Zobacz wÄ…tek - Wszystko o kaskach motocyklowych, pytania o cenÄ™, opinie
NAS Analytics TAG

Wszystko o kaskach motocyklowych, pytania o cenÄ™, opinie

Jakie rękawice, kask, gmole?
_________

Postprzez kogut22 » 23/4/2015, 13:43

lazer może i posiada bajer w postaci blendy, ale wykonany jest z abs'u :/ więc wolę zostać przy hjc cs-14 z poliwęglanu.
Dopiero zaczynam szukać kasku a już widzę totalny brak info na temat materiałów skorupy, i parametrów odnośnie pochłaniania energii :x
kogut22
Świeżak
 
Posty: 22
Dołączył(a): 18/4/2015, 12:07


Postprzez qubus333 » 23/4/2015, 14:04

kogut22 napisał(a): (...) Dopiero zaczynam szukać kasku a już widzę totalny brak info na temat (...) parametrów odnośnie pochłaniania energii :x

uuuu... Panie :-)
Powodzenia :-)

A poważanie IMHO - kask HJC CS-14 bije wszystko na głowę poniżej 300zł!
Wady - głośny, wieje, szyba wkurza (w sensie że słabo się dozuje otwarcie i zamknięcie).
Poza tym to fajny kas za małe pieniądze.
Avatar użytkownika
qubus333
Świeżak
 
Posty: 256
Dołączył(a): 11/9/2013, 21:07


Postprzez kogut22 » 23/4/2015, 14:33

Przy jakich prędkościach zaczyna się problem z cs-14?
tr-1 ma też takie wady?
kogut22
Świeżak
 
Posty: 22
Dołączył(a): 18/4/2015, 12:07

Postprzez qubus333 » 23/4/2015, 14:59

Zależy jaki problem :-)
Z domykaniem szybki - to przy 0km/h :-)

a co do hałasu i wiatru - zależny czym jeździsz
ja nakedami bez owiewek zawsze latałem i mi zawsze wiało :-)

tutaj masz opinie HJC CS-14
http://www.moto-opinie.info/?action=sho ... duktu=1132
podpisuje sie pod wszystkimi

pamietaj - to kask za 300zl, wiec nie oczekuj cudów :-)
Avatar użytkownika
qubus333
Świeżak
 
Posty: 256
Dołączył(a): 11/9/2013, 21:07

Postprzez kogut22 » 23/4/2015, 15:03

fazer fzs 600, i nie zamierzam jakoś świrować.
cs-14 dostane za 300zł, tr-1 za 450. Warto dopłacić te 150zł?
ale nie ma co się chyba ciśnieniować, zakupię cs-14 na początek, jak mnie będzie wnerwiał to kupię coś po sezonie z wyższej półki.
kogut22
Świeżak
 
Posty: 22
Dołączył(a): 18/4/2015, 12:07

Postprzez Zimny72 » 23/4/2015, 15:45

Zawsze mnie zastanawia to pałowanie się nad materiałami w kaskach: abs, termoplastik, poliwęglan, kompozyty czy karbon - tak jak by wszyscy jeździli w Moto GP i liczył się każdy gram, albo przynajmniej każdy raz w tygodniu (proszę tutaj o wyrozumiałość moderatora za użyte dalej sformułowanie) zaliczał centralnego dzwona i przejebanie głową w ceglany mur albo latarnię. Ludziska - litości! Jeżdżę już 5 sezon i nie miałem do tej pory żadnego wypadku - po prostu jeżdżę ostrożnie i bezpiecznie. I nie potrzeba do tego kasku z super duper technologiami rodem z NASA. Nie znaczy to, że sugeruję jazdę w kaskach no name - gdzieś trzeba postawić granicę i są nią kaski typu rzeczonego Lazera Bayamo. Z mojego punktu widzenia najważniejsza jest wygoda w kasku: wydajna wentylacja eliminująca parowanie, pinlock, pole widoczności czyli wielkość wizjera, aerodynamika kasku co by nie telepało łbem przy większych prędkościach, względne wyciszenie co by nie huczało we łbie, to czy wyściółka jest przyjemna, czy gąbki się zbyt szybko nie ugniatają. Ważne jest to by kask stwarzał warunki do komfortowej jazdy i prawidłowego oglądu tego co się dzieje na drodze. A to czy to poliwęglan, kompozyt czy karbon - jakie to ma znaczenie do normalnego vel zwykłego jeżdżenia. Jeszcze zrozumiem: unikamy kasków ze zwykłego plastiku czy ABS-u, z racji tego że ogólnie unikamy badziewia. Ale pałowanie się nad poliwęglanem w marnym kasku CS-14, o marnej aerodynamice i wyciszeniu? A co do blendy to bym jej nie lekceważył - zobaczysz jak się przydaje, gdy będziesz jechał pod zachodzące letnie słońce. Pod tym względem blendy stosowane w HJC są stanowczo za jasne.
Ostatnio edytowano 25/4/2015, 13:49 przez Zimny72, Å‚Ä…cznie edytowano 4 razy
Moto Guzzi V7 - szkoda życia na brzydkie motocykle.
Avatar użytkownika
Zimny72
Zimny Drań
 
Posty: 1382
Dołączył(a): 13/1/2013, 23:07
Lokalizacja: Wesoła

Postprzez qubus333 » 23/4/2015, 16:03

Zimny72 ma dużo racji.
Mi przy 'dzwonie' głowę uratował poczciwy Shark S600 z ... termoplastiku :-)

A co do HJC CS-14 to mnie wkurzała szybka. Reszta 'do przełknięcia'.
Przymierz jak masz okazję oba kaski i zobacz który lepiej leży, jak chodzą mechanizmy szyby, jakie jest pole widzenia itp.
A i tak chyba dopiero ocenisz kask jak Ci sie już ułoży na głowie i przetestujesz go po kilku jazdach w różnych warunkach.
Avatar użytkownika
qubus333
Świeżak
 
Posty: 256
Dołączył(a): 11/9/2013, 21:07

Postprzez kogut22 » 23/4/2015, 17:49

Zimny, rozumiem że lazer nie ma problemów z zapewnieniem komfortu w porównaniu do hjc?
kogut22
Świeżak
 
Posty: 22
Dołączył(a): 18/4/2015, 12:07

Postprzez Zimny72 » 23/4/2015, 18:35

Powiem tak: Lazer Bayamo za 350zł zapewnia niewiele mniejszy komfort niż Shark s900c (oba mam), i o niebo większy komfort niż kaski podstawowe takie jak HJC CS-14 czy wynalazki typu LS2, BOX, Naxa itp. za 300zł. Ale jak ktoś ma za dużo kasy, to nie widzę niczego złego w kupowaniu Schuberthów, Shoeiów czy Araiów. Bogatemu wolno. :D
Moto Guzzi V7 - szkoda życia na brzydkie motocykle.
Avatar użytkownika
Zimny72
Zimny Drań
 
Posty: 1382
Dołączył(a): 13/1/2013, 23:07
Lokalizacja: Wesoła

Postprzez lagiboy » 24/4/2015, 01:10

Pamiętaj, że urodziłeś się bez części zamiennych.
black matt=grey (color by honda)
Avatar użytkownika
lagiboy
Moderator
 
Posty: 2690
Dołączył(a): 1/4/2014, 23:35

Postprzez Zimny72 » 24/4/2015, 09:10

lagiboy napisał(a):Pamiętaj, że urodziłeś się bez części zamiennych.


Niemniej kask z kompozytu nie zastąpi mózgu i rozsądku. ;)
Moto Guzzi V7 - szkoda życia na brzydkie motocykle.
Avatar użytkownika
Zimny72
Zimny Drań
 
Posty: 1382
Dołączył(a): 13/1/2013, 23:07
Lokalizacja: Wesoła

Postprzez Motosapiens » 24/4/2015, 11:52

Dla każdego coś miłego, jeśli nie zależy komuś na bezpieczeństwie niech kupuje termoplastik z ładnym designem, jeśli ktoś przykłada większą wagę do tej kwestii, to nie radzimy schodzić poniżej poliwęglanu. To nasze zdanie, i każdy może mieć inne.
Po 22 latach doświadczenia możemy tylko powiedzieć, że nie ma czegoś takiego jak "jeżdżę bezpiecznie i ostrożnie", ponieważ nie jesteśmy jedynymi uczestnikami ruchu drogowego i często to nie od nas zależy, czy będzie kraksa czy nie. Jeśli wystarczy Ci ochrona głowy i kręgosłupa szyjnego (! tak, bo kask ma nie tylko stać na straży naszej czaszki, ale powinien w odpowiedni sposób rozpraszać energię z uderzenia tak, żeby potem jedyną czynnością którą będziemy mogli wykonywać nie było ślinienie się i przewracanie oczami...) oferowana przez kaski, w których dziura na wylot robi się od mocniejszego uderzenia pięścią, to Twoja decyzja, ale byłoby fajnie gdybyś nie wmawiał osobom bez doświadczenia, że jest to dobry wybór, bo zwyczajnie nie jest. Oczywiście można go podjąć, ale róbmy to świadomie, z pełną wiedzą o konsekwencjach.

To tyle w tym temacie :)
Avatar użytkownika
Motosapiens
Świeżak
 
Posty: 72
Dołączył(a): 13/4/2015, 21:27

Postprzez Zimny72 » 24/4/2015, 13:24

Szanowni Koledzy z Motosapiensa, prosiłbym o czytanie ze zrozumieniem vel doczytanie jeszcze raz tego co napisałem i nie wkładanie mi w usta stwierdzeń, których nie wypowiedziałem.

Czy ja kogokolwiek namawiam do jeżdżenia w kaskach "w których robi się dziura od uderzenia pięścią"? Nie. Czy w Bayamo można zrobić dziurę pięścią? Przynajmniej ja nie potrafię, ale nie wykluczam że Koledzy mają power i potrafią. Napisałem, że bardziej od materiałów - które są moim zdaniem drugorzędne - ważniejsze są walory użytkowe i komfort w kasku, które pozwalają na lepszy ogląd sytuacji na drodze. Co nie oznacza, że nie należy zwracać uwagi na materiały - tu bardziej bym zwracał na jakoś materiałów tłumiących uderzenie a nie na materiały zewnętrznej powłoki kasku. To, że brać motocyklowa jara się karbonem, to producenci dobrze wiedzą: nawet marny LS2 robi kaski z karbonu w "przystępnej" cenie. Porównanie dokonałem na podstawie własnego doświadczenia z Bayamo i Sharkiem s900c - mam prawo do własnych wrażeń i opinii. Chcę też Wam zwrócić uwagę, iż ślinienie i przewracanie oczami nie są w większości pochodną słabego kasku, ale wynikają w przytłaczającej większości z brawury na drodze i nadmiernej prędkości (i nie ma tu nic do rzeczy jazda zgodnie z przepisami). I bardzo często ci zadrutowani w szpitalach z podstawionym basenem jeżdżą na bardzo dobrym sprzęcie i w bardzo dobrych ubraniach, również w kaskach z najwyższej półki. To że od wielkiego święta trafi tam nasz Bogu ducha winny Kolega, co to jechał "spokojnie i bezpiecznie", a trafiła go rozkojarzona baba, albo debil w mocnej furze - to już inna sprawa: losu albo braku fartu. Dodam tylko, że nawet najlepszy kask nie pomoże jak ci pękną flaki w miękkim kombinezonie.

Kolega kogut22 nie pyta się o kaski z górnej półki - jego zainteresowanie oscyluje pomiędzy HJC CS-14 a TR-1 i dodatkowo sygnalizuje chęć przyoszczędzenia. Doradziłem mu Lazera Bayamo, który moim zdaniem użytkowo znajduje się gdzieś pomiędzy tymi HJC oraz Sharka s700s jako równoważny z TR-1. Źle? Zamiast krytykować zaproponujcie coś własnego.

Rozumiem, że Koledzy z Motosapiensa polecieli stereotypem, coś ich podkurzyło, coś nie doczytali, coś źle skojarzyli i lecą po całości. Tyle, że jak na fachoffców z 22 letnim doświadczeniem, powinni mieć bardziej wyważone zdanie i starać się dopasować swoje rady pod dobrze zrozumiane pytania forumowiczów.
Moto Guzzi V7 - szkoda życia na brzydkie motocykle.
Avatar użytkownika
Zimny72
Zimny Drań
 
Posty: 1382
Dołączył(a): 13/1/2013, 23:07
Lokalizacja: Wesoła

Postprzez lagiboy » 24/4/2015, 18:49

zimny i motosapiens. prawda jak zawsze jest gdzieś po środku. termoplastik to plastik, łamie się i pęka, gnie, odkształca i tutaj się zgodzę z Motosapiens że nie warto wkładać głowy w plastik, guzik Ci da wypełnienie absorbujące uderzenie jak pęknie skorupa i pół krawężnika przeleci przez wypełnienie. Wypełnienie absorbujące spełnia swoje zadanie pod warunkiem że skorupa spełnia swoje a termoplastik się do tego nadaje co najwyżej przy spadaniu z konia. Balon też jest wytrzymały na nacisk ale nie oprze się ostrym przedmiotom tak samo jak termoplastik, poliwęglan pod tym względem jest dużo odporniejszy i raczej utrzyma krawężnik z dala od wewnętrznej warstwy tłumiącej. kolejna sprawa to że na prędkości miejskie nie ma co się szarpać na nie wiadomo jak zaawansowane materiały, chyba że kogoś stać, wtedy ok. O ile można w LS2 (przykład tylko) uczyć się jeździć i pomykać skuterem to do jeżdżenia po zakrętach już jest słabo. z kolei też trochę na wyrost jest kupować Arai czy schuberth na skuter 50cc. byłem dzisiaj z kolegą w sklepie po kask na YBR 125 i spodobał mu się LS2 za 48 funtów. jakoś bez większego problemu namówiłem go na HJC IS-16 za 59 funtów gdzie skorupa już jest z poliwęglanu. według mnie za 11 funtów więcej warto było i gdyby przyżydził to dołożyłbym mu te 11 funtów.
black matt=grey (color by honda)
Avatar użytkownika
lagiboy
Moderator
 
Posty: 2690
Dołączył(a): 1/4/2014, 23:35

Postprzez Rura » 24/4/2015, 21:06

Jakoś mam inne doświadczenia z kaskami z termoplastu. Wywaliłem w Cabergu Brutusie 299 (wtedy 5 letnim) w ścianę pod tytułem ciągnik siodłowy, z prędkością dość sporą ;-), i poza rysami głębokimi na kasku i wykładziną sfilcowaną z jakiegoś ponad cm do może 2 mm nic się z kaskiem nie stało, tak samo jak z łbem i kręgosłupem, ba nawet okulary przeżyły, zdewastowali je dopiero po zdjęciu kasku, bo jakiś przytomny inaczej nie ściągnął mi ich z twarzy i wedle zeznań wypadły im z kasku i zbili jedną soczewkę.
Mam go do dzisiaj, żeby pamiętać, że nie zawsze koledzy z dużych samochodów mają na nas baczenie, dla chętnych mogę zrobić zdjęcia, jak nie wierzycie, że skorupa jest cała.
Widziałem również pęknięte LS2, po glebie na Poznaniu i przy dość niedużej prędkości - jak na tor oczywiście ;-) - (zbliżona do tego co ja zaliczyłem).
Tak, że tutaj postawiłbym też tezę, że nie każdy producent jest równy innemu jednak. Jednak co do jakości i klasy Lazera nie mam absolutnie żadnych złudzeń, kaski są bardzo dobre i też miałem wątpliwą przyjemność glebić w Lazerze jakoś tak w latach 90tych i jakoś sobie nie przypominam, żeby cokolwiek się z nim i ze mną stało ;-).
Daytona, MW, GT... byle latało ;-).
Rura
Świeżak
 
Posty: 421
Dołączył(a): 30/1/2015, 22:09
Lokalizacja: Szczecin

Postprzez Zimny72 » 25/4/2015, 07:56

Chciałbym dodać, że tak na prawdę wszyscy g... wiemy o materiałach stosowanych w kaskach, no chyba że któryś z forumowiczów jest materiałoznawcą i nas oświeci. Nie wiemy co się kryje za nazwami stosowanymi przez producentów i chyba tylko ci najdrożsi gwarantują swoją renomą to, że materiały są z najwyższej półki. Pod tą samą nazwą termoplastyk, poliwęglan czy kompozyt mogą kryć się diametralnie różne materiały. Tak naprawdę nie wiemy, który poliwęglan jest lepszy od którego termoplastyku, a który kompozyt od którego poliwęglanu, bo wcale tak na prawdę nie musi być lepszy. To właśnie pokazują moim zdaniem testy Sharpa, w co część braci motocyklowej nie chce wierzyć, bo podważyłoby to "jedyną słuszność" ich wyboru. Nie zapomnijmy też, że producenci mają do perfekcji opanowaną dziedzinę o nazwie "marketing". Jeżeli ktoś się w tym orientuje (a ja się dobrze orientuję), to wie jak się manipuluje słowami i pojęciami po to by klient "łyknął" towar. Również manipuluje się ceną, bo już dawno cena nie odpowiada kosztowi wyprodukowania produktu, a jest wyłącznie pochodną oceny psychologicznej na ile można naciągnąć klienta wytwarzając różnego rodzaju mody. Ze swojego doświadczenia mogę tylko powiedzieć, że termoplastyk stosowany w kaskach LS2 a w Lazerze to dwie zupełnie inne bajki i to czuje się pod palcami. Miałem też okazję testować CS-14 i materiał skorupy z poliwęglanu mnie nie zachwycił - ogólnie kask jest tandetny i tylko niewiele lepszy od LS2. Z drugiej strony mam droższego Sharka s900c "niestety" z termoplastyku i jest to naprawdę solidny i bezpieczny kask. Stąd to moje powątpiewanie w pałowanie się materiałami skorup. Najbardziej trendy karbon też jest jakąś odmianą poliwęglanu, czy jak kto woli polikarbonu - co by lepiej brzmiało. I na kanwie takich porównań oraz własnych doświadczeń jako użytkownika, Lazer Bayamo wydaje mi się całkiem przyzwoitym kaskiem zapewniającym podstawy bezpieczeństwa. Dodam też, że nie jestem przedstawicielem handlowym Lazera - sprzeciwiam się tylko bezmózgiemu wyścigowi zbrojeń i pałowania się materiałami, który moim zdaniem jest wyłącznie zabiegiem marketingowym nakłaniającym nas motocyklistów do dokonywania coraz to droższych zakupów.
Moto Guzzi V7 - szkoda życia na brzydkie motocykle.
Avatar użytkownika
Zimny72
Zimny Drań
 
Posty: 1382
Dołączył(a): 13/1/2013, 23:07
Lokalizacja: Wesoła

Postprzez qubus333 » 25/4/2015, 09:36

Może warto też wspomnieć o Snell.
Ta fundacja stawia chyba najbardziej rygorystyczne wymagania jeżeli chodzi o kaski.

http://www.smf.org/cert

Dodam tylko, że jeżeli jakiegoś kasku nie ma na liście to nie znaczy, że jest on kiepski wg. Snell. Może być tak, że go po prostu nie testowali.

Co do Sharpa - wierzyć nie wierzyć to już każdy sam sobie odpowie.
Ja tam sądzę, że jeżeli 5 gwiazdek nie pomoże to na pewno nie zaszkodzi :-)
A jak już ma cert. Snell i kosztuje 300zł to cud miód i orzeszki :-)
Avatar użytkownika
qubus333
Świeżak
 
Posty: 256
Dołączył(a): 11/9/2013, 21:07

Postprzez Motosapiens » 25/4/2015, 15:17

Z CZEGO SĄ SKORUPY KASKÓW? Jaki to ma wpływ na zachowanie kasku przy uderzeniu?
Okazuje się, że to trudniejsze pytanie niż się można spodziewać, ponieważ aby zbudować kask który spełni określone normy (Europejska jak na razie ECE 22-05) nożna posłużyć się mnóstwem różnych materiałów:

ABS- to materiał który wykazuje się bardzo wysoką odpornością mechaniczną i często jest używany do produkcji nadkoli samochodowych, mebli i zabawek. Materiał ten niestety nie jest odporny na promieniowanie UV a co za tym idzie nie do końca znosi trudy bycia nakryciem głowy, ponieważ z czasem traci swoje właściwości.

Termoplastiki to ogromna grupa materiałów wśród których można znaleźć m.in PVC, PCW. W śród nich jest jedna odmiana, która wyróżnia się większymi właściwościami przeniesienia naprężeń - polikarbon. Pozostałe to materiały, które wykazują się dość wysoką sprężystością i odpornością na mechaniczne uszkodzenia, z tego względu nie są idealnymi materiałami do produkcji kasku motocyklowego (ale owszem można zrobić kask który spełnia normę ECE 22-05). To może budzić kontrowersje, ale kask ma się rozlecieć lub zniekształcić przy uderzeniu, czyli przejąć maksymalnie dużą ilość energii zanim dotrze ona do głowy, a nie "być bez rysy" i odbić się jak piłka (polistyren, jego gęstość, grubość i absorbcja energii ma tutaj kolosalne znaczenie).

Polikarbon - to na przykład Lexan, Makrolon, Makroclear i inne. To bardzo konkretny polimer. Ze względu na łatwe formowanie znajduje on dość szerokie zastosowanie w otaczającym nas świecie (np. kabina myśliwca F-22).
Polikarbon jest bardzo wytrzymałym materiałem zarówno na uderzenia, penetrację jak i zarysowania. Z tego materiału tworzy się przedmioty które muszą wytrzymywać lub przenosić znaczne obciążenia od optyki po części samochodowe. Trzeba tu zaznaczyć, że jest to raczej drogi materiał w porównaniu do poprzedników oraz odznacza się o wiele lepszymi właściwościami które są niezbędne do budowy kasku motocyklowego. Może znieść o wiele większe deformacje bez obawy o pęknięcie czy złamanie, a co za tym idzie jest materiałem przewidywalnym zapewniającym całkiem spore możliwości absorpcji energii uderzenia deklasując przy tym pozostałe termoplastikowe kaski.
Marki premium (i nie tylko) robią z tego materiału wizjery do swoich kasków, a niektóre mają nawet 1 klasę optyczną (jaka mamy np. w okularach korekcyjnych).

Włókna szklane - dla potrzeb konstruowania kasków motocyklowych nikt nie używa wyłącznie samego włókna szklanego (potocznie utarło się mówić w ten sposób o kaskach które zawierają ten składnik). Spotkać można konstrukcje zawierające od 3 do 6 warstw różnych, bardzo wysublimowanych materiałów, które mają wpływać bezpośrednio na bezpieczeństwo. Włókno węglowe, aramidowe to tylko przykłady "dodatków" do włókna szklanego.
Kaski tego typu najlepiej znoszą uderzenia, ze względu na to, że w przeciwieństwie do wszystkich pozostałych materiałów zapewniają dość wysoką sztywność konstrukcji (przez co kask nie musi być ciężki). Zastosowanie wielowarstwowego lub zmieniającego strukturę polistyrenu dodatkowo lepiej rozkłada energię zarówno samego uderzenia jak i redukuje przemieszczenie głowy wewnątrz kasku.
Czasem dochodzi do bardzo ciekawej sytuacji gdzie koszt produkcji polistyrenu (EPS) to okoÅ‚o 40% wartoÅ›ci caÅ‚ego kasku wiÄ™c żarty na bok – skorupa to nie wszystko (i niech mi ktoÅ› jeszcze raz powie że to przecież zwykÅ‚y styropian ;) )

Karbon
Tak, i o tym trzeba wspomnieć, tak jest to najlżejszy materiał nadający się do produkcji kasków przy okazji jest też cholernie drogi. Świetnie sprawdza się jako dodatek, element zwiększający właściwości innego polimeru lub włókna szklanego (w przypadku kasków), ale sam z siebie nie jest magicznym panaceum na całe zło świata i nie jest wcale najbezpieczniejszy.
Spora cześć producentów ma w swojej ofercie kaski z tego materiału, jako popis swoich możliwości.

Poza tym kaski tak nafaszerowanych technologiÄ… bardzo czÄ™sto testuje siÄ™ w tunelach aerodynamicznych, na poczet wydajnoÅ›ci wentylacji (której też jest kilka rodzajów). Testuje siÄ™ też zakres pola widzenia, systemy “nieparowalnoÅ›ci” wizjera czy hipoalergiczne wkÅ‚adki odprowadzajÄ…ce wilgoć. Wszystkie marki premium już od wielu lat bazujÄ… na włóknie szklanym (lub jak kto woli kompozycie na bazie włókna szklanego) i nie znaczy to, że ich kaski wykonane sÄ… z tego samego materiaÅ‚u co trabant ;)

Podsumowując ten przydługi i nudny post:
ABS - nadaje się do stworzenia kasku budowlanego i to też nie najlepszego
Termoplastiki standardowe - robi się z nich kaski o bardzo małej absorpcji energii. Kask z termoplastiku nie rozpadnie się, bo jest twardy, ale przejmie mało energii z uderzenia (i tak, to jest zaprzeczenie testowi Sharpa)
Poliwęglan - całkiem nieźle absorbuje energię, przy uderzeniu zniekształci się
Włókno szklane - najlepiej absorbuje energię, pęknie przy uderzeniu

Każdy z tych typów materiałów powinien mieć inaczej dobrany EPS (polistyren) dla większego bezpieczeństwa. Wytrzymałość / odporność na uderzenie / absorpcja energii jest składową tych dwóch elementów: materiału z którego jest skorupa i odpowiednio do niego dobranego EPS.

Mamy nadzieję, że dotarliście do tego punktu :)
Dziękujemy za uwagę :)
Avatar użytkownika
Motosapiens
Świeżak
 
Posty: 72
Dołączył(a): 13/4/2015, 21:27

Postprzez Rura » 26/4/2015, 00:04

To wiemy i wysnuliśmy podobne tezy i co teraz w związku z tym?
Daytona, MW, GT... byle latało ;-).
Rura
Świeżak
 
Posty: 421
Dołączył(a): 30/1/2015, 22:09
Lokalizacja: Szczecin

Postprzez Zimny72 » 26/4/2015, 06:49

Bardzo dziękujemy za research. :D Tak naprawdę poza mnóstwem informacji niewiele z tego wynika. Wiemy już, że są różne materiały, o rożnych właściwościach: każdy ma plusy i minusy, które powinno się uwzględniać w konstrukcji kasku. Prawdopodobnie producenci to uwzględniają i komponują różne skorupy z adekwatnymi wypełnieniami - co by spełnić normy CE. Z Waszego tekstu nie wiadomo czy przy dzwonie kask powinien odkształcić się czy pęknąć? Na pewno nie powinien się rozpaść (choć to właśnie sugerujecie w pewnym momencie Waszego tekstu) czy pozostać bez rysy (a to drugie jest pożądane przez większość bikerów - sic!). ;) "Przejąć energię" vel uderzenie jest sformułowaniem tak ogólnikowym, że laikowi nic nie mówi - przyjmujemy truizm, że chcemy wyjść z dzwona żywi i najlepiej bez wstrząśnienia mózgu. Wciąż twierdzę, że nie jesteśmy w stanie uchwycić progu, w którym żaden super duper kosmiczny materiał w kasku nie pomoże, więc nie ma co się nimi pałować: trzeba jeździć ostrożnie i zwracać czy są warunki w kasku do wygodnego rozglądania się po drodze. I wciąż nie wiemy, co jest lepsze: HJC CS-14 czy Lazer Bayamo? ;) Ja jedynie twierdzę, że Bayamo jest kaskiem o niebo bardziej komfortowym od CS-14, co napisałem w pierwszym poście tej dyskusji.

EDIT: Mam pytanie merytoryczne do Motosapiensa: po jakim czasie wystawienia na promieniowanie UV kaski z ABS-u tracą swoje właściwości?
Moto Guzzi V7 - szkoda życia na brzydkie motocykle.
Avatar użytkownika
Zimny72
Zimny Drań
 
Posty: 1382
Dołączył(a): 13/1/2013, 23:07
Lokalizacja: Wesoła

Poprzednia stronaNastępna strona


Powrót do Akcesoria motocyklowe



Kto przeglÄ…da forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 1 gość




na górê