Zobacz wątek - Problem z awaryjnym hamowaniem
NAS Analytics TAG

Problem z awaryjnym hamowaniem

Jak nauczyć się wheelie? stoppie?
Czy zmieniać biegi ze sprzęgłem czy bez?
_________

Problem z awaryjnym hamowaniem

Postprzez Verteru » 25/10/2014, 18:55

Cześć mam taki problem, że przy nagłym awaryjnym hamowaniu ściskam tak mocno klamkę, że dołem dłoni odręcam manętkę. Kończy się to zazwyczaj źle tzn. gorszym hamowaniem, bo tylnie koło pcha do przodu, a przednie koło zaczyna się ślizgać, więc muszę zdjąć nogę na ziemie, aby motocykl się nie przewrócił. Dzieje się tak szczegółnie gdy zmuszony jestem hamować przy przyśpieszaniu motocyklem i w pełni odkręconej manetce.

Wiele razy próbowałem hamować na sucho, awaryjnie wtedy ładnie zakręcam manetkę i hamuję oboma hamulcami na raz. Natomiast podczas podczas awaryjnych sytuacji na drodze nie wychodzi to tak sprawnie już jw.

Czy rozwiązaniem może być wyuczenie się naciskania sprzęgła czy może nie jest do dobry pomysł przy hamowaniu?
Ostatnio edytowano 25/10/2014, 23:39 przez Verteru, łącznie edytowano 1 raz
Verteru
Świeżak
 
Posty: 16
Dołączył(a): 11/9/2014, 19:55


Postprzez andy7 » 25/10/2014, 19:42

Temat w zlym dziale.

Po prostu adrenalina Cie blokuje, jedynym wyjsciem, to cwiczyc, cwiczyc i jeszcze raz cwiczyc, Oprocz tego niech ktos kto zna sie na rzeczy sprawdzi Twoja pozycje na motocyklu oraz jak ma sie do ustawienia wysokosci klamek sprzegla i hamulca.

Tip

przed samym wcisnieniem klamki otworz dlon aby gaz mogl sie sam zamknac.

:wink:
Ostatnio edytowano 26/10/2014, 11:05 przez andy7, łącznie edytowano 2 razy
kuluem123 napisał(a):...Nie da się zrobić przekrętu w urzędzie ?
| | https://www.youtube.com/channel/UCIhJl1 ... TGw/videos
andy7
Moderator
 
Posty: 3265
Dołączył(a): 2/2/2008, 11:55

Postprzez jackal_pl » 25/10/2014, 19:45

Naciskanie sprzęgła przy hamowaniu, szczególnie awaryjnym jest najgłupszym pomysłem :P
Bo nie hamujesz silnikiem - automatycznie nie masz większej siły hamowania, co również przedkłada się na mniejszy docisk przed niego koła - mniejsza skuteczność przedniego hamulca (bo nie możesz nacisnąć tak mocno jak zazwyczaj).
Niestety nigdy mi się nie zdarzyło dodawać gazu przy hamowaniu, może masz kiepskie rękawice? Moim zdaniem źle trzymasz klamkę. I przede wszystkim nie wyobrażam sobie jak można podczas hamowania całą dłoń przesuwać na dół (bo wtedy dodajesz gazu). Być może masz źle ustawioną klamkę - wtedy można by kupić regulowaną klamkę.
Kawasaki ER-5, 98r.
jackal_pl
Świeżak
 
Posty: 299
Dołączył(a): 9/3/2009, 19:55
Lokalizacja: Okolice Gliwic

Postprzez Invi » 25/10/2014, 19:54

No ja też nie czaję jak można tak robić :D

Właściwie to odruchowo się to obsługuje, że przejście od przyśpieszania do hamowania jest bardzo płynne, nawet konstrukcja klamki i manetki to ułatwia :D

Ćwicz :D

Ale najpierw sprawdź cze na pewno nie masz jakoś dziwnie ustawionej klamki.
Avatar użytkownika
Invi
VIP Ścigacz.pl
 
Posty: 6274
Dołączył(a): 15/7/2008, 14:12

Postprzez melvin » 25/10/2014, 22:41

jackal_pl napisał(a):Bo nie hamujesz silnikiem - automatycznie nie masz większej siły hamowania, co również przedkłada się na mniejszy docisk przed niego koła - mniejsza skuteczność przedniego hamulca (bo nie możesz nacisnąć tak mocno jak zazwyczaj).


Więc stoppie powinienem robić hamując silnikiem?
DUŻO GAZU I SPRZĘGŁO OD RAZU! :twisted:
Avatar użytkownika
melvin
PierwszyOkrutny
 
Posty: 8393
Dołączył(a): 17/9/2007, 21:09
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski

Postprzez Kaai » 25/10/2014, 22:59

dalteog ja jestem fanem hamowania dwoma palcami, bo nawet przy awaryjnym (czy normlanym dohamowaniu) lapiesz dwoma palcami i heblujesz, a reszta dloni trzymasz manete i nie krecisz, nie ma bada zebys przekrecil :P
white/blue zipp pro 50
Bo Zabija Nas To Co Kochamy Najbardziej ;(
Kaai
Mieszkaniec forum
 
Posty: 4224
Dołączył(a): 4/1/2012, 15:18

Postprzez lagiboy » 26/10/2014, 00:29

ja wiem jak to się dzieje, zamiast ciągnąć palcami, ciągnie klamkę całą dłonią, dodatkowo nadgarstek idzie mu w dół. a robi to trochę bo tak mamy skonstruowane ścięgna. najłatwiej to zauważyć tak. ustaw nadgarstek w jednej linii z przedramieniem, rozluźnij palce i opuść nadgarstek najbardziej na dół a potem podnieś najbardziej do góry i obserwuj palce. potem zrób to samo ale na koniec spróbuj zacisnąć palce w pięść. zdecydowanie łatwiej jest gdy nadgarstek jest uniesiony.

do Autora, musisz sobie wyćwiczyć łapanie klamki palcami, siła potrzebna do hamowania jest wystarczająca w samych palcach. reszta to praktyka.
black matt=grey (color by honda)
Avatar użytkownika
lagiboy
Moderator
 
Posty: 2688
Dołączył(a): 1/4/2014, 23:35

Postprzez SpeedyGonzales » 26/10/2014, 09:23

Wiem jak jest w życiu, sam nie raz miałem aż gorące tarcze ale może postaraj się to połączyć zmianę klamki (stare Kawy miały regulację w standardzie) z nieco większym odstępem, choć na pieszych to nie działa.
Avatar użytkownika
SpeedyGonzales
Mieszkaniec forum
 
Posty: 1730
Dołączył(a): 25/11/2013, 22:20
Lokalizacja: Sandomierz/TBG

Postprzez andy7 » 26/10/2014, 10:58

jackal_pl napisał(a):Naciskanie sprzęgła przy hamowaniu, szczególnie awaryjnym jest najgłupszym pomysłem :P


1. to musisz rozroznic hamowanie awaryjne od normalnego hamowania. Technika hamowania awaryjnego jest jedna i wyglada wlasnie tak, ze wciskasz obydwie klamki jednoczesnie. Kierowcy z wiekszym doswiadczeniem moga pozwolic sobie na minimelne przesuniecie czasowe ale nalezy powiedziec, ze granica przesuniecia czasowego jest znikoma. Do tego co najwyzej dochodzi jeszcze kwestia predkosci oraz biegu z jaka i na ktorym sie poruszamy. O ile przy 200 km/h i VI biegu przyznam Ci racje, tak przy 50 km/h i VI biegu absolutnie jej nie masz.

jackal_pl napisał(a):Bo nie hamujesz silnikiem - automatycznie nie masz większej siły hamowania, co również przedkłada się na mniejszy docisk przed niego koła - mniejsza skuteczność przedniego hamulca (bo nie możesz nacisnąć tak mocno jak zazwyczaj).


Jezeli przeczytales powyzszy tekst to powinno zapalic Ci sie swiatelko.

Teraz mozna rozwazyc, czy motocykl wyposazony jest w ABS czy tez nie, bo techniki hamowania beda zgola zupelnie inne.

W konwencjonalnym ukladzie hamulcowym ( bez ABS ) najpierw zaczynasz od hamulca noznego aby spowodowac efekt dynamicznego przenoszenia mas ( odciazenie tylenago i przeniesienie nacisku na przednie Kolo, dolaczenie przedniego hamulca i progresywny nacisk klamki hamulca w celu zwiekszenia sily hamowania. Wraz ze wzrostem sily hamowania zwieksza sie nacisk na przednie zawieszenie oraz na nacisk przedniej opony na nawierzchnie redukujace zerwanie przyczepnosci, nacisk na hamulec tylnego kola jest zmniejszany aby go nie zablokowac. ( co nie znaczy, ze nie mozna zerwac przyczepnosci )

Nacisk / dociazenie przedniego kola zwiekszasz poprzez nacisk na klamke przedniego hamulca a nie poprzez hamowanie silniliem, bo te jest niewystarczajace, ( zapytal bym sie o hamowanie w motocyklach w 2 T ale nie bede Cie pograzal ). Totalna bzdura jest, ze nie mozesz nacisnac tak mocno jak za zwyczaj, bo wszystko zalezy od dynamicznego przenoszenia mas i nacisku jakie w danym momencie wywierane jest opona na nawierzchnie. To co opisujesz to glowny blad sweizakow popelniany przy hamowaniu i uslizgu przedniego kola.

Poinformuje Cie rowniez, ze w motocyklach w ktorych montowana jest tarcza hamulcowa, ukklad hamulcowy jesz zazwyczaj w zupelnosci wystarczajacy aby przednie kolo zablokowac. Tyle, ze motocyklisci z regoly nie potrafia wykorzystac w konwencjonalnym ukladzie hamulcowych mozliwosci ukladu i hamuja ze zbyt mala sila wydluzajac dodatkowo droge hamowania.

POzatym gdy odniesiesz Twoja wypowiedz do motocykli wyposazonych w ABS to mozny by zaryzykowac stwierdzenie, ze wogole nie wiesz o czym mowisz.

jackal_pl napisał(a):Niestety nigdy mi się nie zdarzyło dodawać gazu przy hamowaniu,


O czym ten tekst ma swiadczyc ?

jackal_pl napisał(a):może masz kiepskie rękawice ?


Rekawice nie Maja z tym nic wspolnego co najwyzej Technika i regulacja klamek - gora - dol

jackal_pl napisał(a):nie wyobrażam sobie jak można podczas hamowania całą dłoń przesuwać na dół


po prostu mala wyobraznie masz

jackal_pl napisał(a):można by kupić regulowaną klamkę.


Szkoda tylko, ze nie sugerujesz jaka ( jak ta klamka ma byc regulowana ) bo obecne mozna regulowac w 3 dymensjach.

@ Kaai

Tyle, ze hamujac dwoma palcami mozesz

1. nie wywrzec wystarczajacego nacisku na klamke hamulca

2. Nie miec mozliwosci docisnac do granic mozliwosci bo 2 zewnetrzne palce ktore leza na manetce rollgazu uniemozliwiaja jej docisniecie

3. przykleszczyc sobie palce lezace na manetce

:wink:
Ostatnio edytowano 26/10/2014, 13:55 przez andy7, łącznie edytowano 1 raz
kuluem123 napisał(a):...Nie da się zrobić przekrętu w urzędzie ?
| | https://www.youtube.com/channel/UCIhJl1 ... TGw/videos
andy7
Moderator
 
Posty: 3265
Dołączył(a): 2/2/2008, 11:55

Postprzez Kaai » 26/10/2014, 12:19

dlatego trzeba mieć trochę doswiadczenia.

ja dwoma palcami nie raz zblokowałem przednie koło :D
więc niech mi nikt nie mówi, że w 15letnie cbbrze nie da się dwoma palcami zblokować przedniej gumy :)
white/blue zipp pro 50
Bo Zabija Nas To Co Kochamy Najbardziej ;(
Kaai
Mieszkaniec forum
 
Posty: 4224
Dołączył(a): 4/1/2012, 15:18

Postprzez lagiboy » 26/10/2014, 13:09

mieliśmy już kiedyś dyskusję na temat "jak hamować" viewtopic.php?t=98815 "ostre wyprzedzania a hamowanie" viewtopic.php?t=101658&postdays=0&postorder=asc&highlight=dwa+palce&start=0
jakoś wtedy nie bardzo doszliśmy do pełnego porozumienia na temat ilości palców an klamce, ciekawe czy tym razem się uda :D
natomiast większość się zgodzi mam nadzieje bo tak było poprzednim razem że hamulec tylni nie jest hamulcem roboczym, w awaryjnym hamowaniu pierwsze co to wali się w przednie heble potem można dokładać tył.

andy7 napisał(a):@ Kaai

Tyle, ze hamujac dwomapalcami mozesz

1. nie wywrzec wystarczajacego nacisku na klamke / uklad hamulcowy

2. Nie miec mozliwosci docisnac do granic mozliwosci bo palce ktore leza na klamce uniemozliwiaja jej docisniecie

3. przykleszczyc sobie palce lezace na klamce


1. nie zgadzam się, to nie jest sprzęgło od ursusa
2. tego nie rozumiem, nie wiem co chciałeś powiedzieć, przy normalnej klamce jest to niemożliwe.
3. niby jak? chyba opierając się przodem o mur.

widziałem już dużo motocykli w życiu ale Andy7 ciągle mam wątpliwości jak wygląda Twój motocykl. Na filmach z YT wydaje się być normalny ale po tym co wypisujesz mam wątpliwości. Czy Ty masz klamkę od hamulca tak samo jak my?
Ostatnio edytowano 26/10/2014, 13:31 przez lagiboy, łącznie edytowano 1 raz
black matt=grey (color by honda)
Avatar użytkownika
lagiboy
Moderator
 
Posty: 2688
Dołączył(a): 1/4/2014, 23:35

Postprzez andy7 » 26/10/2014, 13:28

lagiboy napisał(a):1. nie zgadzam się, to nie jest sprzęgło od ursusa
2. tego nie rozumiem, nie wiem co chciałeś powiedzieć, przy normalnej klamce jest to niemożliwe.
3. niby jak? chyba opierając się przodem o mur.

widziałem już dużo motocykli w życiu ale Andy7 ciągle mam wątpliwości jak wygląda Twój motocykl. Na filmach z YT wydaje się być normalny ale po tym co wypisujesz mam wątpliwości. Czy Ty masz klamkę od hamulca tak samo jak my?


1. nie mowimy o sprzegle a o hamulcu
2. Kwestia tego jaki to motocykl. W supersporcie da sie rade dwoma a na DR 350 cisniesz do manetki gazu a efektow niema
3. pomine

W moim przypadku mam jak na razie referencje ukladu hamulcowego i mimo, ze moglbym sobie pozwolic na hamowanie dwoma, hamuje czterema, po prostu lepiej dozuje sie sile czterema niz dwoma palcami, ale zaraz znajdzie sie kilku fachofcow ktorz ybeda mi udowadniali inaczej. Poparte to bedzie szkoleniem na torze, tyle, ze tor nie ulica.

P.S. moze w tym roku zmienie na krotsze klamki, bo w Gladiusie takowe mielismy i calkiem fajnie mi sie hamowalo.

Co do techniki 2/4 palce to,

sa rozne szkoly i rozni szkolacy. Jedni wywodza sie z segmentu torow inni z ulicy i raczej nieda sie tego polaczyc pod wspolny mianownik.



:wink:
Ostatnio edytowano 26/10/2014, 13:57 przez andy7, łącznie edytowano 1 raz
kuluem123 napisał(a):...Nie da się zrobić przekrętu w urzędzie ?
| | https://www.youtube.com/channel/UCIhJl1 ... TGw/videos
andy7
Moderator
 
Posty: 3265
Dołączył(a): 2/2/2008, 11:55

Postprzez lagiboy » 26/10/2014, 13:33

andy7 ja się mogę domyślać co masz na myśli ale błagam Cię przeczytaj jeszcze raz co napisałeś i jak ktoś ma to zrozumieć? weź przeczytaj pomalutku potem ułóż palce tak jak napisałeś i zobacz czy to jest wykonalne w naszej czasoprzestrzeni. Tyle się pisze o czytaniu ze zrozumieniem, że zapominamy o myśleniu podczas pisania.
co do ursusa wiem że mówimy o hamulcu ale jeździłem kiedyć C330 na której sprzęgle trzeba było stanąć żeby wysprzęglić.

andy7 napisał(a):1. nie wywrzec wystarczajacego nacisku na klamke / uklad hamulcowy

2. Nie miec mozliwosci docisnac do granic mozliwosci bo palce ktore leza na klamce uniemozliwiaja jej docisniecie

3. przykleszczyc sobie palce lezace na klamce
black matt=grey (color by honda)
Avatar użytkownika
lagiboy
Moderator
 
Posty: 2688
Dołączył(a): 1/4/2014, 23:35

Postprzez andy7 » 26/10/2014, 13:56

Lagiboy

dzieki za sluszne poprawienie mnie jak widzisz zmienilem co zmienia rowniez sens mojej wypowiedzi.

pozdro

:wink:
kuluem123 napisał(a):...Nie da się zrobić przekrętu w urzędzie ?
| | https://www.youtube.com/channel/UCIhJl1 ... TGw/videos
andy7
Moderator
 
Posty: 3265
Dołączył(a): 2/2/2008, 11:55

Postprzez lagiboy » 26/10/2014, 14:00

ja wiem że dla jeżdżących jest to zrozumiałe i można się domyślać że wyszedł błąd bo ktoś szybciej pisał niż myślał. ale młody stażem jak przeczyta coś takiego zacznie się zastanawiać jak to możliwe i czy motocykl na którym jeździ jest inny niż Twój. Sprawy oczywiste dla Ciebie/Nas nie są oczywiste dla świeżynek i domysły tam jeszcze nie działają. Pozdro
black matt=grey (color by honda)
Avatar użytkownika
lagiboy
Moderator
 
Posty: 2688
Dołączył(a): 1/4/2014, 23:35

Postprzez Kaai » 26/10/2014, 14:02

ja nawet nei wiem, czy da rade w cbrbze docisnac klamke hamulca do samej manety. no ale teraz juz snie sprawdze
white/blue zipp pro 50
Bo Zabija Nas To Co Kochamy Najbardziej ;(
Kaai
Mieszkaniec forum
 
Posty: 4224
Dołączył(a): 4/1/2012, 15:18

Postprzez Glenroy » 26/10/2014, 16:38

andy7 napisał(a):1. nie wywrzec wystarczajacego nacisku na klamke hamulca

To trzeba mieć na prawdę słabe palce, w trasie do hamowania przed skrzyżowaniami, zatrzymując się na światłach czy po prostu zwalniając, spokojnie daję radę obsługiwać klamkę tylko palcem wskazującym, wskazującym i serdecznym razem, nie mam problemu z awaryjnym hamowaniem czy zablokowaniem koła.

andy7 napisał(a):2. Nie miec mozliwosci docisnac do granic mozliwosci bo 2 zewnetrzne palce ktore leza na manetce rollgazu uniemozliwiaja jej docisniecie
3. przykleszczyc sobie palce lezace na manetce

Po to jest regulacja na klamce hamulca, żeby dostosować ją sobie do swojego stylu jazdy i długości palców, i tak jeżeli obsługujesz hamulec dwoma palcami, nie widzę problemu w odsunięciu klamki od manetki pozbywając się zmartwienia "przykleszczenia" palców :).

Kaai napisał(a):ja nawet nei wiem, czy da rade w cbrbze docisnac klamke hamulca do samej manety. no ale teraz juz snie sprawdze

Nie wiem jak w cebrze, ale u mnie w FZS-ie nawet przysuwając klamkę na maksa do manety, nie da rady jej do niej docisnąć, jeżeli ktoś da radę tak głęboko docisnąć hebel, to wypadało by sprawdzić układ hamulcowy bo coś ma nie halo, klamka hamulca ma stosunkowo krótki skok od "nie hamuję", do "blokuję koło" :)
Raz motór byl chory i leżał w łóżeczku.
I przyszedł pan doktor "Co jest motóreczku?"
"Ach lagi mam krzywe i ogon złamany
i wgniotkę na baku i przód rozje..ny"
Avatar użytkownika
Glenroy
Moderator
 
Posty: 2833
Dołączył(a): 31/8/2011, 20:06
Lokalizacja: LPU

Postprzez Kaai » 26/10/2014, 16:53

co innego sprzeglo, ale tu tez tylko do konca dociagam przy ruszaniu, potem muskam dwoma palcami przy redukcji "tak troche" - nie do konca, a w gore bieg bez sprzegla.
white/blue zipp pro 50
Bo Zabija Nas To Co Kochamy Najbardziej ;(
Kaai
Mieszkaniec forum
 
Posty: 4224
Dołączył(a): 4/1/2012, 15:18

Postprzez senekkorzenna » 26/10/2014, 18:32

Ja zastanawiam się czy rol gaz aby dobrze wraca.
Używam zawsze całej dłoni do hamowania ale pewnie to lata praktyki i za moich czasów tak byłem uczony.
Samo wysunięcie palców aby złapać klamkę hamulca powinno powodować zwolnienie manetki i chyba nie ma to znaczenia czy łapiesz dwoma czy pięcioma palcami.
Nie jeżdżę też z dwoma palcami stale ułożonymi na klamce hebla to nie wiem jak to w zasadzie jest i nie wiem jak teraz uczą.
senekkorzenna
 

Postprzez andy7 » 26/10/2014, 19:56

Glenroy napisał(a):To trzeba mieć na prawdę słabe palce
... spokojnie daję radę obsługiwać klamkę tylko palcem wskazującym, wskazującym i serdecznym razem, nie mam problemu z awaryjnym hamowaniem czy zablokowaniem koła.

Po to jest regulacja na klamce hamulca, żeby dostosować ją sobie do swojego stylu jazdy i długości palców, i tak jeżeli obsługujesz hamulec dwoma palcami, nie widzę problemu w odsunięciu klamki od manetki pozbywając się zmartwienia "przykleszczenia" palców :).


Problem w tym, ze Wy wychodzicie z zalozenia, ze inni jezdza czy umieja to co Wy sami a niestety tak niejest.

Kiedys mialem szczescie podyskutowac sobie z redaktorem ktory odpowiedzialny byl za test hamowania ( Motorpresse Stuttgart ) a ktory ukazal sie swego czasu w Motocylk'u.

Przeprowadzone proby hamowania awaryjnego wykazaly, ze srednio przednia opona zrywa przyczepnosc przy 9,5 m/s 2 ( przynajmniej tak sie umowmy, bo tez ie do konca w zaleznosci od kilku vektorow. )

Srednia hamowania wynosila cos Kolo 5,6 m/sek2. Wiec jak sie to ma do realiow forumowych specjalistow ?

Tak samo ma sie regulacja klamek czy dzwigni zmiany biegow czy hamulca noznego.

Senek, tu jestem w 100 % za Toba, bo tak tez to powinno wygladac. Tyle, ze aby cos dzialo sie w interesie to trzeba cos innego wymyslic, to nptabene tak jak w modzie.

:wink:
kuluem123 napisał(a):...Nie da się zrobić przekrętu w urzędzie ?
| | https://www.youtube.com/channel/UCIhJl1 ... TGw/videos
andy7
Moderator
 
Posty: 3265
Dołączył(a): 2/2/2008, 11:55

Następna strona


Powrót do Technika jazdy



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość




na gr