszukałem trochę więcej info i z tego co widzę macie rację :) . Ostatnio śmigam raz na tydzień, ale następnym razem jak siądę to skupię się bardziej na tym co dokładnie robię w czasie pokonywania zakrętu.
bachu12
Świeżak
 
Posty: 251
Dołączył(a): 3/1/2015, 01:46

Postprzez lagiboy » 6/6/2015, 18:35

tak, w głębokich złożeniach. w tym wypadku skręt wynika nie tyle z położenia kierownicy ile z różnicy obwodu opony na krawędzi. ale jest to dokładnie ten sam myk co z toczącą się monetą. tak długo jak moneta ma odpowiednią prędkość będzie zataczać koła, jak prędkość będzie za mała to będzie gleba, jak za szybko to poleci prosto albo większym łukiem. możesz też sobie zaobserwować że im wolniej moneta się toczy tym ciaśniejsze kręgi robi.
w moto gp przy dużych prędkościach i dużych złożeniach będzie delikatny przeciwskręt. przednie koło cię prowadzi i tam gdzie jedzie ono tam pojedzie reszta. zależnie jak głęboko się złożysz będzie zależało w jaki sposób będziesz sterował. nawet w supermoto jak tył już jest w drifcie to przednie koło wyznacza kierunek jazdy.
black matt=grey (color by honda)
Avatar użytkownika
lagiboy
Moderator
 
Posty: 2688
Dołączył(a): 1/4/2014, 23:35

Postprzez andy7 » 6/6/2015, 19:39

bachu12 napisał(a):Nikt specjalnie nie mówi, co dzieje się później.


Poprzez impuls inicjujesz przejscie z najwiekszego obwodu na mniejszy przez co motocykl skreca.


lagiboy napisał(a):...korygowanie/pogłębianie złożenia w zakręcie znaczy, że kiepsko wlazłeś w zakręt.


Nie koniecznie. Sa zakrety ktore sie zaciesniaja a w nich musisz skorygowac zlozenie. Kwestia Technika ktora wybiezresz - sa dwie.

Powodow zlego wejscia moze za to byc wiecej :mrgreen:

Inicjacja skretu zachodzi poprzez impuls przeciwny do zamierzonego kierunku jazdy !

:wink:
Ostatnio edytowano 7/6/2015, 16:12 przez andy7, łącznie edytowano 3 razy
kuluem123 napisał(a):...Nie da się zrobić przekrętu w urzędzie ?
| | https://www.youtube.com/channel/UCIhJl1 ... TGw/videos
andy7
Moderator
 
Posty: 3265
Dołączył(a): 2/2/2008, 11:55

Postprzez lagiboy » 6/6/2015, 20:54

Andy masz rację. chodzi mi wyłącznie o zakręt o którym już coś wiesz. wiadomo że zakręt który jest kiepsko widoczny i nieznany pojedziesz bardziej zachowawczo. Ja osobiście jestem zwolennikiem brania zakrętu tak aby nie robić korekty ale co tu gadać, czasami idziesz za szybko i trzeba ciaśniej i w efekcie tracisz na prędkości.
black matt=grey (color by honda)
Avatar użytkownika
lagiboy
Moderator
 
Posty: 2688
Dołączył(a): 1/4/2014, 23:35

Postprzez SkoQ » 7/6/2015, 07:38

Temat o przeciwskręcie, a tutaj korekty i tak dalej...

Panowie, każdy normalny człowiek który raz w życiu zrobi świadomy przeciwskręt pojedzie w zakręcie będąc świadomym co się dzieje. Pytanie w stylu co dalej, jest trochę, naiwne. Bo to tak jakby ktoś starał się nauczyć równowagi przy jeździe na rowerze, dzięki temu że dużo czyta. Pogoda jest ładna, Bachu jak pytasz co dalej to może po prostu wsiądź na moto, przejedź się i spróbuj jak to działa ?

My daliśmy Wam świadomość, że to serio istnieje i że to działa, ale nie nauczycie się skręcać z forum, tylko z nabitych kilometrów ;)
Motocykle sportowe są do jazdy sportowej, a nie do nauki.
Avatar użytkownika
SkoQ
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 2406
Dołączył(a): 15/7/2012, 09:11
Lokalizacja: Tarnów (KTA)

Postprzez bachu12 » 7/6/2015, 13:42

SkoQ, czytaj ze zrozumieniem ;). Co to przeciwskręt to wiem i wiedziałem zanim kupiłem moto. Tyle, że jak zostało dalej wyjaśnione, do pokonania zakrętu przeciwskręt używany jest faktycznie tylko w pierwszym momencie a potem już jedziemy de facto zgodnie z "logiczną" zasadą kierowania w stronę zakrętu. Wykonywane ruchy są tak subtelne i tak "podświadome", że nawet nie zdawałem sobie z tego sprawy. Innymi słowy, świadomie wykonywałem tylko przeciwskręt.

W sumie jeśli temat jest poruszany w Twist Of The Wrist to pewnie nawet kiedyś o tym przeczytałem, ale zapomniałem :P.


Co do wsiadania i zobaczenia na żywo. Chętnie bym to zrobił, ale nie mam możliwości jeździć na moto codziennie.
bachu12
Świeżak
 
Posty: 251
Dołączył(a): 3/1/2015, 01:46

Postprzez taksobie » 11/7/2015, 17:54

Mam pytanie. Czy jeśli chcę skrócić zakręt (nie wiem czy tak to się nazywa, chodzi mi generalnie o zwiększenie skrętu w celu skorygowania) czy robię to poprzez większe pochylenie czy poprzez zwiększenie przeciwskrętu? Jako zwiększenie przeciwskrętu rozumiem pchnięcie dalej kierownicy. Wydaje mi się, że na Bibli Pokonywania Zakrętu mówili, że ta druga wersja jest prawidłowa.

Przepraszam jeśli zagmatwałem, ale chyba domyślicie się o co chodzi:).
CBR 600 f4
taksobie
Świeżak
 
Posty: 26
Dołączył(a): 2/11/2014, 18:30
Lokalizacja: Sopot

Postprzez Glenroy » 11/7/2015, 18:30

[quote="taksobie"][/quote]

Tak, jadąc w zakręcie, chcąc go zacieśnić pochylając mocniej motocykl, popychasz manetkę od wewnętrznej strony zakrętu [stosujesz przeciwskręt], chcąc wyprostować motocykl popychasz manetkę od zewnętrznej.

Jeszcze raz, tłumacząc najprościej jak to się chyba da, dajemy impuls w przeciwną stronę do kierunku zakrętu, z fizyki wiadomo, że pojazd przechyli się w drugą stronę, samochody zauważcie też tak mają, skręcając w lewo, siły wyrzucają nas i nadwozie w prawo, w motocyklu dodatkowo stosując przeciwskręt powodujemy zmniejszenie powierzchni natarcia przedniej opony, motocykl się kładzie ponieważ tak wyprofilowane są opony, smyrając manetkę zgodnie z kierunkiem zakrętu, zwiększamy powierzchnię natarcia opony i motocykl się prostuje.
Raz motór byl chory i leżał w łóżeczku.
I przyszedł pan doktor "Co jest motóreczku?"
"Ach lagi mam krzywe i ogon złamany
i wgniotkę na baku i przód rozje..ny"
Avatar użytkownika
Glenroy
Moderator
 
Posty: 2833
Dołączył(a): 31/8/2011, 20:06
Lokalizacja: LPU

Postprzez SlowMotion » 11/7/2015, 18:30

Nie jestem w stanie do końca zrozumieć o co Ci chodzi, ale aby pojechać zakręt ciaśniej możesz albo przesunąć się na siedzeniu i pochylić całość ciała mocniej do wewnątrz zakrętu, albo pochylić bardziej motocykl używając przeciwskrętu. Dla niewielkich złożeń akrobacje nie są potrzebne i polecam zwykły przeciwskręt, jak już zaczyna brakować opony warto zacząć bardziej operować pozycją.
Avatar użytkownika
SlowMotion
Świeżak
 
Posty: 461
Dołączył(a): 7/11/2014, 22:22
Lokalizacja: Kraków

Postprzez lagiboy » 11/7/2015, 23:33

@taksobie. znajdź sobie zakręt i spróbuj raz tak i raz tak. samo do ciebie przyjdzie. ;)
zależy jak szybki/ciasny zakręt, na wolniejszych zrobiłbym to baradziej przeciwskrętem, na szybkim bardziej przeciwskrętem i pozycją razem. na wolnych nie chce mi się tańczyć w siodle, na szybkich już czasami nie ma wyjścia przy czym na szybkich winklach już wcześniej jestem przygotowany z pozycją i korektę jeśli robię to również przeciwskrętem. czasami też zwyczajnie zwalniam.
black matt=grey (color by honda)
Avatar użytkownika
lagiboy
Moderator
 
Posty: 2688
Dołączył(a): 1/4/2014, 23:35

Postprzez andy7 » 12/7/2015, 20:48

SlowMotion napisał(a):1. Nie jestem w stanie do końca zrozumieć o co Ci chodzi,

2. aby pojechać zakręt ciaśniej możesz albo przesunąć się na siedzeniu i pochylić całość ciała mocniej do wewnątrz zakrętu, albo pochylić bardziej motocykl używając przeciwskrętu.

3. Dla niewielkich złożeń akrobacje nie są potrzebne i polecam zwykły przeciwskręt, jak już zaczyna brakować opony warto zacząć bardziej operować pozycją.


1. Fakt, tez do konca nie kumam o co chodzi.

2. rownie dobrze moglbym twierdzic, ze aby skrecic nalezy przesunac sie na siedzeniu czy odchylic cialem - funkcjonuje ale kiepsko, zwlaszcza gdy predkosci sa wieksze. Proponuje wyprobowac to w praktyce - efekt prawie, ze nic.

Pomijam juz fakt, ze wszalkie zmiany pozycji powoduja wieksza niestabilnosc motocykla, do tego dochodzi brak czasu i najczesciej konczy sie to botanika.

Niestety " Motocyklista Doskonaly ani " Biblia pokonywania zakretow " nie przewiduja w swoich wspanialych opisach techniki ktora jast potrzebna aby pokonac zaciesniajacy sie zakret. A jest nia Technika " docisku " - Dostepna w literaturze niemieckojezycznej.

3. Jak juz zabraknie opony to przeciwskretem zadko kiedy cos zdzialasz, tylko inna Technika.

:wink:
kuluem123 napisał(a):...Nie da się zrobić przekrętu w urzędzie ?
| | https://www.youtube.com/channel/UCIhJl1 ... TGw/videos
andy7
Moderator
 
Posty: 3265
Dołączył(a): 2/2/2008, 11:55

Następna strona


Powrót do Technika jazdy



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość




na gr