Teraz z innej beczki.
Pokonywanie zakrętów z efektownym ślizgiem, w stylu supermoto
Po co więc się ślizgać?
Jest kilka powodów, żeby pokonywać zakręty poślizgami. Pierwszy to fakt, że wygląda to kozacko! Poza tym zajmujemy więcej miejsca na torze, co innym utrudnia wyprzedzenie nas a mniej nachylone przednie koło pozwala hamować mocniej i głębiej w zakręt. Najważniejsze jednak jest to, że możemy wchodzić w zakręt nieco szybciej a mimo to wykonać ciasny skręt.
Minusem jest to że jeździec musi poÅ›wiÄ™cić wiÄ™cej energii i uwagi na stosunkowo trudny manewr oraz to że konsekwencje ewentualnego bÅ‚Ä™du bÄ™dÄ… poważne. Kiedy już poruszacie siÄ™ slidem i spróbujecie odpuÅ›cić hamulec zanim koÅ‚a bÄ™dÄ… w jednej linii, Å‚atwo można doprowadzić do high-side’a.
Generalnie „backing it in” ma sens w zakrÄ™tach o 180 stopni a także na zacieÅ›niajÄ…cych siÄ™ Å‚ukach. Można też używać tej techniki podczas wyprzedzania na hamowaniu. Z kolei wyprzedzajÄ…cy ma przewagÄ™ prÄ™dkoÅ›ci , może hamować gÅ‚ebiej w zakrÄ™t a ustawiajÄ…cy siÄ™ bokiem motocykl zajmuje wiÄ™cej miejsca na torze, co utrudnia kontratak.
Jak to siÄ™ robi?
Chodzi przede wszystkim o to, żeby tylne koło obracało się wolniej niż przód. Zablokowanie tylnego koła prowadzi do utraty kontroli- albo stracicie prędkość, albo doprowadzicie do upadku. Są dwa sposoby na osiągnięcie celu ( wolniejszej rotacji tyłu): tylny hamulec lub hamowanie silnikiem ( sprzęgło). Jeśli jedziecie dość szybko i agresywnie ( mówimy o poziomie mistrzostw narodowych), będziecie potrzebowali tylko sprzęgła, jednak nawet wtedy trzeba opanować sposób użycia tylnego hamulca w bardzo wolnych, ciasnych nawrotach.
Dojeżdżając do zakrętu zaczynacie hamować obydwoma hamulcami ( używam obu hamulców nawet jadąc wyścigowym superbikiem ! ), mocno przodem, słabo tyłem. Następnie redukujecie bieg do tego, na którym będziecie wyjeżdżać z zakrętu ( najlepiej ćwiczyć na zakręcie wymagającym redukcji o dwa biegi), lekki przeciwskręt i dość agresywne ale z wyczuciem odpuszczone sprzęgło powinno wprowadzić moto w poślizg. Nie odpuszczajcie sprzęgła całkowicie, należy operować nim tak jak w czasie ruszania. Kontrolujecie w ten sposób stopień odchylenia tyłu i zapobiegacie podskakiwaniu tylnego koła.
Przedni hamulec pozostaje wciÅ›niÄ™ty do momentu , kiedy oba koÅ‚a znajda siÄ™ znów w jednej linii. Nie musicie kontrować kierownicÄ… ( jak w Å›lizgajÄ…cym siÄ™ samochodzie), ponieważ motocykl sam bÄ™dzie dążyÅ‚ do ustawieni kół w jednaj linii w miare spadku prÄ™dkoÅ›ci i wyrównywania siÄ™ prÄ™dkoÅ›ci obrotowej tylnego i przedniego koÅ‚a. Bardzo ważne jest, abyÅ›cie byli cierpliwi- zbyt szybkie odpuszczenie hamulca doprowadzi prawdopodobnie do high-side’a.
Czemu to takie trudne ?:P
Trochę porad jak uczyć się wchodzenia bokiem w zakręt. Zalecam pierwsze ćwiczenia przeprowadzać na nawierzchni innej niż asfalt ( ziemia, szuter, itp.). Korzystanie z w/w nawierzchni zmniejsza konsekwencje przekraczania granic, co na pewno będzie miało miejsce. Dobrze jest korzystać z pomocy drugiej osoby, która powie Wam czy i o ile tył się uślizguje.
Zaczynajcie ćwiczyć po prostej, bez przechylania się i stopniowo starajcie się wprowadzać motocykl w zakręt dopiero kiedy podczas slide po prostej będziecie się czuli komfortowo.
Kiedy przeniesiecie siÄ™ na asfalt, trzymajcie siÄ™ zasady: w razie utraty kontroli przewracaj siÄ™ do wnÄ™trza zakrÄ™tu (na niskÄ… stronÄ™-low side)!!!! JeÅ›li nie chcecie porysować sobie motocykla, to zapomnijcie o nauce slide’ów. Nawet profesjonaliÅ›ci upadajÄ… !
Zamontujcie sprzęgło anty-hoppingowe. Dla początkujących czy amatorów powinna to być jedna z pierwszych inwestycji w sprzęt, nieważne- będziecie chodzić bokiem, czy nie !
Power slide
Dużo Å‚atwiej Å›lizgać siÄ™ na wyjÅ›ciu z zakrÄ™tu, ponieważ potrzeba do tego tylko rÄ…czki gazu. Jednak dużo trudniej za jego pomocÄ… skrócić czasy okrążeÅ„. PrÄ™dkość wejÅ›cia w zakrÄ™t musi być wystarczajÄ…co wysoka a praca prawym nadgarstkiem wyjÄ…tkowo precyzyjna, inaczej tyÅ‚ odjedzie zbyt szeroko i stracicie kontrolÄ™ nad motocyklem. Należy po prostu mocno otworzyć gaz zaraz po odpuszczeniu hamulca, zanim koÅ‚a ustawiÄ… siÄ™ w jednej linii. JeÅ›li nie zdążycie, nie bÄ™dzie power slide’a, a tylko zwykÅ‚e przyspieszanie.
Ta technika ma zastosowanie głównie na zakrÄ™tach o podwójnym wierzchoÅ‚ku- dwa zakrÄ™ty pokonywane jako jeden. Powód stosowania power slide jest ten sam co w przypadku backing it in – użycie tylnego koÅ‚a do kierowania motocyklem.
JeÅ›li chcecie spróbować nauczyć siÄ™ power slide, najlepszy na poczÄ…tek bÄ™dzie znów szuter lub nawierzchnia ziemna. Kiedy pracujÄ™ jako instruktor w szkółce wyÅ›cigowej, zawsze powtarzam: kiedy już otworzyÅ‚eÅ› gaz, masz prawo go zatrzymać w jednej pozycji, ale nie wolno go zamknąć do momentu osiÄ…gniÄ™cia nastÄ™pnego zakrÄ™tu lub przeszkody. JeÅ›li zamkniecie gaz podczas power slide’a na asfalcie, zafundujecie sobie wycieczkÄ™ lotniczÄ… ( high side).
Zaczerpnięte z smimag.co.uk
ODŚWIEŻAM !!!
Czarny 300cc 2T.