Zobacz wątek - Świadome używanie przeciwskrętu?
NAS Analytics TAG

Świadome używanie przeciwskrętu?

Jak nauczyć się wheelie? stoppie?
Czy zmieniać biegi ze sprzęgłem czy bez?
_________

Czy używasz świadomie przeciwskrętu?

TAK zawsze (wyrobiłem sobie taki odruch)
163
56%
NIE (balansuję ciałem, naciskam kolanami na korpus maszyny etc.)
64
22%
Pierwszy raz słyszę o przeciwskręcie...
65
22%
 
Liczba głosów : 292

Postprzez falconiforme » 23/6/2008, 11:19

Grubas, fakt, u mnie np. przeciwskręt powiedzmy "nie działa" poniżej 20km/h. Motocykl się powiedzmy wali.
Jazda jest wtedy rowerowa. A na rowerze przeciwskręt robimy malutki(niezauważalny), a następnie kierownicę skręcamy w stronę zakrętu.
Ongoing Success
Avatar użytkownika
falconiforme
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 2841
Dołączył(a): 4/6/2007, 13:05
Lokalizacja: Morze


Postprzez Grzybu » 23/6/2008, 13:41

Przy ciężkim sprzęcie odjęcie gazu wcale nie powoduje podnoszenia a wręcz odwrotnie. Dopiero ratując się przed tym zjawiskiem zacieśniamy zakręt i to powoduje podnoszenie moto.
Avatar użytkownika
Grzybu
Bywalec
 
Posty: 784
Dołączył(a): 27/4/2007, 10:43
Lokalizacja: Syc.oof


Postprzez CeBeRek » 23/6/2008, 14:39

Grzybu napisał(a):Przy ciężkim sprzęcie odjęcie gazu wcale nie powoduje podnoszenia a wręcz odwrotnie. Dopiero ratując się przed tym zjawiskiem zacieśniamy zakręt i to powoduje podnoszenie moto.


Dodanie gazu powoduje podnoszenie się moto, ale zacieśnianie zakrętu, może ktoś to dla mnie wytłumaczyć, przecież jak się zacieśnia zakręt to jeszcze bardziej się trzeba położyć.
f4 | | Przeczytaj !! | | viewtopic.php?p=209115#209115
Avatar użytkownika
CeBeRek
Stały bywalec
 
Posty: 1265
Dołączył(a): 27/8/2007, 23:04
Lokalizacja: trolownia

Postprzez falconiforme » 24/6/2008, 08:31

Dodawanie gazu w zakręcie:
SÄ… dwa czynniki:
Pierwszy to kształt i rozmiar opony.
Drugi to siła która cię wypycha.

Jeśli wchodzisz w zakręt to zaczynasz się pochylać. Masz odrobinę gazu by nie szarpało łańcuchem. Promień kół(odległość od osi do styku z asfaltem) zaczyna być coraz mniejszy ze względu na półkolisty kształt opony. Przy wychodzeniu z zakrętu musisz dodawać gazu by koła kręciły się tak szybko jak w samym zakręcie. (Przy nagłym wyprostowywaniu motocykla koła kręcą się wolniej niż w zakręcie).

Dodawanie gazu w samym zakręcie spowoduje prostowanie się jeśli będzie go na tyle dużo by pokonać zwiększający się promień styku kół(opon) z asfaltem. Przy zwiększającej się prędkości w zakręcie siła odśrodkowa też będzie większa i w prostowaniu motocykla też oczywiście pomaga.


Odjęcie gazu w zakręcie (czyli małe hamowanko):
Ze względu na kształt opony nagłe odjęcie gazu w zakręcie (np. 90km/h) spowoduje lekkie wyprostowanie się moto.
Szeroka opona zadziała jak mała dźwignia (zaznaczone na zielono).

Hamowanie w zakręcie:
Spowoduje prostowanie siÄ™ moto.

Oczywiście nie chodzi o to by zerwać przyczepność.
Ostre hamowanie w zakręcie tylnym laczkiem skończy się pewnie szlifem.
Pamiętajmy "przyczepność jest jedna", a w dużym pochyleniu wykorzystujemy większość przyczepności, na hamowanie nie ma już prawie miejsca.


Grzybu napisał(a):Trzeba nauczyć się korzystać z przeciwskrętu w złożeniu. Cebra liter eFka jest dość ciężka, ale to pozwala pojąć jak ważne są właściwe reakcje. Bo jeśli przeciwskręt przed wejściem w zakręt robimy niejako nieświadomie, to już pogłębienie zakrętu przeważnie niedoświadczonych ludzi paraliżuje i lecą jednym torem (często w pole). Tu się trzeba trochę przemóc. To pozwala na ewentualne manewry.
Załączniki
kolo.JPG
koło, konstrukcja
kolo.JPG (12.6 KiB) PrzeglÄ…dane 11041 razy
Ongoing Success
Avatar użytkownika
falconiforme
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 2841
Dołączył(a): 4/6/2007, 13:05
Lokalizacja: Morze

Postprzez zephyr47 » 24/6/2008, 13:22

Czyli wniosek jest taki, że każdy manewr gazem na łuku powoduje prostowanie motocykla ;-)
Lewy pas, gaz na koło -Wtedy czuje się wesoło ;]
Avatar użytkownika
zephyr47
Bywalec
 
Posty: 801
Dołączył(a): 30/12/2007, 16:59
Lokalizacja: Pszczyna

Postprzez falconiforme » 24/6/2008, 14:09

Nagłe odjęcie gazu w zakręcie jest do pominięcia, nie jest to jakaś specjalna siła. Kierownica tu gra pierwsze skrzypce.

Inny motocykl inne zawieszenie inne opony i warzenia mogą być jedynie porównywalne.
Ongoing Success
Avatar użytkownika
falconiforme
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 2841
Dołączył(a): 4/6/2007, 13:05
Lokalizacja: Morze

Postprzez falconiforme » 8/9/2008, 10:45

Przeciwskręt na drodze a kontra w żużlu to co innego.
Przeciwskręt stosujemy by uzyskać odpowiedni tor/przechylenie.
Zakręty o ile to możliwe powinno się brać "na raz".

Jednak jeśli przy szybkim wyprzedzaniu i potem hamowaniu muszę się zmieścić, to wraz z naciskiem na hamulec naciskam na kierownicę prawą ręką od siebie dość długo aż wjadę na swój pas.
Motocykl przy hamowaniu prostuje się więc trzeba to korygować. Jeśli w jakimś momencie muszę szybciej się schować to tą siłę zwiększam. I chyba można tu mówić o pogłębieniu.
Ongoing Success
Avatar użytkownika
falconiforme
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 2841
Dołączył(a): 4/6/2007, 13:05
Lokalizacja: Morze

Postprzez zephyr47 » 8/9/2008, 13:31

Zakręt można pokonać balansem ciała lub przeciwskrętem. Użycie przeciwskrętu pomaga w obraniu idealnego toru jazdy po łuku. Pokonując łuk z użyciem przeciwskrętu (powiedzmy przy łuku w prawo i prędkości 160km/h) wygląda tak, że po prostu prawą ręką popychamy kierownicę i dozujemy siłę popchnięcia tak aby obrać idealny tor jazdy. Im łuk się bardziej zacieśnia tym mocniej musimy popchnąć kiere prawą ręką. Więc przy prędkości pokonuje się cały łuk używając przeciwskrętu ale nie działa to tak samo jak w zwykłych manewrach po mieście, gdzie to koło tylko na chwilkę skręcamy w drugą strony tylko po to, żeby się przechylić i natychmiast po przechyleniu skręcamy je spowrotem w kierunku jazdy.

Myślę, że koledze o którym pisze eneasz chodziło o to, że wszedł z dużą prędkością w łuk używając przy tym przeciwskrętu, zaparł tą rękę kierownicę ale łuk niespodziewanie się zaostrzył i kolega musiał zaufać oponom i "pogłębić" pochylenie popychając jeszcze bardziej kierownicę.

Eneasz pewnie skojarzył przeciwskręt z tą drugą sytuacją i dla tego mu to nie pasowało. Przynajmniej ja to tak widzę :wink: Jeśli tak nie jest to mnie popraw.
Lewy pas, gaz na koło -Wtedy czuje się wesoło ;]
Avatar użytkownika
zephyr47
Bywalec
 
Posty: 801
Dołączył(a): 30/12/2007, 16:59
Lokalizacja: Pszczyna

Postprzez Fikol » 9/9/2008, 14:32

Ja dużego doświadczenia nie mam ale musiałem już ze dwa razy zacieśniać zakręt przeciwskrętem i naprawdę zdziwiłem się jak można bardzo ładnie(płynnie) wyjść z takiej sytuacji. Wchodziłem w zakręt w prawą 90km/h przeciwskrętem no i jak już widziałem że mnie wynosi na zewnętrzną to po prostu zwiększyłem siłę na prawą manetkę i dzięki temu pojechałem nadal swoim torem jazdy a nie przez pole :P
Avatar użytkownika
Fikol
Świeżak
 
Posty: 280
Dołączył(a): 3/6/2008, 19:24
Lokalizacja: Węgrów

Postprzez cezare » 10/9/2008, 15:58

ale p..lenie... z dupy ...
Avatar użytkownika
cezare
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 682
Dołączył(a): 13/5/2007, 09:56
Lokalizacja: Kraków - Wola Justowska RULEZ

Postprzez greddy » 10/9/2008, 17:30

cezare napisał(a):ale p..lenie... z **** ...

ale o so choci?
brak motywacji do życia...
Avatar użytkownika
greddy
Stały bywalec
 
Posty: 1081
Dołączył(a): 16/5/2008, 17:43
Lokalizacja: płn-zach

Postprzez falconiforme » 10/9/2008, 18:01

greddy napisał(a):
cezare napisał(a):ale p..lenie... z **** ...

ale o so choci?


"ypud z einelodreip ela?"

Chyba chodzi o to, by razem z przeciwskrętem zainicjować przerzucenie środka ciężkości.
Wtedy wychodzi najlepiej. :lol:
Ongoing Success
Avatar użytkownika
falconiforme
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 2841
Dołączył(a): 4/6/2007, 13:05
Lokalizacja: Morze

Postprzez ---Corleone--- » 10/9/2008, 20:01

Duuuużo czytałem o technice przeciwskrętu jeszcze na długo przed kupnem sprzęta. Później testowałem to na placu manewrowym przy okazji 'jazd' na prawku. Mimo, że to już odruch, zawsze staram się użyć go świadomie.
"Prędkość jeszcze nikogo nie zabiła.. tylko nagłe zatrzymanie.."
Obrazek (otwórz link)
Avatar użytkownika
---Corleone---
Świeżak
 
Posty: 154
Dołączył(a): 2/7/2008, 12:31
Lokalizacja: Oświęcim/Kraków

Postprzez greddy » 10/9/2008, 20:17

falconiforme napisał(a):
greddy napisał(a):
cezare napisał(a):ale p..lenie... z **** ...

ale o so choci?


"ypud z einelodreip ela?"

Chyba chodzi o to, by razem z przeciwskrętem zainicjować przerzucenie środka ciężkości.
Wtedy wychodzi najlepiej. :lol:


a no fakt, przeciw przeciwskret bez tego konczy sie wizyta w polu :lol:

to jushhh wiemm o so choci ; )
brak motywacji do życia...
Avatar użytkownika
greddy
Stały bywalec
 
Posty: 1081
Dołączył(a): 16/5/2008, 17:43
Lokalizacja: płn-zach

Postprzez falconiforme » 10/9/2008, 20:54

greddy napisał(a):
falconiforme napisał(a):
greddy napisał(a):
cezare napisał(a):ale p..lenie... z **** ...

ale o so choci?


"ypud z einelodreip ela?"

Chyba chodzi o to, by razem z przeciwskrętem zainicjować przerzucenie środka ciężkości.
Wtedy wychodzi najlepiej. :lol:


a no fakt, przeciw przeciwskret bez tego konczy sie wizyta w polu :lol:

to jushhh wiemm o so choci ; )

W sumie racja "przeciw przeciwskręt" - kiera w lewo dvpa w prawo lub odwrotnie :lol:
Ongoing Success
Avatar użytkownika
falconiforme
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 2841
Dołączył(a): 4/6/2007, 13:05
Lokalizacja: Morze

Postprzez greddy » 10/9/2008, 21:04

no a jak :lol:
brak motywacji do życia...
Avatar użytkownika
greddy
Stały bywalec
 
Posty: 1081
Dołączył(a): 16/5/2008, 17:43
Lokalizacja: płn-zach

Postprzez andy7 » 11/9/2008, 06:38

Fikol napisał(a): Ja dużego doświadczenia nie mam


To fakt. Naciska sie nie na korpus tylko na podnozki. Pierwszy i drogi powinien byc polaczony.
andy7
Moderator
 
Posty: 3268
Dołączył(a): 2/2/2008, 11:55

Postprzez synjutrzenki » 12/9/2008, 18:52

Oto zdanie jednego z guru motocyklowej jazdy, starałem się wydobyć sens z rozdziału za dużo by było pisania .

Kierowanie motocyklem jest proste pchasz manetkę w stronę przeciwną do tej w która chcesz skręcić. To jedyna technika precyzyjnego kierowania motocyklem. Nawet jeśli o tym nie wiesz to tak właśnie robisz , nie da się tego robić precyzyjnie jedynie przez pochylanie. Kiedy skręcasz w lewo pochylasz się w lewo a twoja prawa ręka ciągnie prawą manetkę i kierownica skręca się lekko w prawo.Kiedy pchasz lub ciągniesz kierownicę dopóty motocykl będzie coraz bardziej się przechylał i zacieśniał zakręt. Wielu motocyklistów ma problemy z przeciw skrętem przy szybkich zakrętach o zmniejszającym się promieniu , kiedy zaczynają się kłopoty próbują na siłę pchać kierownicę w stronę zakrętu ,tymczasem motocykl jedzie w stronę pobocza po zewnętrznej. Jeśli nie będziesz umiał korygować linij jazdy w czasie skrętu to każdy zakręt będzie dla ciebie zakrętem jednej linij. Kierowanie motocyklem to przeciwieństwo kierowania każdym innym pojazdem. I dla tego wielu motocyklistów w sytuacji zagrożenia odruchowo próbuje skręcić kierownicą w te stronę w którą chcą pojechać , a tymczasem trzeba zrobić zupełnie odwrotnie.
Yamaha R6
Avatar użytkownika
synjutrzenki
Świeżak
 
Posty: 38
Dołączył(a): 25/5/2008, 10:03
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez mr_neox » 11/1/2009, 23:36

Od założenia tematu minęło prawie 2lata i co jest niewiarygodne, nie zrobił się z niego śmietnik, thanx all :!:
Szczęśliwy posiadacz kat.ABC prawa jazdy. Obecnie w trakcie C+E...
Avatar użytkownika
mr_neox
Świeżak
 
Posty: 280
Dołączył(a): 17/11/2006, 21:58
Lokalizacja: LJA

Postprzez OvertakeR » 11/1/2009, 23:42

Wlasnie go zaczales robic, a to jest perpetuum mobile. Thanx!
Energie ist nichts ohne Steuerung.


Nie jest dla mnie ważna Twoja ranga na forum, staż, ilość wypisanych postów, dla mnie jesteś człowiekiem i tylko w takich kategoriach Cię postrzegam.
Avatar użytkownika
OvertakeR
Świeżak
 
Posty: 170
Dołączył(a): 21/12/2008, 13:53

Poprzednia stronaNastępna strona


Powrót do Technika jazdy



Kto przeglÄ…da forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości




na górê