Zobacz wątek - Pytania o przebiegi i awarie silników.
NAS Analytics TAG

Pytania o przebiegi i awarie silników.

Mechanika tylko powyżej 125cc.
_________

Pytania o przebiegi i awarie silników.

Postprzez Rodzynnki » 8/11/2014, 00:53

Witam. Pisze pracę inżynierska o olejach i potrzebuję pomocy doświadczonych motocyklistów. :P

1. Jakie przebiegi robiÄ… motocykle?
Chodzi o motocykle 4T nie zależnie od ilości cylindrów, wiec to dość ogólne pytanie. Jest tyle różnych silników i na pewno każdy z nich robi inny przebieg. Ale może chociaż uda się ustalić jakiś przedział. Słyszałem że dla motocykla 100 tyś. to już dużo. To prawda? Ile wasze motocykle zdążyły zrobić km. zanim wymagały remontu?

2. Jakie są awarie silnika spowodowane złej jakości olejem?
Tu też chodzi o silniki czterosuwowe. Domyślam się jakie awaie mogą być, ale potrzebuje konkretnych przypadków. Chodzi o awarie skrzyni, układu korbowo-tłokowego, cylindra, głowicy, sprzęgła (jeśli mokre), pompa oleju, łożyska, panewki i wszelkie inne elementy mające styczność z olejem silnikowym. Nawet jak komuś się ślizgało sprzęgło, a po wymianie oleju przestało to tez proszę o tym napisać. Chodzi też o różne dolegliwości. Np. jak na jakimś oleju coś stukało, albo silnik bardziej się grzał. Fajnie by było jak by jeszcze każdy z was napisał w jakim motocyklu, przy jakim przebiegu i z jakim olejem w silniku to się stało, ale jak ktoś nie pamięta szczegółów to nic się nie stanie.

Każdy może odpowiedzieć na te pytania, nie zależnie od tego czym jeździ. Nie znalazłem podobnych tematów, ale jeśli takie są to proszę o linki.

Bardzo proszÄ™ wszystkich o pomoc.
Avatar użytkownika
Rodzynnki
Świeżak
 
Posty: 13
Dołączył(a): 5/11/2014, 19:48


Postprzez henio12323 » 8/11/2014, 07:40

1) zalezy wszystko od typu motocykla i stopnia dbania. mój motocykl bez remontu robi jakies 15 tysiecy maksymalnie.
2) ja miałem zbyt "śliski" olej i sprzęgło przestało sie kleić, zaczęło sie slizgać i momentalnei sie zuzyło. po wymianie nie przestało bo juz go nie było. na niektórych olejach cięzej mi pracuje skrzynia biegów nie moge wbić luzu np na castrolu, na motulu juz luz wchodzi gładko.
KTM 300 EXC
Yamaha FZ6
GasGas TXT 250

Częsci do motocykli, serwis, tuning.. PW
Avatar użytkownika
henio12323
Moderator
 
Posty: 26032
Dołączył(a): 30/12/2008, 20:49
Lokalizacja: WÅ‚odawa / LBN


Postprzez lagiboy » 8/11/2014, 16:59

ja jestem dopiero po dwóch zmianach pierwszy po 741 milach, drugi po 4699 milach, następny co roku albo co 8000mil, olej zalecany 10W30, zalany mam 10W40. aktualnie mam przebieg ~8600mil. motocykl CB600FA hornet 2013
niestety żadnych dolegliwości nie zauważyłem ze strony silnika. pracuje normalnie.
na wiki masz o hondzie cb500 po 50tyś km wciąż trzymała wymiary montażowe http://pl.wikipedia.org/wiki/Honda_CB_500.
przejechałem nim ~5000km w 10 dni z czego najdłuższy odcinek dnia drugiego 1300km z przerwami tylko po paliwo wiec nawet nie zdążył ostygnąć i nic absolutnie się nie działo. prędkość w zakresie 80-200km/h średnia 100km/h licząc czas na tankowanie, siku, ciastko, picie. nie schodziłem poniżej 120km/h jeśli nie musiałem a musiałem tylko kilka razy.temp chłodnicy 74-79 st C.
black matt=grey (color by honda)
Avatar użytkownika
lagiboy
Moderator
 
Posty: 2690
Dołączył(a): 1/4/2014, 23:35

Postprzez SpeedyGonzales » 9/11/2014, 14:07

Ją miałem problem po zalaniu 75W80 GL5 syntetyk, sklejało mi tarcze sprzęgłowe po kilku dniach postoju. Wystarczyło przetoczyć na biegu żeby puściły, ale nie chciałem się bawić i wymieniłem na 10W40, problem ustąpił. Jeśli chodzi o olej do mieszanki to chcesz jakieś recenzje? Wypaliłem kilka litrów 2t więc mam jakieś porównanie.
Avatar użytkownika
SpeedyGonzales
Mieszkaniec forum
 
Posty: 1730
Dołączył(a): 25/11/2013, 22:20
Lokalizacja: Sandomierz/TBG

Postprzez Rodzynnki » 9/11/2014, 17:30

Henio. Na czym polega ten remont? Szlif, nowy tłok, wymiana łożysk i regeneracja wału? Na wale w takich crossach są łożyska walcowe? Z głowicą coś robiłeś? Dzięki za odpowiedź, bo już ona sama jest bardzo przydatna.

Lagiboy, wiesz może coś więcej o tych olejach? Wiesz jakiego producenta i o jakiej nazwie jest zalecany olej, a jaką nazwę ma ten 10w40 który jest zalany? Nie wiem czy aż takie szczegóły wykorzystam, ale prawidłowa praca i stabilna temperatura pomimo innego oleju niż zaleca producent to tez dobre info. Dzięki. A jak ta CB po 50tyś trzyma normy to pewnie przebiegi jak w aucie są realne. Spory ten zakres żywotności motocykli może wyjść. :)

SpeedyGonzales dzięki za odpowiedź, ale praca będzie dotyczyć olejów do silników 4T. Wiec 2T już mnie tak nie interesuje, chociaż możliwość stosowania oleju silnikowego do samej skrzyni/sprzęgła w 2T to też dobre info o którym zapomniałem. :)

Dzięki chłopaki za odpowiedzi. Zachęcam innych do wypowiedzi. :)
Avatar użytkownika
Rodzynnki
Świeżak
 
Posty: 13
Dołączył(a): 5/11/2014, 19:48

Postprzez suhy-19 » 9/11/2014, 18:08

moja r6 ma juz 72k km i narazie niema zadnych objawow a lata caly czas na motulu 7100
aprilia RSV4
Avatar użytkownika
suhy-19
Moderator
 
Posty: 2660
Dołączył(a): 18/12/2012, 13:35
Lokalizacja: DLW

Postprzez lagiboy » 9/11/2014, 19:56

z tego co mi wiadomo to Total, nie wiem czy pamiętam dokładnie HI-PERF 4T SPORT+, na pewno jest 10W40 bo pytałem o to w razie gdybym miał dolewać, serwisant powiedział, że mogę dolać każdego przynajmniej dobrego półsyntetyka 10W40 jeśli będe potrzebował ale na dolewkę zaprasza do siebie oczywiście :)
W instrukcji nie ma wyszczególnionego producenta tylko olej motocyklowy do silników czterosuwowych.
jedyny warunek to żeby nie był API SH ani Energy conserving.
podrzucam stronÄ™ z instrukcji, jak chcesz Å‚adniejszÄ… to pisz, zrobiÄ™ wtedy porzÄ…dnie. Obrazek
black matt=grey (color by honda)
Avatar użytkownika
lagiboy
Moderator
 
Posty: 2690
Dołączył(a): 1/4/2014, 23:35

Postprzez Rodzynnki » 9/11/2014, 21:22

Dzięki Suchy za odpowiedź. Czyli narazie mogę mieć pewność że motocykle w zależności od użytej technologii i stylu jazdy przeżyją od 15 do 72 tyś. Pewnie dojdziemy i do 200tyś, ale lepiej żebym opierał się na konkretnych przypadkach.

Lagiboy dzięki wielkie. Przyda się to. Nie trzeba lepszego zdjęcia. Na pewno wspomnę w pracy że Honda w modelu hornet nie zaleca "Energy conserving" co jak podejrzewam oznacza dodatki zmniejszające tarcie/spalanie. Chodzi o to żeby sprzęgło się nie ślizgało. Do tego mam czarno na białym że nie można lać oleju samochodowego, tylko motocyklowy (badania JASO MA - dla silnika z mokrym sprzęgłem).
A od nośnie Twojego oleju to w sumie wcześniej źle nie napisałem że jest inny niż zaleca producent - jest lepszy niż zaleca producent. Klasa lepkości 10W40 daje Ci możliwość prawidłowej pracy w wyższej temperaturze otoczenia. Klasa API też lepsza.

http://etacar.put.poznan.pl/rafal.kowal ... ej_tab.JPG
Avatar użytkownika
Rodzynnki
Świeżak
 
Posty: 13
Dołączył(a): 5/11/2014, 19:48

Postprzez skwy » 9/11/2014, 22:17

Jeśli silnik jest zalewany olejem o wymaganej lepkości i jakości nie ma problemów z uszkodzeniami.
Ale gdy wlewa się oleje z smażalni frytek to na pewno coś się stanie.
Zawsze dobierając oleje do silników spalinowych podpieram się danymi producenta.
Oni najlepiej wiedzą na jakich olejach powinny pracować ich silniki.
Interwał wymiany olejów silnikowych waha się od 1000 do 12 tys km.
Co do przebiegów motocykli to znane są przypadki przejechania ok 300000 km(kurierzy w Anglii) bez remontu generalnego.
Wszystko zależy jak się o silnik dba.
A co do dodatków polepszających jakości olejów silnikowych.
Oleje motocyklowe posiadają zmniejszoną ilość dodatków przeciw tarciowych.Praca sprzęgła z takimi olejami jest dużo lepsza i wydłuża się jego żywotność.Nie dotyczy to olejów do silników 2T.
Avatar użytkownika
skwy
VIP Åšcigacz.pl
 
Posty: 1540
Dołączył(a): 7/10/2007, 08:21
Lokalizacja: Gołdap

Postprzez henio12323 » 9/11/2014, 22:18

rodzynki - zalezy od przebiegu, sposobu dbania, jazdy no i samych podzespołow. mój motocykl ma jakies 600-650 motogodzin ( 1 motogodzina to średnio 40 kilometrów ) po 300 mth teoretycznie to maksymalny czas do wymiany tłoka, później moto jeździ, baa nawet nie bierze oleju. ale pasowanie jest za luźne i z cylindra robi sie jajo. ( szlifu sie nie robi bo to nicasil ) mój tłok miał koło 400 mth i wytarł nadmiernie cylinder, ale po honowaniu i załozeniu nowego tłoka jeszcze polatał 150 mth gdzie padła korba. ( wymiana korbowodu ) poszedł też od razu nowy cylinder i tłok. plus komplet wszystkich łozysk itp itd. nabiłem kolejne 200-300 mth i na tą zime znów planuje zmienic korbowód. przez ten czas zawory ssące zostały wymienione 3 razy, wydechowe 2X. zobaczymy co zima pokaże ;D. łancuszek rozrządu zmieniany też ze 3-4 razy.

co do łozysk na wałku zdawczym i wale są łozyska walcowe, reszta kulkowe. ( na sprzęgiełku jednokierunkowym, skrzyni biegów trybach i programatorze, czy np wałku dzwini zmiany biegów są igiełkowe).

także sprzęty wyczynowe są mocno wrażliwe na serwis i wymana elementów jest dosyc częsta. dodam że olej musze zmieniac co 10-15 motogodzin. ( czyli teoretyczne ostry całodniowy wyjazd od switu do zmierzchu to praktycznie czasami czas wymiany oleju ) :D
KTM 300 EXC
Yamaha FZ6
GasGas TXT 250

Częsci do motocykli, serwis, tuning.. PW
Avatar użytkownika
henio12323
Moderator
 
Posty: 26032
Dołączył(a): 30/12/2008, 20:49
Lokalizacja: WÅ‚odawa / LBN

Postprzez andy7 » 9/11/2014, 22:59

GS'y robia ponad 300 000 km. NA innym Forum czytalem, ze 600 singiel w ( turystycznym mozna by bylo sie spierac, czy to faktycznie turystyczne ) Enduro 170 000 km.

:wink:
kuluem123 napisał(a):...Nie da się zrobić przekrętu w urzędzie ?
| | https://www.youtube.com/channel/UCIhJl1 ... TGw/videos
andy7
Moderator
 
Posty: 3268
Dołączył(a): 2/2/2008, 11:55

Postprzez lagiboy » 9/11/2014, 23:06

ja w anglii nie potrzebuję oleju 5W, najniższa temperatura jaką zanotowałem kiedykolwiek to było -11 st C, najwyższa 28 st C i możnaby jeżdzić na każdym oleju, poniżej 5 st C na pewno nie wsiadałbym na motocykl. a generalnie w temperaturach powyżej 5 st C się jeździ. moto jest za młode żeby miało jakiekolwiek problemy z odpalaniem, jedyne co, jeśli nie rozgrzeje go przed jazdą do ok 65 st C to jedynka wpada dość głośno.
black matt=grey (color by honda)
Avatar użytkownika
lagiboy
Moderator
 
Posty: 2690
Dołączył(a): 1/4/2014, 23:35

Postprzez Rodzynnki » 11/11/2014, 00:24

Skwy i Andy7 dzięki. :)

Henio kosztowna zabawa. Można się przestraszyć. :D

Lagiboy w sumie to w Polsce też 5W nie potrzebny, nikt raczej zimą nie jeździ. A przynajmniej nie polecam, szkoda zdrowia, kolana siadają.
Avatar użytkownika
Rodzynnki
Świeżak
 
Posty: 13
Dołączył(a): 5/11/2014, 19:48

Postprzez Rodzynnki » 5/12/2014, 21:40

Jeszcze raz dziękuję wszystkim za odpowiedzi.
Mam jeszcze pytanko. Znacie może jakąś dobrą literaturę motocyklową?

Konkretniej to o:
- olejach motocyklowych
- budowie silników i stosowanych materiałach

Poza tematyką motocyklową to przydało by mi się jeszcze coś o:
- sprzęgłach
- skrzyniach biegów i olejach przekładniowych
- łożyskach ślizgowych / panewkach smarowanych olejem
- olejach, węzłach tarcia w silnikach

Byłbym niezmiernie wdzięczny za linki do książek w formie elektronicznej, ale same tytuły też się przydadzą wtedy będę sam szukał wszelkimi możliwymi drogami.
Avatar użytkownika
Rodzynnki
Świeżak
 
Posty: 13
Dołączył(a): 5/11/2014, 19:48



Powrót do Mechanika motocyklowa



Kto przeglÄ…da forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 25 gości




na górê